آیفون ۵، شوالیه نوآورانه ترین شرکت جهان

 

پس از عرضه آیفون ۵ در ۱۲ سپتامبر، جمع عظیمی از دوستاران اپل ادعا کردند که آیفون ۵ انتظارات ما را برآورده نکرد. این روند در رسانه ها هم رشد کرد، اعم از مصاحبه با مردم آمریکا، ساخت عکس های تمسخر آمیزی از آیفون ۱۰ که به قول این افراد خوش ذوق، راه پیش روی اپل و یا بهتر بگوییم، تیم کوک بدترین راه است. چیزی که بیشتر بر روی آن تمرکز شد، صفحه نمایش آیفون ۵ بود، چرا باریک است؟ چرا پهن تر نشد؟ چرا چرا چرا و چراهای دیگر که در رسانه ها مطرح شد. بیشتر انتظارات که می توان آن ها را نابجا تلقی کرد، ۲ سال انتظار برای کاربران و نه اپل ، می تواند باشد. در کنفرانسی که در آن آیفون ۴s معرفی شد، اکثر، شاید بتوان گفت همه دوستاران اپل منتظر آیفون ۵ بودند و همین امر تکنولوژی به کار رفته در آیفون ۴s که واقعاً سورپرایزهایی به همراه داشت را کم رنگ تر کرد، و اکنون این تکنولوژی، با تکامل وصف ناشدنی ای در آیفون ۵ جای گرفته است. پس باید منتظر چه چیزی از سوی اپل می بودیم ؟ آیفونی شیشه ای ؟ نه ! تکنولوژی همیشه برای ما انقلابی نیست. تمام محصولات، حتی اسمارت فون ها هم باید همراه با علم پیش بروند. آیا باید در هر سال منتظر چیزهای جدید و انقلابی باشیم ؟ پس جایگاه تکامل به کجا ختم می شود ؟ آیفون ۵ هم دقیقاً از نظر من در این مرحله به سر می برد. تکامل یافته ترین آیفون.

چند روز گذشته خبرهایی در رابطه با خشم رسانه های آمریکایی در انجمن مطرح شد، مبنی بر اینکه آیفون ۵ نتوانست خواسته هایمان را برآورده کند ، و بی بی سی که با پرداختن به تقبیح آیفون ۵  و متن سرد خود گفت :” آیا این بهترین محصول سازمانی است که ادعا می شود نوآورانه ترین شرکت در جهان است؟ این ششمین نسخه از آی فون است و ظاهر آن هنوز هم مانند آی فون اصلی در سال ۲۰۰۷ به نظر می رسد!”

شاید کمی از پیشرفت سخت افزار و اختصاصی شدن برخی از سخت افزارهای آیفون ۵ کم لطفی کرده ایم، و یا قضاوت عجولانه ای کرده ایم، فقط نام A6 را شنیده ایم و گفتیم که ”بسان آیفون های گذشته، این یک امر بدیهیست، باید پردازنده قوی تر شود ”

امروز مشخص شد که این پردازنده، یعنی A6, یک سورپزایز محسوب می شود، یک موفقیت بزرگ در خودکفایی شرکت اپل. این پردازنده به طور اختصاصی توسط اپل طراحی شده و کاملاً با پیشینیان خود فرق دارد. این پردازشگر بر اساس ARMv7 ساخته شده است, آن هم با یک گیگابایت رم. پهنایمظر باند این پردازشگر چیزی حدود ۳۰ درصد از آیفون ۴s بیشتر است.

خب حالا به اصالتی که در اپل وجود داره بپردازیم، مثال خیلی خوب برای شرکت های با دوام، با کلاس و خاص مثل رولز رویس مثالیست بسی خوب. هیچ وقت طراحی خودرو طی یک قرن گذشته تا کنون تغییر نکرده است، با این حال یکی از بهترین خودرو هاست. خوب شاید اپل با در نظر گرفتن طراحی دگرگونی برای آیفون، از اصالت خود خارج و مثل دیگر رقبای خود هر چند مدت یک بار یک گوشی جدید عرضه می کرد، و اینگونه احترام به مشتری از بین می رفت. احترامی که کمتر شرکتی شاهد آن هستیم. حتی این شرکت ها هم ۱۰ سال یک بار تحولی در خودرو خود ایجاد می کنند، شاید این مثال با گوشی تلفن هم خوانی خوبی نداشت، اما تا حدودی منظور را رسانده است. اینکه بگوییم با رفتن استیو جابز دیگر اپل آن اپل سابق نیست اشتباه کرده ایم. بدون شک تنها سورپرایز اپل آیفون نیست که همه چشم به آن دوخته ایم، به زودی محصولات جدید و ایده های جالب و غیر قابل اجتنابی عرضه می شوند، مانند تلویزیون های جدید اپل.

