انقلابى در زندگى ما و نیز اپل با تکنولوژى هاى پوشیدنى

انقلابى در زندگى ما و نیز اپل با تکنولوژى هاى پوشیدنى

iWatch-concept-unknown-002

شاید همه ی ما تا الآن چیز هایى رو درباره ى اسمارت واچ ها یا به طور کلى کامپیوتر هاى پوشیدنى شنیده باشیم؛ که iWatch اپل یکى از بارزترین نمونه هاى آن مى باشد. شاید تا حالا خیلى چیزها درباره iWatch شنیده باشید. اما اگر بخواهیم ساعت هوشمند اپل رو در یک خط توصیف کنیم، با یک هم چنین تعریفی روبرو خواهیم بود: یک ساعت لمسی که از طریق بلوتوث با آیدیوایس شما ارتباط برقرار میکنه. 
اما شاید با خودتان گفته باشید که ما واقعاً چه نیازى به iWatch داریم؟ iWatch به درد آدم هاى تنبلى میخوره که حال در آوردن آیفونو از جیبشون ندارن یا اون خرپول هایى که سر گنج نشستند و شعار معروفشان تکنولوژی و مد روز می باشد؛ دقیقاً همان حرفى که ١٠ سال پیش درباره ى اسمارت فون ها زده میشد; و شاید هم در سال ٢٠٠٣ با آن اسمارت فون هاى زشت و سنگین و به درد نخور، چیزى بیش از این انتظار نمیرفت. اما تنها ۴ سال بعد، با معرفى آیفون، اسمارت فون ها زندگى و فرهنگ انسان ها را به کلى دگرگون کردند.
اسمارت فون ها خیلى از چیزها رو دگرگون کردند حتى براى آنان که هیچ اسمارت فونی نخریدند. یک کاربر فیس بوک را فرض کنید که از نعمت اسمارت فون بى بهره باشد; رود اجتماع هر روز تند تر از دیروز جریان مى یابد؛ زیرا همه, اسمارت فون هایى با دوربین، GPS و برنامه هایى معجزه آسا را در جیبشان حمل میکنند.

کامپیوترهاى پوشیدنى نیز که روزى انقلابى را در صنعت تکنولوژى رقم خواهند زد، دقیقا یک هم چنین روالى را پیش خواهند گرفت. 

سوال مهم: تکنولوژی های پوشیدنی واقعا برای چه آفریده شده اند؟

بگذارید از یک تشبیه استفاده کنیم. یک حباب نامرئى اطراف همه ى ما را فرا گرفته است! هر چیزى درون این حباب را ” من” و بیرون از آن را نیز ” غیر از من” خطاب مى کنیم. لباس ها، سمعک ها، کفش ها و لوازم پزشکى تا زمانى در ویترین هاى رنگارنگ فروشگاه هاى پر زرق و برق مرکز شهر قرار دارند، خارج از حباب میباشند اما زمانى که ما آن ها را میپوشیم، جزئى از ” من” به حساب مى آیند. متأسفانه هیچ یک از این دو تعریف درباره اسمارت فون ها صدق نمی کند. جاى آن ها دقیقاً روى مرز حباب و دنیای بیرون از آن می باشد. این جاست که جاى خالى iWatch حس میشود. تکنولوژى هاى پوشیدنى تمام تجربه اینترنت را درون حباب، یعنى “من” خواهند آورد. البته نه همه ى همه ى آن! به این اندازه اتاق خالى نداریم! 

تکنولوژى هاى پوشیدنى سه بخش مهم از اینترنت را به درون حباب خواهند آورد:

١. تابلو اعلانات یا همان Notifications خودمان

٢. دستیار مجازى

٣. ارتباطات

در ادامه نشانتان خواهیم داد که این ٣ فاکتور چگونه در زندگى افراد حتى آنانی که از این تکنولوژى پوشیدنى استفاده نمیکنند، انقلاب ایجاد خواهد کرد؟

١. Notifications
حتماً دقت کرده اید که اپل، گوگل، فیسبوک و هر کس و نا کسى بخش بزرگى از تمرکزش را بر روى Notification ها قرار داده است.
شما یک پیام خوانده نشده دارید. دوستتان در مرکز شهر منتظرتان است. یا اگر ١٠ دقیقه دیگر در فلان اداره، نباشید باید یک سال براى فراخوان بعدى صبر کنید! در همه ى این حالات موبایلتان صداهایى از خودش به در مى آورد تا شما را از این حوادث آگاه کند. 
iWatch اپل، محتویات Notification Center آیفونتان را بر روى مچتان خواهد آورد. 
Notification Center در OS X و آیفون در گوشه اى از صفحه نمایش قایم شده است؛ اما در iWatch یکى از اصلى ترین بخش ها را اشغال خواهد کرد. 

