نگاهی به ویژگی های احتمالی iOS 6 [آپدیت شد]

نگاهی به ویژگی های احتمالی iOS 6 [آپدیت شد]

 

 

 

با نزدیک شدن به کنفرانس WWDC تمام دوستداران اپل به این فکر هستند که چه امکاناتی به iOS 6 افزوده می شود. منبع خبری The Verge یک مجموعه از این احتمالات را جمع آوری کرده، حال به این ویژگی های احتمالی بپردازیم. شاید لیست آرزوهای شما باشد… .

LockScreen

پاید یکی از تکراری ترین بخش در سیستم عامل iOS در پنج نسل متوالی بوده است، این امر شاید کمی خسته کننده باشد، به نظر Scott و تیم نرم افزار iOS باید کمی آن را زیر و رو کنند، تغییر مکان بعضی از آی تم ها مانند تاریخ و ساعت، افزودن امکانات بیشتر به نوتیفیکیشن، به خصوص ویدجت که شاید یکی از کمبودها باشد، به طور مثال چک کردن برنامه های سیستمی مانند تلفن و یا حتی برنامه های دلخواه. بر روی لاک اسکرین دکمه اسلاید تو آنلاک هم به طور مثال می تواند از مربع به دایره تبدیل شود. علاوه بر تغییرات کاربردی، به نظر من نو نوا کردن آن از نظر ظاهر هم مهم است.

Gesture

چیزی که کار با صفحات لمسی را لذت تر بخش می کند، به طور مثال یک امکان شبیه برنامه Zephyr که در سیدیا طرفداران زیادی هم پیدا کرده است. دسترسی به مولتی تسکینک تنها با یک اشاره، حتماً لذتش بیشتر از دوبار فشردن یک دکمه فیزیکیست. البته به دنبال این خواسته باید صفحه نمایش هم بزرگتر شود، زیرا ۳.۵ اینچ فضای مناسبی برای این قابلیت نیست.

مولتی تسکینگ در حالت افقی، (LandScape) شاید یک ویژگی خوب باشد.

تقویت توتیفیکیشن سنتر

این ویژگی خوب به iOS 5 اضافه شد، اما تا حدودی می توان دریافت که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، شاید افزودن ویژگی های جدید بتواند این بخش در آیفون را کاربردی تر کند. افزودن ویدجت های بیشتر در این بخش هم یکی از اصلی ترین موارد است، همانند تاریخ و یا دسترسی به شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر هم می تواند جالب باشد. دیگری می تواند حذف دکمه ی X باشد، که این دکمه برای حدف نوتیفیکیشن ها به کار برده می شود، اما چرا از حذف کشویی استفاده نکنیم؟

هوشمند بودن

به طور مثال این ویژگی می تواند در یک اتاق بی سر و صدا کاربرد داشته باشد، این سیستم می تواند به طور خودکار صدای آیفون را تا حد قابل لازم تنظیم کند و یا وقتی آیفون را رو به صفحه نمایش روی میز می گذاریم، آیفون لاک شود. این ویژگی شاید بتواند در مصرف باتری هم نقش داشته باشد. تنها ویژگی هوشمند در آیفون شاید تغییر نور صفحه نمایش باشد و تا به حال به مهم بودن این ویژگی هم پی بردید. به طور کلی این ویژگی ها می تواند تنظیمات آیفون را با محیط اطراف نتظیم و وفق دهد.

Air Drop

شاید نیاز به توضیح نباشد، این ویژیگی خوب می تواند به اشتراک گذاری فایل ها بین محصولات اپل را آسان تر کند.

نقشه

حتماً خبر نقشه های سه بعدی را در iOS 6 شنیده اید، اما بد نیست که آیکان این برنامه نیز تغییر کند، به طور مثال تا حدی گویای سه بعدی بودن را داشته باشد و برخی از ویژگی های برنامه را در خود منعکس کند.

Siri

همانطور که می دانیم، Siri در سال گذشته همزمان با معرفی آیفون ۴s رونمایی شد، اما هنوز هم یک سیستم بتا می باشد، و به احتمال زیاد در iOS 6 به نسخه فاینال می رسد. یعنی پذیرا بودن دستورهای بیشتر و حتی سریع و دقیق تر بودن که سرانجام یک سیستم کارآمد تر را شاهد می شویم. “سیری برنامه دوربین را باز کن”، “این برنامه را ببند”، همه اینها می تواند خوب باشد، اما باید عملکرد آن سریع باشد چرا که در غیر این صورت، دستی انجام دادن این خواسته ها ساده تر است.

ادغام فیس بوک هم شاید یکی دیگر از ویژگی ها باشد.

 

خب در پست بالا با برخی از ویژگی های برجسته که خواسته اکثر مردم تلقی میشه آشنا شدیم، حال به ویژگی های ریز و جزئی می پردازیم که بدون شک توجه به جزئیات یکی از سیاست های اپل است.

