دنیای تکنولوژی در هفته ای که گذشت – شماره سوم

دنیای تکنولوژی در هفته ای که گذشت – شماره سوم


  1. با سلام و عرض ادب خدمت کاربران انجمن تخصصی آیفون

    بسان دو شماره گذشته، شما کاربران گرامی را با اخبار دنیای تکنولوژی در هفته گذشت دعوت می کنیم.

    در این شماره خواهیم داشت:


    ⦿ پایان کار موبایل می فرا رسید

    ⦿ دانلود ۳ میلیون نسخه از شیر کوهی تنها در طی چهار روز

    ⦿ آیفون جدید و آیپد مینی احتمالا در ۱۲ سپتامبر معرفی می شوند

    ⦿چرا اپل کمپانی AuthenTec را خرید؟

    ⦿ آپگرید ۳.۲٪ از کاربران مک به شیر کوهی تنها در ۴۸ ساعت

    ⦿ شیرکوهی و شروعی غرنده!

    ⦿ اپل کمپانی AuthenTec را خرید

    ⦿ صفحه نمایش با کیفیت ۳۵۰ ppi سامسونگ، عرصه را بر صفحه نمایش رتینای اپل تنگ کرد

    ⦿ سامسونگ:اپل در طراحی ایفون از طرح سونی الگوبرداری کرده است

    ⦿اپل در طراحی آیفون از طرح Jony استفده نکرده است

    ⦿ ۱۰ دلیل برای مهاجرت از ویندوز به شیرکوهی

    ⦿ نمونه های اولیه آیفون به قطعات درز کرده ی ایفون نسل بعد بسیار شباهت دارند

    ⦿ هشدار گوگل به سامسونگ مبنی بر عدم کپی از محصولات اپل

    ⦿ با Join In و Results از المپیک لندن لذت ببرید!

    ⦿ تصاویری از یک نسخه کامل نسل بعدی آیفون منتشر شد

    ⦿ جنگ غول های فناوری به خاطر Kodak

    —————————————————————–
    ———————————————————————————————

    پایان کار موبایل می فرا رسید

    در حدود یکسال پیش وقتی اپل از سیستم جدید کلود خود رونمایی کرد اعلام کرد که با وجود iCloud دیگر به ساپورت سیستم کلود قدیمی این شرکت یعنی موبایل می نیازی نیست و این سرویس تا تاریخ ۳۰ جون ۲۰۱۲ بصورت رایگان برای کاربرانش تمدید خواهد شد و سپس این سرویس برای همیشه بسته خواهد شد. بر طبق گفته اپل این سرویس کلود که از سال ۲۰۰۸ پذیرای کاربران بوده است در روز ۳۰ جون بسته شد . 

    اپل در چندین نوبت به کاربران در ایمیل اعلام کرد که کلیه اطلاعات خود را از موبایل می به iCloud منتقل کنند و کاربرانی که این انتقال را انجام ندادند خوشحال خواهند شد که بدانند هنوز دسترسی به اطلاعات درون iDisk و Gallery سیستم موبایل می هنوز تا مدت محدودی برای کاربران امکان پذیر خواهد بود و بعد از این مدت محدود کلیه اطلاعات درون سرور موبایل می حذف خواهند شد .

    —————————————————————–
    ———————————————————————————————

    دانلود ۳ میلیون نسخه از شیر کوهی تنها در طی چهار روز


    گامی بزرگ رو به آینده

    قبل از عرضه شیر کوهی همه می دانستیم که این نسخه با پایین ترین قیمت قرار است بیشترین امکانات را در اختیار کابران مک قرار دهد. اپل امروز به طور رسمی آماری را از تعداد دانلود شیر کوهی منتشر کرده است، آماری که صدای غرش شیر کوهی را به گوش همگان می رساند. شیر کوهی، جدیدترین نسخه از سیستم عامل OS X, توانسه است تنها در ۴ روز نخست بیش از ۳ میلیون بار دانلود شود، به زبان ساده تر چیزی حدود ۱ میلیون بار در روز. البته فراموش نکنید که اپل تنها Mac AppStore را در نظر گرفته است.

    تنها پس از یک سال موفقیت اپل در عرضه نسخه شیر، که اولین قدم اپل برای یکپارچه سازی iOS و OS X بود، این موفقیت می تواند نشانگر راه درست نابغان اپل در این پروسه باشد. شاید بد نباشد بگوییم که اپل اقرار به موضوعی خاص کرده است. بله، درست حدس زدید، شیر کوهی موفق ترین نسخه ی OS X از آغاز عمر OS X تا کنون است. این گفته ی معاون ارشد بازاریابی شرکت اپل یعنی Philip Schiller است. البته استقبال از نسخه شیر که در سال گذشته عرضه شد هم می تواند مورد استقبال قرار بگیرد، یک میلیون نسخه فقط در روز اول.

    اولین اعلام موفقیت شیر کوهی به این آمار ختم نمی شود، در روز جمعه گذشته، اطلاعاتی از Chikita منتشر شد که ادعا می کرد شیر کوهی تنها در دو روز پس از عرضه، ۳,۲ درصد از ترافیک های وبِ OS X را به خود اختصاص داده است. به عبارتی دیگر برای کاربران قدیمی مک، این آمار نزدیک به کل ترافیک های وب استفاده شده بر روی نسخه Tiger یا همان ۱۰.۴ است. تفاوت را احساس کنید.

    —————————————————————–
    ———————————————————————————————

    آیفون جدید و آیپد مینی احتمالا در ۱۲ سپتامبر معرفی می شوند

    بعد از تمام شایعاتی که پیرامون محصولی احتمالی به نام آیپد مینی و همچنین آیفون جدید وجود داشت و تمام طرح های احتمالی که برای این دو محصول توسط سایت های مختلف نمایش داده شد بیشتر افراد منتظر اعلام تاریخ کنفرانس بعدی اپل هستند تا ببینند که چه اتفاقاتی خواهد افتاد
    سایت iMore از منابعی نزدیک به شرکت اپل شنیده است که این شرکت برنامه دارد که آیفون جدید و احتمالا محصول مورد انتظار همگان یعنی ایپد مینی را در ۱۲ سپتامبر معرفی کند.این منبع در ادامه نیز اضافه کرده است که فروش آیفون جدید از ۹ روز بعد یعنی ۲۱ سپتامبر آغاز خواهد شد.

