اطلاعیه

Collapse
هیچ اطلاعیه ای هنوز ایجاد نشده است .

آیا اپل دیگر یک شرکت نوآور نیست؟

Collapse
این تاپیک بسته شده است
X
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
new posts

  • [ تبادل نظر ] آیا اپل دیگر یک شرکت نوآور نیست؟

    در روز هایی هستیم که جنگ پلتفرم های سیستم عامل های موبایل ها و تبلت ها و همچنین شرکت های سازنده آنها به اوج خودش رسیده است. تقریبا شرکت اپل و محصولاتش به علت محبوبیت هایش همیشه یک پای این جنگ ها هستند٬ اما با این حال مدتی است که در میان گیگ ها تردید هایی پیرامون نوآوری در اپل به وجود آمده است٬ تردید هایی که به بازار بورس نیز رسیده است. جملاتی مانند: اپل دیگر یک شرکت نو أور نیست و این شرکت به آرامی حرکت می کند و دیگر خلاق تر و زیرک تر از بقیه شرکت ها نیست.
    این بحث ها پیرامون عدم نوآوری اپل از میان گیگ ها به میان آنالیز گر ها نیز رسیده است :

    اپل مشکلاتی در نو آوری دارد ( Forbes )
    نوآوری در سامسونگ سریع تر از اپل است (*Gene Munster از موسسه تحلیلی Piper Jaffray)
    چرا اپل دیگر نوآور نیست ( Ceo.com )

    این جملات همیشه برای متنفران اپل خوشایند و راضی کننده بوده است٬ اما باید گفت برخی از تحلیل ها در آزمون های عقلانی رد خواهند شد. در مقاله پیش رو به این خواهیم پرداخت که آیا اپل دیگر نوآور نیست و دیگر شرکت ها در نوآوری گوی سبقت را از اپل روبوده اند؟

    اول بیایم با هم نوآوری را معنی کنیم!
    ویکیپدیا در مورد نوآوری می نویسد:
    نوآوری، بکارگیری ایده*های نوین ناشی از خلاقیت است. در واقع به پیاده ساختن ایدهٔ ناشی از خلاقیت که به صورت یک محصول یا خدمت تازه ارائه شود، نوآوری گویند. اختراع به معنای «پدید آوردن محصول جدید» است، اما نوآوری فراتر از آن است و به معنای «معرفی محصولی تازه» است که با ابداع و عرضه صورت می*گیرد.
    نوآوری زمانی رخ می*دهد که ایده به صورت محصول، فر آیند یا خدمتی توسعه یابد. تعاریف مختلفی از نوآوری ارائه شده*است. پیتر دراکر نوآوری را همانند هر فعالیت عینی درکنار نبوغ و استعداد، نیازمند دانش، توجه و سختکـــوشی همه دست اندرکاران می*داند. او معتقد است آنچه در میان کارآفرینان مشترک یافتم نه گونه خاصی از شخصیت بلکه تعهد سیستماتیک به نوآوری بوده است. مایکل تاشمن نوآوری را بستر پیروزی در کسب وکار دانسته تا مدیران در پی شناسایی سازوکار چرخه فناوری و جویبار نوآوری بتوانند به کمک انجام دگرگونی*های ناپیوسته در سازمان به امتیازهای ناشی از آن*ها برسند خلاقیت و نوآوری، استعداد مرموز نزد افراد نیست بلکه فعالیت روزمره برای برقراری روابطی است که قبلاً دیده نشده و برقراری ارتباط بین مسائلی است که به طور معمول در کنار یکدیگر قرار نمی گیرد. البته نوآوری در سایه نبوغ محض هم وجود دارد ولی بیشتر نوآوران به ویژه پیروزمندان آن*ها، از راه جستجوی آگاهانه و هدفمند فرصت*های کمیاب به نتیجه رسیده*اند.
    حال که کمی بیشتر با معنای نو آوری آشنا شدیم بهتر از نگاهی گذرا به محصولات بیندازیم که به عنوان یک محصول نوآور در دنیای تکنولوژی شناخته شد. محصول هایی که به اصطلاح همه چیز را عوض کردند.
    برای اینکار تصمیم گرفتیم به آرشیو مجله تایمز سری بزنیم و منتخبی از بهترین محصولات نو آور را برای شما معرفی کنیم. لیست ده محصول منتخب آرشیو مجله تایمز عبارتند از:







































