دفاع غیر پتنتی اپل در مقابل دیوایس های آندرویدی؛ سنسور اثر انگشت

 

این روز ها بازار تلقن های همراه٬ به صنعتی خسته کننده ای تبدیل شده است٬ در واقع پس از انقلابی که در سال ۲۰۰۷ در این صنعت روی داد و جهشی که در سال ۲۰۱۰ ادامه دهنده راه آن بود٬ این بازار چیز جدیدی برای کاربران به همراه نداشت و تنها در این میان صحبت افزایش رزولوشن صفحه٬ مگاپیکسل دوربین و قدرت پردازنده است. در میان شرکت های سازنده تلفن های همراه٬ اپل همیشه یک تغییر دهنده بازی بوده است٬ اپل در دو دوره با معرفی نسل اول آیفون و آیفون ۴ بازار را به کلی دگرگون کرد٬ حال وقت آن رسیده است که بپرسیم قدم بعدی در تلفن های همراه چیست؟ به نظر می رسد اپل جوابی برای آن داشته باشد٬ براساس شایعات که کم کم رنگ و بوی واقعیت به خود می گیرد٬ اپل در نسل جدید آیفون٬ از سنسور تشخیص اثر انگشت استفاده خواهد کرد٬ این سنسور در شرایطی استفاده خواهد شد که علاوه بر یک جهش در این صنعت پیر٬ اپل یک دفاع غیر پتنتی در مقابل کپی شرکت های سازنده تلفن های آندرویدی از این قابلیت جدید آیفون انجام می دهد٬ دفاعی که شرایط کپی کردن از قابلیت های آیفون را برای آنان سخت تر از گذشته خواهد کرد.

 

142729035265ff083b822e932bffab88

در هنگام معرفی نسل اول آیفون در سال ۲۰۰۷ توسط استیو جابز فقید٬ یکی از نکات کلیدی در هنگام معرفی٬ تولد صفحات خازنی مولتی تاچ در آیفون بود. در آن روز استیو جابز نسل اول آیفون با صفحه بزرگ مولتی تاچ را با دیوایس های پرطرفدار آن روز ها که همگی دارای کیبورد فیزیکی بودند مقایسه کرد و این سوال پایه ایی را مطرح کرد که مردم واقعا چقدر نیاز به استفاده از کیبورد های فیزیکی دارند. شش سال پس از آن روز٬ دیگر تلفن های بسیار کمی پیدا خواهد شد که از کیبورد های فیزیکی استفاده کنند و تمامی شرکت ها به تلفن های لمسی صفحه خازنی مولتی تاچ روی آوردند. 

 

 

آیفون نسل اول از قابلیت مولتی تاچ نیز بهره می برد٬ قابلیتی تلفن های آندرویدی ورژن ۱ تا یک سال بعد از معرفی آیفون٬ از آن بی بهره بودند. این صفحات خازنی کاملا دقیق تر نسبت به صفحات لمسی پیش از آن بودند٬ و این دقت بالای لمسی به اپل اجازه داد که اکوسیستم بزرگی را بر روی ios بنا کند.

پروسه آپگرید نسل های مختلف آیفون همیشه دارای پیچدگی خاص خودش بود، وقتی صحبت از بعضی قابلیت ها می شود، دیوایس های اپل همیشه در آخر صف بوده اند و البته حضور در آخر صف دلیل بر بهترین نشدن نیست. به طور مثال ساپورت شبکه های ۳G و ۴G هر یک با حدود دو سال تاخیر به آیفون ها آمد، بصورت دقیق تر اگر بخواهیم بگوییم سال گذشته آیفون ۵ با قابلیت ساپورت نسل چهارم شبکه ارتباطی یا همان ۴G منتشر شد، این قابلیت از دو سال قبل توسط صد ها تلفن آندرویدی ارائه میشد، اما آیفون ۵ به تنهایی بیش از ۴۰ درصد سهم ۴G را در کمتر از یک سال از آن خود کرد، اما در کنار آن هر آیفون با چند قابلیت ویژه به دنیا معرفی شد، آیفون ۳Gs با یک پردازنده کاملا پیشرفته به نسبت دیگر تلفن های آن زمان بهمراه سنسور قطب نما، آیفون ۴ با سنسور ژیروسکوپ و تماس تصویری فیس تایم و صفحه نمایش رتینا متولد شد، آیفون ۴S با سیری و قابلیت AirPlay قدم به میدان گذاشت و در نهایت آیفون ۵ با ساپورت شبکه ۴G و طراحی دل ربایش به عنوان آخرین شوالیه اپل شناخته شد.
بنابراین اپل برای حفظ خاص بودن پلتفرم و اکوسیستمش، نیازمند قابلیت خاص دیگری است که نسل بعدی آیفون را به آن مجهز کرده و به میدان نبرد بفرستد.