    انتخاب این ماه برای عرضه ایفون جدید نیز دور از انتظار نبود. این شرکت سال گذشته ایفون ۴S را در ۴ اکتبر معرفی کرد.و تاریخ فروش ان نیز ۱۴ اکتبر بود. شایعات نیز نشان می داد که اپل قصد دارد که ایفون جدید را نیز در ماه اکتبر عرضه کند اما این شایعه نشان می دهد که اپل نهایت تلاش خود را می کند تا در صورت امکان آن را یک ماه زود تر وارد بازار کند.
    به هر حال شرکت اپل این محصول را نیز در پاییز معرفی می کند تا بتواند فروش خوبی از این محصول در آغاز سال جدید میلادی داشته باشد.
    ایفون ۴ دارای طول عمر ۱۶ ماه بود (منظور زمان بین عرضه ایفون ۴ و ۴s ) که بنا بر این شایعه این مدت برای ایفون ۴s به ۱۱ ماه کاهش خواهد یافت اما با توجه به نزدیک بودن زمان معرفی به اغاز سال نو میلادی به نظر می رسد که این کار اپل نیز قابل توجیه باشد.

    اما چیز دیگری که نظر همگان را به این کنفرانس جلب می نماید احتمال رونمایی از محصولی جدید به نام ایپد مینی می باشد.این حرکت شرکت اپل نیز قابل توجیه می باشد زیرا که همان طور که در این تایپیک نیز ذکر کردیم اپل در بازه ۰ تا ۳۹۹ دلار هیچ تبلتی ندارد و از این رو نمی تواند با تبلت هایی همانند google nexus و kindle fire رقابت کند. با عرضه این تبلت نیز شاهد رقابت داغی در بازار خرید سال نو بر سر این تبلت ها نیز خواهیم بود.هر چند شایعات دنیای فناوری نیز به این نکته اشاره کرده اند که احتمالا این ایپد از تمام همتایان خود نیز ارزان قیمت تر خواهد بود.

    در پایان نیز ذکر این نکته خالی از لطف نیست که اگرچه ایپد مینی رقیب surface تبلت مایکروسافت نخواهد بود اما این تبلت نیز در ۲۶ اکتبر وارد بازار خواهد شد و این تبلت نیز در اغاز سال نو می تواند رقیب جدی ای برای همتایان خود باشد. به نظر می رسد که ۳ ماهه سوم و چهارم میلادی شاهد خبر های هیجان انگیزی خواهیم بود.

    —————————————————————–
    ———————————————————————————————

    چرا اپل کمپانی AuthenTec را خرید؟

    چند روز پیش با خبر شدیم اپل کمپانی AuthenTec را تحت مالکیت خود درآورده است. اپل ۳۵۵ میلیون دلار بابت خرید این شرکت هزینه کرد. پشت پرده چنین هزینه ای حتما دلایل قانع کننده ای وجود دارد. برخی از این دلایل را با هم مرور می کنیم.

    مالکیت AuthenTec، فواید بسیاری برای اپل به همراه خواهد داشت. من جمله می توان به ، شتاب گرفتن ایده ی کیف پول همراه (mobile wallet)، بستر مناسب برای رمزگذاری اطلاعات و محتوا مانند فیلم و حافظت از حق اختراع در بخش های مختلف امنیت سیار اشاره نمود.
    بزرگترین سودی که از خرید این کمپانی عاید اپل می شود، استفاده از استاندارد های بیومتریک برای تشخیص هویت است. برای خریدهای آنلاین و سخت افزاری، برای ورود به وب سایت و امضای الکترونیکی می توان از این استانداردها بهره برد.
    مالکیت AuthenTec توسط اپل، برای رقبای اپل ویران کننده خواهد بود. این رقبا شامل گوگل و شرکای آندروییدی آن و میکروسافت و شرکای سخت افزاری آن می شود.

    چگونه اپل از AuthenTec استفاده می کند؟

    همه ما منتظر ابتکار تازه اپل، کیف پول همراه، هستیم. احتمال می رود اپل از Bluetooth 4.0 به عنوان جایگزین NFC و یا در کنار آن، برای پرداخت های سیار استفاده کند.
    کمپانی AuthenTec برای ارائه یک سیستم ایمن در این بخش به اپل کمک خواهد نمود. حتی در مورد بلوتوث که ذاتا ناامن است، ایمن سازی، با کمک این کمپانی ۳۵۵ میلیون دلاری قابل دستیابی است. با این حساب، مغازه ای که شما به عنوان مشتری قصد خرید از آن را دارید، هویت شما را تشخیص می دهد و شما هم مطمئن هستید پولتان را به حساب آن مغازه واریز کرده اید نه یک کلاه بردار.
    به نظر می رسد بحث امنیت برای محتوای دیجیتال (فیلم) ، بخشی از حرکت اپل به سمت هالیود برای شراکت با این غول سینمایی است. اگر اپل بتواند درآمد قابل توجهی را روانه هالیود کند و در عین حال تضمین کند که دزدان آثار هنری قادر نخواهند بود فیلم های با کیفیت بالا را بدون پرداخت هزینه از iTunes دانلود کنند، کمپانی اپل در جایگاهی قرار می گیرد که می تواند این صنعت را برای حضور در بخش ویدیویی iTunes، با به روز ترین و بهترین فیلم ها و برنامه های تلویزیونی های هالیود، ترقیب کند.
    یکی از وظایف شبکه های اجتماعی ایجاد بستری است که در آن کاربران به معرفی شخصیت خود می پردازند. اما مردم چگونه می توانند از حقیقی بودن هویت یک کاربر مطمئن باشند؟ به همین دلیل است که این شبکه ها از شما می خواهند از اسم های حقیقی استفاده کنید و حساب کاربری خود را قبل از استفاده، تایید کنید.
    اما اپل با استفاده از AuthenTec روش بهتری را ارائه می کند. برای مثال، اثر انگشت شما با Apple ID یا آیفون شما لینک می شود. این روش حتی در مقایسه با نشان دادن گواهینامه هنگام پاس کردن چک امنیت بیشتری دارد.
    اپل به تازگی Passbook را معرفی کرد که بخش جدیدی در iOS 6 خواهد بود. این سرویس بسیار عالی است اما هم به رمزنگاری و هم تشخیص هویت قوی نیاز دارد. این بخش تخصص AuthenTec است.
    اخیرا اپل پیشرفت زیادی در زمینه بازار شرکت های بزرگ و سرمایه گذاری نموده است. اما امنیت این حرکت در سطح کاربران و مشتریان است و نه بیشتر. اکنون با وجود AuthenTec اپل می تواند، شرکت های بزرگ را برای استفاده از محصولات iOS متقاعد کند.

