اطلاعیه

Collapse
هیچ اطلاعیه ای هنوز ایجاد نشده است .

موزیلا در دنیای موبایل | اولین نگاه به FireFox Mobile OS

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
new posts

  • موزیلا در دنیای موبایل | اولین نگاه به FireFox Mobile OS

    موزیلا، نامی که تا چند سال پیش کمتر کسی در جهان تکنولوژی از آن یاد می نمود، امروزه به قدری جای خود را در دل کاربران باز کرده که در تمام محافل تکنولوژی نامی از دستاوردهای این شرکت شنیده می شود. موزیلا اولین بار با حضور چشمگیر مرورگر رایگان خود، فایر فاکس، آغازگر طوفانی در دنیای مرورگرهای وب شد. در واقع تا قبل از این حضور موفق، کمتر کسی پیش بینی می نمود که روزی کمپانی مایکروسافت و مرورگر های اینترنت اکسپلورر جای خود را به مرورگرهای وب یک شرکت نه چندان بزرگ بدهند و حتی کاربران خانگی نیز دل از مرورگرهای پیش فرض ویندوزشان بکنند.
    موزیلا کمپانی ست با اهدافی بلند پروازنه و هر چند وقت یکبا جسورانه به رقابت با غول های تکنولوژی می پردازد. این بار موزیلا قصد ایجاد طوفانی دیگر دارد! نوآوری در سیستم عامل های موبایل! اما آیا این بار هم موزیلا بازویی برای کنار زدن کمپانی هایی مثل گوگل، اپل و مایکروسافت را دارد؟ آیا توفیقی که در دنیای وب به دست امد این بار هم با موزیلا همراه خواهد بود؟ پاسخ گویی به این سوال و پرسش هایی قبیل این، آن هم در شرایطی که اطلاعات چندانی نداریم کمی عجولانه است. به همین خاطر پاسخ این سوال را به بعدها و زمانی که از زیر و خم این سیستم عامل نوپا آگاه شدیم واگذار می کنیم.
    در این مقاله سعی نموده ایم تا با نگاهی کوتاه، ولی کامل به ویژگی های معرفی شده از این سیستم عامل، قدری شما خوانندگان خوب آیفون. آی آر را با آخرین دستاورد موزیلا آشنا نماییم.




    مقدمه:


    سیستم عامل های موبایل زیادی در چند سال اخیر به وجود آمده اند که بعضی از آن ها به قدری موفق بوده اند که با حضور چشمگیر خود تمامی توجه ها را به سوی خود جلب نموده اند. مثال بارز این نوع سیستم عامل ها آندورید گوگل است که سهم بسزایی از بازار سیستم عامل ها را تحت اختیار و سلطه ی خود قرار داده است. در طرف دیگر نیز، سیستم عامل هایی نطیر بادای سامسونگ، بی سر و صدا در سایه ی سیستم عامل های معروف آرمیده اند و کمتر کسی حتی از حضور آن ها اطلاع دارد.
    اما سیستم عامل فایرفاکس، کمپانی پر سر و صدایی همچون موزریلا را به عنوان پشتیبان دارد و موزیلا کمپانی نیست که بی گدار به آب بزند. اگر تصمیم به حضور در دنیای موبایل گرفته است، بدون شک پشتوانه ی محکمی را برای خود برگزیده است. این موضوع را می توان با تماشای لیست نسبتا قابل قبول از اپراتورهای موبایل سراسر دنیا از جمله اپراتورهای معروف Deutsche Telekom, Etisalat, Smart, Sprint, Telecom Italia, Telefónica و Telenor دریافت نمود.
    قرار است که اولین تلفن هوشمند مبتنی بر سیستم عامل FireFox Mobile OS نیز توسط کمپانی های Alcatel و ZTE تولید و در آینده ای نه چندان دور روانه ی دنیای موبایل شود.



    تاریخ عرضه:

    اولین تلفن هوشمندی که با سیستم عامل موزیلا همراه خواهد شد، ماه ژانویه 2013 را جهت حضور در دنیای تکنولوژی برگزیده است. اولین کشوری نیز که طعم حضور یک تلفن کاملا موزیلایی را می چشد، کشور برزیل است. این مدل بعد از عرضه در این کشور، راه خود را به سمت بازارهای اروپایی و آمریکایی و در نهایت آسیایی باز خواهد نمود.

    قیمت:


    برگ برنده ی دیگر موزیلا در دنیای موبایل، وجود قیمت های بسیار پایین در تولیداتی ست که قرار است با این سیستم عامل عرضه شوند. موزیلا از هم اکنون قول داده است که سیستم عامل جدیدش که چیزی از رقبا کم ندارد با قیمت های بسیار پایین(100 دلاری!) توانایی های بالای دیگر سیستم عامل ها را در اختیار طیف وسیعی از کاربران با بودجه های کمتر قرار خواهد داد. البته این تمام ماجرا نیست. بدون شک موزیلا برای به دست گرفتن بازار با مدل های ارزان قیمت 100 دلاری کار خود را شروع خواهد نمود و بعدها قدم در دنیای گران قیمت ها و لوکس ها می گذارد.



