اطلاعیه

Collapse
هیچ اطلاعیه ای هنوز ایجاد نشده است .

بررسی تخصصی Mac OS X Mavericks

Collapse
این تاپیک مهم علامت‌گذاری شده است.
X
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
new posts

  • بررسی تخصصی Mac OS X Mavericks

    با سلام و عرض ادب
    به مانند روند گذشته انجمن تخصصی آیفون٬ در این بخش میزبان شما در نگاهی تخخصی تر از گذشته به مک ماوریکس ۱۰.۹ هستیم. در این بررسی به امکانات این سیستم عامل و قابلیت های پشت پرده و تخصصی آن سخن خواهیم گفت.
    با ما همراه باشید.



    مطالب مربوط:

    http://www.i-phone.ir/forums/thread6397.html

    http://www.i-phone.ir/forums/thread43627.html

    http://www.i-phone.ir/forums/thread71648.html
    i-phone.ir
    The Best or Nothing



    Twitter : Rouzbeh7000

  • #2
    در طول دهه گذشته شاهد تغییرات زیادی در سیستم عامل مک بوده ایم٬ برخی از آنها تغییرات بزرگی بودند و برخی نیز قابلیت های کوچک٬ مک ماوریکس تلفیقی از این دو راه ارائه می کند٬ قابلیت هایی مهم در کنار انبوهی از قابلیت و تغییرات کوچک. اگرچه که انتظار داشتیم اینبار مک بیشتر از برادر کوچک خود iOS 7 تغییرات رابط کاربری را به ارث ببرد٬ اما نسخه ۱۰.۹ تغییرات چشمگیری در رابط کاربری و استفاده از آیکون ها و منو های تخت نداشت و راه هم کیشان گذشته خود را ادامه داد. در کنار آن شاید عرضه رایگان این سیستم عامل نشان دهنده مسیر جدیدی برای مک است که اپل در نقشه راه آینده خود ترسیم کرده است.


    پایان عمر سیستم عامل غیر رایگان


    با گسترش صنعت post-pc ٬ سالهاست که سیستم عامل های دسکتاپ دیگر منبع مالی قابل توجهی برای درآمد شرکت ها به حساب نمی آیند و به نوعی این صنعت یک صنعت رو به مرگ تلقی می شود٬ و تنها اپل در کنفرانس خود این مرگ را اعلام کرد و شروع به عرضه سیستم عامل رایگان کرد. به طور تقریبی از سال ۱۹۹۵ ٬ بیشی از نیمی از درآمد شرکت های سازنده سیستم عامل٬ از راه فروش سیستم عامل را کسب می شد٬ بنابراین به راحتی می توان گفت که اپل دست به یک سنت شکنی ۱۸ ساله زده است.
    قیمت سیستم عامل مک در درازای زمان شاهد تغییرات زیادی بوده است٬ چهار نسخه اول تجاری این سیستم عامل با قیمت ۱۲۹ دلار عرضه می شد٬ اما این قیمت در سال ۲۰۰۹ در هنگام عرضه نسخه پلنگ برفی به ۲۹ دلار کاهش پیدا کرد و سال گذشته نیز هنگام عرضه نسخه شیر کوهی٬ این قیمت به مرز ۱۹ دلار رسید٬ مایکروسافت نیز با اینکه درآمد زیادی از عرضه ویندوز در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی داشت٬ به تبعه از اپل ( با تشکر از اپل ) اعلام کرد که آپدیت ۸.۱ برای ویندوز بصورت رایگان به خریداران نسخه قبلی تعلق می گیرد٬ هر چند که این نسخه برای کاربران نسخه های قدیمی تر بیش از ۲۰۰ دلار خرج بر میدارد.
    دلایل زیادی را می توان برای این حرکت اپل متصور شد اما شاید مهمترین آن تغییر دیدگاه مردم در سالیان اخیر با انتشار بیش از پیش اکوسیستم ارزان تبلت ها و تلفن های هوشمند است٬ در واقع کاربران امروز٬ تبلت های خود را همیشه بصورت رایگان به آخرین نسخه آپدیت می کنند و با کم شدن فاصله بین تبلت ها و کامپیوتر ها٬ تصور آن سخت است که کمی آنور تر از تبلت ها٬ باید ۲۰۰ دلار خرج آپدیت کامپیوتر ها کرد. از سوی دیگر John Siracusa یکی از برنامه نویسان قدیمی مک معتقد است که شرکتی مانند اپل که هم سازنده نرم افزار هست و هم خالق سخت افزار٬ برای جادو کردن ذهن مشتریان می بایست یکی از منابع مالی خود را در سبد رایگان برای مشتریان قرار دهد٬ قرار دادن دیوایس های لوکس مک در سبد رایگان کمی سخت به نظر می رسد٬ بنابراین اپل می بایست سیستم عامل مک را فدای جادوی ذهن مشتریان کند که ماوریکس شروع کننده این بازی بود٬ اپل با ماوریکس پیامی روشن به کاربران داد که سخت افزار ما را بخرید و نرم افزار ها را رایگان دریافت کنید. در نهایت در این مورد باید گفت که اپل دست با یک بازی جدید زده است که شایعات از گوشه کنار به ما می گویند که این اقدام اپل٬ وحشت زیادی را در بین سرمایه گذاران مایکروسافت ایجاد کرده است٬ پس با یک خیال آسوده Mac App Store را باز کرده و ماوریکس را بصورت رایگان دانلود و نصب کنید.