در ادامه انتقاد رسانه ها، حتی به Jonathan ive رحم نکردند و به او گفتند: ” Jony با بقیه زمانی که در اختیار داشتی مشغول چه کاری بودی؟ ” خب معنای این کار دقیقاً یعنی هر ساله شاهد یک تحول عظیم باشیم ؟ پس سیر تکامل چه وقت باید به عمل آید ؟ آیا چیزی به نام تکامل نباید در محصولات وجود داشته باشد؟ تا برای نسل های آتی انقلاب عظیم تری شاهد باشیم ؟ در آیفون ۵، باریک تر شدن ، امکانات بیشتر ، سریع تر شدن و ارتقا سخت افزاری یک پیشرفت محسوب نمی شود ؟

سامسونگ هم همگی با آن آشنا هستیم، رقیبی که هیچ وقت نتوانست خود را به اپل برساند. و در دادگاه هم شکست تاریخ سازی را متحمل شد. در روز گذشته این شرکت با یک بنر تبلیغاتی که نشان از فکوس بیش از حد بر روی اپل دارد، قابلیت های آیفون ۵ و گالاکسی s III را در کنار یکدیگر درج کرد. شاید این حرکت سامسونگ آبی بر روی خود شرکت است تا شاید مقداری از خشم را خود بکاهد ، چون قبل از معرفی آیفون ۵، سامسونگ اعلام کرد که در صورت پشتیبانی آیفون ۵ از LTE, از اپل شکایت خواهد کرد. همیشه بهترین محصولات تحت نظر رقیبان هستند. اما به جای این شکایت ، این کار انتقام جویانه که در دنیای کودکی با آن آشنا هستیم را انجام داد.

بعد از این صحبت ها، مشخص شد که فضای بیشتر در صفحه نمایش نه تنها کماکان از استاندارد یک اسمارت فون سرپیچی نمی کند ( رسیدن انگشت شست به کل صفحه ) ، بلکه باعث ایجاد یک تحول عظیم در برنامه های آیفون می شود، چیزی که بعضی از دوستاران تحول و درگرگونی، آن را فضای اضافی می نامند، نه امکانات بیشتر، در واقع این یک فرصت خوب برای تحول در برنامه های آیفون محسوب می شد، شاید اپل به فکر تحول بیشتر در برنامه های Appstore بوده است تا در شکل و شمایل آیفون.

 

امروز اولین موفقیت آیفون ۵ به گوش همگان رسید، طی یک تحلیل زیبا، وبسایت فوربس سرعت پیش فروش آیفون ۵ ، ۴s و ۴ را با یکدیگر مقایسه کرد، این تحلیل نشان می دهد که سرعت به اتمام رسیدن پیش فروش آیفون ۵ ، ۲۰ برابر بیشتر از ۲ نسل قبلی خود بوده است. پیش فروشی که تنها طی ۶۰ دقیقه به اتمام رسید، اما پیش فروش آیفون ۴s ، حدود ۲۲ ساعت به طول انجامید تا به اتمام برسد. این مدت برای آیفون ۴ ۲۰ ساعت بود، یعنی استقبال از آیفون ۴s کمی کمتر بوده است. زیرا فرق زیادی با آیفون ۴ نداشت. اما آیفون ۵ چیز دیگری را نشان داد. از همین رو اپل تغییراتی در زمانبندیهای خود به عمل آورد و زمان تحویل کالا را از یک هفته به دو هفته افزایش داد. حتی وبسایت اپل و اپراتورها نیز به علت استقبال زیاد دچار اختلال شدند.

مهم ترین تغییر در آیفون ۵ بدون شک صفحه نمایش جدید است. همین تغییر در آینده می تواند سرنوشت آیفون را مشخص کند، زیرا اپل در چندین سال آینده صفحه نمایش ۴ اینچی را تغییر نمی دهد. و این ریسک نشان دهنده اتکا به مهندسی قدرتمندی از سوی اپل است. این فروش قطعاً در روزهای پیش رو بیشتر خواهد شد و دیگر موفقیت اپل در بین رقبا رقم می خورد.

