بررسی گجت ROLI Lightpad Block

اولین بار که این گجت جذاب رو دیدم یاد دوران کودکیم افتادم. یادمه یه قابلمه برداشته بودم با دو تا کفگیر و یه کاسه گذاشته بودمشون روی صندلی و حس یک درامر حرفه‌ای رو گرفته بودم. صدای گوش نوازش هنوز تو گوشمه.

در عصر معاصر که رفته رفته شاهد هوشمند شدن زندگی و وسایل مورد استفاده در زندگی هستیم به یاد آوردن نوستالژی حس خاص و فوقالعاده‌ای را به انسان منتقل می‌کند.

امروز قصد دارم شما رو با گجت فوق العاده جذاب Roli LightPad آشنا کنم. یک مکعب مستطیل سیاه که شما رو با دنیای رازآلود موسیقی پیوند می‌دهد. موقع جعبه گشایی این محصول همه چیز بی‌اندازه ساده، مختصر و مفید هست که شامل توضیحات روی جعبه، ظاهر دستگاه و دفترچه‌ی راهنما است.

کار اصلی این دستگاه و هدفی که به طور کلی برای آن طراحی شده این است که یک محیط برای آهنگ سازی به کاربر ارائه بدهد، فارغ از این که شما با آهنگسازی و موسیقی آشنایی دارید یا خیر. یک خبر خوب هم برای طرفداران اپل این هست که این محصول فقط با سیستم عامل iOS کار می‌کند و روی iPad و iPhone قابل استفاده است اما شاید بزودی شاهد این برنامه برای Android هم باشیم. این دستگاه از طریق بلوتوث به دستگاه شما وصل می‌شود. LightPad در اصل، بخش سخت افزار و آیپد شما از طریق برنامه اختصاصی Noise، بخش نرم افزار و پخش صداها را برعهده خواهد داشت. این دستگاه از طریق پورت نسل جدید USB-C شارژ می‌شود. وقتی LightPad به دستگاه شما وصل شد صفحه‌ی روی LightPad با صفحه‌ی دستگاهتون همگام سازی می‌شود.

انتخاب لوپ‌ها، ساز‌ها، افکت‌ها از طریق iDevice صورت می‌گیرد. وقتی تنظیمات دستگاه تکمیل شد، کافیه دکمه‌ی ضبط را بزنید. دستگاه با صدای کاملا واضح شمارش معکوس را آغاز می‌کند تا شما آماده‌ی ضبط شوید و سرعت (تمپو) پروژه مشخص خواهد شد. از اینجا به بعد، بحث خلاقیت شما و دنیای موسیقی در میان است. می‌توانید کیت درام را به سبک آهنگهای جز یا راک بنوازید. نیازی نیست بترسید. کافیه صداها را امتحان کنید و صدایی که توی ذهنتون جذاب هست را روی دستگاه پیاده کنید. بعد از نواختن ساز‌های کوبه می تونید برید سراغ سازها و افکت‌های جدید. بعضی از افکت‌ها به قدری جذاب هستند که تا چندین دقیقه شما را سرگرم می‌کنند. در هر صورت نیازی نیست موزیسین باشید. فقط ریتم کار رو دنبال کنید و خلاقانه پیش ببرید. اگر جایی به مشکل بر خوردید می‌توانید Undo کنید و دوباره از اول شروع کنید.

 

برنامه‌ی Noise دارای یک Store هست که شما می‌توانید انواع پکیج‌های صدا را در نسخه‌های رایگان و پولی تهیه کنید. این باعث می‌شود تنوع سازها و افکت‌ها کم نشود و به طور مثال اگر نیاز داشتید در سبک Funk قطعه‌ای بنوازید پکیج مربوطه را تهیه می‌کنید و کار رو شروع می‌کنید.


حالا یک مقدار روی بحث موسیقی تخصصی‌تر شیم. اکثر دستگاه‌های دیجیتال در حوزه‌ی موسیقی با این که امکانات خیلی بالایی دارند اما نمی‌توانند یک سری از احساسات نوازنده‌ها را منتقل کنند. این موضوع بر‌می گرده به تکنیک نوازنده‌ها در حین اجرا. تا به حال صدای فلوت را شنیده‌اید؟ صدای فلوت واقعا گرم و دلنشینه و تاثیر گذاری این ساز وقتی بیشتر می‌شود که نوازنده بتواند داینامیک‌های متفاوتی را روی ساز اجرا کند و به طور مثال از تکنیک ویبراتو استفاده کند که به آهنگ جان می‌بخشد.

 

معجزه‌ی LightPad به همین صورت هست. LightPad به کمک تکنولوژی سخت‌افزاری و صفحه‌های حساس به لمس قادر هست انواع سطح فشار و حرکات تک تک انگشت‌هایتان را بررسی و تحلیل و در نهایت تبدیل به یک صدای جذاب کند.
شما می‌توانید روی صفحه‌ی لایتپد با محکم‌تر فشار دادن انگشتتان داینامیک صدا را تغییر دهید. تکنینک ویبراتو با لرزاندن نوک انگشت‌ها قابل اجراست. حتی نوع ضربه‌ای که به صفحه لایتپد وارد می‌کنید هم مهم هست. ناگهانی ضربه زدن به صفحه هم یک افکت متفاوت به شما می‌دهد و همچنین اگر دستتان را ناگهانی از روی صفحه جدا کنید، یک افکت جذاب دیگه به گوشتان می رسد. اگر کمی حرفه‌ای‌تر بشید می‌توانید تکنیک اسلاید بین نت‌ها را هم به خوبی اجرا کنید.


در بخش نرم‌افزاری یک بخش به انتخاب تونالیته و مود‌های موسیقایی اختصاص داده شده. اگر با موسیقی آشنایی ندارید می تونید به سادگی با این مود ها و تونالیته ها آشنا بشید. صفحه ی لایتپد از ۱۶ مربع (در بعضی از کیت ها ۲۵ مربع) حساس به فشار تشکیل شده. مثلن زمانی که شما گام لا مینور هارمونیک را انتخاب می‌کنید، LightPad فقط مربع‌هایی را به شما نشون می‌دهد که باید روش ضربه بزنید. به همین راحتی شما می‌توانید روی یک گام خاص آهنگ سازی کنید.

یکی از خوبی‌های LightPad شارژ خوب آن است. یک روز کامل می تونید باهاش آهنگ سازی کنید. موقع سفر داخل هواپیما، داخل کافه، داخل منزل و هرجایی که دوست دارید.

این دستگاه توسط کمپانی نوپای Roli ساخته شده است. این شرکت تمرکزش برروی حوزه‌ی موسیقی دیجیتال هست و هدف از تولید محصولاتش ارتباط موسیقی و نرم‌افزار ها و دنیای دیجیتال به بهترین شکل ممکن است.
دستگاه رولی را در حال حاضر می‌توانید از شرکت گیتار ایران تهیه کنید. قیمتش حدود ۸۰۰ هزار تومان است.

 

این مقاله توسط پرهام رضایی عزیز تهیه شده است که می‌توانید در ادامه ۲ ویدیویی که برای i-Phone.ir ارسال کرده‌اند را مشاهده و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

برچسب ها:

دیدگاه ها ۰

دیدگاه خود را ارسال کنید.


 

Verified by MonsterInsights