    سازگاری و آپدیت

    همانطور که پیش تر به آن اشاره نسخه مک ماوریکس به صورت رایگان در Mac App store قابل دسترس است٬ برای نصب ماوریکس حداقل داشتن نسخه پلنگ برفی ۱.۰.۶.۸ الزامی است و نیازی به نصب آخرین نسخه یعنی شیر کوهی ۱۰.۸.۴ نیست.
    مک ماوریکس ۱۰.۹ بر روی تقریبا تمامی مدل های ۶۴ بیتی مک از سال ۲۰۰۷ تاکنون نصب می شود. لیست دقیق مک ها تحت ساپورت عبارتند از :
    • آیمک ( نسخه میانه ۲۰۰۷ تا کنون )
    • مک بوک ( ۱۳ اینچ آلمینیومی اواخر ۲۰۰۸ و ۱۳ اینچ اوایل ۲۰۰۹ و بعد تر )
    • مک بوک پرو (۱۳ اینچ میانه ۲۰۰۹ تاکنون ٬ ۱۵ اینچ میانه ۲۰۰۷ تاکنون٬ ۱۷ اینچ نسخه اواخر ۲۰۰۷ تاکنون )‌
    • مک بوک ایر ( اواخر ۲۰۰۸ تاکنون )
    • مک مینی ( اوایل ۲۰۰۹ تا کنون )
    • مک پرو (اوایل ۲۰۰۸ تاکنون )
    • Xserve ( نسخه اوایل ۲۰۰۹ )








    تغییرات رابط کاربری٬ انجام کارها راحت تر و سریع تر از گذشته


    برخی از المنت های رابط کاربری مک تحت تاثیر ios 7 ٬ حالت ساده گرایانه به خود گرفته اند و دیگر از چرم ها یا پارچه های ابریشمی پشت منو ها خبری نیست.


    سیستم تب بندی سالهاست که پا به سافاری گذاشته است و به جای باز نگه داشتن چندین پنجره مختلف٬ با زدن کلید های Commend +T ٬ صفحات جدید را در تب های جدید جا داده٬ این سرویس تب بندی که تقریبا در تمامی مرورگر ها شاهد آن هستیم علاوه بر پاک نگه داشتن ظاهر کلی سیستم عامل و نگهداری صفحات مختلف در یک مکان٬ مقایسه بین صفحات را نیز راحت تر و سریع تر ممکن می سازد٬ در سوگولی جدید اپل٬ این سرویس تب بندی به فایندر نیز وارد شده است٬ حال به جای بازکردن چندین صفحه مختلف و شلوغ کردن دسکتاپ٬ تمامی صفحات فایندر در یک مکان واحد و بصورت تب بندی ظاهر می شود و حتی با همان میانبر معروف سافاری که همان Commend +T است٬ یک تب جدید در فایندر نیز باز می شود. البته این قابلیت چیز جدیدی نیست و پیش تر توسط برنامه نویسان مستقل ارائه شده بود اما حال این قابلیت به بخشی از مک تبدیل شده است.