    چرا رقبای اپل احساس ناامنی می کنند؟

    دو هفته قبل از اینکه اپل AuthenTec را تحت مالکیت خود درآورد، سامسونگ از انتخاب رسمی QuickSec VPS security این شرکت برای تمام محصولات آندروییدی سامسونگ خبر داد.
    رقبای اپل، مانند Acer،Dell،Lenovo،ASUS،Samsung،Toshiba از سنسورهای اثر انگشت AuthenTec استفاده می کنند.
    AuthenTec ارتباط نزدیکی با HP دارد یا بهتر است بگوییم داشت. یکی از محصولات مشترک این دو HP SimplePass است. این محصول در تمام لپ تاپ های HP که دارای اثر انگشت هستند، وجود دارد و شامل سخت افزار، نرم افزار و سرویس رمزگذاری است.
    یکی دیگر از محصولات موسوم به DataDefender است که برای پسوردگذاری روی هر اپلیکشن در دیوایس های آندروییدی استفاده می شود و به نظر می رسد میلیون ها نفر از این محصول استفاده می کنند.
    Truesuit از دیگر محصولات این شرکت، نرم افزار خواندن اثر انگشت برای پلتفرم Windows است. این نرم افزار از “کشیدن انگشت” به جای پسورد استفاده می کند.
    همه موارد بالا برای شرکت های نامبرده بسیار دردناک خواهد بود و زمان و هزینه زیادی را برای یافتن فروشندگان جدید به این شرکت ها تحمیل می کند.
    در نهایت باید گفت خرید AuthenTec برای اپل یک برد شیرین به حساب می آید.

    —————————————————————–
    ———————————————————————————————

    آپگرید ۳.۲٪ از کاربران مک به شیر کوهی تنها در ۴۸ ساعت

    همانطور که در اخبار داشتیم سر انجام اپل از نسخه نهایی شیر کوهی ۱۰.۸ رو نمایی کرد ٬ نسخه ای که با قابلیت های جدید خود همه را مجذور خود کرده است 
    طبق آماری که وبسایت Chitika Insights منتشر کرده است در ۴۸ ساعتی که از عرضه مک شیر کوهی میگذرد حدود ۳.۲٪ از کاربران مک به این نسخه آپگرید کرده اند این در حالیست که هنوز ۴۵.۵۱٪ از کاربران مک ٬ از نسخه پلنگ برفی و ۳۴.۹۷٪ از نسخه لاین استفاده میکنند .
    این در حالیست که انتظار میرود طی ۳ ماه آینده میزان مصرف کنندگان شیر کوهی به ۱۴٪ افزایش یابد .

    قیمت پایین این نسخه نسبت به نسخه های پیشین خود و قابلیت های متنوعی که دارد همگی دلایلی برای آپگرید به این نسخه است


    —————————————————————–
    ———————————————————————————————

    شیرکوهی و شروعی غرنده!

    دو روز گذشته، نسخه نهایی سیستم عامل مک، موسوم به Mountain Lion دراپ استور قرار گرفت. با این که مدت کوتاهی از عمر شیر کوهی می گذرد، جدیدترین سیستم عامل مک توانسته، ۳ درصد از سهم ترافیک اینترنت را به خود اختصاص دهد. این آمار از شرکت آماری Chikita به دست آمده است و نشان می دهد که قبل از عرضه نهایی، سهم Mountain Lion تنها ۰.۲۵ درصد بوده و در حال حاضر به سرعت در حال افزایش است.
    Chikita اعلام کرد:

     

    علاوه بر این، با توجه به آماری که Apple در ماه جون سال جاری منتشر کرد و اعلام کرد که در سرتاسر دنیا ۶۶ میلیون کاربر Mac وجود دارند، به این نتیجه می رسیم که در ۴۸ ساعت گذشته، ۲.۱۱ میلیون کاربر مک، شیر کوهی را دانلود کرده اند. اگر فرض کنیم، ۹۰ درصد این تعداد برای آپگرید به آخرین ورژن مک هزینه پرداخت کرده اند، نتیجه می گیریم تا کنون اپل در این دو روز ۳۸ میلیون دلار درآمد داشته است.

    جالب این جاست که میزان آپگرید به Mountain Lion، در میان کاربرانی که اخبار اپل را دنبال می کنند، بسیار بیشتر است. به عنوان مثال، ۱۰ درصد کاربران سایت ۹to5Mac قبل از عرضه نسخه نهایی از شیرکوهی استفاده می کردند و این مقدار به ۵۰ درصد بعد از عرضه نهایی رسیده است.
    سال گذشته، در روز اول عرضه OS X Lion، اپل یک میلیون نسخه از مک لیون را به فروش رساند؛ البته هیچ گاه از سوی اپل، آمار دقیقی منتشر نشد.
    ماه گذشته، مدل های جدید MacBook Pro و MacBook Air رونمایی شدند. اکنون کاربرانی که این مدل ها را خریده اند، می توانند به صورت رایگان، سیستم عامل مک بوک شان را به Mountain Lion ارتقا دهند. البته پروژه ارتقا رایگان، با مشکلاتی نیز روبرو است. به نظر می رسد تعداد محدودی از کاربران مک بوک های جدید، کد های مربوط به دروازه خوشبختی، ارتقاع به شیر کوهی، را دریافت نموده اند.
    با این وجود، به نظر می رسد شیرکوهی موفقیت چشمگیری خواهد داشت و رقیبی جدی برای Microsoft Windows 8 است.

    —————————————————————–
    ———————————————————————————————

    اپل کمپانی AuthenTec را خرید

    بنا به گزارش منتشر شده از چندین منبع موثق، اپل کمپانی AuthenTec که در زمینه ارائه امنیت برای کامپیوترها، لپتاپ ها و موبایل ها فعالیت داشته است را به ارزش ۳۵۶ میلیون دلار خریداری کرده است و اکنون در اختیار شرکت اپل قرار دارد. یکی از مهمترین راهکارهای ارائه امنیت قوی، سنسورهای اثر انگشتِ این شرکت است. مشتریان فعلی این شرکت عبارتند از: CiscoFujitsuHBOHPLenovoLGMotorolaNokia, Orange, SamsungSky, و Texas Instruments هستند، با این مشتریان مطرح و زیاد به وضوح می توان بزرگی این کمپانی را لمس کرد. این شرکت در زمینه های مختلف برای سیستم اثر انگشت، نرم افزارها و حسگرهای دیگر دارای ۲۰۰ ثبت اختراع است که در دفتر اسناد ایالات متحده به ثبت رسیده است. به نظر می رسد موردی که اپل بر روی آن تمرکز کرده است سیستم اثر انگشت است، به عبارتی دیگر، می توان گفت که به احتمال خیلی زیاد اپل قصد دارد محصولات خود را با این تکنولوژی همگام سازد.