    حال که با واژه نو آوری و معناص اصلی محصولات نوآور آشنا شدیم به موضوع اصلی خود برمیگردیم
    در این روز ها سامسونگ به شرکتی تبدیل شده است که در مقابل اپل ایستاده است. این رویایی تا حدی است که Gene Munster اعتقاد دارد که سرعت نوآوری سامسونگ بیشتر از اپل است. بیاید نگاهی به آخرین محصول سامسونگ یعنی گالاکسی اس ۴ بیندازیم. این محصول یک مثال ایده آل برای مبحثمان است.
    گالاکسی اس ۴ با قابلیت هایی مثل " Smart Pause " ٬ " Air Gesture" , " dual-camera mode " و"smart scroll" ارائه شد. علاوه بر آن این محصول دارای یک صفحه بزرگتر٬ رزولشون و چگالی پیکسل بالاتر٬ چیپ NFC و پردازنده قوی تر نسبت به آیفون ۵ است.
    اما حال یک سوال پیش می آید که موارد فوق به معنی این است که سامسونگ نوآور تر از اپل است؟
    قبل از پاسخ و ارائه توضیحات اجازه دهید یکبار دیگر معنی نوآوری که در اول مقاله آوردیم به شما یاد آوری کنیم. ویکیپدیا در این مورد می گوید:
    نوآوری، بکارگیری ایده های نوین ناشی از خلاقیت است. در واقع به پیاده ساختن ایدهٔ ناشی از خلاقیت که به صورت یک محصول یا خدمت تازه ارائه شود، نوآوری گویند. اختراع به معنای «پدید آوردن محصول جدید» است، اما نوآوری فراتر از آن است و به معنای «معرفی محصولی تازه» است که با ابداع و عرضه صورت می*گیرد.
    نوآوری زمانی رخ می*دهد که ایده به صورت محصول، فر آیند یا خدمتی توسعه یابد. تعاریف مختلفی از نوآوری ارائه شده*است. پیتر دراکر نوآوری را همانند هر فعالیت عینی درکنار نبوغ و استعداد، نیازمند دانش، توجه و سختکـــوشی همه دست اندرکاران می*داند. او معتقد است آنچه در میان کارآفرینان مشترک یافتم نه گونه خاصی از شخصیت بلکه تعهد سیستماتیک به نوآوری بوده است. مایکل تاشمن نوآوری را بستر پیروزی در کسب وکار دانسته تا مدیران در پی شناسایی سازوکار چرخه فناوری و جویبار نوآوری بتوانند به کمک انجام دگرگونی های ناپیوسته در سازمان به امتیازهای ناشی از آن*ها برسند خلاقیت و نوآوری، استعداد مرموز نزد افراد نیست بلکه فعالیت روزمره برای برقراری روابطی است که قبلاً دیده نشده و برقراری ارتباط بین مسائلی است که به طور معمول در کنار یکدیگر قرار نمی گیرد. البته نوآوری در سایه نبوغ محض هم وجود دارد ولی بیشتر نوآوران به ویژه پیروزمندان آن*ها، از راه جستجوی آگاهانه و هدفمند فرصت*های کمیاب به نتیجه رسیده اند.
    با بهره گیری از این توضیح و نگاهی دوباره به ۱۰ محصول برتر نوآور میتوان گوشی های سامسونگ ( اس ۳ یا اس ۴ ) را یک حرکت نوآورانه دانست؟ یا اجازه دهید به این شکل بپرسیم که انقلابی که آیفون در سال ۲۰۰۷ یا ایپد در سال ۲۰۱۰ باعث آن شد توسط اس ۳ یا اس ۴ و گالاکسی نت ها تکرار شد؟ بعید به نظر می رسد که ابعاد نوآورانه موضوع حتی نزدیک به هم باشد. تمامی محصولات سامسونگ تنها یک بروز رسانه محصولی است که اپل در سال ۲۰۰۷ نهال آنرا کاشت و در تبلت ها نیز به همان شکل٬ تاثیری که معرفی آیپد در سال ۲۰۱۰ بر تکنولوژی داشت کدام تبلت سامسونگ یا مایکروسافت داشت؟

    حال به آخرین پرچمدار سامسونگ برمیگردیم.
    قابلیت های Smart Pause و Air Gesture از دیدگاه من قابلیت نوآورانه ای به حساب نمی آید و البته عقیده دارم که بسیاری از کاربران اس ۴ در همان روز اول٬ این دو قابلیت را بر روی تلفن هوشمندشان خاموش می کنند. بگذارید با مثالی در این زمینه توضیح دهم: در حال دیدن آخرین نسخه فیلم بتمن بر روی اس ۴ هستیم. اگر قابلیت Smart Pause در اس ۴ فعال باشد باید در دو ساعت و چهل و چهار دقیقه فیلم کاملا به صفحه نمایش خیره شویم٬ زیرا در غیر این صورت با اولین حرکت صورت رو به اطراف٬ اس ۴ پخش فیلم را متوقف می کند و مجبور خواهید بود برای فعال سازی دوباره آن صفحه را لمس کنید. بسیار بعید به نظر می رسد که انسان در هنگام تماشای فیلمی در همه لحظات به صفحه نمایش خیره شود بنابراین اگر قابلیت نوآورانه Smart Pause را فعال کنیم برای دیدن یک فیلم دو ساعته مجبور خواهیم بود بارها و بارها صفحه نمایش را برای پخت مجدد فیلم لمس کنید یا کاملا در طول فیلم بدون حرکت صورت به صفحه نمایش خیره شویم. منطقی به نظر نمی رسد که این قابلیت را یک قابلیت کاربردی بنامیم.

    قابلیت smart scroll نیز تجربه مشابهی را ارائه می کند. در حقیقت در خبر ها بود که سامسونگ سعی شناسایی چشم انسان جهت اسکرول صفحات در اس۴ است اما این قابلیت به این شکل ارائه نشد و تنها حرکت دادن دیوایس٬ اسکرول صورت می گیرد نه با حرکات چشم و باز بعید به نظر می رسد که برای اسکرول٬ راه آسان بالا و پایین کردن انگشت شست را با تکان دادن کل گوشی عوض کنیم. این قابلیت در همان ابتدای کار بی مصرف به نظر می رسد.

    قابلیت های دیگری نیز مثل Sound and shot که صدا را به عکس ها اضافه می کند٬ ماه های زیادی است که توسط برنامه های زیادی در App store برای آیفون ارائه می شود.
    در نهایت به نظر می رسد سامسونگ تنها با گذاشتن این قابلیت ها که عملا ماه هاست توسط نرم افزار های مختلف ارائه می شدند قصد داشت که تنها چیزی برای نشان دادن در کنفرانس داشته باشد.