برچسب ها:

دیدگاه ها ۱۳

  1. سجاد

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ ۰:۵۰ ق٫ظ

    واقعا متن عالی بود … دیگه جای بحث برای منتقدا نمونده موندن ک به چی چنگ بزنن ارز حرسشون !!!
    مخصوصا سامسونگ دزد !
    اگه بعد خوندن این متن کسی بازم ایراد الکی بخواد بگیره یعنی خودش مشکل داره !

  2. سینا

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ ۱:۱۹ ق٫ظ

    متن بسیار جالبی بود.
    به نظر من این بهترین آیفونی بود که در این زمان معرفی شد. که هر چه به جلوتر می رویم محصولی کامل تر از قبل می بینیم. محصولی زیباتر، سبکتر، و کار آمدتر نسبت به آیفون های قبل و دیگر محصولات اپل. در محصولات اپل همیشه سخت افزار در کنار نرم افزار به بهترین محصولی تبدیل میشه که در عصر حال بهترین نه محصولی با عدد و ارقامی که روی محصولات شرکت های دیگه می بینیم که در اصل از هیچکدامش هیچ استفاده ای نمیشه.

  3. ایوب نیکپو

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ ۱:۳۴ ق٫ظ

    عالی عالی عالی
    ممنون.واقعا آخر تحلیل بود.
    بازم ممنون

  4. كسري

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ ۸:۳۲ ق٫ظ

    فوق العاده بود
    داستان سامسونگ و htc و… تو به کار بردن پردازنده مثل داستان شرکت های اتومبیل سازی آمریکایی که هر سال که میگذره حجم و تعداد سیلندر و افزایش میدادن تا قدرت بیشتری بگیرن، قدرتی که بی استفاده بود و شرکتی مثل پورشه همون قدرت رو از یه موتور با حجم و سیلندر نصف و البته قابل استفاده تو ماشینش میگیره. تنها چیزی که واسه ما مهم شده تعداد هسته پردازندست. اپل با یه دو هسته ای “بازده” بیشتری از چهار هسته ای های پر زرق و برق گرفته و این همون کاریه که پورشه میکنه. اگه قرار باشه ما هر سال واسه گرفتن قدرت بیشتر تعداد هسته رو افزایش بدیم باید به فکر یه ژنراتور برق هم واسه گوشیمون باشیم. یه آیفون و از هر مدلی باشه میشه تشخیص داد و بهتر بگم یه اپل از هر مدلی. مثل یه بنز که هیچ وقت با ماشین دیگه ای اشتباه نمیگیرینش و این به خاطر حفض اصالت طراحی یه برنده.

  5. امید

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ ۹:۴۸ ق٫ظ

    متن خوبی بود
    ولی دوستای گلم که اینقدر دارید علکی حرس آیفون و اپل رو میزنید و مثلا میگید سامسونگ دزده و…. چرا به این مسئله دقت نمیکنید که هرچی رقیبا جدیتر بشن به نفع ما مصرف کننده هاست؟
    من خودم ۴S دارم ولی بخاطر کاری که میکنم مجبور بودم یه گوشی اندرویدی هم داشته باشم
    الان در کنار آیفونم یه گالکسی اس۳ هم دارم ولی باید اعتراف کنم چه از نظر سرعت (چه تو اجرای برنامه ها و چه تو حساسیت تاچ) و چه از نظر کیفیت دوربین و صفحه نمایش واقعا سامسونگ قویتره
    قبول دارم که بعضی از برنامه هاش الکیه ولی جزئی از قابلیت های گوشی محسوب میشه
    مثلا بزرگترین ایراداتی که به آیفون وارده اینهاست که چرا بلوتوث فایل شیر نداره
    چرا دلیوری اس ام اس نداره
    چرا callwaiting @ Diverted رو نشون نمیده
    چرا smart stay نداره
    چرا نمیتونه بصورت popup ویدئو پخش کنه
    چرا مولتی تسک درست و حسابی نداره
    چرا فلان و فلان و … که اندروید (نه فقط سامسونگ) داره رو نداره و….
    من چون از ۲g تا ۴s رو داشتم یه غیرت الکی نسبت به آیفون هم داشتم ولی الان که جفتشو دارم میبینم آیفون فقط بدرد کلاس گذاشتن(که اونم اینقدر زیاد شده من معتقدم داره خز میشه) میخوره