    پس با نگاهی ساده به آینده، می توان تصور کرد که تمام محصولات اپل می توانند از سیستم امنیتی فوق العاده ای برخوردار شوند و از رقیبان خود بیشتر و بیشتر پیشی بگیرد.

    —————————————————————–
    ———————————————————————————————

    صفحه نمایش با کیفیت ۳۵۰ ppi سامسونگ، عرصه را بر صفحه نمایش رتینای اپل تنگ کرد.

    صفحه نمایش رتینا ، که اپل تا کنون آن را بر روی محصولاتی چون آیفون ، آیپد ویا مک بوک پرو های خود قرار داده است ، چیزی نیست که بقیه کمپانی های سازنده محصولات دیجیتال بتوانند برای دستگاه هایشان از آن استفاده کنند. تنها چند صفحه نمایش بر روی محصولات دیگر کمپانی ها وجود دارد که توانسته است جایگاهی نزدیک به رتینا را از آن خود کنند .مانند صفحه نمایشی که بر روی اسمارت فون HTC One X قرار گرفته است.اما به واقع هیچ کدام از آنها وضوح و شفافیت رتینای اپل را ندارند.همانطور که میدانید iPhone 4 اولین دستگاهی بود که صفحه نمایش رتینا با تفکیک پذیری ۹۶۰ در ۶۴۰ پیکسل را در خود جای داد که تراکم پیکسلی ۳۲۶ ppi داشت. شاید تنها مدعی را می توان تلفن هوشمند Xperia S سونی با صفحه نمایش ۷۲۰p و تراکم پیکسلی ۳۴۲ ppi دانست.اما دیگر تلفن های هوشمندی که از صفحه نمایش ۷۲۰p از نوع AMOLED بر خوردار بودند هرگز شفافیت و زیبایی صفحه نمایش رتینا را نداشتند.

    طبق گزارش ET News ، حال سامسونگ توانسته است صفحه نمایشی با تراکم پیکسلی ۳۵۰ از نوع AMOLED تولید کند.این مقدار بسیار بیشتر از تراکم پیکسلی صفحه نمایش های رتینا می باشد.سامسونگ برای دستیابی به چنین تراکمی از پیکسل ها ، از تکنولوژی جدیدی موسوم به Fine Metal Mask که به اختصار FMM گفته می شود، استفاده کرده است. معنی این نام ماسک فلزی زیبا است که معلوم نیست چرا سامسونگ این نام را برای تکنولوژی جدید خود انتخاب کرده است.سامسونگ با استفاده از این تکنولوژی توانسته است به تفکیک پذیری بسیار بالای ۱۰۸۰p برای صفحه نمایش های خود دست پیدا کند.البته شواهدی که از گزارش موجود بر می آید نشان دهنده این است که فعلا این صفحه نمایش در شرایط آزمایشگاهی تولید شده است و هیچ کس از اینکه آیا این محصول به تولید انبوه خواهد رسید یا نه ، اطلاعی ندارد.صفحه نمایش های OLED هم مزایای خود را دارند ،یک صفحه نمایش ۴ اینچی با تراکم پیکسلی ۳۵۰ppi و تفکیک پذیری ۱۰۸۰p به سادگی می تواند حاشیه امنیت صفحه نمایش رتینا را از بین ببرد.با امید به اینکه اپل بتواند صفحه نمایش رتینای خود را در سال ۲۰۱۳ با یک بروز رسانی بهبود بخشد.

    —————————————————————–
    ———————————————————————————————

    سامسونگ:اپل در طراحی ایفون از طرح سونی الگوبرداری کرده است

    درون مجادله اپل و سامسونگ اخیرا چیزهای جالبی به بیرون درز کرده است که اطلاعات جالبی در مورد اولین prototype های ایفون ارائه میدهد. سایت verge بعد از جست و جو کردن در میان سند های ارائه شده توسط هر دو طرف توانسته به اطلاعات جالبی دست پیدا کند.
    یکی از این مدارک کانسپت طراحی شده توسط سونی می باشد که به نظر می رسد اپل برای ساخت ایفون به مقدار زیادی از ان تقلید کرده است.سامسونگ با این مدرک می خواهد به دادگاه ثابت کند که خود اپل نیز بر خلاف ادعای خود همواره دست به اختراع نمی زند و گاها از طرح هایی کپی برداری میکند.
    در سال ۲۰۰۶ به Shin Nishibori دستور داده شد تا prototype برای ایفون بسازد که این مدل شبیه ایفون ۴ و ۴s کنونی می باشد اما Nishibori قبل از آن طرحی شبیه این را برای sony نیز طراحی کرده بود. اگر به پشت این طرح ارائه شده دقت کنیم Jony نوشته شده که احتمالا به Jony Ive اشاره می کند ولی چیز که مشخص است که این فونت مخصوص محصولات Sony می باشد.

    در سال ۲۰۰۶ از طریق مکاتبه ای که با Ive شده است. طراح شرکت اپل Richard Howarth ذکر کرده است که تصاویر render شده نشان می دهد که این طرح اندازه ای کوچکتر و قیافه ای زیبا تری نسبت به پروتوتایپی به نام P2 دارد.وی همچنین ذکر کرده است که این طرح قدیمی تر ولی از نظر کارکرد محصولی بهتر است.چیزی که نظر سایت verge را به خود جلب میکند استفاده از پروتوتایپ P2 است که این سایت معتقد است که عکس های قبلی که این سایت منتشر کرده است احتمالا prototype P2 بوده است.
    به هر حال اگر ثابت شود که این مدارک واقعی هستند سامسونگ می تواند نشان دهد که اپل نیز گاهی اوقات از چیزهایی کپی برداری میکند.

    PS:منتظر باشید احتمالا با شروع دادگاه پروتوتایپ های بیشتری از محصولات هر دو شرکت به بیرون درز پیدا خواهد کرد.

