اطلاعیه

Collapse
هیچ اطلاعیه ای هنوز ایجاد نشده است .

صحبت های شنیدنی تیم کوک در کنفرانس d10

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
new posts

  • صحبت های شنیدنی تیم کوک در کنفرانس d10


    دهمین کنفرانس ‪AllthingsD‬ امروز ساعت 5 بامداد به وقت ایران آغاز شد و میهمان افتتاحیه کسی نبود مگر بانفوذترین مرد دنیای تکنولوژی، تیموتی دی. کوک، مدیر اجرایی و عضو هیئت*مدیره اپل (و همین*طور عضو هیئت*مدیره ‪Nike‬ از سال 2005 تاکنون).

    تیم کوک اگر چه جانشین استیو جابز در این سِمَت مهم شده، ولی در همین سال اولِ قبول مسئولیتش، رویکردهای خاص خود را در اپل به اجرا در آورده. همان*طور که چندی پیش در نارنجی خواندید، اپل تحت مدیریت او تصمیم به تقسیم نیمی از دارایی*های نقدی خود بین سهام*داران گرفته، برنامه*ای 50 میلیارد دلاری که ظرف سه سال انجام خواهد شد. ولی به نقل از یکی از سخنگویان اپل، به درخواست خود تیم کوک، سهامی که سال گذشته به او اعطا شد (و در بازه*های 5 و 10 ساله نقد خواهد شد)، از این سود تقسیمی کنار گذاشته شده*اند، و این یعنی چشم*پوشیدن از رقم 75 میلیون دلار. در این حیطه شغلی که حرص و طمع اغلب به عنوان خصایصی پذیرفته شده برای مدیران ارشد مطرح هستند، چنین تصمیمی -حتی اگر نمادین هم باشد- جالب توجه است.

    به نظر می*رسد تیم کوک بر روی مسائلی بسیار مهم* تمرکز کرده. او با سفر به چین به مشکلات مربوط به شرکای تولیدی اپل توجه خاصی نشان داد و با رهبر آینده این کشور دیدار داشت. همین*طور در هفته گذشته با سفر به واشینگتن، با سیاسیون رده بالای کنگره و سنا رایزنی کرد و همچنین در مقر اپل در کوپرتینو، میزبان عبدا... گل رئیس*جمهور ترکیه بود.

    بخش اول




    وضع فعلی اپل

    از کوک درباره وضع فعلی اپل سؤال شد که او گفت: «دورانی باورنکردنی است و من هر دقیقه*اش را دوست دارم. چیزهایی را که البته نمی*توانم الآن درباره*شان صحبت کنم، ولی می*توانم بگویم که هرگز پیش*تر دیده نشده*اند. همه چیز خوب است. محصولات فوق*العاده*ای بیرون خواهیم داد. کمپانی کاملاً سالم است و فصل*های کاری اخیر عالی بوده*اند. 70 میلیون نفر به کاربران آیفون اضافه شده. آمار آیپد هم باورنکردنی است. قبلاً هرگز محصولی ندیده بودم که مصرف کننده عادی، مصرف کننده تجاری، بخش آموزش، و آدم*هایی از تمام سنین عاشقش باشند. و این تازه دور اول مسابقه است. فقط دو سال از ورودش گذشته.»

    «و در مورد مک، همیشه سعی کرده*ایم بهترین محصول در نوع خودش باشد، و نه فراگیرترین. ما هرگز قصد نداریم بیشترین کامپیوترهای شخصی را بسازیم، ولی می*خواهیم همیشه بهترین را بسازیم. آیپاد، اپل را به بسیاری از مردم که پیش*تر اسم اپل را هم نشنیده بودند معرفی و مردم کشورهای پیشرفته، مثل امریکا، فرانسه، بریتانیا، استرالیا را با اپل آشنا کرد. وقتی در سال 2007 آیفون بیرون آمد، مردم چین و امریکای لاتین با اپل آشنا شدند. آیپد هم دارد کار مشابهی را در این بازارها انجام می*دهد. دنیا تازه با اپل آشنا شده.»

    «بازار تبلت بالاخره روزی از بازار پی*سی پیشی خواهد گرفت. منفی*بافی*هایی در این باره وجود داشته، ولی الآن باور بیشتری به این پیش*بینی هست. آدم*هایی هستند که از آیپدشان بیش از کامپیوترشان استفاده می*کند. و هر چه جلوتر برویم، بیشتر و بیشتر خواهند شد.»

    از کوک سؤال می*شود که برای فصل دوم 2012 باید منتظر چه محصولاتی بود؟ در کنفرانس توسعه*دهندگان اپل چه چیزهایی خواهیم دید. او به سبک اپلی پاسخ می*دهد: «عجب سؤال فوق*العاده*ای، ولی من بهش جواب نخواهم داد.»

    والت ماسبرگ اشاره می*کند که مایکروسافت رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته و می*خواهد یک سیستم عامل واحد را روی پی*سی*ها و تبلت*ها و دستگاه*های بینابین این دو قرار دهد. سپس از کوک می*پرسد که مشکل این رویکرد در چیست که اپل دنبالش نرفته.