    بعید به نظر می رسد که کسی فکر کند که اپل تکنولوژی آنرا ندارد که از صفحات بزرگتر یا چیپ NFC برای آیفون استفاده کند. در حقیقت اپل این کار را می تواند براحتی انجام دهد اما آنها به نظر تصمیم گرفته اند که گوشی ای بسازند که حداقل برای نگاه داشتن در دست تمامی افراد مناسب باشد و تا زمانی که یک کاربرد مهم و اصلی برای چیپ NFC تعریف نشده باشد از آن در آیفون ها استفاده نکنند. آیا اگر اپل از این قابلیت ها استفاده کند یک شرکت نوآور می شود؟ یا اگر از این قابلیت ها مثل NFC استفاده نکند آن هم به دلیل آنکه هنوز کاربرد مشخصی ندارد استفاده نکند به یک شرکت غیر نوآور تبدیل می شود؟
    به طور معمول شرکت های آندرویدی به خصوص سامسونگ سعی می کنند که پرچمدار های خود را در اوایل سال معرفی کنند که حداقل ۶ ماه تا زمان عرضه نسل های جدید ایفون فرصت برای فروش داشته باشند. گالاکسی اس ۴ شش ماه بعد از آیفون ۵ با پردازنده قوی تری ارائه شد. آیا این قدرت بیشتر در پردازنده آن هم بعد از شش ماه٬ سامسونگ را نوآور تر از اپل نشان می دهد؟

    من فکر می کنم هر تحلیل گر صادقی قطعا موافق آن است که اپل می تواند تمامی این تکنولوژی های بی مصرف فعلی را در آیفون اضافه کند٬ براستی چه کسی در تلفن های آندرویدی فعالیت خاصی با NFC می کند؟ به نظر می رسد اپل سعی می کند به جای عرضه یک تلفن جدید با قابلیت های بی کاربرد و بی مصرف٬ یک تلفن کامل تر و بهتری را ارائه کند که تمامی قابلیت هایش به خوبی برای همه کاربران قابل استفاده باشد . در کنار آن٬ کاربران می توانند به دریایی از قابلیت های جدید توسط برنامه های App store دست پیدا کنند.
    شما می توانید با این استراتژی اپل کاملا موافق باشید و یا کاملا آنرا رد کنید و اشتباه بدانید اما آیا این رد کردن شما٬ اپل را به یک شرکت غیر نوآور تبدیل می کند؟


    نوآوری شوکه کننده در تلفن های همراه برای سالها به پایان رسیده است.

    آخرین شوک صنعت تلفن های همراه در سال ۲۰۰۷ و بعد از عرضه نخستین آیفون روی داد. آیفون از هر وجه یک محصول کاملا جدید به حساب می آمد و خط مشی جدیدی را برای تمامی شرکت ها تعیین کرد. اما اگر بخواهیم منطقی به قضیه نگاه کنیم از سال ۲۰۰۷ تاکنون دیگر شوکی در این صنعت روی نداده است که همگی بگویم WOW این محصول همه چیز را عوض می کند. شاید اگر به دنبال چنین چیزی باشیم باید سالها صبر کنیم. تلفن های هوشمند کنونی تنها از نظر ظاهر کلی٬ اندازه صفحه و پردازنده تغییرات بزرگی دارند و دیگر هیچ چیز نه یک دستیار صوتی تمام عیار یا حتی سنسور های تشخیص اثر انگشت ما را شوکه نمی کنند و شاید تنها بگوییم که بله این تلفن بسیار بهتر یا زیبا تر از بقیه است. برای شوک بزرگ تلفن های همراه به چندین سال زمان نیاز است که تا صفحات تاشو تلفن های همراه به تکامل برسند و همچنین در کنار آن ساختار داخلی تلفن های همراه برای همیشه عوض شوند اما تا آن زمان فقط با محصولات بهتر روبرو می شویم. برای شوک بزرگ دیگر در تلفن های همراه٬ بد نیست نگاهی به رویای مایکروسافت برای ۵ تا ۱۰ سال آینده داشته باشیم. در ویدیویی که مایکروسافت پیرامون رویایش تهیه کرده با تلفن همراهی آشنا می شویم که به مانند یک کارت ویزیت نازک و بدون پهنا هست و هیچ اثری از لبه های صفحه نمایش در آن به چشم نمی خورد. البته این به این معنی نیست که چنین تلفنی در خط تولید مایکروسافت قرار دارد اما نشان می دهد که که دیگر تلفن های بزرگ ۵ یا ۶ اینچی با پردازنده قوی تر و یا با سنسور اثر انگشت هدف بزرگ بعدی شرکت ها نیستند٬ و تنها آنها تلفن های بهتری نسبت به مدل های قبلتر هستند٬ اما هدف شرکت ها برای شوک بعدی چیری مشابه رویای مایکروسافت خواهد بود. اسمارت فونی که همه چیز را عوض خواهد بود٬ اما چرا می گوییم باید برای رسیدن به شوک بعدی سالها صبر کنیم؟ زیرا اجزای سازنده تلفن های فعلی برای ایجاد یک نوآوری بزرگ در این صنعت آماده نیستند و نیازمند تغییراتی ریشه ای هستند مانند تکنولوژی صفحه نمایش ها که باید دگرگون شود٬ باطری نیز آنقدر باید نازک شوند که بتوان تلفن های بسیار بسیار نازکی ساخت و در این بین تکلیف پردازنده و برد های تلفن چه می شود؟ آنان نیز نیاز مند یک انقلاب هستند که بتوانند آنقدر کوچک شوند که همه چیز در اندازه یک کارت ویزیت باشد. بنابراین باید به قول مایکروسافت ۵ تا ۱۰ سال صبر کرد.