    —————————————————————–
    ———————————————————————————————

    اپل در طراحی آیفون از طرح Jony استفده نکرده است

    در آخرین دادگاه اپل و سامسونگ به نظر می رسید Samsung برای شکست دادن اپل برنامه ی ویژه ای دارد. در عین حال نیم نگاهی هم به پروسه ” الگوبرداری اپل در طراحی ایفون از طرح سونی “، دارد. Apple خلاف این ادعا را عنوان می کند:
    در آخرین اسناد و مدارک ارائه شده توسط اپل، پرده از یک نمونه اولیه به نام “Purple” برداشته شد. این Prototype تمام نشانه های iPhone را یدک می کشد و قبل از طرح “Jony” به ثبت رسیده است. (طرح Jony تشابه زیادی به نمونه های سونی دارد و به نظر می رسد ویژگی های سونی در جلسات طوفان ذهن (Brainstorming sessions) اپل تاثیر زیادی داشته است.)
    تاریخ طراحی “Purple” به آگوست ۲۰۰۵ بر می گردد. این تاریخ مربوط به ماه ها قبل از طراحی نمونه ی “Jony” است. با توجه به اسناد موجود، طرح Shin Nishibori (خالق نمونه Jony) که بسیار شبیه به سبک سونی است، یک پروژه جانبی لذت بخش بوده و صرفا نمونه ای را که قبلا طراحی شده بود، کمی آراسته است. بر طبق این اسناد می توان ادعا نمود که Purple از الگو های سونی استفاده نکرده و در نهایت در سال ۲۰۰۶، آیفون از این Prototype متولد شده است.( Purple بسیار شبیه آیفون ۴ است.)

    در اطلاعات بایگانی که توسط AllThings D منتشر شده، عکس های بیشتری از Prototype اولیه اپل، به دست می آید. بسیاری از طرح هایی که طی هفته پیش در اسناد لو رفته دیدیم، در خبر AllThings D نیز موجود است. AllThings D ۱۰۰ عکس از طرح های اپل را فاش نموده است. با این که دیدن تمام این مجموعه زمان زیادی می برد ولی پس از تماشای عکس ها، سیر تکاملی طرح های اپل را درک خواهیم کرد.

    آپدیت: پرونده طرح “Jony” مختومه اعلام شد.

    —————————————————————–
    ———————————————————————————————

    ۱۰ دلیل برای مهاجرت از ویندوز به شیرکوهی

    این روز ها که بحث داغ تکنولوژی در مورد شیرکوهی مطرح است, بد نیست به ۱۰ دلیل برای مهاجرت از ویندوز به سمت شیرکوهی به شما بگوییم

    ۱. iCloud فایل های شما را در همه جا نگه می دارد

    این قابلیت بسیار جالب و همچنین مهم است. به طور مثال: شما در خانه برروی یک فایل در برنامه pages کار می کنید و وقتی که به محل کار خود می رسید همان فایل برای شما آماده است. همچنین می توانید آن را برروی iPad یا iPhone خود ببینید و ویرایش کنید. ممکن است پیش خود بگویید که همه جا به مک نیاز داریم. پاسخ شما معلوم است. اپل برنامه iCloud برای ویندوز را هم آپدیت کرده که از این قابلیت استفاده کند . iCloud همچنین فایل های numbers و keynote شما را ذخیره می کند و اجازه دسترسی به آن ها را در همه جا می دهد. ممکن است بگویید نصب نرم افزار iCloud در ویندوز کمی وقت گیر است. اینجاست که سایت iCloud.com به کمک شما می آیند. در هر کجا با هر سیستم عاملی می توانید به آخرین نسخه فایلتان دسترسی پیدا کنید

    ۲. Reminders از مکان شما استفاده می کند

    ممکن است شما بخواهید کاری را وقتی به جایی رسیدید انجام دهید. برنامه Reminders در مک به شما اطلاع رسانی می کند. کافی است که در تنظیمات بگویید که در جایی به شما خبر دهد. این اطلاع رسانی ها توسط iCloud بین تمامی دستگاه های شما ذخیره می شود و اگر حتی مک شما پیشتان نباشد iPhone یا iPad شما اطلاع رسانی می کند.

    ۳. AirPlay Mirroring صفحه شما را بدون سیم در تلوزیون نشان می دهد

    ممکن است بخواهید فیلمی یا تصاویری یا حتی کنفرانسی به چند نفر از دوستان خود نشان بدهید. با این قابلیت با تنها یک Apple TV می توانید بدون هیچ سیمی با کیفیت HD صفحه را برروی تلوزیون نشان دهید. می توانید وبگردی کنید و بقیه نشان بدهید. بهتر از این ها هم بازی کردن برروی تلوزیون می باشد. می توانید صفحه را برروی تلویزیون بیندازید و با استفاده از یک کیبورد وایرلس بازی را از روی تلوزیون انجام دهید.

    ۴. حرف بزنید, مک تایپ می کند

    یکی از قدرتمند ترین قابلیت های شیرکوهی dictation می باشد. قابلیتی که در هیچ سیستم عامل دیگری نمی توانید پیدا کنید. می توانید یک نامه کامل را تایپ کنید بدون استفاده از دست. این قابلیت بسیار قوی می باشد, شما می توانید تمامی علامت ها را با گفتار تایپ کنید و حتی خط جدید یا پاراگراف جدید ایجاد کنید.

    ۵. دریافت و ارسال iMessage برروی کامپیوتر

    این روزها یکی از پراستفاده ترین سیستم های چت iMessage می باشد. از این پس می توانید پیام هایتان را هم برروی مک دریافت کنید و هم برروی دستگاه های دیگرتان. هر پیامی که ارسال کنید در تمامی دستگاه ها نشان داده می شود و این یکی از قوی ترین امکانات شیرکوهی می باشد.

    ۶. بازی آنلاین با Game Center

    احتمالا با Game Center آشنا هستید. این قابلیت در شیرکوهی اضافه شده است و شما می توانید با ساده ترین روش به بازی آنلاین با دوستانتان بپردازید. مهم تر از این هم قابلیت بازی بین iPhone و iPad می باشد. شما می توانید از روی مک بازی کنید و دوستتان با استفاده از iPad.