    کوک ابتدا به این نکته اشاره می*کند که: «ما تبلت را اختراع نکردیم، قبلاً بود. ما تبلت مدرن را اختراع کردیم. از نقطه نظر من، تبلت و پی*سی متفاوت هستند. اگر تبلت از زیر سایه پی*سی بیرون بیاید، کارهایی که می*شود با آن کرد کاملاً متفاوت است. من به شخصه همگرایی را دوست دارم و در خیلی زمینه*ها جواب می*دهد، ولی در ساخت محصول باید یک چیز را فدای یک چیز دیگر کنی و دست به انتخاب بزنی.»

    کارا سویشر از او می*پرسد منظورش از فدا کردن یک چیز برای یک چیز دیگر چیست؟
    کوک می*گوید: «هر چه بیشتر تبلت را شبیه یک پی*سی در نظر بگیری، "گذشته" (تاریخچه کار تو با پی*سی)، بیشتر استفادهٔ تو از این محصول پُست*پی*سی را تحت تأثیر قرار می*دهد. می*توانی یک تُستر و یک یخچال را با هم یکی کنی. ولی به نظر من نتیجه نهایی این همگرایی، بهترین محصول ممکن نخواهد بود (یعنی با تلفیق کامپیوتر و تبلت، محصول نهایی نه یک تبلت خوب خواهد بود نه یک کامپیوتر خوب). مردم می*خواهند تبلت*شان بسیار باریک باشد، اما اگر بخواهیم آن را با یک نوت*بوک تلفیق کنیم، محصول نهایی چیز فوق*العاده*ای نخواهد شد.»


    فوت جابز، تغییرات در اپل

    والت می*پرسد: «با فوت جابز اپل یک فقدان بزرگ را تجربه کرد. اپل تحت مدیریت تو به عنوان مدیرعامل چقدر با اپل قبلی تفاوت کرده؟ از جابز چه آموختی؟ تا الآن چه تغییراتی را به وجود آورده*ای؟»
    کوک می*گوید: «من خیلی از استیو یاد گرفتم. روزی که درگذشت، غمبارترین روز زندگی*ام بود. در مقطعی از سال گذشته، یک نفر مرا تکان داد و گفت: "وقتش است که دوباره جلو بروی." آن روز، ارادهٔ مشتاقانهٔ استیو برای ادامه دادنِ سفر، جایگزین غم و اندوهم شد.»

    «از او چه یاد گرفتم؟ تمرکز کلید اصلی است. شما فقط می*توانید برخی چیزها را عالی انجام دهید، و باید سایر چیزها را کنار بگذارید. و اینکه در کسب*و*کار ما داشتن فناوری*های کلیدی بسیار مهم است. این یعنی ساختن چیزهای عالی، نه پذیرفتن چیزهای خوب یا خیلی خوب. اینها در اپل جا افتاده. اپل دارای یک فرهنگ کمال*گرایی بسیار خاص و یکتا است... و من قصد ندارم شاهد تغییر آن باشم، یا اجازه بدهم چنین اتفاقی بیفتد.»

    «در ضمن استیو به من آموخت که لذت در خودِ سفر است (سفر خودِ پاداش است)، که برای من یک وحی بود. و اینکه زندگی شکننده و زودگذر است.»

    کوک می*گوید که خودش را متعهد به حفظ فرهنگ اپل می*داند: «البته تکثیر آن هم کار آسانی نیست. اگر شدنی بود، همه مثل ما بودند. اینطور نیست که یک نامه مشورتی دریافت کنی و یک مرتبه مثل اپل بشوی.» کوک در پاسخ به این پرسش ماسبرگ که: «قصد داری چه چیزهایی را تغییر دهی؟» می*گوید که جابز به او آموخته که هرگز از خودش نپرسد که اگر استیو بود چه می*کرد: «با آن چشم*های مشتاقی که فقط او داشت، به من زُل زد و گفت: "فقط کاری را که درست است بکن." و من دارم همین کار را می*کنم. آیا این یعنی برخی چیزها با گذشته فرق خواهد داشت؟ البته. ولی خود استیو بهترین آدمِ این کار (تغییر) بود.» او با اشاره به تغییرهای 180 درجه*ای در تصمیم*گیری*های جابز، می*گوید که: «اپل* موزه نیست که به شکل قدیم باقی بماند...‪DNA‬ اپل و فرهنگ کاری آن تغییر نخواهد کرد ولی برخی چیزها در حال تغییر هستند. استیو می*توانست همه چیز را یک مرتبه تغییر دهد و تو فراموش می*کردی که روز قبل نظرش کاملاً بر عکس بوده. این یک هنر بود. من هر روز می*دیدمش. یک موهبت بود. شجاعت می*خواهد که آدم بگوید: اشتباه می*کردم. فکر می*کنم او این شجاعت را داشت.»

    یکی از چیزهایی که اپل انجام داده، شروع برنامه تطبیقی کمک*های مالی خیریه توسط کارمندان است. کوک می*گوید به این عقیده که «هر آن کس که دارایی بیشتری دارد، انتظار بیشتری هم از او می*رود» اعتقاد دارد. این برنامه به اپل امکان می*دهد بدون نیاز به تشکیل جلسات تصمیم*گیری فراوان، کارهای خیریه را انجام دهد: «فکر می*کنم کار بیشتری هم از دستمان بر می*آید. بنابراین داریم چیزهای دیگری را هم بررسی می*کنیم. شاید این خودش یک تغییر باشد.» کوک می*گوید که جابز پیش از فوتش از این برنامه مطلع و «طرفدار این کار» بوده.