    بنابراین به سخن قبلی خود بازمیگردیم که در انتظار یک نوآوری بزرگ شوکه کننده در تلفن های همراه نباشید. چه اپل یا سامسونگ یا HTC یا نوکیا با توجه به محدودیت هایی که در استفاده از اجزای داخلی تلفن های همراه دارند تنها می توانند کمی طراحی را تغییر دهند٬ صفحات بزرگ یا کوچک تری خلق کنند٬ دوربین قوی تری استفاده کنند٬ از پردازنده قوی تری استفاده کنند یا از سنسور های جدیدی مثل اسکنر تشخیص اثر انگشت استفاده کنند٬ آیا اینها شما رو شوکه می کنند؟ خیلی راحت میتوان تا چند سال آینده را پیش بینی کرد٬ آیفون ۶ سال دیگر با پردازنده قوی تر٬ نازک تر٬ شاید با صفحه بزرگتر و قوی تر و چند قابلیت کوچک و بزرگ منتشر می شود٬ گالاکسی اس ۵ سامسونگ نیز همینطور. شاید تنها در زمانی که تکنولوژی باطری ها٬ پردازنده ها٬ صفحه نمایش ها و بسیار چیز های دیگر کاملا تغییر کنند باید انتظار یک شوک را کشید و نه هم اکنون!

    در مبحث نو آوری٬ نوعی از نو آوری هست که به نام " نو آوری تدریجی " شناخته می شود
    ویکی پدیا در این مورد می گوید

    عبارت است از اضافه کردن تغییراتی بر روی مدل کسب و کار و یا تکنولوژی*های موجود و بهبود آن ها. پورتفولیو یک شرکت معمولا مملو از نوآوری*های تدریجی به عنوان روشی جهت کسب ارزش بیشتر از محل محصولات و خدمات موجود می*باشد. نوآوری تدریجی بسیار زیاد، در مواردی که منابع و زمان را به بهبود محصولات و خدمات کم ارزش موجود تخصیص می*دهد (در حالی که می*توان این منابع و زمان را به خلق محصولات باارزش تر تخصیص داد)؛ می*تواند مهلک و کشنده باشد. سرمایه گذاری کامل بر روی نوآوری تدریجی می*تواند سازمان را در مقابل رقابت آسیب پذیر کند.
    بنابراین باید گفت که هم اکنون شرکت های تولید کننده تلفن های همراه در فاز نوآوری تدریجی هستند٬ بدین صورت هیچ گاه با یک شوک طرف نخواهیم بود و تنها شاهد محصولات بهتر با کارایی بالاتری خواهیم. اپل یا سامسونگ هیچ یک از این قاعده مستثنی نیستند زیرا محدودیت های تکنولوژی به آنان فقط فرصت ارائه تلفن های بهتر می دهد تا تلفن های شوکه کننده. اگر با من موافق هستید آیا می توان گفت که اپل نوآور نیست؟ یا سامسونگ از اپل بیشتر نوآور هست؟
    بگذارید بیشتر در مورد یک محصول خوب صحبت کنیم که در دایره نوآوری تدریجی قرار می گیرد. هر دو شرکت سامسونگ و گوگل شرکت های بسیار خوبی هستند٬ شرکت هایی با سابقه در تولید تکنولوژی و نو آوری٬ اما چه کسی مخالف این است که مهندسان و طراحان هر دوی این شرکت های رقیب اپل علاقه مند محصولات اپل و طراحی آنان هستند؟
    به کنفرانس Google i/O در سال ۲۰۱۱ نگاهی بیندازیم. بسیاری از مهندسان گوگل در این کنفرانس تمام گوگلی٬ از لپ تاپ های اپل استفاده می کنند٬ دلیل این امر به نوآور یا غیر نوآور بودن اپل ربطی ندارد و تنها به این دلیل است که لپ تاپ های اپل محصولات خیلی خوبی هستند. همانطور که کابران ios از بسیاری از اپلیکیشن های گوگل استفاده می کنند٬ نه بخاطر نوآوری گوگل٬ تنها به این علت که آنها اپلیکیشن های خوبی هستند.


    و یا در اسناد داخلی سامسونگ در دادگاه جنجالی اپل و سامسونگ منتشر شد نشان می داد که مهندسان و طراحان داخلی شرکت سامسونگ تمامی عناصر طراحی رابط کاربری تاچ ویز را به رابط کاربری ios مقایسه می کردند و در پی نوشت هایی که در اسناد بود به وضوح گفته شده بود که به طور مثال در بخش یادداشت سیستم عامل برای بهتر شدن طراحی باید به طراحی اپل نزدیک تر شد . بسیاری این را کپی کاری سامسونگ می دانند٬ اما در حقیقت باید گفت که این درست نیست٬ این تنها نشان می دهد که رابط کاربری ios به طور چشم گیری طراحان سامسونگ را تحت تاثیر قرار داده است. اما آیا اینها اپل را به یک شرکت نوآور تبدیل می کند؟ یا تنها نشان می دهد که رابط کاربری ios بسیار خوب است؟

    اپل در مسیر تحقق رویاهایش است و سعی می کند آنرا به بهترین نحو انجام دهد.