یک صفحه نمایش با حساسیت بالا برای اثر انگشت شما

براساس پتنت های به ثبت رسیده شرکت اپل، این شرکت بر روی صفحه نمایش های کاملا حساسی مشغول به کار هست که می توان اثر انگشت کاربران هنگام لمس به صفحه را تشخیص دهد، البته در نسل بعدی آیفون احتمالا شاهد این صفحات کاملا حساس نخواهیم بود، بنابراین سنسور تشخیص اثر انگشت جایی برای خود در زیر دکمه Home خواهد داشت. 
اوایل سال گذشته، اپل همکاری کاملا نزدیک خود را با کمپانی AuthenTec آغاز کرد و در واقع باید گفت اپل این کمپانی را به قیمت ۳۵۶ میلیون دلار خرید، کمپانی AuthenTec فعالیت ویژه بر روی ساخت سنسور های اثر انگشت و موارد امنیتی دارد. تا پیش از اپل، کمپانی های Hp, دل ، لنوو و فیتجسو با کمپانی AuthenTec همکاری نه چندان نزدیکی برای استفاده از سنسور های اثر انگشت بر روی pc هایشان داشتند، که احتمالا در هنگام ورود به ویندوز مورد استفاده قرار می گرفت و در بین این شرکت ها تنها فوتیجتسو یک تجربه شکست خورده از اضافه کردن این سنسور ها در تلفن های همراه داشته است.

 

 

در اوایل سال ۲۰۱۱ ، موتورلا در اسمارت فون مدل Atrix 4G از سنسور شرکت AuthenTec برای تشخیص اثر انگشت استفاده کرد، در آن مدل، سنسور اثر انگشت در بخش فوقانی در پشت تلفن قرار گرفته بود، اما برای داشتن یک تجربه مناسب، کاری بیش از یک افزودن ساده یک سنسور به یک تلفن نیاز است، بنابراین نتیجه Atrix 4G بهمراه سنسورش کاملا ناامید کننده بود و جواب دهی سنسور نیز کاملا در سطح کیفیتی پایینی بود. کاربران نیز بسرعت از مشکلات سنسور و عدم ساپورت موتورلا در انجمن های اینترنتی این شرکت شروع به خرده گیری پیرامون این محصول کردند، از آن روز تاکنون دیگر موتورلا از سنسور اثر انگشت در محصولاتش استفاده نکرد.

یکسال پس از ماجرای موتورلا و سنسور اثر انگشت AuthenTec، این شرکت امنیتی به تکنولوژی جدید در سنسور های اثر انگشت دست یاقت و سعی در پیدا مشتری های جدید در سراسر دنیا کرد و تنها اپل بود که به تکنولوژی جدید این شرکت علاقه مند شد، بنابراین مذاکرات بین اپل و شرکت AuthenTec از اواخر سال ۲۰۱۱ آغاز شد و تا فوریه سال بعد ادامه داشت و قرار داد های اولیه بسته شد، اما در در جولای ۲۰۱۲ اپل به خرید کل کمپانی AuthenTec علاقه مند شد و سرانجان توانست این کمپانی امنیتی را با قیمت ۳۵۶ میلیون دلار بهمراه ۲۹ میلیون دلار برای پتنت ها بخرد و دایره اموال خود بیافزاید. 

Geppy Parziale, محققی با ۱۵ سال تجربه در زمینه سنسور های اثر انگشت که بر روی پروژه های بسیاری در زمینه سنسور هایی برای شناسایی کامل کف دست برای سازمان های دولتی ایالات متحده آمریکا کار می کند، در بلاگ InvasiveCode شرح داده است که چرا هیچ شرکتی جز اپل به تکنولوژی جدید AuthenTec روی خوش نشان نداد، او که بر روی یک سنسور شناسایی کف دست که به یک دوربین که دارای یک لنز و سیستم نور دهی با سیستم کاملا پیچیده کار می کند از سنسور های جدید شرکت AuthenTec استفاده کرده است، Geppy در مورد سنسور AuthenTec توضیح می دهد که این سنسور به مرور زمان صفحات خازنی لمسی را از بین می برد و سپس خود سنسور از کارایی خواهد افتاد، بنابراین مهمترین چالش مهندسی در این زمینه این خواهد بود که یک لایه محافظ بر روی صفحه نمایش قرار بگیرد که از آن محافظت کند، اما این لایه محافظ باید آنقدر نازک باشد که حسگر های سنسور، بتوانند اثر انگشت را شناسایی کنند. از طرف دیگر آلاینده هایی که بر سطح انگشتان انسان در دنیای واقعی مثل نمک یا روغن جمع می شوند، قاتلی برای سنسور های اثر انگشت است که این خود یکی از اصلی ترین دلایلی هست که سنسور تلفن موتورلا، بعد از مدتی به طور کل از کار می افتاد.