    از زمان های بسیار دور٬ کاربران مک می توانستند با برچسب های رنگی٬ فایل ها خود را از یکدیگر متمایز کنند٬ اما در ماوریکس٬ اپل چند پله این قابلیت را ارتقا داده است و حال آنرا به نام قابلیت تگ بندی می شناسیم. قابلیت تگ بندی یکی دیگر از بخش های ماوریکس است که باعث افزایش سرعت کارایی کاربران در استفاده از این سیستم عامل می شود٬ با این سیستم می توان تمام فایل ها در هر پوشه ای که باشند را به تگ های رنگی مجهز کرد٬ این قابلیت تنها برای فایل درون هارد مک نیست و امکان گسترش آن حتی در فایل های درون سرویس های ابری نظیر iCloud را نیز دارد.
    سرویس تگ به کاربران این امکان را می دهد که در واقع یک metadata به هر یک از فایل متصل کرد. متادیتا که در زبان پارسی آنرا فرا داده می نامیم به آن دسته از داده‌ها گفته می‌شود که جزئیات یک دادهٔ دیگر را تشریح می‌کند. به عبارت دیگر فراداده‌ها، داده‌هایی هستند دربارهٔ داده‌های دیگر. با این روش می توان علاوه بر اسم یا فرمت هر فایل٬ اطلاعات دیگر نیز به آن فایل متصل کرد که عملا تاثیر به سزایی در جستجوی فایل ها دارد. نام تگ ها و البته رنگ ها هر یک٬ از مولفه های جستجو در این تگ ها به حساب می آید. به طور مثال می توان تگ هایی با نام های " پروژه های دانشگاهی " ٬ " اسناد کاری " ٬ " موزیک های ترنس " یا هر چیزی که فکر می کنید لازم است بسازید و فایل های خود را در این دسته های بندی ها تقسیم کنید.  و هر زمانی که به دنبال فایلی باشید٬ تنها کافی است بدانید که فایل مورد نظر در کدام دسته بندی تگ قرار می گیرد٬ در نتیجه جستجو فایل ها در ماوریکس راحت تر از همیشه شده است.



    در هنگام ذخیره یک فایل در اپلیکیشن ها منطبق شده با ماوریکس٬ می توان برای فایل یک تگ تعریف کرد و بصورت مستقیم در iCloud یا هارد آنرا بهمراه تگ ذخیره کرد.







    کتابخانه ای بزرگ در ماوریکس با ظهور ibooks در مک



    همراه با ورود iBooks به مک٬ دسترسی به ده ها هزار کتاب iBooks Store اپل برای کاربران باز شد

    نرم افزار کتابخوانی ویژه اپل٬ iBooks همراه با نسل اول آیپد در آپریل ۲۰۱۰ معرفی شد و در ادامه نیز با عرضه ios 4 این نرم افزار پا به دیگر دیوایس های مبتنی بر ios گذاشت. این نرم افزار هرگز بصورت یک نرم افزاری ضروری برای ios معرفی نشد و نصب یا عدم نصب آن بصورت اختیاری در دسترس کاربران قرار گرفته بود٬ اما خیلی زود مشخص شد که نرم افزار ibooks با قابلیت های بسیار ویژه اش در واقع قاتلی برای دیگر نرم افزار کتاب خوانی است ٬ مخصوصا در آپید !‌
    حال این نرم افزار سه سال پس از عرضه برای ios ٬ پا به مک گذاشته است و به یکی از برنامه پیش فرض مک تبدیل شده است. نسخه ibooks مک تا حد زیادی بدون تغییر به نسبت نسخه ios عرضه شده است و قابلیت های و روش کارکرد با آن کاملا برای کاربران قدیمی مک آشنا است. در نسخه مک نیز به مانند ios می توان صفحات کتاب ها را bookmark کرد٬ اندازه و شکل فونت ها را عوض کرد٬ رنگ صفحات را بین کرم٬ سفید یا حالت مخصوص شب و تاریکی تغییر داد و حتی برای تغییر صفحات نیز می توان از قابلیت های مولتی تاچ تراک پد٬ مجیک موس استفاده کرد و یا با کیبورد آن ها را عوض کرد.

    البته در ماوریکس امکاناتی وجود دارد که کمی فراتر از نسخه ios آن است. در مک می توان چندین کتاب را همزمان باز کرد کاری در ios امکان پذیر نیست. بصورت مثال اگر بخواهیم محتویات دو کتاب درسی را با یکدیگر مقایسه کنیم در نسخه ibooks مک٬ این کار به راحتی شدنی است. همچنین قابلیت های یادداشت نویسی در ماوریکس نیز به نسبت ios کمی بهبود داشته است و شرایط بهتری را فراهم می کند.
    و همانطور که انتظار داریم نسخه iBooks مک٬ کاملا با نسخه ios این نرم افزار از طریق iCloud ارتباط دارد٬ اگر تغییری در هر یک از کتاب ها داده شود٬ به طور مثال اگر صفحه ای بوک مارک شود یا خطی هایلایت شود٬ این تغییرات در چند ثانیه به نسخه ios نیز منتقل می شود. و همچنین لیست کتاب ها یا pdf ها در کتابخانه ibooks نیز بین مک و ios براحتی پس از هر ارتباط sync می شود.







