آیا شرکت اپل در فکر خرید تسلا موتورز است؟

اگر تاکنون نام تسلا را شنیده باشید٬ شاید دانشمند معروف مخترع میدان مغناطیسی در ذهن شما تداعی شود٬ اما صحبت ما پیرامون شرکت اتومبیل سازی تسلا است که نام خود را به دلیل ساخت اتومبیل های برقی٬ از نیکولای تسلا دانشمند گرفته است. در روز های گذشته شایعات پیرامون برخی مذاکرات بین شرکت اپل و تسلا موتورز در فضای وب منتشر شده٬ هر چند که به درستی مشخص نیست که هدف این دو شرکت از این مذاکرات چیست٬ اما گزینه خرید شرکت تسلا موتورز توسط اپل خیلی دور از ذهن نیست. در ادامه به بررسی این فرض خواهیم پرداخت که آیا اپل به چشم یک مشتری به تسلا موتورز می نگرد یا صرفا صحبت پیرامون یک همکاری بین شرکتی است؟

cde7d1b6d2850f66eacdb0832354f1ef

  • اپل یک شرکت بسیار پولدار است و براحتی می تواند تسلا موتورز را بخرد

در طی سال گذشته اپل مشکلات زیادی با سرمایه گذاران خود پیرامون پول نقد فراوان اپل داشته است٬ شرکت اپل بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار پول نقد دارد که این مقدار٬ از موجودی نقدی دولت آمریکا نیز حتی بیشتر است. سرمایه گذاران از اپل می خواهند که این پول را صرف کاری کند٬ اما اپل تاکنون نتوانسته است راه حلی مناسب برای خرج این پول پیدا کند. اپل در طی چند ماه گذشته در یک برنامه دو مرحله٬ با ۶۰ میلیارد دلار٬ سهام های خود را بازخرید کرد اما پول باقی مانده برای اپل به اندازه ای است که براحتی می تواند تسلا موتورز را ببلعد. 

 
  • موقعیت های میلیارد دلاری و البته یک خط تولید کاملا جدید

صنعت خودرو سازی دقیقا همان چیزی که اپل علاقه زیادی به آن دارد٬ صنعتی که نوآوری در آن آهسته و منظم در حرکت است٬ دقیقا چیزی به مانند اپل امروز. و به مانند اپل که آیفون صنعت تلفن های هوشمند را در سال ۲۰۰۷ با انقلاب روبرو کرد٬ مدل S تسلا نیز چنین کاری در صنعت اتومبیل سازی کرد. 
و از طرف دیگر٬ سرمایه گذاران اپل به وضوح با نرخ آهسته نوآوری در اپل به مشکل برخورده اند٬ به ظاهر آنان از سیاره ای دیگر آمده اند و چیز های بیشتری از اپل می خواهند و فروش ۵۰ میلیون آیفون٬ یا ۳۰ میلیون آیپد در طول سه ماه نیز آنان را راضی نمی کند٬ بنابراین اپل به یک چرخه تولید کاملا جدید نیاز دارد٬ و از آنجا که اتومبیل های الکترونیکی نوعی گجت به حساب آیند٬ شاید ورود اپل به این عرصه زیاد شوکه کننده نباشد. اپل در حال حاضر سرمایه گذاری های زیادی برای تسخیر سیستم های نرم افزاری داخل اتومبیل ها کرده است٬ مدتی پیش مقاله منتشر کردیم و در آن به به این موضوع پرداختیم که شاید بازار بعدی بزرگ اپل صنعت خودرو سازی باشد نه تلویزیون. در این مقاله به وضوح یادآور شدیم که از سال ۲۰۰۱ اپل با عرضه آیپاد٬ سعی زیادی به ورود به صنعت سیستم صوتی اتومبیل ها کرد و این عطش اپل برای ورود به این سیستم با قابلیت iOS in Car در iOS 7 به بلوغ خود رسید. 

 
  • استیو جابز فقید همیشه در اندیشه ساخت یک اتومبیل بود

استیو جابز در مصاحبه ای که با John Markoff در نیویورک تایمز انجام داد گفت که او اگر بیشتر از این انرژی برای کار داشت دوست داشت که روزی به دیتروت با یک ماشین ساخت اپل سفر کرد. 

  • Elon Musk رئیس تسلا موتورز٬ براستی یک استیو جابز جدید است.

بعد از درگذشت استیو جابز٬ تیم کوک مدیری قابل اعتماد٬ آرام و منظم بود که به خوبی اپل را تا به امروز هدایت کرده است٬ اما تیم کوک هیچ وقت نتوانست یا نخواست که کاری کند که او را یک استیو جابز دیگر بداند٬ نه از لحاظ عملکرد و نه از کارزمای شخصیتی. اما در آنسوی دیگر Elon Musk قرار دارد٫ شخصیتی در دل تسلا موتورز که او همه را به یاد استیو جابز می اندازد. او نیز به مانند استیو آرزو ها و رویاهای بزرگی دارد و روزی نیز می خواهد با پروژه خودش SpaceX به ماه سفر کند. اگر روزی Elon Musk وارد اپل شود٬ او نیز به مانند استیو جابز که درگیر پروژه های خودش در شرکت انیمیشن سازی Pixar بود٬ او نیز دل مشغولی هایی با پروژه سفر به ماه خود دارد. 
در نهایت باید گفت که در حالی که سرمایه گذاران اپل از روند نوآوری در اپل راضی نیستند٬ معامله با تسلا شاید یک رسیک بزرگ برای تیم کوک باشد زیرا شاید روزی سرمایه گذاران٬ Elon Musk را به او ترجیح دهند. 

 

  • اگر اپل یک اتومبیل بسازد٬ آن شبیه به مدل S تسلا می شود

اپل کاملا یک شرکت قدرتمند برای ساخت یک اتومبیل است و منابع سرشار مالی اپل نیز٬ راه را برای آن هموار تر می کند, اما اگر قرار باشد روزی اپل یک خودرو بسازد٬ بدون شک خودرو ساخت اپل بسیار شبیه به مدل S تسلا خواهد بود٬ گویی این خودرو توسط اپل ساخته شده است. مدل S تسلا یک خودرو با یک طراحی منحصر به فرد است٬ زبان طراحی این خودرو مخصوصا در فضای داخل اتومبیل٬ به زبان طراحی مینیمال اپل شباهت زیادی دارد. تسلا و اپل٬ هر دو دقت زیادی در کوچکترین جزئیات محصولاتشان دارند. داشبورد مدل S کاملا از یک صفحه تاچ اسکرین ۱۷ اینچ ساخته شده است٬ جایی که بعد ها می تواند محلی برای قرارگیری آیپد باشد. 
تسلا نیز به مانند اپل دارای فروشگاه اختصاصی برای خود است و فضای زیادی به فروشندگان مستقل برای فروش محصولاتشان را نمی دهند٬ بنابراین هر دو شرکت٬ تمرکز زیادی بر روی انتقال تجربه کارایی محصولاتشان به کاربران با استفاده از فروشگاه های اختصاصیشان دارند. 

در نهایت باید گفت که تمامی این احتمالات زمانی عملی می شود که اپل اعلام کند که تسلا را خریده است٬ اما در حال حاضر تنها چیزی به مانند یک رویا است. آینده در این باره صحبت های بیشتری برای ما دارد.

برچسب ها:

دیدگاه ها ۱

  1. قیمت گوشی موبایل

    ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۱:۵۷ ق٫ظ

    ممنون

دیدگاه خود را ارسال کنید.