    ۷.وبگردی سریع با استفاده از Safari

    زمانی که tab های بسیار زیادی است قابلیت tab view به کمک شما می آید. می توانید به راحتی بین tab های باز جابجا شوید و هر کدام را ببنید. یکی دیگر از قابلیت ها هم وجود یک address bar هوشمند می باشد. هم می توانید به جستجو بپردازید و هم به لینک های مختلف بروید.

    ۸. تمامی پیغام ها در notification center

    ویندوز ۸ هم قابلیت notification را دارد. اما سرویس اپل بسیار هوشمند تر عمل می کند. شما می توانید تمامی پیغام ها در یک مکان بینید و حتی از همین مکان t*wi*tt*er و fa*ce*boo*k خود را آپدیت کنید. به زودی تمامی برنامه ها از این قابلیت استفاده خواهند کرد.

    ۹. Mail VIPs ایمیل های مهم را نشان می دهد

    شما می توانید افراد مهم را انتخاب کنید تا ایمیل های آن ها در یک فولدر جدا بروند و هیچ وقت ایمیل های مهم را از دست ندهید. همچنین شما می توانید تمامی سرویس های ایمیل را در این برنامه اضافه کنید در صورتی که در ویندوز فقط سرویس gmail و live پشتیبانی می شوند.

    ۱۰. آپدیت شیرکوهی بسیار طبیعی تر است

    چند روز پیش Avi Greengart در یک تو*یی*ت اعلام کرد که آپدیت Lion به Mountain Lion بسیار طبیعی تر از آپدیت ویندوز ۷ به ویندوز ۸ بوده است. در آپدیت ویندوز تمامی محیط تغییر کرده است و اگر کسی ویندوز های قبلی را دیده باشد و نداند که ویندوز ۸ یک ویندوز است تشخیص نخواهد داد.

    —————————————————————–
    ———————————————————————————————

    نمونه های اولیه آیفون به قطعات درز کرده ی ایفون نسل بعد بسیار شباهت دارند

    همانطور که قبلا در این تایپیک نوشته بودیم سایت the verge توانسته به بعضی از عکس های مربوط به نمونه های اولیه ایفون که به دادگاه ارئه شده است دست یابد. اما چیزی جالبی که در نگاه اول به ذهن می رسد عکس های یکی از این نمونه هاست که بسیار اشنا به نظر می رسد

    قسمت پشتی یکی از این عکس ها که در زیر نشان داده شده است از از دو قسمت درست شده است که قسمت اصلی آن الومینیومی می باشد که بسیار شبیه به اولین شکل های شایعه شده ایفون جدید است

    در قسمت سمت راست نمونه اولیه ای(prototype) از ایفون را مشاهده می کنید که توسط سایت the verge به دست امده است
    و تصویر سمت چپ تصویر رندر شده ای از ایفون نسل بعد است که توسط blackpool creative درست شده است.لازم به ذکر است که این تصویر بر اساس قطعاتی از ایفون جدید است که به بیرون درز کرده است. ضمن اینکه این قطعات در ویدیوی زیر نیز نشان داده شده است.

    محتوای مخفی - انجمن تخصصی آیفون

    در گزارشی از macrumors نیز قبلا به این موضوع نیز اشاره شده بود.

     

    بر طبق منابع ما اپل تغییرات زیادی در پشت ایفون به وجود اورده است. این تغییرات شامل اضافه کردن یک قطعه فلزی به پشت ایفون می باشد این پنل صاف بوده و دارای هیچ برجستگی ای نیست

    به هر حال به نظر می رسد که نسل جدید ایفون از طرح های قدیمی تر ایفون اقتباس شده باشد.

    —————————————————————–
    ———————————————————————————————

    با Join In و Results از المپیک لندن لذت ببرید!

    دیشب شاهد مراسم افتتاحیه بزرگترین رخداد ورزشی دنیا، المپیک، در لندن بودیم. مراسمی که با حضور ملکه انگلستان و خوشامدی گویی کوتاه او، هنرنمایی مستر بین و رژه ورزشکاران کشورهای حاضر در The 2012 London Olympics همراه بود. به جرات می توان گفت هیچ یک از رویدادهای ورزشی امسال مانند Euro 2012 و تنیس Wimbledon از لحاظ تنوع، شکوه و سرگرم کننده بودن به پای المپیک نمی رسند. قطعا میلیون ها نفر برای مشاهده این بازی ها به شهر لندن سفر کرده اند و از نزدیک شاهد رقابت ورزشکاران کشورشان خواهند بود. علاوه براین، میلیاردها نفر از طریق تلویزیون به تماشای Olympics خواهند نشست.

    همانند تمام رویدادهای ورزشی، المپیک جای خود را میان اپلیکشن های تلفن همراه نیز باز کرده است، تا شما از تمام رخدادها و نتایج آگاه باشید. در این بخش قصد داریم شما را با برخی از این اپلیکشن ها آشنا نماییم.

    iOS:

    London 2012

    نام این اپلیکشن برازنده آن است. البته فقط برای آیفون و آیپاد تاچ عرضه شده، ولی تجربه دلنشینی برای کسانی که این اپلیکشن را دانلود نموده اند به ارمغان می آورد. اگر می خواهید از گزارش لحظه به لحظه توزیع مدال ها با خبر شوید، اپلیکشن ۰.۹۹ دلاری London 2012 به خوبی پاسخ گوی نیاز شما است. از ویژگی های این نرم افزار می توان به جدول توزیع مدال (medals tally) که به صورت منظم آپدیت می شود، شمارش معکوس برای مراسم افتتاحیه و برنامه زمان بندی دقیق ۱۹ روز این بازی ها به همراه اخبار لحظه ای هر روز، اشاره کرد.

    London 2012 information

    این اپلیکشن در کنار نگاه مبسوط به بازی ها، شامل شمارش معکوس، برنامه زمان بندی و بررسی جداگانه زمان و مکان تمام رویدادهای ورزشی حاضر در Olympics است. London 2012 information، در هیچ بخشی دچار کمبود و نقاص نیست. البته Interface ژولیده و بی نظمی دارد. ولی با توجه به این که این اپلیکشن و بسیاری دیگر بعد از المپیک به در نخور می شوند، پیشنهاد می کنیم به محتوا و قابل استفاده بودن بیشتر فکر کنید تا به زیبایی.