    ادغام سازی نقشه های اپل با مک

    سال ۲۰۱۲ سالی بود که نقشه های اپل معرفی و عرضه شد٬ هر چند که در ابتدای کار نقشه های اپل مشکلات فروانی باشد٬ اما حال حداقل در کشور های توسعه یافته نقشه های اپل پا به پای نقشه های گوگل در نشان دادن راه به کاربران فعال است٬ این سرویس نقشه ها بعد از یک سال به سیستم های مک نیز راه پیدا کرد٬ نقشه های اپل در ماوریکس تا حدودی زیادی مانند نقشه های نسخه ios است و شاید تنها در اندازه صفحه ای که شما به آن نگاه می کنید٬ یا سرعت رندر و بارگذاری نقشه ها٬ بین ماوریکس و ios تفاوتی احساس کنید. به طور کلی چیزی که نقشه های اپل در مک دلپذیر تر از ios می کند٬ همانطور که گفته شد سرعت رندر بالاتر مخصوصا هنگام استفاده از نقشه های سه بعدی یا حالت Flyover است.
    در نقشه های اپل در ماوریکس نیز به مانند ios ٬ ناوبری نقطه به نقطه و وضعیت ترافیک را در دسترس کاربران قرار می دهد٬ اما از آنجا که نمی توان مک بوک ها را بر روی داشبورد های اتومبیل ها به منظور ناوبری قرار داد٬ گزینه ای در نقشه های مک وجود دارد که می توان با استفاده از iCloud مسیر مورد انتخاب در نقشه ها را به آیفون و آیپد ارسال کرد٬ و علاوه بر آن نیز امکان ذخیره اطلاعات کل مسیر را بصورت pdf نیز امکان پذیر می کند.




    همانطور که پیش تر اشاره شد٬ icloud وظیفه همگام سازی نقشه های مک و ios را دارد. علاوه بر ارسال مسیر ناوبری٬ هر نقطه ای که در مک یا ios در نقشه های بوک مارک می شود٬ بصورت اتوماتیک بین تمامی دیوایس ها از جمله مک ارسال می شود. از سوی دیگر همانطور که از اپل انتظار می رفت٬ نقشه های اپل٬ بصورت عمیقی با دیگر اپلیکیشن های مک ادغام شده است٬ به طور مثال اگر در اپلیکیشن تقویم٬ قرار ملاقاتی در محلی ثبت شود٬ اپلیکیشن تقویم بصورت اتوماتیک از اطلاعات نقشه های اپل استفاده می کند و مکان قرار ملاقات در نقشه بارگزاری می کند٬ از طرف دیگر در اپلیکیشن نقشه ها نیز می توان به اطلاعات تقویم و قرار ملاقات ثبت شده دسترسی پیدا کرد. و اما این ادغام سازی ها به همین جا خلاصه نمی شود٬ اپل همزمان با عرضه ماورکیس٬ کیت برنامه نویسی نقشه ها را در اختیار برنامه نویسان جهت ساخته اپلیکیشن هایی همگان با نقشه های اپل منتشر کرد٬ بنابراین انتظار می رود غیر از برنامه های بومی مک٬ بزودی شاهد اپلیکیشن های زیادی باشیم که در ادغام شده با نقشه های اپل هستند.