 

 

او می افزاید که “تولید کنندگان سنسور اثر انگشت (از جمله AuthenTec) تاکنون به موفقیت بزرگی در زمینه حل این مشکل نرسیده اند و نهایتا می توانند کمی عمر سنسور ها را افزایش دهند، اما دیر یا زود سنسور ها از کار خواهند افتاد، مگر اینکه شرکتی مثل اپل فکری به حال آنان کند و در پایان Geppy Parziale نتیجه می گیرد که اپل اگر نتواند از پس این چالش مهندسی بر آید، این مشکل نکات مثبت سنسور های اثر انگشت بر روی آیفون ها را محدود می کند و اگر این مشکل پا برجا باشد، به دلیل از کار افتادن تدریجی سنسور و امکانات سوء استفاده های ناشی از تشخیص ندادن درست، بهتر است این سنسور ها در آیفون برای پرداخت های الکترونیکی استفاده نشود.

البته این اولین بار نیست که اپل با چالش های مهندسی پیرامون آیفون روبرو می شود، به سال ۲۰۱۰ برگردیم که فشار زیادی بر روی اپل پیرامون مشکل افت سیگنال آیفون ۴ بود، اما اپل در نهایت بر این مشکل غلبه کرد و آیفون ۴ را به یکی از موفق ترین اسمارت فون های تاریخ تبدیل کرد، بنابراین بعید به نظر می رسد که اپل با اطلاع از ضعف این سسنور ها از آنها استفاده کند و فکری به حال آن نکرده باشد. 

سنسور های هوشمند، دلیلی برای ۳۵۶ میلیون دلار اپل

اپل شرکت بزرگ و قدرتمندی است، بنابراین اپل به مانند دیگر شرکت های بزرگ، هر ساله ده ها شرکت کوچک را جذب خود می کند، تاکنون اپل دو بار دست به خرید شرکت های بزرگ کرده است، شرکت تولید کننده هارد های ssd ، به نام Anobit به قیمت ۳۹۰ میلیون دلار و شرکت قبلی استیو جابز NeXt با قیمت ۴۰۰ میلیون دلار، و اما در مورد AuthenTec، اپل مشخصا به فناوری سنسور های اثر انگشت این شرکت علاقه مند شد، بنابراین بعد از خرید ۳۵۶ میلیون دلاری، اپل دیگر بخش های این شرکت را فروخت، در واقع فرق اپل با دیگر شرکت های فناوری این است که خرید در اپل، به معنی جذب مهندسان جدید برای کار بر روی یک چیز بزرگتر است، اما شرکت های دیگر به عنوان مثال مایکروسافت ۸.۵ میلیارد دلار را صرف خرید اسکایپ کرد، اما اپل سیستم فیس تایم خود را دارد و در آنسوی گوگل ۱۲.۵ میلیارد دلار خرج موتورلا کرد که بتواند تولید کننده سخت افزار باشد که باز نیز اپل اکوسیستم سخت افزاری خود را دارد.
بنابراین باید AuthenTec به فناوری خاصی رسیده باشد که به این شکل اپل را جذب خود کرده است. براساس شنیده ها، AuthenTec به فناوری یک سنسور نیمه هادی رسیده است که هم از راه صفحه خارنی و هم فرکانس رادیویی لایه های اثر انگشت را تشخیص و پردازش می کند. این فناوری جدید به طور کلی در تضاد با سیستم های نوری و حرارتی گذشته در تشخیص اثر انگشت است.

 

 

 

 

به نظر می رسد کمپانی AuthenTec پس از پیوستن به اپل٬ همکاری محرمانه ای با اپل آغاز کرده است که بخشی از آن پیرامون پیروژه ای مربوط به ساختن متریال های خاص می باشد٬ البته این قرارداد به شکلی خواهد بود که متخصصین AuthenTec حتی پس از آنکه جزئی از اپل شدند نیز اجازه اعمال روش معکوس مهندسی برای پی بردن به جزئیات این متریال ها را نخواهند داشت٬ که این خود نشان می دهد که اپل برای کاری که در سر دارد٬ ارزش زیادی قائل است.

 

 

مدتی پیش اپل در راستای برنامه های محرمانه خود٬ پتنتی را در موسسه ثبت اختراعات و نشان های تجاری آمریکا به ثبت رساند. این پتنت نشان از یک سنسور بیوتریک، مانند سنسور اثر انگشت دارد که توسط یک پایه که شامل مدارات سنسور است به بدنه وصل شده. در این طرح، پایه و بدنه به شکلی با هم ترکیب شده اند که المان های مربوط به سنسور از آسیب های مکانیکی،الکتریکی و محیطی در امان باشند. یه نظر می رسد روش طراحی این سنسور که در پتنت به نمایش در آمده٬ با استفاده از فناوری جدید و دستگاه های جدیدی ساخته شده است که هیچ یک از آنان تاکنون شناخته شده نیستند.