    کوک اشاره می*کند که اپل سرمایه*گذاری*های سنگینی در محصولات جدید و فروشگاه*ها و سایر چیزهایی که فعلاً نمی*تواند بگوید، خواهد کرد. «ما درآمد انباشته زیادی داریم، و بایستی آن را تسهیم کنیم.»
    کارا می*پرسد: «شنیده*ام که تو خیلی کمتر مخفی*کار هستی، درست است؟» کوک می*گوید: «ما قصد داریم رازداری پیرامون محصولات را دو برابر افزایش دهیم.» ولی در مورد سایر چیزها، مثل مسئولیت در قبال شرکت*های همکار و مسائل زیست محیطی، اپل قصد دارد شفاف*ترین شرکت باشد: «و در این مورد، اتفاقاً می*خواهیم که دیگران از روی دستمان کپی کنند.»

    Join us now for Tim Cook's chat from D10 | Apple - CNET News

    این نقد محصول زحمات اقای نیما دادگستر و کادر سایت نارنجی است.
    ویرایش توسط amolen : https://i-phone.ir/forums/member/76340-amolen در ساعت 31-05-2012, 05:43 PM

  • #2
    بخش دوم



    مزیت*های مونتاژ نهایی و تولید در چین



    کارا اشاره می*کند که: «شما منتقدین جدی*ای دارید، نه فقط منتقدین افسانه*ای (اشاره به مایک دِیسی). چرا اپل در چین کارخانه*ای از خودش ندارد؟»
    کوک می*گوید: «یک دهه قبل به این جمع*بندی رسیدیم که کارهایی هست که اپل در انجام*شان عالی است، و یک سری کارها هست که سایرین بهتر می*توانند آنها را برای ما انجام دهند. تولید، یکی از این کارها بود و فکر می*کنم هنوز همین*طور است.» کوک می*گوید که اپل سعی کرده اضافه*کار کارگران چینی را کاهش دهد. که البته کار سختی است: «بعضی*ها می*خواهند زیاد کار کنند. آنها می*خواهند یک یا دو سال به سختی کار کنند و بعد با حداکثر پول ممکن به دهکده*شان برگردند.» به گفته کوک، اپل هم*اکنون در بین 700 هزار کارگری که در چین دارد، از 95٪ مقبولیت برخوردار است: «هیچ*کسی را نمی*شناسم که این کار را بکند، ولی ما داریم این مسئله را به طور بسیار دقیق مدیریت می*کنیم و اهمیت فراوانی برای آنها قائل هستیم.»

    والت اشاره می*کند که اپل در قدیم کارخانه*هایی در خاک امریکا داشته، و می*پرسد که آیا دوباره روزی می*رسد که اپل در امریکا کارخانه*های عظیم داشته باشد؟
    کوک می*گوید: «من می*خواهم که داشته باشیم. اما واقعیت این است که در امریکا، مهارت*های تراشکاری (حدیده*کاری) و قالب*ریزی در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 افت کرد. امروزه چند شرکت در این زمینه در امریکا می*شناسید؟ من می*توانم یک اعلان عمومی برای سرتاسر کشور بدهم و بگویم کل افراد شاغل در این زمینه امشب اینجا جمع شوند، ولی سالن پر نخواهد شد. اما در چین، می*شود چند شهر را با افراد شاغل در این زمینه پر کرد. کارهایی در اینجا هست که خیلی خوب از عهده*شان بر می*آییم. شاید کمتر کسی بداند ولی پردازنده*های آیفون در امریکا ساخته می*شود، نه فقط برای امریکا که برای کل دنیا (پیش*تر گزارش*هایی در مورد سرمایه*گذاری اپل در کارخانه تولید ‪A5‬ و ‪A5X‬ متعلق به سامسونگ به گوش رسیده بود). شیشه آیفون در کارخانه کورنینگ گلس در کِنتاکی ساخته می*شود. این عالی است و ما تا جایی که بتوانیم تلاش می*کنیم از کل قدرت مان برای افزایش اینها استفاده کنیم.»

    والت می*پرسد: «آیا روزی خواهیم دید که پشت آیفون نوشته شده باشد: طراحی امریکا، ساخت امریکا.»
    کوک می*گوید: «ممکن است. البته... تمرکز زیادی روی مونتاژ نهایی یک محصول هست، ولی ساخت اجزا مختلف هم کار بسیار با ارزشی است. اینکه آیا روزی مونتاژ نهایی را هم در امریکا خواهیم داشت، من امیدوارم که روزی میسر شود.» ولی مجدد اشاره می*کند که صنایع تراشکاری و قالب*ریزی امریکا به طرز بدی آب رفته*اند: «در مقابل، کسب*و*کار نیمه*هادی*ها در امریکا عالی است ولی باید توسعه*اش بدهیم.»

    کوک می*گوید یک چیز که از اولین کنفرانس ‪D‬ تاکنون تغییر کرده، انفجار اپلیکیشن*های موبایل است، که به نظر او در امریکا صنعت عظیم و در حال رشدی است: «به اندازه کافی بزرگ هست که در آمارهای اداره کار به آن اشاره شود.»
    کارا می*پرسد: «پس چرا هنوز کسب*و*کار کامپیوترها پا بر جا است؟»
    کوک می*گوید: «من فکر نمی*کنم تبلت بتواند نیاز به تمام پی*سی*ها را مرتفع کند. ولی ممکن است چرخهٔ جایگزینی کامپیوترها را طولانی*تر کند.»