    سیستم اطلاع رسانی مک٬ یک قدم بزرگ

    برای سالها کاربران مک برای داشتن یک سیستم اطلاع رسانی مناسب برای اپلیکیشن ها یا سایت ها از نرم افزار های مستقلی مانند Growl استفاده می کردند٬ اما از سال گذشته اپل با ارائه یک سیستم اطلاع رسانی نقطه پایانی بر روی برنامه های مستقل گذاشت. سیستم اطلاع رسانی مک با استفاده از نمایش pop up در گوشه صفحه کاربران را از هرچه که می گذشت باخبر می کرد٬ اما این سیستم هنوز نقص هایی داشت٬ به طور مثال اگر پیامی در توییتر دریافت می کردید٬ پس نمایش آن در بخش اطلاع رسانی٬ برای پاسخ دهی به پیام حتما نیاز به باز کردن اپلیکیشن بود٬ اما در ماوریکس اپل یک قدم بزرگ در بخش اطلاع رسانی برداشت. در این نسخه می توان بصورت مستیم در همان پنجره pop up خبر دهی به پیام ها پاسخ داد٬ بدین صورت که با ظاهر شدن دکمه Reply پس رسیدن هر ایمیل ٬ پیام های iMassage , تماس های تصویری Facetime و هر اپلیکیشن خبر دهی دیگری می توان به آنها پاسخ داد. در واقع باید ماوریکس را سیستم عاملی دانست که از هدر رفتن وقت کاربران جلوگیری می کند و اجازه می دهد در در حالی که مشغول کار دیگری هستند٬ به سرعت به پیام ها پاسخ دهند.



    سیستم اطلاع رسانی مک به کاربران اجازه می دهد در همان پنجره pop up خبر دهی٬ به پیام ها پاسخ دهند.


    قابلیت های سیستم اطلاع رسانی جدید ماورکیس به این تنها خلاصه نمی شود٬ بر کسی پوشیده نیست که اپل در حال ادغام سازی آهسته سیستم عامل های مک و ios هست٬ سیستم اطلاع رسانی مک ماورکیس نیز نمونه جالبی برای این ادعا است٬ در ios 7 و ماوریکس قابلیتی گنجانده شده است که با کمک iCloud جادوئی پیام های اطلاع رسانی ios در ماوریکس نمایش داده می شود٬ بنابراین زمانی که در حال کار با مک ماوریکس هستید٬ احتمالا کاملا خواهید دانست که در آیفون یا آیپدتان چه خبر است. پیام های popup اطلاع رسانی نیز در زمانی که مک در خاموشی است ذخیره می شوند و پس بیدار کردن ماوریکس در صفحه لوگین و سپس در جای همیشگی به نمایش در می آیند.



    در ماوریکس٬ اپل به برنامه نویسان تحت وب اجازه داده است که پیام ها یا خبر های سایت خود را از طریق سیستم اطلاع رسانی مک در دید کاربران قرار دهند


    در هنگام استفاده از ماوریکس پس از باز کردن بعضی از سایت های خبر رسانی پیامی جدید خود نمایی می کند٬ اپل به برنامه نویسان تحت وب و سایت ها اجازه ارسال pop up خبری را مستقیما به ماوریکس داده است٬ بدین صورت که پس از باز کردن سایت های مورد نظر پیغامی مبنی بر اجازه ارسال های pop up های خبری در سافاری ظاهر می شود٬ و در صورت تایید کاربر٬ به مانند اپلکیشن های مک٬ پیام های خبری سایت ها نیز پایشان به مک ماورکیس باز می شود.








    سرعت و امکانات بیشتر در سافاری

    با تغییر مکتب طراحی اپل از اسکیمومورفیسم ( استفاده از طراحی عناصر واقعی در دنیای دیجیتال به مانند قفسه کتاب برای اپلیکیشن های کتاب خوانی ) به مینیمالیسم ( طراحی تحت و ساده گرایانه ) با تغییر مدیربت نرم افزاری شرکت اپل انتظار تغییرات زیادی در طراحی مک ماوریکس داشته ایم اما بخش های کوچکی از مک به مانند مرورگر سافاری٬ تقویم ها٬ صفحه لوگین و بخش اطلاع رسانی مک ظاهری مینیمال و تخت گرفت.
    در سافاری دیگر از صفحات سه بعدی در بخش بهترین سایت ها خبری نیست و حال با یک ظاهر تخت روبرو هستیم. علاوه بر ظاهر تخت سافاری٬ تغییرات زیادی در پشت زمینه سافاری رخ داده است. نخست در بخش Slide bar سافاری بخش جدیدی به نام Shared Links ایجاد شده است٬ در این بخش جدید ترین عناوین توییتر٬ لینکدین کاربرانی که با آنها در این شبکه های اجتماعی همراه هستید درج می شود و با راست کلیک بر روی هر یک از آنان بصورت مستقیم از خود سافاری می توان آنها را retweet کرد. بخش Rerading List هم تغییرات جدیدی داشته است و حال با اسکرول رو به پایین میان مقالات یا صفحات ذخیره شده می توان مقالات بعدی را مشاهده کرد٬ در واقع همه مقالات در پشت یکدیگر قرار دارند و پس از به پایان هر کدام٬ بعدی آغاز می شود.