طراحی مجدد اپلیکیشن You,Tube

اگر از کاربران قدیمی آیفون باشید، به طور حتم از یکنواخت و قدیمی بودن اپلیکیشن You,Tube مطلع هستید و این تا حدّی باعث شده تا ما از ویژگی های جدید یوتوب بی بهره بمانیم. به نظر من در وهله اول You,Tube Channel یکی از مواردی هست که باید در این اپلیکیشن تعبیه بشه. مانند فیس بوک که برنامه خود را در آیفون با Timeline سازکار کرد. You,Tube channel تقریباً همانند یک هوم پیچ برای اکانت شماست که در آن اطلاعات تکمیلی درباره اکانت مربوطه موجوده و به صورت کاستوم میشه درست کرد. در کل این اپلیکیشن یک تغییر اساسی لازم دارد.

خب، به نظر من علاوه بر ساپورت از You,Tube Channel, تغییرات ظاهری هم از اهمیت ویژه ای برخورداره. یکی از این تغییرات ظاهری جدید و خوب که اکثر برنامه ها از آن بهره می برند اینترفیس card-like می باشد، که از این قبیل طراحی را در اپلیکیشن فیس بوک شاهد هستیم، این نوع طراحی شاید حسّ خوبی را به کاربر منتقل کند و بیشتر ویژگی Gesture را لمس می کنیم. با این اینترفیس به خود تلقی می کنید که همه چیز کنار هم و در دسترس شماست، درواقع کار با این نوع اینترفیس ها بسیار روان و ساده است.

لمس های کوچک تر

شاید این بخش حد اکثر توجه به جزئیات باشد، ولی در عین حال می تواند به بهتر و روان تر شدن iOS کمک کند. 

iOS از اولین ورژن خود تا کنون هیچگونه تغییری را در Bar برنامه ها ایجاد نکرده و اکنون زمانیست که یک تغییر اساسی را متحمّل شود. به طور مثال این Bar موجود در برنامه Message آبی و یک نواخت باقی مانده است، بهتر است کمی تیره تر شود و اگر براقی خود را از دست بدهد به نظر زیبا و شیک تر می شود، یکی دیگر از ریز مسائل ها می تواند تعویض دکمه “New Message” باشد, این دگمه در حال حاضر به شکل یک دفتر و قلم است، ولی اگر به + تغییر پیدا کند حتماً مفهوم بهتری را به کاربر می رساند. 
اگر در iOS 5 دقت کرده باشید نوتیفیکیشن از رنگ آبی به مشکی تغییر رنگ پیدا کرده ، پس شاید یکی از ویژگی های مدّ نظر Scott باشد.

به طور حتم همه ی ما به ویژگی Gesture علاقه مند هستیم و شاید حسّ بهتری نسبت به ضربه زدن بر روی صفحه داشته باشد. می دانیم که در برنامه توییتر یا فیس بوک برای به روز رسانی از سیستم Pull [up or dwon) refresh استفاهد می شود که با پایین کشیدن صفحه به پایین یا بالا محتوا به روز رسانی می شود، اما چرا از این ویژگی در iOS استفاده نشود؟ این سیستم حتماً بهتر از فشردن یک دگمه می باشد، خب، برنامه هایی مانند AppStore و You,Tube برای نمایش برنامه و ویدئوهای بیشتر دگمه ای به نام “Load More” را دارد، و در این قسمت سیستم Pull [up or down] refresh بهترین کیس برای تعویض با این دگمه ها می باشد. در قسمت WiFi هم می توان از این سیستم بهره برد.

تعویض آیکان iTunes و AppStore

اگر از کاربران دیرینه iOS هستید، شاید با اولین نگاه به این دو آیکان به خود بگویید که کمی قدیمی شده اند و می تواند زیباتر از این ها باشد، علاوه بر این دو برنامه، تعویض آیکان برنامه های سیستمی شاید یکی از ویژگی های iOS 6 باشد.

 

 

ترجمه و تحلیل: 

برچسب ها:

دیدگاه ها ۵

  1. soheil

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۰:۰۶ ق٫ظ

    اگه همه اینارو داشته باشه خیلی عالیه و کلی با ایفون جیل نشده میشه صفا کرد

  2. علی آرپی

    ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۱۰:۳۶ ب٫ظ

    فک نکنم ایردراپ رو بذاره! اصا با سینک و سیاست‌های اپل همخونی نداره

  3. kian

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۹:۴۴ ق٫ظ

    مشکل اصلی آیفون نداشتن delivery report در sms هست
    با اینکه تا الان ۵ نسخه از iOS اومده ولی هنوز این سیستم رو نداره
    این خیلی مهم تره

  4. amir masoud

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ ۹:۴۸ ق٫ظ

    درسته با تمام این خوبی ها Ios 6 توپ توپ میشه و میشه باهاش حال کرد ولی من فکر کنم اپل رو کلیات دیگری کار می کند مثل سیری بروی idevice های دیگر مثلا کاری کنه که siri روی ios 6 باشه،هر وقت کسی ios6 بریزه خود به خود siri داشته باشه.

  5. Ehsan

    ۹ خرداد ۱۳۹۱ ۳:۳۱ ب٫ظ

    به نظر من مهم ترین مشکل آیفون نداشتن رابط کاربری ساده و در عین حال پیشرفته است و همچنین نداشتن بلوتوث به صورت کاربردی

دیدگاه خود را ارسال کنید.


 

Verified by MonsterInsights