AuthenTec پس از ادغام با اپل به عنوان بزرگ ترین تامین کننده سنسور های اثر انگشت در جهان به مشتریان خود که شامل شرکت های سامسونگ٬ hp ٬ دل ٬ لنوو و فوجیتسو می شوند در طی اطلاعیه گفت که تنها تا اوایل سال ۲۰۱۳ قادر به تامین سفارشات آنان است و دیگر سفارش جدیدی قبول نخواهد کرد. 

Geppy Parziale در بلاگ خود می نویسد که استفاده از سنسور های اثر انگشت بدون هیچ تدبیری٬ سرنوشتی مانند Atrix 4G موتورلا را به ارمغان خواهد آورد که فاجعه بار خواهد بود٬ او اضافه کرد که به نظر می رسد سامسونگ هم در فکر اضافه کردن سنسور اثر انگشت در گالاکسی نت ۳ بود اما مشکلات مشابهی که موتورلا درگیر آن بود٬ برای سامسونگ نیز پیش آمد و به نظر این شرکت فعلا از این حرکت صرفنظر کرده است٬ اپل نیز از این قاعده مستثنا نیست و پیش تر خبر هایی داشتیم که اپل نیز در طراحی نسل بعدی آیفون٬ مشکلاتی با سنسور اثر انگشت داشته٬ اما بدون شک٬ اپل که حال مالک بزرگترین تامین کننده سنسور های اثر انگشت در جهان است٬ وقت و نیروی بیشتری برای حل این مشکل در مقایسه با سامسونگ داشته است٬ بنابراین می توان امیدوار بود که اپل بتواند این مشکل را حل کند.

دفاع غیر پتنتی اپل؛ چه کسی می تواند از من کپی کند؟

اپل با ارائه ios 7 ٬ دنیای کپی کار آندروید را کمی نا امید کرد٬ در واقع اگر قرار باشد شرکتی رابط کاربری آندروید خود را شبیه به ios 7 درآورد٬ نمی تواند آنرا بر روی هر دستگاه ضعیفی اجرا کند و آن فقط مختص پرچم داران خواهد بود. ios 7 به قدر کافی از افکت های گرافیکی سنگینی استفاده می کند که هر دیوایس رده پایینی توانایی پردازش آنرا را نخواهد داشت٬ چنین رفتاری نیز در برای نسل بعدی آیفون اجرا خواهد شد٬ در واقع اپل آنقدر خود را بالا می برد که دست هر شرکتی برای کپی به آن نرسد٬ آیفون نسل بعد به هر شکل و ظاهری که باشد مهم نیست٬ مهم آن است که درون خود سنسوری برای تشخیص اثر انگشت دارد که حاصل همکاری محرمانه بزرگترین تولید کننده سنسور های اثر انگشت و یکی از خلاق ترین شرکت های دنیای فناوری است٬ بنابراین کمتر شرکتی می تواند این قابلیت آیفون را برای دیوایس های خود کپی کرده و به آن به ببالد. از سویی دیگر٬ اپل سود زیادی از فروش نسل های آیفون بدست می آورد٬ بنابراین منطقی به نظر می رسد اپل از فناوری های ویژه ای که شاید سالها بر روی آن تحقیق کرده است٬ در نسل های آیفون استفاده کند٬ اما در مقابل هیچ شرکتی نیست که از فروش یک مدل گوشی٬ انقدر به جیب بزند. به طور مثال آخرین پرچمدار سامسونگ٬ گالاکسی اس ۴ که این شرکت کره ای رویای فروش ۱۰۰ میلیون عدد در سال را داشت٬ براساس برآورد ها سرعت رشد و فروشی کمتر از نصف آیفون ۵ داشته است٬ بنابراین به نظر نمی رسد که حتی برای سامسونگ هم این کپی سود مند باشد٬ زیرا نه با اندازه آیفون در جذب مشتریان موثر است و نه ارزش تحقیقات چند ساله بر روی آن است و با همه اینها مشخص نیست که سامسونگ به تنهایی بتواند از پس چالش های ذکر شده در سنسور های اثر انگشت بریاید. 

در نهایت باید تا تولد نسل بعدی آیفون صبر کرد که پرده از اسرار این سنسور راز آمیز برداشته شود.

برچسب ها:

دیدگاه ها ۰

دیدگاه خود را ارسال کنید.


 

Verified by MonsterInsights