٢. دستیار مجازى یا Siri خودمان
شاید هدف از خلق سیرى نیز تنها یک آماده باش براى انقلاب iWatch بوده است. 

ما در iWatch صفحه آن چنان بزرگى را براى نمایش اطلاعات نخواهیم داشت پس چه بهتر که با یک صفحه کوچک و تنها حرف زدن با آن، یک تکنولوژى خارق العاده را رقم بزنیم. 

٣. برقرارى ارتباط یا Communications
اپلیکیشن هاى ارتباطى و Messaging جدید، از جمله وایبر و تانگو و یاهو مسنجر که تفکرمان را در آسمان ها به پرواز در مى آورند، بهتر است بگوییم تنها شیوه اى براى برقرارى ارتباط با هم نوعانمان مى باشند. ارتباط مى تواند صدا، عکس، متن یا فیلم باشد. بین دو نفر، یک نفر با تعداد زیادى از آدم یا بین خیل عظیمى از آدم ها با خیل عظیم ترى از آن ها صورت بگیرد!و درنهایت ارتباط می تواند ساده یا پیچیده، خصوصى، نیمه خصوصى یا عمومى باشد.
تکنولوژى هاى پوشیدنى تمام این شیوه ها را به یک اپلیکیشن Messaging واحد تبدیل خواهد کرد چه آن ها را بپوشید چه نپوشید.
گوگل قصد دارد این هفته از نسخه ى جدید Google’s social group video chat service با نام رمزى Google Babel رونمایى کند. 
Babel شاید یک پروژه براى همگام سازى تمام سرویس هاى گوگل در یک اپلیکیشن واحد باشد.(که کنترل آن با صدا نیز در آینده به این اپلیکیشن خواهد پیوست.) با این برنامه ارزنده، تبدیل گفتار به نوشتار، و نوشتار به ویدیو و عکس و پست آنها در +Google بسیار آسانتر خواهد شد. بیایید با هم رو راست باشیم; گوگل در حال آماده سازى فضا براى Google Glass، تکنولوژى پوشیدنى خود مى باشد. اما آنان هم که از عینک گوگل بهره نمى برند نیز، تحت تأثیر این انقلاب و تکنولوژى جدید واقع خواهند شد. زیرا از این به بعد Babel تنها راه برقرارى ارتباط مى باشد نه اپلیکیشن هاى سنتى قدیمى.
جدا از تعصب گوگل همه پیش نیاز ها را براى فاکتور Communications(برقرارى ارتباط) تکنولوژى پوشیدنى خود، Google Glass، دارد؛ اما اپل در این راستا براى رقابت با گوگل دست خالى است. 
اپل دو عنصر حیاتى را ندارد: چت ویدیویى و شبکه اجتماعى.
درسته که اپل FaceTime داره اما این تکنولوژى بسیار محدوده، براى ارتباط تنها دو نفر با هم بهینه شده و تنها دیوایس هاى اپل رو شامل میشه. در مقابل Skype در تمام سیستم عامل هاى محبوب دنیا جا باز کرده و بسیار قوى و فراگیره.
پس اپل باید هر چه زودتر به فکر فراگیر کردن FaceTime و نیز گروهى کردن چت هاى آن باشد، وگرنه از گوگل عقب خواهد ماند. 
البته بزرگ ترین مشکل اپل در این زمینه، نداشتن شبکه اجتماعى اختصاصى است؛ چیزى مانند +Google که به هر سه فاکتور یعنى Notifications، دستیار مجازى و ارتباطات مرکزیت دهد. 
Twitter و Facebook که در سیستم عامل هاى اپل به صورت Built in قرار دادند، توان این همه ترافیک را نخواهند داشت و شاید یکى از مقاصد اپل از برنامه ریزى براى خرید یک شبکه اجتماعى محبوب مانند Twitter و یا ساخت شبکه اجتماعى مخصوص به خود نیز همین مسئله باشد. 
iWatch اپل بسیار کاربر پسند تر از Google Glass مى باشد زیرا یک ساعت مچى از یک عینک که تنها جلوى یکى از چشم هایمان به نور افشانى مى پردازد، براى یک کاربر عادى قبل قبول تر است اما نقاط ضعف اپل را نیز در این زمینه نباید نادیده گرفت؛ یعنى شبکه اجتماعى و FaceTime فراگیر

برچسب ها:

دیدگاه ها ۰

دیدگاه خود را ارسال کنید.


 

Verified by MonsterInsights