چه انتظاری از کنفرانس امشب داریم

با نزدیک شدن به کنفرانس خبری اپل به بررسی محصولاتی که امشب احتمالا عرضه خواهند شد خواهیم پرداخت. کنفرانس قبلی اپل WWDC بود که در آن تنها به نرم افزار های قابل اجرا برروی دستگاه های مک پرداخته شد و چیز زیادی از سخت افزار معرفی نشد، البته به جز مک پرو و مک بوک ایر جدید. اما کنفرانس امشب همچون ۲ سال گذشته به طور قطع شامل معرفی آیفون (یا شاید آیفون های) جدید می شود. سال گذشته در چنین هفته ای آیفون ۵ معرفی شد که صفحه ۴ اینچ، سخت افزار قوی تر و iOS 6 را به کاربران معرفی کرد. در WWDC امسال iOS 7 رونمایی شد که بعد از ۶ سال این سیستم عامل ظاهری جدید را به خود دیده است. کنفرانس امشب ترکیبی از کنفرانس سپتامبر سال گذشته و WWDC امسال خواهد شد. یعنی معرفی آیفون جدید و عرضه نسخه نهایی iOS 7.

اما بد نیست کمی به جزئیات بپردازیم

آیفون ۵S

اولین چیزی که احتمالا معرفی خواهد شد پرچمدار جدید اپل یعنی iPhone 5S خواهد بود. این نام احتمالا درست است چون که طبق رسم اپل همیشه نسخه قوی شده نسل قبلی یک S اضافه تر دارد، مانند iPhone 3GS و iPhone 4S. اما این پرچمدار جدید چه چیز جدیدتری خواهد داشت. ظاهر آن که بسیار شبیه به نسل قبلی یعنی آیفون ۵ خواهد بود. 

فلش دوگانه در کنار دوربین: از زمان iPhone 4 به بعد دوربین آیفون فلش LED را هم همراه خود داشت که در تاریکی باعث ثبت تصاویر بهتر شود. حال طبق قطعات و تصاویر لو رفته از چین iPhone 5S در دو فلش LED یا به اصطلاح فلش دوگانه بهره می برد. این قابلیت باعث می شود عکاسی در تاریکی تغییر چشم گیری داشته باشد. طبق شایعات این فلش طوری طراحی شده که در مکان هایی که نیازی به استفاده از دو فلش نیست مثل سابق از یک فلش استفاده شود. با قابلیت جالب چراغ قوه در قسمت Control Center نسخه جدید iOS 7 می توانید یک چراغ قوه بسیار قوی هم داشته باشید!

پردازشگر سریعتر و قطعات جدید: بروز رسانی های سری S همیشه شامل سخت افزار جدید شده اند. بدون شک امشب iPhone 5S با پردازشگر قوی تر A7 که طبق گزارشات ۳۱ درصد سریعتر از نسل قبلی می باشد عرضه خواهد شد. این پردازشگر جدید قطعا طوری طراحی شده که انیمیشن های iOS 7 را بسیار سریع و بدون مشکل اجرا کند، در حال حاضر نسل های قبلی کمی مشکل در اجرای انیمیشن ها دارند.

ارتباطات: بدون شک اپل از تکنولوژی جدید wifi یعنی ۸۰۲.۱۱ac در iPhone 5S استفاده کرده است. همانطور که نسل جدید AirPort ها و مک بوک ایر های جدید هم این نسل را ارائه داده اند.

دوربین: در چند سال گذشته اپل تمرکز زیادی برروی دوربین آیفون داشته است. iPhone 4 اولین آیفونی بود که دوربین جلو داشت. iPhone 4S دوربین پشت را به ۸ مگاپیکسل ارتقا داد و iPhone 5 هم دوربین جلو را به HD ارتقا داد ولی دوربین پشتی همان ۸ مگاپیکسل باقی ماند. ظاهرا به طور اسمی دوربین iPhone 5S همان ۸ مگاپیکسل باقی خواهد ماند. به گفته اپل عدد مگاپیکسل هیچ تاثیری در کیفیت ندارد همینطور که در حال حاضر گوشی های هوشمندی با عدد بالاتر هنوز به کیفیت عکاسی آیفون نمی رسند. اما امشب شاهد تکنولوژی های جدید در دوربین آیفون جدید خواهیم بود، مانند عکاسی بهتر در تاریکی و حالت slow-motion برای فیلم برداری. تغییر عددی دوربین هم کاهش گشادگی لنز خواهد بود که تاثیر شدیدی در عکاسی در تاریکی دارد.

سنسور اثر انگشت: همانطور که اطلاع رسانی شد وجود سنسور اثرانگشت در آیفون جدید قطعی می باشد. اپل در اواخر سال گذشته میلادی شرکت AuthenTec که قوی ترین در زمینه اثرانگشت بود را خریداری کرده. در اوایل سال میلادی شایعاتی از استفاده از چنین سنسوری در آیفون منتشر شد و حالا همه مطمئن هستیم که امشب شاهد یک دکمه هوم جدید با قابلیت اسکن اثرانشگت خواهیم بود. این سنسور می تواند جایگزین وارد کردن رمز ها شود. در مرحله اول معلوم نیست که چه استفاده های دیگری برای این سنسور برنامه ریزی شده است.