    • سجاد

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ ۱۲:۴۱ ب٫ظ

      آره شما راست میگی 🙂
      این سوالاتی که برای تو در مورد آیفون وجود داره مدتهاپیش استیوجابز بزرگ و بقیه کارکنان مثل اسکات فورستال جوابشو دادن …. اگه هنوز برات مهمه آره آیفون دستت نگیر از این ببه بعد
      آیفون برا کلاس گذاشتن نیست برای اینکه بفهمی یه گوشیهوشمند واقعی چجوری باید باشه !!!!

    • هادی

      ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ ۵:۵۹ ب٫ظ

      جالبه، شما همه آیفون ها رو داشتی، باز میای می گی مالتی تسکینگ درست و حسابی نداره؟
      شما همه آیفون ها رو داشتی، و پایداری آیفون در مقابل اندروید رو نمی بینی؟
      شما همه آیفون ها رو داشتی، و به کیفیت تصویر گالاکسی اس ۳ می گی بهترین؟؟؟
      شما همه آیفون ها رو داشتی، و هنوز با برنامه AirBlue یا Celsete یا iBluetooth کار نکردی؟؟؟ اگر چه من معتقدم واقعا دوران بلوتوث خیلی وقته سر اومده.
      شما همه آیفون ها رو داشتی، و برنامه iPhoneDelivery رو هیچ وقت نصب نکردی؟
      شما همه آیفون ها رو داشتی، و کیفیت فوق العاده بالاتر نسخه آیفونی (نسبت به نسخه اندرویدی) بازی های شرکت های بزرگ رو ندیدی؟(مثلا بازی های شرکت Zynga یا حتی Gameloft ، یه بازی رو هم برای آیفون و هم برای اندروید که ریلیز می کنه، خودتون برید تفاوت کیفیت بازی رو).
      شما همه آیفون ها رو داشتی، و هیچ وقت به تفاوت دقت و سرعت عکس العمل بالای تاچ آیفون پی نبردی؟ چیزی که همه منتقد ها و صاحب نظران حتی خود گوگل بهش اذعان داره، که اندروید بخاطر اینکه از ابتدا برای تاچ نوشته نشده، هنوز تو تشخیص تاچ یک مقداری تاخیر داره.
      خوب معلومه با این حساب،‌شما تمام آیفون ها رو گرفتی فقط برای کلاس گذاشتن، چون این جور که پیداس، با هیچکدومشون تا حالا کار نکردی 😉

  6. XxX

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ ۱۰:۰۶ ق٫ظ

    معلومه که شما اپلی ها دارین میسوزین دیگه وقتشه که قبول کنین سلطنت اپل به روزای اخرش رسیده

  7. بهنام گلپور

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ ۴:۱۰ ب٫ظ

    یادمان باشد اپل بدون استیو جابز یک شرکت معمولی است . ولیکن داشتن یک ایفون ۵ برای ما یک افتخار است .
    ضمنا تحلیلی بسیار جالبی بود و درخور شان منتقدین اپل .

  8. سجاد

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ ۱۰:۰۸ ق٫ظ

    واقعا عالی بود خیلی ممنون

  9. Arshia_matrix

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ۱۰:۱۸ ب٫ظ

    متاسفانه کاربران این سایت از تعدادی geek همه فن حریف تبدیل شدن به یک سری متعصب بدون دانش فنی و انتقاد ناپذیر.
    کسی که درباره apple حرف میزنه , باید مغز داشته باشه , نه یه طرفدار لایعقل باشه.
    apple بدون عمو استیو دیگه اون اپل نیست…

  10. R.S

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۱ ۱۱:۴۲ ب٫ظ

    به درستی که مثال رولزرویس بهترین مثال برای کلاس کاری اپل بود…
    در ضمن متن مورد نظر فوق العاده بود LIKE 😀

  11. M.J

    ۲۰ آذر ۱۳۹۲ ۴:۱۰ ب٫ظ

    فقط ایفون فقط ایپد فقط اپل
    برندی بالا تر از همه ی برند ها

دیدگاه خود را ارسال کنید.


 

Verified by MonsterInsights