iOS در حال تبدیل آیپد به PC

هفته گذشته و در کنفرانس WWDC تازه ترین نسخه از خانوده iOS رونمایی شد. هماهنگونه که پیش از این نیز در خبرها داشتیم، بهبود عملکرد، مهمترین اتفاق در iOS 9 است. علاوه بر تغییرات زیرپوستی، امکان جدیدی نیز برای افزایش بهره وری دراین نسخه قرار گرفته است. البته، با نگاهی گذرا مشخص می شود که آیپد و مخصوصا جدیدترین دستگاه ها بیشترین سهم را از این تغییرات خواهد داشت. iOS 9 آغاز راهی است که باعث می شود جایگاه آیپد بیش از پیش ارتقا یافته و در آینده نزدیک، به دستگاهی بی رقیب تبدیل شود.
آیپد تفاوت های بسیاری با آیفون دارد. برای مثال Outlook بر روی iPad در دوبخش اجرا می شود و اطلاعات بیشتری در اختیار کاربر می گذارد. همچنین فرمانهای چند انگشتی نیز در آیپد بسیار وسیع اند. این موارد به خوبی مرز بین آیفون و آیپد را مشخص می کند و باعث می شود که هیچ گاه یک آیپد (حتی آیپد مینی) را یک آیفون بزرگ ندانیم.
اوضاع در موردiOS کمی متفاوت است. عملکرد این سیستم عامل تا به امروز بر روی iDeviceها تقریبا مشابه است. به عنوان مثال، در تمام دستگاه ها بدون توجه به اندازه صفحه نمایش، اپلیکشن ها به صورت همزمان اجرا نمی شوند و برای اجرای یک برنامه باید از برنامه در حال اجرا خارج شد.
اما iOS 9 قوائد بازی را بهم ریخته است. با iOS 9، تجربه بسیار متفاوتی از کار با آیپد خواهید داشت. برای اولین بار، امکان اجرای بیش از دو برنامه در کنار هم فراهم شده است. صفحه نمایش iPad با نسبت ۷۰ به ۳۰ قابل تقسیم است و برنامه های در حال اجرا در این دو قسمت، کاملا فعال هستند و امکان انتقال محتوا بینشان وجود دارد. البته Apple فعلا این قابلیت را برای iPad Air 2 فعال خواهد کرد. قابلیت های دیگری نیز در آخرین نسخه از سیستم عامل موبایلی اپل گنجانده شده است که خوشبختانه در انحصار آیپد ایر ۲ نیست. قابلیت هایی نظیر Slide Over، ویدیو تصویر در تصویر و ….همچنین کیبورد آیپد مجهز به دکمه های copy، paste، cut و… شده است.

تمام این قابلیت ها یک ویژگی مشترک دارند: انجام کار با iPad را آسانتر می کنند.

من معمولا آیپد را برای چک کردن ایمیل ها، خواندن متن و شبکه های اجتماعی استفاده می کنم. واقعیت این است که بخشی از این متن را به کمک یه کیبورد بلوتوث بروی iPad نوشته ام. پیش از این، همیشه بین اپلیکشن های مختلف در رفت و آمد بودم. اتفاقی که در بسیاری از مواقع باعث می شد آیپد را کنار بگذارم و از لپ تاپ استفاده کنم. اما هم اکنون در حین تایپ متن، safari همیشه باز است یا ایمیل هایم را بدون اینکه از نوشتن دست بردارم، چک می کنم.

اجازه بدهید این تغییرات را از زاویه دیگری نیز بررسی کنیم. اخیرا اپل و IBM قراردادی امضا کرده اند که طی آن، آیپد را در اختیار هزاران کاربر سطح بالا بگذارند. طبیعی است که این کاربران انتظار بیشتری از کاربران عادی داشته باشند. همچنین شایعات مربوط به آیپد دوازده اینچی را نیز نباید فراموش کرد. تمامی قابلیت های جدید iOS می تواند در راستای برآوردن ساختن چنین اهدافی باشند. قابلیت تقسیم صفحه نمایش در یک آیپد بسیار بزرگ، کاملا معنی پیدا می کند و این دستگاه را کاربردی تر می نماید. من فکر می کنم یکی از دلایلی که Apple این ویژگی را صرفا برای iPad Air 2 در نظر گرفته است، همین موضوع است؛ یعنی صفحه نمایش بزرگ. البته طبیعتا Split Screen نیارمند توان پردازشی بسیار بالایی است و تمام اعضای خانواده آیپد از پس آن برنخواهند آمد.

iPad Pro: تبلت یا کامپیوترشخصی؟

از تبلت ها و به ویژه آیپد، به عنوان دستگاه های جایگزین PCها که از لحاظ وزن، هزینه و توان مصرفی بهینه هستند، نامبرده می شود. ویژگی های جدید iOS مخصوص آیپد نیز در همین راستاست و این تبلت را به لپ تاپ ها نزدیک تر می کند. اگر آیپد ۱۲ اینچی به واقعیت بپیوند، داستان از این هم جذاب تر خواهد شد و آیپد می تواند جای لپ تاپ را بگیرد. در این صورت تبلت ها دیگر یک دستگاه جایگزین خوب برای PC نخواهند بود، بلکه به یک کامپیوتر شخصی تمام عیار و مستقل تبدیل می شوند.

منبعThe Verge

برچسب ها:

دیدگاه ها ۱

  1. حمید سیرجانی

    ۱۰ تیر ۱۳۹۴ ۳:۲۵ ب٫ظ

    آیپد بنظر من همین الآنش هم یک کامپیوتر کامله. من عاشقشم، با اپ‌های اختصاصی که داره خیلی از کارهای مارو انجام میده.

دیدگاه خود را ارسال کنید.