    توییک Olympics 2012 Medal برای نوتیفیکشن سنتر

    اگر idevice شما جیلبریک شده است، به کمک این add-on برای نوتیفیکشن سنتر، می توانید از مدال هایی که توسط ورزشکاران کشور شما به دست می آید، با خبر شوید. کافی است از قسمت Setting، این توییک را فعال و کشور مورد علاقه تان را انتخاب کنید. هر گاه که بخش Notification Center را به پایین می کشید، این بخش refresh شده و تعداد دقیق مدال های کسب شده توسط ورزشکاران کشور شما تا آن لحظه را اعلام می کند.( قیمت این توییک دو دلار است.)

    London 2012(Summer Games)

    این اپلیکشن که توسط Vishal Shah نوشته شده است، گل سرسبد اپلیکشن های نوشته شده با موضوع المپیک است. در این اپلیکشن، به تمام جوانب یک رویداد به صورت آنی پرداخته می شود. علاوه بر این، پوشش اخبار به تفکیک کشور از دیگر قابلیت های این اپلیکشن است. اطلاعات جانبی بسیاری نیز در (London 2012(Summer Games گنجانده شده است. با توجه به این که این اپلیکشن رایگان است، پیشنهاد میکنیم حتما آن را امتحان کنید.

    Android:

    London 2012 Olympics Wallpaper

    با این اپلیکشن می توان شکل و شمایل home screen ویجت آندروییدی خود را عوض کنید. ۱۵ wallpaper با مضمون المپیک در این نرم افزار گنجانده شده است که اکثر آن ها چشم نواز هستند، مخصوصا اگر رزولوشن صفحه نمایش گوشی شما بالا باشد، این مسئله بیشتر به چشم می آید. این نرم افزار کاملا رایگان است.

    London Olympics 2012

    این اپلیکشن جذاب، از ۸ زبان پشتیبانی می کند که با توجه به ماهیت چند زبانی المپیک، بسیار پر کاربرد خواهد بود. این اپلیکشن رایگان است و علاوه بر اطلاعات مربوط به سالن های بازی ها، اخبار، مصاحبه ها و … را پوشش می دهد. در جدول توزیع مدال ها، با کلیک بر روی نام هر کشور می توانید از وضعیت مدال های آن کشور خاص مطلع شوید. این نرم افزار برای آندرویید ۲.۲ و بالاتر طراحی شده است.

    در این بخش به معرفی اپلیکشن هایی که هم برای iOS و هم برای Android نوشته شده اند، می پردازیم:

    BBC Olympics App

    BBC یکی از معروف ترین خبرگزاری های دنیا است و دنبال کردن اخبار المپیک از طریق اپلیکشن مخصوص این خبرگزاری کاری صحیح و عاقلانه به نظر می رسد. با این که این اپلیکشن، لباسی برای سرویس موبایل وب سایت BBC است، اما تمام ویژگی هایی که یک تماشاگر المپیک از یک اپلیکشن موبایل انتظار دارد، در آن گنجانده شده است. این اپلیکشن رایگان است و همراه جدا نشدنی شما در طول برگزاری المپیک خواهد بود.

    NBC Olympics App

    همانند BBC، خبرگزاری شناخته شده NBC نیز دارای اپلیکشنی است که پوشش مسابقات، اخبار، مرور رویدادها و نکات برجسته و جالب تمام بازی ها را بر عهده دارد. با وجود ۳۵۰۰ ساعت ویدیویی که این اپلیکشن در اختیار شما می گذارد، کوچک ترین اتفاقات را هم از دست نخواهید داد. جالب تر این که شما قادر خواهد بود به صورت real-time همه چیز را مشاهده کنید.

    و در نهایت دو اپلیکشن رسمی المپیک ۲۰۱۲ لندن را معرفی می کنیم.

    Official London 2012 Jion In And Results Apps

    این اپلیکشن های رسمی تمام اپلیکشن هایی که تاکنون معرفی شد را به راحتی مغلوب می کنند. چنانچه می خواهید از همین ابتدای المپیک از همه چیز با خبر باشید، بدون شک اپلیکشن های رسمی Join In و Results جزو آن دسته نرم افزارهایی هستند که حتما باید رو دستگاه iOS یا Android خود داشته باشید. اپلیکشن Results تمامی نتایج حاصله در بازی های المپیک را به نمایش می گذارد و Join In بیشتر به عنوان یک برنامه ریز عمل کرده و به شما کمک می کند تا در این مدت، تجربیاتتان را برنامه ریزی کنید، به اشتراک بگذارید و از آن ها لذت ببرید.

    —————————————————————–
    ———————————————————————————————

    هشدار گوگل به سامسونگ مبنی بر عدم کپی از محصولات اپل

    هفته اینده دادگاه میان دو شرکت بزرگ اپل و سامسونگ شروع خواهد شد و تقریبا بیشتر اخبار مربوط به این دو شرکت به این دادگاه معطوف شده است.
    این پرونده برای هر دو شرکت بسیار با اهمیت است زیرا سامسونگ نه تنها فعلا از فروش برخی از محصولات خود در امریکا منع شده است بلکه در صورت محکومیت در این دادگاه باید ۲.۵ میلیارد دلار به اپل بپردازد اپل نیز با این کار هم می تواند فروش خود در امریکا را حفظ کند و هم مبلغ هنگفتی را از رقیب اصلی خود دریافت کند.

    در واقع به درستی نمی توان فهمید که هر کدام از شرکت ها چه چیزهایی در چنته دارند تا در روز دادگاه رو کنند و فعلا تنها به مدارکی که هر دو شرکت به دادگاه فرستاده اند می توان استناد کرد.

    سامسونگ تصمیم دارد که این ادعا را ثابت کند که محصولات این شرکت در طراحی حتی قبل از ساخت ایفون در سال ۲۰۰۷ به این شکل عرضه می شدند ، در صورتی که اپل قصد دارد تا با دادن سرنخ هایی این ادعا را ثابت کند که شرکت گوگل به سامسونگ هشدار داده بود که کپی برداری کردن از محصولات اپل ایده خوبی نیست.

    اگر اپل بتواند این ادعای خود را ثابت کند می توان با کمک گرفتن از آن ادعای سامسونگ مبنی بر شبیه بودن طراحی هایش به محصولات قبلی خود که قبل از ایفون عرضه شده اند را رد کند.

    یکی دیگر از مدارکی که اپل می خواهد به دادگاه ارائه کند مربوط به صحبت های مدیران اجرایی گوگل با شرکت سامسونگ مینی بر شبیه بودن بسیار زیاد گالکسی تب ۱۰.۱ به ایپد است این اتفاق نیز در ماه feb 2010 اتفاق افتاده است.

