با Mac OS X Yosemite بیشتر آشنا شویم

بنابر سنت چندین ساله شرکت اپل٬ کنفرانس جهانی برنامه نویسان یا WWDC ٬ همیشه جایی برای معرفی نسخه های جدید سیستم عامل های تحت دیوایس های ios و مک خواهد بود. امسال با اینکه٬ این کنفرانس راز های غیر قابل پیش بینی با خود همراه داشت٬ نسخه جدید iOS ٬ ملقب به iOS 8 و Mac OS X ملقب به ۱۰.۱۰ OSX Yosemite در این کنفرانس رونمایی شدند و در پاییز امسال٬ در دسترس عموم کاربران قرار خواهند گرفت. 

نسخه جدید سیستم عامل مک٬ برخلاف iOS 8 ٬ پذیرای تغییرات گسترده ای بود٬ تغییراتی که هم در ظاهر و هم در باطن سیستم عامل خود را نشان داده است٬ در واقع اصلی ترین رویکرد اپل در نسخه جدید مک یک قطع ارتباط کلی با گذشته در زمینه زبان طراحی سیستم عامل است٬ در واقع OSX Yosemite سرانجام تحت تاثیر طوفان طراحی ساده گرایی که سال پیش در شرکت اپل با خروج اسکات فورستال و قدرت گرفتن جانی ایو وزیدن گرفت٬ قرار گرفته است٬ و حال با یک سیستم عامل با یک زبان طراحی جدید و جوان طرف خواهیم بود. طراحی ها ساده تر شده است و مانند ios 7 ٬ دیگر اثری از مرز ها در طراحی نخواهد بود و حال توجه بیشتر بر روی محتوا خواهد بود و نه منو ها. طراحی داک نیز ٬ بعد از نه سال٬ به طور کلی تغییر کرده است و حال بیشتر به سوی زبان طراحی داک در ios کشیده شده است٬ و اکثر صفحات نیز به مانند iOS شفاف شده است. آیکون های داک٬ از زبان طراحی مشابه آیکون های iOS استفاده کرده اند٬ البته از آیکون کاملا جدید قرمز رنگ آیتونز٬ نباید گذشت. پس باید خود را برای یک دهه جدید با طراحی جوان مک٬ آماده کنیم. 


الهام گرفتن از iOS 7 ٬ تنها در بخش طراحی نسخه جدید مک دیده نشده است و امکانات بیشتری به مک از iOS 7 به ارث رسیده است٬ به صورت مثال٬ می توان به تغییرات بخش اطلاع رسانی یا Notification center اشاره کرد. 

Notification Center
بخش اطلاع رسانی در OSX Yosemite بخش زیادی از تغییرات خود را مدیون برادر کوچکتر خود iOS 7 است٬ این بخش اطلاع رسانی که در سمت راست مک مثل گذشته ظاهر می شود حال دارای بخش امروز (TODAY) است که رویداد های مهم روز را در آن نشان می دهد٬ اطلاعات بورس و البته بخش آب و هوا و ساعت های جهانی نیز به آن اضافه شده است که ما را هر چه بیشتر از گذشته به یاد iOS می اندازد. و البته به مانند iOS 8 ٬ امکان اضافه کردن ویجت های برنامه نویسان مستقل نیز در آن وجود دارد. 




spotlight
بخش جستجو در مک با پیشرفت های زیادی مواجه شده است. حال بعد از کلیک بر ذره بین spotlight ٬ آن در وسط صفحه باز خواهد شد و راحت تر از همیشه٬ امکان جستجو در مک٬ نقشه ها٬ بینگ و البته ویکی پدیا را فراهم می کند. 


iCloud Drive
مدت ها بود که کاربران آیکلود٬ در انتظار چنین قابلیتی بودند٬ سرانجام اپل تصمیم به بازگشایی صندوق iCloud کرد و حال کاربران می توانند هر فایلی که بخواهند را درون فضای iCloud ذخیره کنند و از دیوایس های مبتنی بر iOS ٬ مک و ویندوز به آنان دسترسی داشته باشند. 


سافاری
وقتی یک سیستم عامل دچار یک انقلاب طراحی می شود٬ باید انتظار تغییر در تمامی اپلیکیشن های های پیش فرض آنرا نیز داشت. سافاری در OSX Yosemite ٬ شباهت زیادی به سافاری نسخه آیپد در iOS پیدا کرده است. صفحات تخت و ساده و به دور از مرز بندی. سیستم تب بندی نیز به مانند iOS ظاهر زیبا تر و کارا تری پیدا است و علاوه بر همه آنها٬ کارایی مرورگر نیز به طور مشخصی بهبود داشته است. 


Mail 
اپلکیشن میل نیز سرانجام از برخی مشکلات دردسر ساز با کمک قابلیت Mail Drop رهایی پیدا کرده است٬ Mail Drop با استفاده از iCloud ارسال فایل های سنگینی تا اندازه پنج گیگابایت را به هر سروری فراهم می کند.


تاکنون هیچ وقت آیفون٬ آیپد و مک به این خوبی با یکدیگر ارتباط نداشته اند
همه چیز برای کاربرانی که دیوایس های مختلفی از اپل دارند بهتر شده است٬ حال کاربران می توانند شروع به نوشتن ایمیلی در یک دیوایس کنند٬ و در همان لحظه در دیوایس دیگری به نوشتن آن ادامه دهند. در واقع با قرار دادن دیوایس های مبتنی بر ios در کنار یک مک مبتنی بر OSX Yosemite ٬ ارتباطی بین دیوایس ها برقرار می شود که به کاربران اجازه می دهد٬ فعالیت هر یک از دیوایس ها را در دیوایس دیگری ادامه دهند و حتی بدون لمس آیفون یا آیپد٬ در OSX Yosemite از سیستم hotspot آنان استفاده کرد و اینترنت را به اشتراک گذاشت.
در کنار آن٬ کاربران ایفون می توانند تماس هایشان را با مک یا آیپد هایشان برقرار کنند یا جواب دهند و حتی با آنها اس ام اس ارسال کنند. 




Air Drop
فاصله ها بین مک و iOS هر روز کمتر می شود٬ حال کاربران می توانند فایل های خود را بین مک و iOS با استفاده از Air Drop ارسال کنند. 



نسخه جذاب مک Yosemite در پاییز برای عموم کاربران بصورت رایگان در دسترس خواهد بود.

برچسب ها:

دیدگاه ها ۱

  1. melik

    ۲ تیر ۱۳۹۳ ۹:۲۲ ب٫ظ

    os yosemite o nasb kardam fana ya zarb kar mikone

دیدگاه خود را ارسال کنید.