پتنت اثر انگشت توسط اپل به ثبت رسید!

از سال گذشته و از زمانی که اپل شرکت Authentec را خریداری کرد، سیل شایعات پیرامون قابلیت اثر انگشت در iPhone روانه شد. هر چه به زمان رونمایی از نسل هفتم تلفن همراه اپل نزدیک می شویم، تنور این شایعات نیز داغ تر می شود. با توجه به حجم این اخبار، چه معتبر و چه غیرمعتبر، تقریبا مطمئن هستیم که iPhone 5S با سنسور اثر انگشت عرضه خواهد شد. قبلا نیز بحث کردیم که حرف S در نام این تلفن می تواند به مفهوم امنیت (security) باشد. چنان که در iPhone 3GS به معنای افزایش سرعت و در نسل پنجم آیفون به خاطر افزوده شدن سیری به قابلیت های پرفروش ترین تلفن هوشمند جهان بود. امروز موسسه ثبت اختراعات و نشان های تجاری آمریکا، با انتشار یک Patent مهر تاییدی به شایعات گذشته زد.

apple-patent-fingerprint-sensor

تصویر بالا نشان از یک سنسور بیوتریک، مانند سنسور اثر انگشت دارد که توسط یک پایه که شامل مدارات سنسور است به بدنه وصل شده. در این طرح، پایه و بدنه به شکلی با هم ترکیب شده اند که المان های مربوط به سنسور از آسیب های مکانیکی،الکتریکی و محیطی در امان باشند.

این پتنت نحوه قرارگیری یک سنسور اثر انگشت داخل بدنه آیفون را مشخص می شود. در نمایشگاه CES امسال حسگرهای Fingerprint شرکت Validity نیز برای موبایل های آندرویدی به نمایش در آمد و به نظر می رسد این دو طرح بسیار شبیه به هم باشند. البته شرکت اپل تاکید کرده که پهنای این حسگر به اندازه نوک انگشت یک فرد عادی و طول آن تنها چند پیکسل است. با توجه به تصویر بالا، به نظر می رسد طول این سنسور در نهایت ۱۶ پیکسل باشد.

validity-fingerprint-sensor

Apple در مورد عملکردهای انتخابی fingerprint sensor برای کاربران توضیحی نداده است. تنها نکته اشاره شده این است که این سنسور چند نوار باریک از اثر انگشت فرد را در حین حرکت روی صفحه دریافت می کند و تطابق کامل اثر انگشت توسط نرم افزار صورت می گیرد.

“در عمل زمانی که کاربر انگشتش را روی صفحه می کشد، چند نوار نازک از اثر انگشت وی ضبط شده و به کمک نرم افزار با نمونه اصلی تطابق می یابد. چنین روشی، زمانی کاربرد دارد که از نظر فضا در مضیغه باشیم و همه چیز فشرده باشد.”
البته این روش تنها راه حل موجود نیست. ممکن است مکانی روی صفحه نمایش، به عنوان “منطقه حسگر” مشخص شده باشد و اثر انگشت کاربر با حرکت در این منطقه اسکن شود. به سنسو رهایی که در این شیوه استفاده می شوند، area sensor اطلاق می گردد. این روش نیز در patent اپل به ثبت رسیده است.
سنسور اثر انگشت می توان ویژگی بازر و خاص در iPhone 5S باشد. از یک طرف، بسیاری از قابلیت های iOS 7 مختص iPhone 5S نیست، از طرف دیگر، apple معمولا یک ویژگی جدید را همراه با مدل های S رونمای می کند، پس احتمالا حدس ما درست است و S امنیت بیشتر را برای آیفون نسل هفتم به ارمغان می آورد.

برچسب ها:

دیدگاه ها ۴

  1. Moein3000

    ۳ تیر ۱۳۹۲ ۸:۵۶ ق٫ظ

    به نظر من اگه قرار باشه آیفون نسل بعد تغییر خاصی نداشته باشه و حکایت فور و فوراس باشه اسمش iPhone5s هست ولی اگه قرار به تغییر بسیار زیاد در طراحی و ساخت داشته باشه اسمش iPhone6 خواهد بود !
    ولی بسیار بعییده چرا که اپل با اینکار یعنی اس اضافه کردنو یه دوال فلش کردنو یه سنسور فینگرپرینت و تغییرات نچندان محسوس و زیاد سخت افزرای می تونه پول بیشتری دربیاره ! تا اینکه بخواد یه جهش مثل حکایت ۳جی و فور داشته باشه ! و همچنین از اون جایی که تکنولوژی رو کم کم و نم نم ذره ذره در دسترس عموم قرار میدن برای درآمد زائی بیشتر بازم بعیده شاهد iPhone6 باشیم !
    البته نظر من اصلا مطرح نیست ! ها !

  2. Cary Mendoza

    ۳ تیر ۱۳۹۲ ۶:۴۴ ب٫ظ

    کمپانی های لیدر در سنسورهای اثر انگشت فوجیتسو Fujitsu آوتن Authen و اتمل Atmel هستند. یک سنسور اثرانگشت MBF200 فوجیتسو شامل یک سنسور ۵۰۰ دی پی آی (Dot Per Inches) هشت بیتی خازنی است. این مجموعه بصورت دوبعدی شامل ۲۵۶ ردیف ۳۰۰ پیکسلی است که بصورت تکنولوژی CMOS استاندارد ساخته شده اند. کل سطح سنسور ابعادی بطول ۱۵ و عرض ۱۲.۸ میلیمتر را شامل میشود. هر پیکسل از یک الکترود فلزی ساخته شده که بصورت یک صفحه خازن عمل میکند. تماس انگشت با سطح سنسور صفحه دوم خازن را ایجاد میکند. لایه پسیویشن Passivation Layer روی سطح قطعه ، لایه دی الکتریکی بین انگشت و پیکسلها می سازد و محل سایش انگشت و مقاومت شیمیایی را بوجود می آورد. تصویر اثرانگشت با محاسبه ظرفیت خازنی هر پیکسل وتبدیل دیتا به یک تصویر ۸ بیتی سیاه و سفید ایجاد می گردد. شکل زیر بلوک دیاگرام این سنسور را نشان می دهد. برای مشاهده ی بهتر تصویر آنرا Save کنید.

  3. هادی

    ۴ تیر ۱۳۹۲ ۱:۲۵ ق٫ظ

    کاملا با این قضیه موافقم…به نظر من هم احتمال فراوان آیفون بعدی با سنسور اثر انگشت میاد، یه نشونه‌ی فوق العاده بارزش که نمی‌دونم چرا بهش اشاره نکردید، تغییر Slide to Unlcok در iOS7  هست، که اگر دقت کنید، بجای کشیدن از چپ به راست(که هیچ فایده‌ای برای سنسور اثر انگشت نداره) به کشیدن از پایین به بالا (که دقیقا معادل حرکت انگشت در سنسورهای انگشت هست) تغییر داده…این خودش می تونه بازار شایعات در مورد سنسور اثر انگشت در آیفون بعدی رو داغ تر کنه…

    • PR0_G@M3R

      ۴ تیر ۱۳۹۲ ۱:۴۳ ب٫ظ

      عزیز اسلاید تو انلاک همچنان فقط از چپ به راسته
      اون پیکان پایین برای بخش تاگل هاست

دیدگاه خود را ارسال کنید.


 

Verified by MonsterInsights