    یکی دیگر از مدارکی که اپل میخواهد روی ان مانور دهد گفته های دپارتمان های داخلی خود سامسونگ می باشد که اعلام کرده اند galaxy s شبیه به نسل های قبلی ایفون می باشد.

    —————————————————————–
    ———————————————————————————————

    تصاویری از یک نسخه کامل نسل بعدی آیفون منتشر شد

    در هفته های گذشته تعدادی تصویر از بدنه آیفون ۵ به بیرون درز پیدا کرده بود. اما امروز تصاویری از یک دستگاه کامل به بیرون درز پیدا کرده است. این تصاویر نشان دهنده ی یک دستگاه iPhone 5 می باشد که تمامی قطعات آن در جای خود قرار دارند. این تصاویر نشان دهنده ی رنگ مشکی دستگاه هستند و بسیار زیبا به نظر می رسند.



    انتظار می رود iPhone 5 در پاییز همراه با نسخه نهایی iOS 6 عرضه شود. بسیاری از کاربران منتظر این دستگاه هستند و اپل هم پیش بینی خوبی در رابطه با فروش این دستگاه دارد. در ادامه به دیگر تصاویر منتشر شده توجه کنید.



    —————————————————————–
    ———————————————————————————————

    جنگ غول های فناوری به خاطر Kodak

    به گزارش The Wall Street Journal، اپل و گوگل رهبر گروهای دوگانه در مزایده “Patentهای کداک” هستند. دیروز اعلام شد:

     

    خبر فوری: جنگ بین Apple و Google به قلمرو جدیدی کشیده شده است. هر دو شرکت از رهبران مزایده “patent های Kodak” هستند.

    CNBC به بخش دیگری از این داستان پرداخت. در این گزارش به دیگر شرکت هایی که در این مزایده شرکت دارند اشاره شده است:

     

    اپل، میکروسافت، گوگل، سامسونگ،RPX و …در این مزایده شرکت می کنند. دوشنبه، مهلت قانونی پایان مزایده است.

    امروز WSJ اخبار تکمیلی را در ارتباط با این موضوع منتشر کرده است:

     

    حداقل دو گروه در مزایده ی گنجینه ای از ۱۱۰۰ اختراع انحصاری Kodak شرکت خواهند کرد. شرکت های غول پیکر، فعال در زمینه تکنولوژی و امتیازات انحصاری، در حال رقابت و انتخاب یکی از این دو گروه اند.
    شرکت اپل با شاخص بورس ۱.۷۹%+، میکروسافت با شاخص بورس ۲.۰۴%+ و Intellectual Ventures Management که یک شرکت فعال در زمینه تجمیع حق اختراع (Patent aggregation firm) است، گروه اول مزایده را تشکیل می دهند. در طرف دیگر، گوگل با شاخص بورس ۳.۵۲%+، سامسونگ با شاخص بورس ۵.۲%+ (در کره جنوبی)، LG با شاخص بورس ۳.۵۱%+ (در کره جنوبی)، HTC با شاخص بورس ۳.۹۴%+ (در تایوان) و یک شرکت فعال در زمینه تجمیع حق اختراع به نام PRXC با شاخص بورس ۰.۵۵%+ گروه دوم را تشکیل می دهند. افراد آگاه هشدار داده اند: از آنجاییکه که ترکیب این دو گروه در حال تغییر است و احتمال دارد شرکت های دیگری نیز وارد این رقابت شوند، ممکن است مزایده دوشنبه به پایان نرسد و به روزهای بعد کشیده شود. 
    شرکت هایی که توانایی شرکت در مزایده کداک را به صورت بالقوه دارند و تا کنون در این مزایده شرکت نکرده اند، یا نمی خواهند وارد این رقابت شوند و یا منتظر نتایج رقابت این دو گروه هستند، تا با اطمینان بیشتر وارد مزایده شوند.

    —————————————————————–
    ———————————————————————————————

    اپل در حال کار بر روی محصولی همانند Google Glass می باشد

    به گزارش سازمان ثبت اختراع آمریکا اپل امروز یک patent جدید ثبت کرده است که نشان دهنده ی محصولی چون Google Glass می باشد. یک صفحه نمایش با کیفیت برای قرار گیری در جلوی چشم.
    اپل این اختراع را “صفحه نمایشی با قابلیت عقب و جلو کردن” نام گذاری کرده است و در آن نحوه ی کار را توضیح داده است. شماره این اختراع ۸,۲۱۲,۸۵۹ می باشد و در گروه head-mounted displays قرار گرفته است. احتمال می رود اپل در این دستگاه هم مانند آیفونآیپد و مک بوک پرو جدیدش از یک صفحه نمایش با کیفیت رتینا استفاده کند. در توضیحات هم ذکر شده یک صفحه نمایش با قابلیت تراکم پیکسل بسیار بالا که احتمالا منظورش صفحه نمایش رتینا است.

    در ادامه نوشته ها, اپل در مورد هزینه و انرژی مورد استفاده برای یک صفحه نمایش با کیفیت برای قرار گرفتن در جلوی چشم توضیح داده است. در این دستگاه از باتری استفاده خواهد شد که البته قدرت باتری ها محدود است. اگر هم بخواهیم از رزولوشن بالا استفاده کنیم قیمت زیاد می شود ولی اگر کیفیت کمتر باشد قطعا قیمت هم کمتر خواهد بود و البته سبک تر هم خواهد بود. همچنین در مورد نحوه عملکرد توضیح داده شده است. این دستگاه پیکسل ها را با توجه به فاصله تا چشم تنظیم می کند تا چشم انسان بتواند بهترین کیفیت را تجربه کند. 

    اپل دو روش برای قرار گیری پیکسل ها ارائه داده است. روش اول را بالا توضیح دادیم. روش دوم قرار گیری یک لنز برروی چشم است که البته کیفیت کمتر هم خواهد داشت

    گوگل سعی دارد هرچه زودتر Project Glass را به سرانجام برساند تا شرکت های رقیب همچون اپل دستگاهی مشابه را زودتر عرضه نکنند. با این ثبت اختراع در می یابیم که اپل هم برروی چنین پروژه ای کار می کند و حتی ممکن است زودتر از گوگل آن را عرضه کند.

برچسب ها:

بدون برچسب

دیدگاه ها ۰

دیدگاه خود را ارسال کنید.


 

Verified by MonsterInsights