    جنگ پتنت*ها

    کارا می*گوید: «بیا به جنگ پتنت*ها بپردازیم.»
    و تیم شروع می*کند: «خب، این درد بزرگی است. اپل نمی*تواند تحمل کند که یک نقاشی بکشد،* ولی کس دیگری بیاید آن را به اسم خودش امضا کند. از نقطه*نظر ما، مهم این است که اپل تنها توسعه*دهنده دنیا نباشد، ما فقط می*خواهیم دیگران محصولات خودشان را اختراع کنند.»

    والت می*گوید: «ولی خیلی*ها هم از اپل شکایت دارند.»
    کوک با اذعان به این مطلب می*گوید: «ولی یک فرق در این بین هست. اکثر شکایت*ها از اپل در مورد استانداردهای ضروری است. و این همان حوزه*ای است که سیستمِ ثبت پتنت در آن با شکست روبرو شده. هیچ*کس نباید قادر باشد بر مبنای پتنت*های مرتبط با استانداردهای ضروری اقامه دعوی کند. اپل هیچ*کس را در رابطه با پتنت*های ضروری تحتی مالیکیتش، تحت تعقیب قرار نداده. هدف از ثبت چنین پتنت*هایی اصلاً این نبوده. اگر تمام پول*هایی را که شرکت*ها معتقد هستند در این زمینه حق دریافتش (به عنوان خسارت) را دارند جمع بزنید، هیچ*کس نمی*تواند در صنعت تلفن*های همراه باقی بماند. اوضاع خیلی دیوانه*کننده شده، گرچه ما را از نوآوری باز نخواهد داشت، ولی از حد گذشته.»
    اپل اخیراً گفتگوهایی را برای حل منازعه*هایش با سامسونگ داشته، ولی کوک می*گوید که بنا به دستور قاضی از بیان مفاد آنها معذور است.

    کارا می*پرسد: «درباره نقاشی*های گوگل چه نظری داری؟»
    کوک می*گوید: «من عاشق نقاشی*های اپل هستم.» (او خیلی واضح از اظهار نظر درباره رقیب خودداری می*کند)

    کارا می*پرسد: «نگاهت به چشم*انداز رقابتی تلفن*های هوشمند چیست؟»
    کوک: «نمی*توانم بگویم بر آن حکم*فرمایی می*کنیم، ولی می*توانم بگویم که بهترین تلفن را داریم. دو رقیب بزرگ هست، اندروید و ‪iOS‬. ویندوزفون تازه دارد وارد بازار رقابت می*شود. خواهیم دید که چه می*کند. و ‪RIM‬ را داریم که تعداد زیادی مشتری شرکتی دارد. فعلاً برد با دو تای اول بوده. این وضع تغییر خواهد کرد؟ همه چیز می*تواند تغییر کند. ولی انقلاب تلفن*های هوشمند هنوز در قدم*های اول است. هنوز فرصت*های بزرگی هست و در سال*های آتی تلفن*های غیرهوشمند اندکی وجود خواهد داشت.»

    والت اشاره می*کند که تولیدکنندگان اندرویدی نسبت به قبل، دارند روی مدل*های کمتری تمرکز می*کنند.
    کوک با کنایه می*گوید: «در شگفتم که از کجا به این ایده رسیده*اند.»

    والت با اشاره به اینکه اپل مثل مک و آیپد، هر بار یک تلفن معرفی کرده می*پرسد: «از اپل چه خبر؟ چرا هر بار بیش از یک آیفون یا آیپد معرفی نمی*کنید؟ شانسی برای این مورد هست؟»
    کوک می*گوید: «ستارهٔ قطبی ما (چیزی که ما را هدایت می*کند) این است که بهترین محصول را بسازیم. اپل محصولاتش را بر اساس برنامه*ریزی طراحی نمی*کند. هیچ سیاستی نیست که بگوید "باید یکی معرفی کنید." اگر پی ببریم که می*شود کار بیشتری کرد، عالی است.» او اشاره می*کند که رویکرد اپل دوری کردن از چند پارگی است، با یک سایز صفحه، و یک اپ*استور و یک سیاست کاری.

    والت می*پرسد: «چرا یک آیفون 99 دلاری نداشته باشید؟»
    کوک می*گوید: «کی می*داند در آینده چه خواهیم کرد؟ من نمی*خواهم حدس و گمان بزنم.» او می*گوید که در مورد آیپاد، اپل دنبال این نبود که تمام دامنه قیمتی را پوشش دهد، بلکه در عوض دنبال ساخت محصولات عالی با کارکردهای مختلف بود، و ارائه محصولاتی با قیمت*ها و ویژگی*های مختلف در قلمروی آیپاد، نتیجه یک چنین رویکردی بودند.




