سال گذشته آیفون 4S به جای آیفون ۵ معرفی شد. با این حال شاهد استقبال گسترده مردم از محصول سال ۲۰۱۱ اپل بودیم. امسال هم چنین استقبالی از آیفون ۵ دور از انتظار نیست. دو روز پس از معرفی iPhone 5 مشخص شده است که یک سوم آمریکایی ها می خواهند آیفون ۵ داشته باشند. ۵۶ درصد کاربران بلک بری و هم چنین ۳۲ درصد از آندروییدی ها به دنبال تغییر برند تلفن همراهشان هستند.
بیش از نیمی از این یک سوم، ظاهر جدید آیفون را برگ برنده آن می دانند و افزایش طول عمر باتری را مهم ترین ویژگی آیفون جدید می دانند.بعد از باتری توان پردازشی و سرعت، از نظر مردم مهم ترین ویژگی ها بودند. ۲۴ درصد از مردم، شارژ نشدن آیفون ۵ از طریق Wi-Fi را به عنوان نقطه ضعف آن اعلام کرده اند. و باز هم ۲۴ درصد به این نکته اشاره کرده که نداشتن میکرو USB را هم باید به ضعف های iPhone 5 اضافه نمود.
این اطلاعات جالب و جدید توسط موسسه تحقیقاتی Toluna QuickSurveys ارائه شده است. به نظر می رسد این اطلاعات ۲۴ ساعت پس از معرفی آخرین و بهترین تلفن همراه Apple به دست آمده اند. جامعه آماری این تحقیق آماری حدودا ۲۰۰۰ نفر بودند. اکثر این نفرات از معرفی آیفون ۵ راضی بودند و بیش از نیمی از آن ها «بسیار راضی و خشنود» به نظر می رسیدند.
بخشی از یافته های این پژوهش از قبل قابل پیش بینی بودند. برای مثال کاربران آیفون های قدیمی منتظر عرضع آیفون ۵ بودند و ۷۶ درصد آنها گفته اند که iDevice خود را قطعا ارتقا می دهند. بیش از نیمی از کاربران بلک بری عنوان کرده اند که می خواهند آیفون ۵ را بخرند.
نکته جالبی در این اطلاعات به چشم می خورد. ۳۲ درصد آندروییدی ها آیفون ۵ را می پسندند. آمار بالای عدم رضایت کاربران از بلک بری عجیب نیست. این عده باید با سیستم عاملی قدیمی و خارج از رده سر کنند. منتها آمار عدم رضایت کاربران آندرویید هم قابل توجه است. دلیل این امر دو فاکتور است: در حالیکه بسیاری از طرفداران آندرویید باید از لوبیای ژله ای یا حداقل بستنی حصیری لذت ببرند، هنوز از ورژن های پایین آندرویید استفاده می کنند. و دوم اینکه رابط کاربری هایی که بسیاری از سازندگان تلفن همراه برای آندرویید طراحی می کنند، اصلا زیبا و جذب کننده نیستند. البته ۳۳ درصد از کاربران آندرویید اعلام کرده اند که هرگز حاضر به خرید iPhone 5 نیستند.
در آخر باید بگوییم آیفون ۵ رقابت در بازار را داغ تر خواهد کرد: آندرویید و iOS در صدر و بلک بری در حال از دست دادن بازار.