    علاوه بر امکانات و تغییرات ظاهر٬ جاوا اسکریپت سافاری تغییرات زیادی امسال کرده است که باعث شده است در برخی از تست ها سرعت و عملکرد بهتری نسبت به کروم و فایرفاکس داشته باشد٬ و در عین حال این باعث نشده است که مصرف انرژی سافاری و میزان استفاده آن از پردازنده بیشتر شود. سافاری 7.0 انرژی کمتری به نسبت مرورگر های دیگر مصرف می کند و کمتر از حافظه پردازنده استفاده می کند.


    بنچمارک مقایسه سافاری با رقبا : بهترین نتیجه ها با اعداد توپر نمایش داده شده است.







    افزایش کارایی و ذخیره انرژی در پس پرده


    بدون شک ماوریکس امکانات خوب و جدیدی در اختیار کاربران قرار می دهد اما شاید مهمترین بخش این سیستم عامل در پشت صحنه آن اتفاق می افتد٬ جایی که کاربران هرگز آنرا نمی بینند. اما این تغییرات پشت صحنه بصورت معنا داری موثر است تا جایی که بخوبی در عمر باطری دیوایس ها احساس می شود.
    مکانیزم ماوریکس را باید به این صورت توضیح داد که وقتی اپلیکیشنی از دید کاربر به هر دلیل پنهان هست٬ سیستم عامل به پردازنده فرصت می دهد که هر زمان که بتواند برای پردازش آن اپلیکیشن خود را در حالت خواب برای ذخیره انرژی فرو ببرد. واژه " هر زمان " شاید تنها چند میلی ثانیه باشد اما با مدیریت درست ماوریکس٬ پردازنده لحظاتی از فعالیت خود می کاهد که این خود کمک شایانی به ذخیره انرژی می کند. این قابلیت تنها محدود به اپلیکیشن ها نمی شود و در تمامی پروسه های پردازشی سیستم عامل اجرا می شود. البته حتما همه می دانیم که کارکرد پردازنده همیشه بصورت نزولی و صعودی بوده است٬ به طور مثال اگر در حال یک کار ساده در سیستم عامل هستید٬ پردازنده قدرت کمتری را مصرف می کند و وقتی یک اپلیکیشن سنگین اجرا می شود٬ پردازنده قدرت خود را بالا می برد٬ اما این بالا بردن قدرت پردازنده خود نیازمند مصرف بیشتر باطری برای رسیدن به حد مورد نظر است٬ اما در ماوریکس همه چیز کمی متفاوت است و خواب رفتن و بازگشت قدرت پردازنده حتی برای چند میلی ثانیه فشاری برای افزایش مصرف باطری ندارد و مصرف در پایین ترین حد خود است.
    قابلیت App Nap در ماوریکس نیز یکی دیگر از قابلیت های مهم این سیستم عامل برای کاهش مصرف انرژی است٬ در طول روز به دفعات پیش می آید اپلیکیشن های زیادی در مک باز می شود که همگی آنان شاید مورد استفاده قرار نگیرند٬ App nap چیزی مانند مثالی است که پیش تر به آن اشاره کردیم٬ این قابلیت تمامی اپلیکیشن های پشت پرده که مورد استفاده قرار نمی گیرند را در حالت خواب می برد که انرژی کمتری مصرف کنند٬ و سپس هر یک از اپلیکیشن وقتی به روی صفحه باز می گردند٬ همه چیز به حالت عادی برمیگردد.
    اما اگر از همه اینها بگذریم٬ چیزی هست که همیشه روی مصرف باطری کامپیوتر ها تاثیری زیادی دارد٬ و آن چیزی نیست جز فلش. این فلش پر باگ که استیو جابز همیشه از ورود آن به ios جلوگیری می کرد در هنگام اجرا تاثیر به سزایی در مصرف باطری دارد٬ به طور مثال وقتی یک صفحه وب مبتی بر فلش را باز می کنید٬ به وضوح می توانید صدای افزایش سرعت فن را بشنوید که این خود باعث افزایش مصرف باطری می شود. البته افزونه زیادی برای بستن راه فلش برای سیستم عامل ها وجود دارد ٬ اما در ماوریکس٬ اینکار بصورت اتوماتیک و هوشمند انجام می شود. در ماوریکس ترجیحا سعی شده است بعد از بازکردن هر سایت با محتوی فلش٬ فلش ها بصورت اتوماتیک غیر فعال شود و گزینه ای مبتنی بر " Click to Start Flash plug-in " بر روی فلش ها ظاهر شود٬ کاربر می تواند بصورت دستی هر فلش را برای نمایش فعال کند٬ در این صورت سافاری اجازه پخش فلش را می دهد و در غیر این صورت فلش وارد پروسه پخش نمی شود. بستن اتوماتیک فلش بصورت هوشمندانه انجام می شود٬ در سیستم های که مشکل باطری وجود دارد ( کمبود باطری یا باطری های خراب ) بازه بستن فلش ها بیشتر از سیستم هایی است که باطری های سالم یا با درصد بالا استفاده می کنند٬ بنابراین اگر با بازه زیادی از بستن فلش ها در مک مواجه شدید٬ به طور حتم بدانید باطری شما به هر دلیلی به خوبی فعالیت خود را انجام نمی دهد.
    و در نهایت٬ ماوریکس سیستم جدیدی از مدیریت رم را ارائه کرده است٬ در ماوریکس مدیریت و پخش رم بین اپلیکیشن های مختلف بصورت هوشمندانه انجام می شود٬ به طور مثال برنامه هایی که غیر فعال هستند و تنها باز هستند٬ درصد کمتری از رم را نسبت به گذشته تصاحب می کنند و قدرت اصلی برای اپلیکیشن هایی که میزان بیشتری رم مصرف می کنند کنار گذشته می شود.