    تلویزیون اپل

    کارا یک موضوع جدید برای بحث ارائه می*کند: «تلویزیون. استیو جابز در آخرین حضورش در کنفرانس ‪D‬ در مورد تغییر تلویزیون*ها صحبت کرده بود.»
    کوک اشاره می*کند که اپل در کسب*و*کار تلویزیون حضور داد، حتی بدون یک محصول بزرگ با مشتری زیاد: «همانطور که می*دانید ما یک کمپانی که از سر تفریح کار کند نیستیم.» اپل از قدیم مایل بوده تعداد کمی محصول ولی با پشتوانه قوی ارائه کند و «به همین شکل خواهیم ماند. تلویزیون برای ما، پایه پنجم یک چارپایه نیست (یک چیز تزئینی یا بی*ارزش نیست). البته بازارش به بزرگی کسب*و*کار تلفن یا مک یا موسیقی یا تبلت هم نیست. اپل در سال گذشته 2.8 میلیون ‪Apple TV‬ فروخته، و نزدیک به همین تعداد را در ماه*های اولیه امسال. و این برای ما قلمروی خیلی جذابی است. ما همچنان قصد داریم سر نخ را بگیریم و جلو برویم تا ببینیم به کجا می*رسیم.»

    والت می*پرسد: «در مورد یک تلویزیون کامل چطور؟»
    کوک می*گوید: «حق داشتی، این را بهت نخواهم گفت.»
    والت مجدد می*پرسد: «به طور فرضی، آیا تلویزیون فقط با یک باکس (مثل ‪Apple TV‬) می*تواند بهتر از این که هست بشود؟ بدون اینکه وارد ساخت یک تلویزیون کامل بشوید؟»
    کوک می*گوید: «نه فقط در این مورد، در مورد سایر محصولات و بخش*ها هم... ما همیشه از خودمان می*پرسیم که آیا می*توانیم تکنولوژی کلیدی را در اختیار بگیریم؟ آیا می*توانیم یک تغییر معنادار، فراتر از کار سایرین در آن بخش به وجود بیاوریم؟ آیا می*توانیم محصولی درست کنیم که خودمان هم آن را بخواهیم؟... اینها سؤالاتی است که در مورد هر محصول جدیدی از خودمان می*پرسیم.»

    کارا می*پرسد: «آیا ‪Apple TV‬ به اندازه کافی خوب هست؟»
    کوک می*گوید: «بیشتر چیزی است مثل یک سر نخ که با گرفتن آن و جلو رفتن باید دید به کجا می*رسیم.»

    والت و کوک در این مورد که محتوای چندانی در این حوزه برای ارائه وجود داشته باشد با هم اختلاف دارند. والت می*گوید که اپل با ‪Apple TV‬ فعلی هیچ مشکلی را از کسی حل نکرده است که کوک با این حرف موافق است.

    کارا درباره رابطه اپل با هالیوود می*پرسد: «ما رابطه خیلی خوبی با صاحبان محتوا داریم و نمی*خواهیم محصولاتشان به غارت برود. این رفقا از قدیم مک می*خریده*اند. درجه اعتماد بالایی بین ما برقرار است. استیو ما را به هم نزدیک کرد چون خودش مدتی صاحب پیکسار بود.»

    والت می*پرسد: «آیا مشغول کسب*و*کار تازه*ای در حوزه محتوا هستید؟»
    کوک: «من فکر نمی*کنم اپل نیازی به تصاحب محتوا داشته باشد. برای اکثر بخش*ها، مشکلی در زمینه تهیه محتوا نداشته*ایم. در این بخش، همکاری با دیگران برای اپل بهترین رویکرد محسوب می*شود.»




    یکپارچگی با فیسبوک

    والت درباره یکپارچی با فیسبوک می*پرسد.
    کوک: «فیسبوک کمپانی فوق*العاده*ای است. من احترام بالایی برایشان قائل هستم.»

    والت می*گوید: «اما با اینکه توییتر با ‪iOS‬ یکپارچه شده، هنوز خبری از یکپارچگی فیسبوک نیست.»
    کوک می*گوید: «فکر می*کنم رابطه ما بسیار محکم است، احترام زیادی برایشان قائلیم. و فکر می*کنم جای کار بیشتری هست. فقط باید بیشتر با هم وفق پیدا کنیم.»

    سوال می*شود که آیا هنوز برای همکاری سختگیر هستند.
    کوک می*گوید: «آنها روش خودشان را برای انجام کارها دارند،* در مورد ما هم می*شود همین را گفت. اما اینکه یک نقطه*نظر خاص داری دلیل نمی*شود که نتوانی با کسی کار کنی.»

    کوک در مورد خرید شرکت*های جدید می*گوید: «ما به خرید کمپانی*های جدید ادامه می*دهیم، و البته دنبال این نیستیم که کارمان را علنی کنیم.»
    کارا می*پرسد: «مجبور نخواهید بود؟»
    کوک می*گوید: «بستگی به حجم معامله دارد. اگر مجبور نباشم، نخواهم گفت.»

    کارا: «آیا به اینستاگرام یا بزرگتر از آن نظر داشتید؟»
    کوک می*گوید: «به اینستاگرام نه. در مورد سایرین چیزی را رد نمی*کنم، الآن به شرکت خاصی نظر نداریم. ما هیچ شرکتی را به خاطر میزان درآمدش نخریده*ایم. طرز فکرمان این نیست.»

    Join us now for Tim Cook's chat from D10 | Apple - CNET News

    این مقاله با قلم اقای نیما دادگستر نوشته شده و توسط سایت نارنجی منتشر شده.