    واژه نوآوری در دنیای امروز میان کمپانی به اضافه کردن هر تکنولوژی یا قابلیت جدیدی روی دیوایس هایشان است. حتی قابلیت هایی که واقعا عملی یا کاربردی نیستند. پیش تر پیرامون NFC برایتان مثالی زدیم. چیپی که قرار بود رابط اصلی خرید های الکترونیکی شود اما به یک چیپ بی مصرف در تلفن های هوشمند آندرویدی تبدیل شد٬ آن هم به دلیل آنکه قبل از اضافه کردن چیپ NFC ٬ شرکت ها به کاربرد ها و موانع پیش روی آن فکر نکرده بودند. از این دست تکنولوژی های بی مصرف می توان به شارژ وایرلس نیز اشاره کرد. قابلیتی که توسط بعضی از کمپانی های زیادی بزرگ نمایی شد. شاید تصورات کاربران از شارژ وایرلس این است که بر روی مبل خانه خود نشینند و همزمان با استفاده٬ تلفن هوشمندشان شارژ شود اما اینطور نیست. برای استفاده از شارژ وایرلس دستگاه باید در فاصله محدودی از منبع انرژی قرار داشته باشد٬ این فاصله آنقدر کم است که شاید آرزو کنید که با همان سیم تلفتان را شارژ کنید زیرا حداقل می تواند راحت آنرا حرکت دهید. آیا این اضافه کردن غیر کاربردی برخی تکنولوژی ها نو آوری محسوب می شود؟ شاید باید گفت که زمانی که بتوان از یک قابلیت به طور مثال همین چیپ NFC به طور کامل استفاده کرد باید آن در تلفن های همراهمان قرار بگیرد نه آنکه کمپانی ها از آن تنها برای نمایش در کنفرانس ها استفاده کنند و در هنگام کار٬ کاربر هیچ کاربردی را برای آن پیدا نکنند.

    رویکرد شرکت اپل در سالیان گذشته٬ دید واضحی از تولد و رشد یک محصول را در این شرکت به ما داده است. شرکت اپل نخست محصولی را که نماینده بخش بندی جدیدی در تکنولوژی است را معرفی می کند. این بخش بندی جدید می تواند براساس یک ایده کاملا نو متولد شود یا براساس تجربه های ناموفق دیگر شرکت ها در زمینه یک پلتفرم خاص٬ مانند تبلت ها که اپل سعی در تولد دوباره پلتفرمی را داشت که شرکت های دیگر در آن زمینه طعم شکست را چشیده بودند. معمولا قدم اول اپل در معرفی محصولاتش با یک نوآوری ناب همراه است. در سال ۲۰۰۷ اپل با معرفی تلفن جادویی اش آیفون٬ پلتفرم جدیدی را در صنعت تلفن همراه ایجاد کرد که به عنوان یک خط مشی جدید و قطع ارتباط کامل با گذشته شناخته میشد. آیفون نسل اول را می توانیم یک مرز در تلفن های همراه بدانیم که آنرا را به دوران پیش از آیفون و دوران پس از آیفون تقسیم کنیم. این کار یکبار دیگر در سال ۲۰۱۰ با عرضه آیپد تکرار شد٬ اینبار اپل مرز بندی های جدیدی را دنیای تبلت ها ایجاد کرد. بعد از معرفی محصول نخستین اپل در سال های بعدی به پروراندن و به تکامل رساندن آن می پردازد٬ در واقع اپل بعد از ایجاد یک بخش بندی جدید٬ تا سالها ارتباط محصول را با محصول نخستین نگاه می داد و هیچگاه در اپل با یک قطع ارتباط کامل با گذشته روبرو نخواهیم بود. بطور مثال در آیفون٬ هیچگاه بعد از آیفون نخستین اپل به دنبال ساخت یک تلفن کاملا جدید نبود٬ تلفنی که بتوان آنرا یک قطع ارتباط با نخستین نسل دانست٬ بلکه اپل همیشه به دنیال ساخت یک تلفن همراه کاملا بهتر از گذشته بوده است٬ شاید به همین دلیل باشد که فرم کلی آیفون در طی شش سال گذشته تغییرات ریشه ای نداشته است٬ زیرا اپل به دنبال تکامل محصولات خود است نه ساخت یک محصول جدید و قطع ارتباط کامل با گذشته. بنابراین وقتی که یک محصول جدید معرفی می شود همه اپل را یک شرکت سوپر نو آور می دانند و وقتی محصولات بعدی در جهت تکامل محصول نخستین به بازار می آیند همه اپل را به بی خلاقیتی متهم می کنند و دوباره وقتی اپل در بازه تکامل محصولش به قله جدیدی وارد می شود٬ دوباره اپل یک شرکت نوآور برای مردم تبدیل می شود. اگر به خط مشی آیفون در سالهای گذشته نگاهی بیندازیم دقیقا به موضوع گفته شده پی میبریم.
    آیفون نسل اول یک حرکت سوپر نوآورانه از اپل بود که کاملا همه چیز را تغییر داد و مرز جدیدی ایجاد شد. دو محصول بعدی که شامل آیفون 3G و 3Gs بودند نقش یک پل ارتباطی رو به بالا برای آیفون رو داشتند. هر یک از آنها نماینده ای از یک محصول تکامل یافته برای آیفون بودند. این دو محصول آیفون را به قله جدیدی راهنمایی کردند که سرانجام کار سوپر اسمارت فون آیفون 4 بود. این نسخه از آیفون با همه مشکلاتی که داشت به یکی از موفق ترین محصولات تاریخ اپل تبدیل شد. بعد از دو سال تکامل آهسته و به قول امروزی ها٬ دو سال بدون هیچ محصول انقلابی٬ اپل آیفون 4 را به عنوان یک برگ برنده جدید رونمایی کرد که دوباره باعث شد لقب نوآور به اپل بازگردد. آیفون 4 آنقدر خوب و موفق بود که اپل مرز اتصال آیفون های بعدی را از نخستین نسل به آیفون 4 منتقل کرد و آنرا پایه کاری خود قرار داد. بعد از آیفون 4 اپل به روند گذشته خود بازگشت و دست به تکامل محصول زد. آیفون 4s محصول بعدی بود که با داشتن تمامی مشخصات ایده آل آیفون 4 اپل دست به یک تکامل زد و علاوه بر حل برخی مشکلات موجود در آیفون 4 برخی قابلیت ها و آپدیت ها نیز اضافه شد. با نگاهی به آیفون 4 و 4s ایا فکر می کنید اپل نیازمند رسیدن به یک قله جدید و تکان دادن مرز خود از آیفون 4 به آیفون 5 داشت؟ مثل همان کاری که در مورد آیفون 4 انجام شد؟ شاید چنین کاری از نظر روانشناسی نیاز بود که اپل با یک محصول جدید در یک قله جدید دوباره لقب نو آور را از آن خود کند اما از نظر تاکتیکی نیاز نبود٬ آیفون 4 , 4s آنقدر خوب بودند که اپل نیازی نداشت دوباره مرز بندی خود را عوض کند٬ بنابراین به تکامل محصول خود ادامه داد. جاناتان ایو مدیر بخش طرحی شرکت اپل پیرامون ایفون ۵ گفت : ما نمی خواستیم یک تلفن کاملا جدید ایجاد کنیم٬ ما می خواستیم یک تلفن کاملا بهتر ایجاد کنیم .