رنگ های جدید: طبق قطعات لو رفته امشب علاوه بر سفید و سیاه شاهد دو رنگ جدید برای iPhone 5S خواهیم بود، طلایی و نوک مدادی

قیمت گذاری: همیشه قیمت های اپل برای آیفون ثابت بوده و امشب هم به ترتیب برای ۱۶ – ۳۲ – ۶۴ گیگابایت شاهد قیمت های ۶۴۹ – ۷۴۹ – ۸۴۹ دلار خواهیم بود. البته طبق شایعات مدل ۱۲۸ گیگابایتی هم عرضه خواهد شد که احتمالا قیمت آنلاک آن ۹۴۹ دلار باشد.

آیفون ۵C

نرم افزار و سخت افزار: آیفون ارزان قیمت احتمالا دنباله رو سخت افزار iPhone 5 خواهد بود ولی ظاهر بیرونی آن تغییر یافته است. iPhone 5C که نام احتمالی آیفون ارزان قیمت می باشد بدنه ای پلاستیکی دارد که جنس آن شبیه به iphone 3g/3gs است و در چند رنگ عرضه خواهد شد. در آخرین تصاویر لو رفته تمامی رنگ های آن با پنل جلو مشکی عرضه خواهد شد و رنگ بندی آن هم سفید، قرمز، آبی، زرد و سبز خواهد بود.

در مورد اینکه چیزی بیشتر از iPhone 5 در این دستگاه ببینیم احتمالش کم است. البته این دستگاه حتما با iOS 7 عرضه می شود ولی قابلیت هایی چون سنسور اثرانگشت، دوربین بهتر و … را در این دستگاه نخواهیم داشت.

قیمت گذاری: بزرگترین راز در مورد این دستگاه قیمت آن است. شایعات در این باره از ۱۰۰ دلار تا ۵۰۰ دلار شنیده شده است. اما در این باره باید به قیمت دیگر محصولات اپل هم نگاه کنیم. برای مثال iPod touch 32gb با قیمت ۲۹۹ دلار عرضه می شود. حالا حافظه آن را نصف کنید و قابلیت های مخابراتی همچون lte را به آن بیفزایید، همچنین دوربین و باتری بهتر را فراموش نکنید. با این حساب ۱۰۰-۱۵۰ دلار گران تر از آیپاد تاچ خواهد بود. مدل های سیم کارت خور آیپد هم نسبت به مدل های وای‌فای ۱۳۰ دلار گران تر هستند. پس احتمالا باید قیمت آیپاد تاچ را به علاوه ۱۳۰ دلار کنیم تا قیمت تقریبی دستمان بیاید. البته اپل همیشه برای شهروندان آمریکایی نسخه های تحت قرارداد را عرضه کرده و احتمالا مدل لاک این دستگاه با قیمت ۹۹ دلار عرضه شود.

دیگر چه؟

آیپاد ها: طی سال های گذشته نسخه های جدید آیپاد (تاچ-نانو-شافل) همراه با آیفون عرضه شده است. اما امسال هیچ خبر یا شایعه ای در این باره شنیده نشده است. هنوز معلوم نیست که آیا اپل قصد دارد به آیپاد تاچ پردازشگر A6 و دوربین بهتر را اضافه کند یا خیر. یک احتمال دیگر هم هماهنگ سازی رنگ های آیپاد با iPhone 5C می باشد و دستی به سخت افزار این سری نخواهد خورد.

مک ها: اپل قصد دارد که نسخه نهایی Mavericks را در پایان ماه اکتبر عرضه کند، پس احتمالا شاهد معرفی مجدد نسخه جدید مک در کنفرانس امشب نخواهیم بود. شاید شاهد سری جدید مک بوک پرو یا آی مک باشیم شاید هم هردو (سخت افزار-سیستم عامل) طی کنفرانس بعدی اپل رونمایی شوند.

iWork: طی مراسم wwdc اپل اعلام کرد که نسخه‌ی جدیدی از این مجموعه برای ios در راه است که تا پایان سال ۲۰۱۳ عرضه خواهد شد. این کنفرانس فرصت خوبی است که این مجموعه آپدیت شده معرفی شود. همچنین احتمالا iWork for iCloud هم برای عموم عرضه می شود.

آیپد ها: هفته گذشته گزارشی منتشر شد که طبق آن در کنفرانس امشب شاهد آیپد های جدید هم بودیم که بلافاصله طی چند ساعت این خبر تکذیب شد. پس حداقل یک ماهی برای آیپد های جدید باید صبر کرد.

اپل تیوی: چند روز پیش گزارشی منتشر شد که طبق آن اپل نقشه ای برای آپدیت کردن اپل تیوی داشت. اما شب گذشته این خبر رد شد و گفته شده که اپل نسخه جدید سیستم عامل اپل تیوی را برای نسل های کنونی عرضه می کند و شامل قابلیت های جدیدی می شود.

در نهایت مدت زیادی تا کنفرانس فاصله نداریم. چند ساعت صبر کنید و به محض شروع کنفرانس از پوشش زنده در انجمن تخصصی آیفون لذت ببرید.

برچسب ها:

دیدگاه ها ۰

دیدگاه خود را ارسال کنید.