    نظر


    • #3
      بخش سوم و پایانی



      سیری



      والت اشاره می*کند که اپل سیری را خرید، که در واقع قبل از انجام معامله، در کنفرانس ‪D7‬ دموی آن نشان داده شده بود. والت: *«سیری وقتی کار می*کند عالی است، ولی خیلی مواقع هم کار نمی*کند و این چیزی نیست که مردم در مورد محصولات اپل به آن عادت داشته باشند. ماجرا چیست؟»
      کوک می*گوید: «مشتریان عاشقش هستند. یکی از محبوب*ترین ویژگی*های آیفون ‪4s‬ است ولی کار بیشتری را می*طلبد، و تعداد زیادی در اپل مشغول کار روی آن هستند. فکر می*کنم برخی از چیزهایی که در ماه*های آتی خواهید دید، حسابی شما را راضی کند. ایده*های نابی در مورد کارکردهای آیندهٔ سیری داریم. خبرهای خیلی خوبی در راه است.»

      کارا می*پرسد که آیا صدا یک عملکرد اصلی برای تلفن است؟
      *کوک می*گوید: «به گمانم سیری به ما ثابت کرد که مردم می*خواهند به یک شکل جدید با تلفن*شان رابطه برقرار کنند. چیزی که سیری را خیلی جالب کرده، این است که دارای یک جور شخصیت است. فکر می*کنم از آینده*ای که برای سیری رقم زده*ایم بسیار لذت خواهید برد. من سیری را در دستهٔ دستاوردهای خطیر قرار می*دهم. چیزی از جنس هوش مصنوعی که مردم سال*ها رؤیای آن را داشته*اند و الآن در دسترس است. بله می*تواند وسیع*تر هم باشد، و ما پتانسیل خیلی زیادی در آن می*بینیم. تمرکزمان را روی آن دو برابر کرده*ایم.»

      پشت این چهرهٔ آرام و فکور



      کارا می*پرسد: «در طول روز چه می*کنی؟ نقش خودت را در اپل چطور می*بینی، و آیا تو مثل استیو یک رؤیاپرداز هستی؟»



      کوک می*گوید: «استیو یک نابغه و رؤیاپرداز بود... آدمی که جانشینی ندارد. استیو اصل بود، و فکر نمی*کنم هیچ فرد دیگری مثل او به دنیا آمده باشد. من هرگز فشاری برای استیو بودن روی شانه*ام حس نکرده*ام. چون طور دیگری هستم، این هدف زندگی من نیست. روزم را با کار در کنار تیم*های مشغول بر روی محصولات مختلف می*گذرانم، از جمله برخی محصولات که شما درباره*اش حرف نزدید، و شاید چیزهایی که می*خواستید راجع به آنها صحبت کنیم. این روش کار برای من مثل اکسیژن است، یک چنین احساس شدیدی به آن دارم.»

      والت می*پرسد: «نگاهبان (موزه*دار) اپل کیست؟»
      کوک می*گوید: «ما یک مزیت داریم، اگر من به تیم مدیریت اپل نگاه کنم، بسیاری*شان کسانی هستند که از سال 2000 به بعد در کنارشان بوده*ام. همگی خوب و روان جلو می*رویم. یک نفر به تنهایی از عهدهٔ همه چیز بر نمی*آید. شما می*توانید یک ‪S‬ روی سینه و یک شنل روی دوشتان داشته باشید (اشاره به سوپرمن) ولی باز هم نمی*توانید همه چیز را انجام دهید. میراث استیو همیشه در قلب این شرکت خواهد بود، و آن آوردن بهترین*ها به اپل است. من به طور وسواسی روی این متمرکز نمی*شوم که چه کسی کدام بخش از کار را انجام می*دهد. آدم*های کلیدی زیادی وجود دارند، و همیشه هم آدم*های کلیدی زیادی وجود داشته*اند.»



      کارا می*پرسد: «هدف تو چیست؟ اپل را یک کمپانی یک تریلیون دلاری بکنی؟ اپل را شبیه ‪CIA‬ بسازی؟»
      کوک می*گوید: «فقط می*خواهم محصولات عالی بسازم. فکر می*کنم اگر این کار را بکنیم، سایر چیزها به دنبالش می*آید. کمپانی*ها با متمرکز شدن روی درآمد یا سود یا قیمت سهام، اغلب مسیرشان را گم می*کنند. در عوض، باید روی چیزهایی تمرکز کرد که به اینها منتهی می*شوند.»

      کارا می*پرسد: «از چه کسی الگو می*گیری؟ شخص یا شرکتی هست؟»
      کوک می*گوید: «اگر وارد دفتر من بشوی، عکس بابی کندی و مارتین لوتر کینگ را می*بینی. اگر داری درباره مدیرعامل*های فعلی حرف می*زنی... احترام بسیار زیادی برای باب ایگر و کاری که در دیزنی انجام داده قائل هستم.»


      پرسش و پاسخ (بخش*های مهم)



      آدام لشینسکی از فرچون: «خیلی خوب است که می*توانم مجدداً از تو سؤالی بپرسم. (آدام اخیراً مقاله*ای درباره کوک نوشته) ضعف*ها و قوت*های خودت به عنوان مدیرعامل اپل را چه می*دانی؟»
      کوک می*گوید: «این پاسخ را به عهده شما می*گذارم.»