    بنابراین شاید زمان آن رسیده است که به تصمیم گیری که چه شرکتی نوآور است و چه شرکتی نیست پایان دهیم. تا آنجا که به اپل مربوط می شود٬ این شرکت در طول شش سال گذشته دو بار مرز تکنولوژی را با آیفون و آیپد جا به جا کرده است اما در مورد تلفن های هوشمند فعلا زمانه نوآوری در آنها به پایان رسیده است و تا رسیدن به قله انقلابی دیگر چند سالی زمان مانده است. اپل با تمام انتقاد هایی که پیرامون عدم نوآوریش مطرح میشه اما روز به روز ایفون های بیشتری را به دست مشتریان می رساند٬ آیفون هایی که نه انقلابی٬ بلکه بسیار خوب هستند و کاربران عاشقانه آنها را دوست دارند.

    نظر خود را با در میان بگذارید
    i-phone.ir
    The Best or Nothing



    Twitter : Rouzbeh7000

  • #2
    در حقیقت این واقعیتی غیر قابل انکار هست که نمی شه نادیدش گرفت!

    نظر


    • #3
      بسیار مقاله خوبی هست و کل مطلب رو به خوبی و روشنی توضیح داده است.

      من با ظاهر ایفون 4 اس یا ایفون 5 هیچ مشکلی که ندارم بلکه خیلی هم استقبال میکنم به دلیل اینکه تلفن همراه باید چیزی باشد که بتوانید به راحتی در دست بگیرید و داخل جیب تان بزارید و با حمل ونقل اش مشکلی نداشته باشید....وارد شدن در مبارزه هرچه صفحه بزرگتر بهتر که از طرف سازنده های دیگر از جمله سامسونگ مرتب بهش دامن زده میشود به نظر من اشتباه هست. البته منکر این قضیه نیستم که درصدی از افراد خواهان گوشی صفحه بزرگتر هستند و سختی حمل و نقل رو هم به جون میخرن ولی در کل سایز 4 اینچ یا نهایت نهایت 4.3 اینچ یک انتخاب معقول و منطقی هست برای اینکه راحت باشید.

      شاید اپل بهتر است که دستی به سر و روی os خود بکشد و از این کهنگی و قدیمی بودن رهایش سازد.

      کارهایی همچون ایجاد تم های مختلف یا ایجاد شرتکات های کاربردی در لاک اسکرین مواردی هستن که نمیدونم چرا اپل انقدر مقاومت میکنه در موردشون...مگر چه اشکالی دارد که هرکسی هر تمی که مایل هست نصب کند و گوشی رو متنوع و جالب کند.یا چه مشکلی هست با ایجاد تعدادی شرتکات به 4 تا برنامه در لاک اسکرین؟

      نظر


      • #4
        با سلام.من از مقاله خوبتون تشکر میکنم.من نزدیک به 3 سال از گوشی های اندرویدی استفاده میکردم و آخرین گوشیهام هم گالکسی اس 3 و اچ تی سی one x بودن تا اینکه واسم آیفون 5 رو کادو فرستادن.باور کنید که نمیتونم که هیچ گوشی رو به جای آیفون تو دستام بگیرم.واقعا کار کردن باهاش رویاییه ومثل گوشی های دیگه تکراری نمی شه واسم.

        نظر


        • #5
          من همیشه با این ایده موافق بودم سامسونگ شرکتیه که کارش بازی با اعداد هستش و الکی مشتری گول اعداد و ارقام رو میخوره برادر من s3 داره منم ۵ دارم اینقدر این گوشی زیبا و دلنشینه که وقتی داری با گوشی کار میکنی دلت نمیاد ازش دست بکشی واقعا طراحی فوق العادس اگه طراحی رو در نظر نگیریم کارایی گوشی ایفون بسیار عالیه ۸۵۰۰۰۰ برنامه که تمامه نیازهای ادمو برطرف میکنه و روان بودن سیستم عامل هم باید در نظر گرفت که هیچ کندی احساس نمیشه ولی باورتون میشه که همین NFC رو که این همه طرفدارای سامسونگ براش سردست میشکنند تا الان برادر من حتی یه استفاده عادی هم ازش نکرده؟ اپل همیشه قابلیتی رو ایفون میزاره که کاملا کاربردی باشه و همه از این قابلیت استفاده کنن مثلا SIRI که واقعا کاربردیه و من الان تو واشینگتون خیلی راحت ازش استفاده میکنم و لذت میبرم من طرفدار اپل نیستم ولی همیشه اپل رو به دیگر برندها ترجیح میدم چون مطمعا هستم اینده ازآن اپل هستش فقط کافیه یک نگاه به پتنت های اپل بندازین تا متوجه منظوره من بشین

          نظر


          • #6
            میدونید دنیا به دنبال ایده هاست ...
            هر چقدر که یک چیز خوب باشه بازم یه نو اوری لازم داره .
            محصولات اپل هم در این گروه محسوب میشند .
            مثال : سیستم عامل که نیاز به طراحی دوباره داه .
            طراحی ایفون , و امکاناتی نظیر سنسور اثر انگشت که در اخبار داشتیم .
            البته نظر شخصی بنده است .