    در تست هایی که با مک بوک ایر ۲۰۱۳ در حال اجرای ماوریکس انجام شده افزایش ۳۰ درصدی عمر باطری را شاهد بودیم که بسیار حیرت آور است٬ البته هر یک از تست ها در شرایط خاصی انجام می شود و امکان دارد نتایج به دست آمده دقیقا مانند دیوایس های دیگر نباشد٬ اما می توان با اطمینان گفت که سیستم مدیریت مصرف و رم ماوریکس تاثیر به سزایی بر روی عمر باطری دیوایس های مبتنی بر مک دارد.


    افزایش سه ساعته عمر باطری مک بوک ایر ۲۰۱۳ در حال اجرای ماوریکس از ۱۲ ساعت به ۱۵ ساعت با سیستم مدیریت مصرف باطری







    و در آخر...

    اپل با ماوریکس به هیچ وجه در جایگاهی نیست که سال گذشته با ios 6 در آن بود٬ در آن روز ها همه در حال انتقاد از اپل بودند زیرا ios 6 ظاهری خسته و قدیمی داشت و کاملا نیاز به تغییر احساس می شد٬ اما در مقابل ماوریکس با اینکه لباسی کاملا نو بر تن ندارد کاملا یک سیستم عامل نو و تازه به نظر می رسد و بهتر از آنچه که قبلا بود.
    در واقع نمی توان گفت که نسخه قبلی مک یعنی شیر کوهی٬ نسخه خوبی نبود٬ اما ماوریکس از هر نظر پخته تر شده است٬ این به سادگی نشان می دهد که اپل و ماوریکس در مسیر درستی قرار گرفته اند٬ تمامی قابلیت های پشت پرده و نمایان ماوریکس کاملا برای یک سیستم عامل جدید بعد از یک سال منطقی به نظر می رسد٬ در واقع باید گفت اپل مثل همیشه به جای اضافه کردن انبوهی قابلیت ناکارآمد٬ تعداد انگشت شماری قابلیت کارآمد را به سیستم عاملش اضافه کرده است.
    مانند همیشه باید بگویم که ارتقا یک سیستم عامل٬ از نظر امکانات یک گام به جلو اما از نظر پایداری یک گام به عقب است. اما خوشبختانه در یک ماهی از ماوریکس استفاده کردیم٬ مورد چندان نگران کننده ای پیرامون پایداری مشاهده نکردیم. ماوریکس با قابلیت های جدید در مدیریت رم و مصرف انرژی٬ ibooks ٬ نقشه ها ٬ امکانات جدید فایندر و ... کاملا ارزش نصب دارد و احتمالا مثل ما٬ از زندگی در کنار ماوریکس پشیمان نخواهید شد.
    i-phone.ir
    The Best or Nothing