      لشینسکی می*پرسد که آیا او هم مثل جابز درگیر طراحی و بازاریابی هست، چون جابز اداره امور زنجیره تولید را به کوک سپرده بود.
      کوک می*گوید: «نه؛ استیو تقریباً تمام وقتش را وقف این دو بخش می*کرد. ولی من وقتم را در بخش*های مختلفی می*گذرانم، نه فقط این دو بخش.»

      دان فرامر از ‪SplatF‬: «دستگاه*های شما پهنای باند بیشتر و بیشتری را در جهان به خود اختصاص می*دهند. آیا نمی*خواهید وارد این حوزه بشوید؟ کمپانی*های کمی در این قلمرو هستند، نمی*خواهید کنترل بیشتری داشته باشید؟»
      کوک: «آیا ما نیازی به تصاحب یک شرکت در این زمینه داریم؟ نه من فکر نمی*کنم نیازی به این کار باشد. بخش اعظم کسب*و*کار ما در خارج از امریکا است. تصاحب چنین شرکتی در امریکا فایده*ای برای نقشه راه جهانی ما ندارد. من فکر می*کنم صاحبان این صنعت اطلاعات خیلی بهتری درباره*اش دارند. این صنعت نیازمند تجربه زیاد است... من فقط خواهان ساختن محصولات عالی هستم که البته بعضی از آنها از پهنای باند استفاده می*کنند، بنابراین فکر می*کنم بتوانیم با صاحبان این صنعت کنار بیاییم. »




      لانس اولانوف: «در سال 1998، استیو چه چیزی برای تشویقت به پیوستن به اپل گفت؟ و آیا آن زمان می*دیدی که اپل به چیزی که الآن هست تبدیل شود؟»
      تیم کوک: «ملاقات خیلی جالبی بود. استیو یک بنگاه جستجوی مدیر را به کار گرفته بود تا یک نفر را برای اداره عملیات*های روزانه استخدام کند. چند مرتبه*ای به من زنگ زدند، من گفتم نه. ولی باز زنگ زدند و زنگ زدند تا اینکه گفتم صحبت می*کنم. برای جلسه صبح شنبه سوار هواپیما شدم و صادقانه می*گویم؛ پنج دقیقه از شروع جلسه نگذشت که خواستم به اپل بیایم. آدمی را دیدم که تحت*تأثیر پول نبود. شوکه شدم، چون این چیزی نبود که پیش*بینی می*کردم. احتیاط را کنار گذاشتم و بلافاصله (از کامپک) استعفا دادم. می*دیدم که اپل تنها شرکتی است که مشتریانش وقتی از دست محصول عصبانی می*شوند بر سر شرکت فریاد می*زنند ولی باز هم به خرید محصولاتش ادامه می*دهند. از همان موقع هر مشتری اپل، یک آدم منحصر به فرد بود. استیو داشت اپل را عمیقاً به سمت مشتریان می*برد، در زمانه*ای که همه در جهت خلاف می*رفتند.»

      استیوارت آلسوپ: شما چطور محصولات را نامگذاری می*کنید؟ ماجرای آیپد جدید چه بود؟
      تیم کوک: چه سؤال خوبی. خیلی*ها در مورد آیپد از من سؤال می*کنند. آیپد جدید، روش نامگذاری جدیدی نیست. به همان روش اصلی ما بر می*گردد. البته شاید طوری از آن صحبت شده باشد که انگار تغییر عجیبی است. ولی اگر نگاه کنید که محصولات (آیپاد، مک*بوک) چطور در طول زمان تغییر کرده*اند... دو رویکرد داریم که خودش یک داستان است. یا می*توانید از اول به یک اسم بچسبید، یا شماره*ای جلوی آن بگذارید که معرف نسل هر محصول باشد. در مورد آیفون ‪4S‬، وقتی داشتیم روی آن کار می*کردیم ‪S‬ را معادل ‪Siri‬ قرار دادیم. ولی در مورد آیفون ‪3GS‬ آن را معادل سرعت (‪Speed‬) گرفتیم.

      والت: پس همه آیپدها از این به بعد فقط آیپد خواهند بود؟
      کوک: من دوستش دارم...

      کارا: در مورد آیفون ‪5‬ چطور؟
      کوک: کی باید سؤال بعدی را بپرسد؟




      سؤال: بزرگترین چالش تو بعد از رفتن جابز از کمپانی چه بوده است؟
      کوک: «من 14 سال است که در اپل هستم. وقتی مسئولیت را پذیرفتم، همه آدم*هایی بودند که از قبل می*شناختم، و همان فرهنگ کاری که دوستش داشتم. بنابراین چالش*های یک مدیرعامل جدید را نداشتم. ولی اولین چالش اصلی... این بود که حالا من مدیرعامل هستم و هر روز هزاران ایمیل دریافت می*کنم که اکثرشان از مشتریان هستند. و آنها طوری می*نویسند که انگار من در اتاق*نشیمن خانه*شان نشسته*ام. این نشان می*دهد که چه پیوندی با مشتریان داریم. اپل فقط یک کمپانی نیست که مردم از آن چیزی بخرند. این مورد کمی غافلگیرکننده بود، اما امروز یک مزیت است. به خصوص که فکر نمی*کنم جای دیگری این*طور باشد. می*شود گفت که هیچ چیز دیگری مرا به چالش نکشید.»