            نظر


            • #7
              مقاله بسیار جالبی بود و با شما کاملا موافقم

              نظر


              • #8
                نوآوری در جای خود امری بسیار مهم است ولی گذراست ، یعنی جدیدترین تکنولوژی بعد از مدتی کهنه و خسته کننده میشود اما کاربرپسند بودن کاملا سوای از نوآوریست ، به طور مثال کمپانی پورشه سالهاست بر روی یک پلتفرم کار کرده و خودروهایش را میسازد چرا که عقیده دارد این نوع شاسی و بدنه برای مشتریانش خوشایند است و تکنولوژی و نوآوری موقتیست
                اپل و آیفون توانسته اند به شدت با من رابطه برقرار کنند و مثل یک دوست بود و نبودشون حس شدنیست ، من آیفون 2جی 8 گیگ دارم ( گوشی دومم ) و تمامی مدل های آیفون در دستم بوده بدون تعصب ناتوان از گرفتن سایر گوشیها مخصوصا اندروییدی هستم

                نظر


                • #9
                  کافی بود همین چیزهایی که سامسونگ در s4 اضافه کرده را اپل تو ios7 معرفی میکرد. چنان غوغایی به پا میکردن این طرفدارای اپل که نگو.
                  خیلی ها میگند اپل یا کاری را انجام نمیده یا اگه دااد به بهترین شکل انجام میده. ولی تو خیلی از موارد اینجور نبوده. برای مثال همین نقشه ها در ios6.
                  آیفون هم خیلی از عملکردهایی را که یه گوشی باید داشته باشه به خاطر ضعف سیستم عامل نداره دلیل دیگر اون یکدنگی اپل است و این که نظر خودش را بالاتر از نظر مشتری میدونه. به طور مثال هنوز که هنوزه خیلی از قابلیت ها را باید با جیلبریک به گوشی اضافه کرد مثل دلیوری و....

                  نظر


                  • #10
                    کافی بود همین چیزهایی که سامسونگ در s4 اضافه کرده را اپل تو ios7 معرفی میکرد
                    قابلیت هایی که اصلا کاربردی نداره؟ فکر نکنم هیچ وقت اپل چنین کاری کنه

                    به طور مثال هنوز که هنوزه خیلی از قابلیت ها را باید با جیلبریک به گوشی اضافه کرد مثل دلیوری و....
                    قابلیت دلیوری فقط در جهان سوم کاربرد داره و عملا وقتی اپل فروشگاهی در جهان سوم نداره دلیلی نداره هم برای اونا قابلیتی بزاره
                    در اپراتور های دنیا وقتی شما یک اس ام اس میفرستید تقریبا غیر ممکن هست به طرف نرسه و اگر تحت شرایطی گوشی طرف خاموش باشه یا در دسترس نباشه٬ خود اپراتور شما رو با یک اس ام اس مطلع می کنه که گوشی طرف مقابل شما خاموشه٬ وقتی روشن شد اس ام اس به دستش میرسه
                    i-phone.ir
                    The Best or Nothing



                    Twitter : Rouzbeh7000

                    نظر


                    • #11
                      اين كه نواوري اپل با ديگر محصولات مقايسه ميشه كه كلا مسخره هست چون شركتهاي ديگه كارشون تا الان كپي از اپل بوده ...

                      بحث سر اين هست اپل جديدا رويه سامسونگي داره پيش ميگيره و اميدوارم مثل يك پرايد كه هر سال چراغاش عوض ميشه و طول انتنش بيشتر ميشه كيسه هوا و ... نشه مثلا تو ٤ ما نواوري در طراحي و ... داشتيم تو ٤ اس ما سيري رو داشتيم ولي از اون به بعد و شايعات پيرامون جز اپديت ساده نميتونه باشه از نظر من اگه نواوري نداره لازم به منتشر كردن ٥ و ٥ اس و ... نيست
                      اگر دوربين رو هر سال ٢ مگا ببرند روش اين نواوري نيست يا مثلا افزايش رم داشته باشيم

                      و اين ايراد رو بايد وارد بدونيم چه خبر شده كه ديگر برندها به خودشون اين اجازه رو دادن تا به اپل ايراد بگيرند يا خودشون رو بالاتر بدونند يا با اپلي كه هميشه اول بوده مقايسه كنند

                      اينم بگم اپل اگه نتونه ديوايس خودشو به دست مردم برسونه خبري از فروش برنامه و ديگر امكانات جانبيش نيست پس اول بايد ديوايس رو دست مشتري برسونه تا بتونه در موارد ديگر سود كنه و جهان سوم جهان اول نداره

                      كنفرانسي كه پيش رو داريم نشون ميده بودن استيو با نبودنش چه تفاوتي داره
                      ویرایش توسط Matin1369 : https://i-phone.ir/forums/member/30833-matin1369 در ساعت 29-04-2013, 09:34 AM

                      نظر


                      • #12
                        نوشته اصلی توسط Matin1369 نمایش پست ها
                        اين كه نواوري اپل با ديگر محصولات مقايسه ميشه كه كلا مسخره هست چون شركتهاي ديگه كارشون تا الان كپي از اپل بوده ...