    سیستم عاملی برای وب :

    سیستم عامل فایرفاکس، سیستم عاملی کاملا متن باز است و در دسته ی نرم افزارهای متن باز قرار می گیرد. این سیستم عامل بر مبنای زبان برنامه نویسی HTML 5 تولید شده است و تمامی برنامه هایی که توسط این زبان نوشته می شوند، توسط این سیستم عامل پشیبانی می شود. در واقع این سیستم عامل به طور کامل از استانداردهای وب باز پشتیبانی می نماید.
    اقدام دور اندیشانه ی موزیلا برای شناساندن هر چه بیشتر دنیای وب به توسعه دهندگان موبایل و استفاده از زبانی فراگیر و پر امکانات به عنوان هسته ی این سیستم عامل از جمله ی اقدامات هوشمندانه ی این شرکت در ورود به دنیای سیستم عامل های موبایل است.
    شیوه ی استفاده از این سیستم عامل نیز به گونه ای ست که تنها با یک مرورگر وب به تمامی امکانات این سیستم عامل دسترسی خواهید داشت. در واقع شما از طریق مرورگر وب می توانید به کنترل کامل سیستم عامل بپردازید. مثال بارز این موضوع نیز همان سیستم عامل گوگل کروم می باشد.


    ویژگی دیگر سیستم عامل موزیلا، تلفیق شبکه های احتماعی مثل فیس بوک و توییتر است. این ویژگی که برای کاربرانی که روز را بدون سر زدن به شبکه های اجتماعی شب نمی کنند بسیار مفید است تمامی امکانات برای کنترل این شبکه ها را در اختیار کاربران می گذارد.

    نقشه های گوگل نیز از جمله ی تبلیغات موزیلا برای نشان دادن کارآیی و به رخ کشیدن ویژگی های منحصر به فرد آن است. بخاطر استفاده از زبان HTML 5 شما تنها کافی ست که بر روی برنامه ی گوگل مپ کلیک کنید تا هر امکانی که در کامپیوترهایتان دسترسی به آن را دارید، برای شما به نمایش در بیاید.
    موزیلا برای گوشی های کم قدرت تر نیز برنامه های بخصوصی دارد. برای موزیلا تنها گوشی های با پردازنده ی خوفناک هدف نیستند، موزیلا به گوشی های با پردازنده ی 600 مگاهرتز نیز بها می دهد و در پی ایجاد سیستم عاملی برای انواع گونه ی اسمارت فون ها و کاربران است.
    در حقیقت، مهمترین و موثرترین ویژگی فایرفاکس نیز، همین سرعت بسیار بالا و اجرای روان در مدل های ضعیف است آن است که در صورت عملی شدن این ادعا، بدون شک برگ برنده ی دیگری در دستان موزیلا قرار خواهد گرفت.


    تنوع برنامه ها:


    موزیلا قول داده است که فروشگاه برنامه ی بسیار بزرگی را راه اندازی خواهد نمود و در جلب همکاری تولید کنندگان برنامه ها برای ایجاد یک سیستم عامل غنی از برنامه، تلاش خواهد نمود. آنطور که موزیلا ادعا می نماید 75 درصد از برنامه های سیستم عامل های بزرگ iOS و آندروید بر مبنای زبان HTML 5 تولید شده اند و این موضوع بدین معناست که به راحتی می توان آن ها را برای سیستم عامل جدید موزیلا که هسته ای بر اساس HTML 5 دارد، پورت نمود. از طرف دیگر، مزیت وجود زبان HTML 5 در این سیستم عامل، خود عاملی برای جذب تهیه کنندگان و برنامه نویسان وب برای ایجاد برنامه های کاربردی با استفاده از HTML 5 می باشد.
    با توجه به وعده وعیدهای موزیلا در رابطه با برنامه های سیستم عامل، می توان فایرفاکس موبایل را از این نظر غنی دانست.


    فایر فاکس در انحصار Qualcomm

    موزیلا همجنین اعلام نموده است که تمامی مدل هایی که از سیستم عامل فایرفاکس بهره می برند، پردازشگرهای تولید کمپانی Qualcomm را در قلب خود استفاده می نمایند. با توجه به این خبر، می توان رد پای قرار داد بسیار بزرگی بین موزیلا و این شرکت تولید چیپ را مشاهده نمود








    منبع : TechRadar



    لطفا منبع مقاله حفظ شود

    ویرایش توسط T H E A R T I S T : https://i-phone.ir/forums/member/48086-t-h-e-a-r-t-i-s-t در ساعت 19-07-2012, 12:23 AM
صبر کنید ..
X