      پرسش بعدی: نظر کوک درباره کامپیوترهای پوشیدنی و پروژه عینک گوگل چیست؟
      کوک: «پوشیدنی؛ من یک ‪Nike FuelBand‬ دارم، یکی از همان چیزهایی که درباره*اش صحبت کردی. به نظرم کارهای خیلی جالبی می*شود در این حوزه انجام داد. قلمروی جذابی است. پرسش اصلی این است که آیا چنین محصولی می*تواند رفتار مشتریان را عوض کند یا نه؟ و این کتابی است که هنوز نوشته نشده. اگر فقط و فقط یک محصولِ باحال باشد، زود محو خواهد شد. ولی اگر بتواند رفتار و اَعمال مردم را تغییر بدهد... آن وقت نتیجه می*دهد.»

      جاش توپولسکی از ‪The Verge‬: «شما به یک بازیگر بزرگ در بخش ‪Game‬ تبدیل شده*اید. قابلیت ‪mirroring to Apple TV‬ را ارائه کرده*اید... بنابراین وارد این بخش شده*اید. ولی نینتندو، مایکروسافت، و سونی حاکم این قلمرو هستند. آیا حوزه بازی جزو برنامه آینده شما هست؟»



      تیم کوک: «به نظر من ما الآن به نحوی قوی وارد این حوزه شده*ایم. یکی از دلایل اصلی خرید آیپاد تاچ، همین قابلیت بازی کردن است. آیپاد صفحه نمایش بزرگ ندارد ولی برای بازی استفاده می*شود. به نظر من در مقایسه با صفحات بزرگ، مردم بیشتری روی وسایل همراه بازی می*کنند. من علاقه*ای به حضور در حوزه کنسول*های سنتی بازی ندارم. ولی ما بازیگر بزرگی هستیم و کارهایی که در آینده خواهیم کرد نقش*مان را پررنگ*تر خواهد کرد.»

      جوردن از ‪MacRumors‬: «آیا این توجهی که به اپل می*شود، از جمله در سایت*های هواخواه، به نوعی جوگیرشدن نیست؟»
      کوک: «به نظر من این امتیاز بزرگی است که مردمی آن بیرون اینقدر اهمیت قائل هستند که درباره ما حرف بزنند یا چیز بنویسند. من دوستش دارم. من این سایت*ها را هم جزئی از اکوسیستم اپل برای اطلاع*رسانی به مردم قلمداد می*کنم.»

      انریکه از گوگل (بله، درست خواندید از گوگل): «چرا شما دارید وارد کسب*و*کار تبلیغات می*شوید؟»
      کوک: «‪iAD‬ را می*گویی؟ کسب*و*کار خیلی کوچکی است نسبت به مال شما. من آن را در سطحی مشابه با سایر محصولات اپل نمی*بینم. آنقدر که به شما نزدیک است به ما نیست. ما یک کمپانی محصول*گرا هستیم.»

      انریکه: «‪iAD‬ چطور با تمرکز جور در می*آید؟»
      کوک: «پس از من می*خواهی از کار و بار ‪iAD‬ بیرون بیایم. امیدوارم بچه*های ‪FCC‬ (کمیسیون ارتباطات فدرال) اینجا نباشند.»
      والت: در واقع رئیس*شان اینجا است.
      کوک: من نظر دیگری ندارم.



      جوآنا استرن: «‪Ping‬ به کجا رسید؟ آیا اپل وارد قلمروی شبکه*های اجتماعی خواهد شد یا این آخری*اش بود؟»
      کوک: «آیا اپل نیاز دارد که اجتماعی باشد؟ بله. ما امروزه از طریق یکپارچه کردن توییتر با ‪iOS‬ این هدف را دنبال می*کنیم، و آن را در ‪Mountain Lion‬ خواهید دید. شما چیزهای بیشتری در آینده خواهید دید. ‪Game Center‬ یک فعالیت اجتماعی است. چیزهایی مثل این، که دستگاه*های ما را مفیدتر خواهند کرد. ولی این بدین معنا نیست که اپل نیاز دارد یک شبکه اجتماعی بخرد.»

      والت: «چی به سر ‪Ping‬ آمد؟»
      کوک: «به دقت داشتم از همین سؤال دوری می*کردم. ما ‪Ping‬ را امتحان کردیم، و فکر می*کنم کاربران رأی دادند که: "این چیزی نیست که بخواهم انرژی زیادی رویش بگذارم." متوقفش خواهیم کرد؟ نمی*دانم. بررسی خواهد شد.»
      کارا: «می*توانید کلش را بفروشید به ‪Google+‬.»

      نیک بیلتون از نیویورک تایمز از کارا و والت می*پرسد که فکر می*کنند مصاحبه چطور پیش رفت؟ و در قیاس با مصاحبه با استیو جابز چطور بود؟ آیا فکر می*کنید تیم کوک توانست نگرش اپل را به درستی به تصویر بکشد؟
      والت: «من فکر می*کنم سنت ما در ‪D‬ این است که بگذاریم مخاطبین قضاوت کنند. در عین حال یک وبسایت داریم که می*توانیم قضاوت*هایمان را در آن بنویسیم.»



      Join us now for Tim Cook's chat from D10 | Apple - CNET News

      این نقد نیز حاصل تلاش اقای نیما داد گستر و کادر نارنجی.

      نظر

      صبر کنید ..
      X