                        بحث سر اين هست اپل جديدا رويه سامسونگي داره پيش ميگيره و اميدوارم مثل يك پرايد كه هر سال چراغاش عوض ميشه و طول انتنش بيشتر ميشه كيسه هوا و ... نشه مثلا تو ٤ ما نواوري در طراحي و ... داشتيم تو ٤ اس ما سيري رو داشتيم ولي از اون به بعد و شايعات پيرامون جز اپديت ساده نميتونه باشه از نظر من اگه نواوري نداره لازم به منتشر كردن ٥ و ٥ اس و ... نيست
                        اگر دوربين رو هر سال ٢ مگا ببرند روش اين نواوري نيست يا مثلا افزايش رم داشته باشيم

                        و اين ايراد رو بايد وارد بدونيم چه خبر شده كه ديگر برندها به خودشون اين اجازه رو دادن تا به اپل ايراد بگيرند يا خودشون رو بالاتر بدونند يا با اپلي كه هميشه اول بوده مقايسه كنند

                        اينم بگم اپل اگه نتونه ديوايس خودشو به دست مردم برسونه خبري از فروش برنامه و ديگر امكانات جانبيش نيست پس اول بايد ديوايس رو دست مشتري برسونه تا بتونه در موارد ديگر سود كنه و جهان سوم جهان اول نداره
                        با قسمت هایی از حرفاتون که مشخص کردم موافق نیستم اولا که در اینکه اپل شرکت بزرگی هست شکی نیست اما اینکه بیایم تو این اوضاع رقابت جهانی همچین صفت هایی که شما میگیدو از روی تعصب نسبت بدیم بهش درست نیست و بعدش کجا همه شرکت های دیگه از اپل کپی کردند؟ حتما به خاطر چند تا پرونده دادگاهی که هنوز حکم قطعی براش صادر نشده ؟
                        اپل اگر تغییرات تو ios نده و قیافه و نواوری تو شکل ایفون جدید نده خیلی بیشتر از الان عقب میمونه تو قافله رقابت این عقب موندنو مستند میشه تو نتیج نطر سنجی ها و همینطور گزارش مالی خود اپل دید
                        متاسفانه اپل داره به جای کار رو محصولات خودش برای اینکه فروش خودشو بالا ببره با شکایت و دادگاهی کردن باقی محصولات میخواد جلوی فروش محصولاتی رو بگیره که ازشون احساس خطر میکنه این کار به نظر من خیلی اشتباهه ولی هنوز باید صبر کرد و دید اپل تو منفرانس پیش رو جیکار میکنه ایا باز ادامه میده به خود مختاری یا مصرف کننده رو هم در نظر میگیره

                        نظر


                        • #13
                          مقاله جالب و تحلیل قشنگی بود. بسیار ممنون. ولی در مورد آیفون باید بگم اپل در حال گذار از یک نقطه بحرانی هستش. و این گذار به هیچ رقیبی ارتباطی نداره. بگذارید منظورم رو با یک مثال ساده توضیح بدم:
                          من از سال ۲۰۰۷ با اولین نسل آیفون همراه بودم تا امروز که آیفون ۵ رو بکار گرفتم. ولی تا آیفون ۴اس که هنوزم هم دارمش هیچوقت با مشکلات داخلی دست به گریبان نبودم. مگر اینکه گوشی رو جلیبرک کرده بودم که اون هم مربوط به اپل نمیشد. ولی در آیفون ۵ به عنوان مثال مشکلات با اپ هایی که از اپل میخرم و روی گوشی با OS اورجینال نصب میکنم دارم. بعضی از نرم افزارها مخصوصا اونهایی که با نت کار میکنند به شکل عجیبی بعد از باز شدن کرش میکنند و بسته میشن. هر نکته تکنیکی که باعث این موضوع میشه محل بحث نیست. محل بحث اینجاست که این اتفاقات رو تا قبل از آیفون ۵ هرگز تجربه نکرده بودم! و این یعنی همون نقطه بحرانی. اپل استیو جابز از این اتفاقات نداشت.
                          پس من به عنوان یک یویز که چیزی از OS نمیدونم باید همیشه آیفون 4sام رو همراهم داشته باشم. چون با اینکه بعضی از app هایی که باهاشون کار میکنم بعد از عرضه آیفون ۵ بارها آپدیت شدند ولی باز هم فقط روی 4sام کار میکنند و روی ۵ بلافاصله بعد از باز شدن کرش میکنند.
                          به نظر من یه جای کار اپل ایرادی پیدا کرده که قبلا نداشته!

                          نظر


                          • #14
                            خب پس بذاريد چند تا از اون سه تا نقطه بعد از دليوري را كه توي اين چند وقتي كه با ios كار كردم را براتون بگم
                            يكي اينكه تو خيلي از قسمتها امكان اعمال يه عملكرد بر روي بيش از يك ايتم وجود نداره مثلا نميتونيد چند تا ايتم را با هم پاك كنيد
                            دوم اينكه نميتونيد تو دفترچه تلفنتون گروه درست كنيد مثلا نميتونيد به بچه هاي گروه كوهنوردي يه پيام بديد اول بايد فكر كنيد كيا تو گروهند بعد يكي يكي از توي تماس هاتون انتخاب كنيد
                            يه چيز ديگه كه برام جالبه اينه كه اپل نرم افزار clock را روي ايپد نصب نميكنه حتما ميگه اصلا چه معني داره ادم با ايپد بره تو رختخواب
                            و....

                            نظر

                            صبر کنید ..
                            X