اطلاعیه

Collapse
هیچ اطلاعیه ای هنوز ایجاد نشده است .

طراحی نمای ساختمان و روانشناسی

Collapse
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
new posts

  • طراحی نمای ساختمان و روانشناسی

    محیط انسانی و فرهنگ در طراحی نمای ساختمان تاثیرگذار است. و همچنین تاثیر متقابلی که فرهنگ و انسان ها از طراحی نمای ساختمان میپذیرند.

    فرهنگ دارای دو بعد مادی و غیر مادی می باشد. که بعد غیر مادی فرهنگ مربوط به هرآنچه که احساسی و بصری است و بعد مادی آن نما و ظاهر است. معماری ترکیبی از دو بعد مادی و غیر مادی است. بعد مادی آن نمای ساختمان هاست و احساسی که در فرد ایجاد میکند بعد غیر مادی آن است. رابطه ی بین این دو ناگسستنی است و قابل تفکیک نیست و از این رو تاثیر طراحی نمای ساختمان بر روان انسان مشهود است.

    نمای ساختمان ارتباط بین افراد درون آن با بیرون و همچنین افراد بیرون ساختمان با درون را برقرار میکند. افراد داخل ساختمان از طریق نمای ساختمان و بازشو ها نور، سایه، هوا و … را دارند. و افراد بیرون ساختملن با دیدن نمای ساختمان احساس های متفاوتی را تجربه می نمایند.
    در طراحی نمای ساختمان چه نکاتی باید رعایت شود؟


    در طراحی نمای ساختمان علاوه بر مسائل اصلی و نکات ابتدایی مانند اقلیم، محل مناسب نورگیر ها و انتخاب درست متریال و مصالح و … باید به نکات روانشناسی نیز توجه داشت. معماری بازتابی از فرهنگ و هویت ماست. بنابراین طراحی نمای ساختمان باید به گونه ای صورت پذیرد که فرهنگ ما را دچار تزلزل نکند. و همچنین آمار افسردگی و یا جرم و خشونت را افزایش ندهد.

    نکات ابتدایی و ضوابط طراحی نما در مقاله ی طراحی نمای ساختمان آمده است.

    نمای رومی که امروزه بسیار پر طرفدار است ذهن افراد را به سمت زندگی لوکس میکشاند. این نما موجب گرایش افراطی افراد به تجملات خواهد شد. تجملات در فرهنگ ایرانی جایگاهی ندارد.

    نماهایی با رنگ های زننده و یا با المان هایی خارج از عرف نیز به روحیه انسان ها صدمه میرساند. نماهای سبز که در آن از گیاهان استفاده شده است، طبیعت یعنی عنصر گم شده ی انسان را که در طی اسن سالها از آن دور و دورتر شده است به او برمیگرداند. نزدیکی به طبیعت باعث ایجاد حس آرامش و دور شدن از اضطراب زندگی شهری است.



    همسان سازی نمای شهری:


    همانطور که در ضوابط طراحی نمای شهرداری نیز در چند سال گذشته آمده است طراحی نمای شهری باید با نماهای اطراف، فرهنگ منطقه و … هماهنگی داشته باشد. نوع متریال به کار رفته در طراحی نمای ساختمان به تایید شهرداری می رسد و سپس قابل اجرا خواهد بود. شهرداری هر منطقه باید علاوه بر دیدگاه اصلی به تاثیر نوع نمای انتخابی بر رفتار و هویت انسانی و روحیه افراد نیز بپردازد.

    منبع: شرکت طراحی نما فرید - ارجمند
صبر کنید ..
X