    Twitter : Rouzbeh7000

    نظر


    • #3
      سلام دوستان اونايى كه مَوريكس نصب كردن مشكل افت شارژ دهى باترى نشدن؟

      نظر


      • #4
        نوشته اصلی توسط Hannibal نمایش پست ها
        سلام دوستان اونايى كه مَوريكس نصب كردن مشكل افت شارژ دهى باترى نشدن؟
        تقریبا بر عکس هست و بعد از ماوریکس٬ طول عمر باطری کمی بیشتر شد
        i-phone.ir
        The Best or Nothing



        Twitter : Rouzbeh7000

        نظر


        • #5
          از کجا میتونم دانلود کنم - نمی خوام آپدیت کنم و می خوام کلین اینستال کنم

          نظر


          • #6
            نوشته اصلی توسط mova نمایش پست ها
            از کجا میتونم دانلود کنم - نمی خوام آپدیت کنم و می خوام کلین اینستال کنم
            از خود Mac App store دانلود کنید و روی dvd یا usb بوت کنید

            http://www.i-phone.ir/forums/thread89573.html
            i-phone.ir
            The Best or Nothing



            Twitter : Rouzbeh7000

            نظر


            • #7
              سلام من با خود اپ استور ابديت دادم نزديك يك گيگ رفته بود ديگه نرفت ارور١٠٠٩ ميده مال چيه؟و چيكارش كنم؟از اينجا بخوام موريكس رو ابديت كنم از كجا بايد بكنم؟

              نظر


              • #8
                نوشته اصلی توسط Hannibal نمایش پست ها
                سلام من با خود اپ استور ابديت دادم نزديك يك گيگ رفته بود ديگه نرفت ارور١٠٠٩ ميده مال چيه؟و چيكارش كنم؟از اينجا بخوام موريكس رو ابديت كنم از كجا بايد بكنم؟
                نیاز به چیلترشکن داره.


                Sent from my iPad using Tapatalk
                .There is no knowledge that is not power

                نظر


                • #9
                  نوشته اصلی توسط HusseinR نمایش پست ها
                  نیاز به چیلترشکن داره. Sent from my iPad using Tapatalk
                  چقدر ستم،تا ما مك خريدم،اپ استور تحريم كرد ما رو،پس بريم تو فكر چيلتر شكناقا مرسى

                  نظر


                  • #10
                    اگر اين نسخه رو دانلود كنم مي تونم به عنوان هكينتاش استفاده كنم؟

                    نظر


                    • #11
                      نوشته اصلی توسط powerful نمایش پست ها
                      اگر اين نسخه رو دانلود كنم مي تونم به عنوان هكينتاش استفاده كنم؟
                      شما از تاپیک زیر می توانید هکینتاش را نصب کنید.
                      http://www.i-phone.ir/forums/thread90103.html

                      نظر


                      • #12
                        من این نسخه رو دانلود کردم ولی صفحه دستگام خیلی تیک میزنه ، برای برطرف کردنش چیکار کنم؟؟؟؟(macbook pro retina)

                        نظر


                        • #13
                          نوشته اصلی توسط hatefhosseini نمایش پست ها
                          من این نسخه رو دانلود کردم ولی صفحه دستگام خیلی تیک میزنه ، برای برطرف کردنش چیکار کنم؟؟؟؟(macbook pro retina)
                          منظورتون رو واضح تر بیان کنید

                          نظر


                          • #14
                            سلام من روی سیستمم اسنو رو دارم و میخواستم از نسخه ی 6 سیستم عاملم رو ارتقا بدم. ولی موندم mavericks نصب کنم یا yosemite ؟؟
                            در توضیحات نصب ماوریکس خوندم که نباید هیچ اطلاعاتی رو پاک کنیم و همچنین اینکه ماوریکس نسخه ی نهاییش اومده. حالا از دوستان میخوام بپرسم کدومش باگ کمتری داره کدوم در کل بهتره آیا یوسمیته هنوز جای کار داره یا نه؟
                            ممنون میشم راهنمایی بفرمایید و در نهایت طریقه ی نصبشون رو یاد بدید. ممنون.

                            نظر


                            • #15
                              سلام
                              من نسخه لاین ۱۰.۷ رو دارم و میخوام ماوریکس نصب کنم. سی دی گردو رو خریدم که خودش بوتیبل هستش. میخواستم ببینم که می تونم بدون آپدیت به لیوپارد نصبش کنم؟ و اگر این کارو کنم اطلاعاتم پاک نمیشه؟ مکبوک پرو دارم.

                              نظر

                              صبر کنید ..
                              X