اطلاعیه

Collapse
هیچ اطلاعیه ای هنوز ایجاد نشده است .

با Disk Utility بیشتر آشنا شویم (آموزش گام به گام)

Collapse
این تاپیک مهم علامت‌گذاری شده است.
X
X
 
  • فیلتر
  • زمان
  • نمایش
پاک کردن همه
new posts

  • با Disk Utility بیشتر آشنا شویم (آموزش گام به گام)

    تا حالا ممکن است بار ها روی مک خود با آیکان Disk Utility مواجه شده باشید و از خودتون پرسیده باشید که این چیست و هدفش برای شما چیست؟
    در این تاپیک سعی ما بر این است که با این ابزار آشنایی پیدا کنیم و از آن به بهترین شکل استفاده کنیم.

    قبل از هر چیز بهتر است یک تعریف جامع از این برنامه و قابلیت های آن بدهیم:
    Disk Utility یک نرم افزار چند منظوره، یا محیط راحت و آسان برای استفاده، موجود به صورت پیشفرض بر روی سیستم عامل Mac OS X می باشد که جهت کار با انواع هارد (هارد، هارد درایو، هارد اکسترن، فلش و ...) و Drive images طراحی شده است. از قابلیت های آن می توان به پاک کردن، فرمت کردن، تعمیر،پارتیشن بندی دیسک ها و ساختن RAID اشاره کرد.

    این برنامه را کجا می توانیم پیدا کنیم؟
    برای پیدا کردن این برنامه کافیست به آدرس زیر بروید
    کد:
    /Applications/Utilities/
    یا اینکه با پنج انگشت خود Lanuchpad را باز کنید و در پوشه Utilities ان را باز کنید و یا در مواقع لازم مک خود را به Recovery ببرید (cmd+ R هنگام بوت دستگاه) و از آنجا از ابزار قدرتمند این برنامه استفاده کنید.

    با باز کردن برنامه چند نکته کلیدی برنامه را مشاهده می کنید که با یاد گرفتن آن ها ساختار اصلی برنامه را یاد گرفته اید:



    در سمت چپ برنامه، شاهد هارد های دستگاه می شوید به عبارت دیگر هارد اصلی مک شما و هارد ها و فلش های دیگر که از طریق یو اس بی به مک متصل شده اند. اگر دقت کنید، در این عکس برای یک هارد، دو بخش ایجاد شده است. ممکن است بپرسید دلیل این چیست؟ اگر دقت کنید، به شکلی طراحی شده است که شما یک هارد اصلی میبینید و macintosh HD را به صورت یک زیر بخش مشاهده می کنید. در واقع، آیکان اول خود هارد اصلی را نشان می دهد با تمامی مشخصات و ... و زیر بخش آن تمامی پارتیشن ها و بخش های هر هارد را یا به طور خلاصه volume های دیسک شمل را بدین شکل نشان می دهد.
    در سمت راست، با کلیک کردن بر روی هارد یا پارتیشن خود، به بخش اصلی این برنامه یعنی قابلیت های آن همانند فرمت، تعمیر، پارتیشن بندی،دیسک bootable ساختن و حتی بر گرداندن یک کپی دیسک، دسترسی پیدا می کنید که در ادامه آموزش با آن ها آشنا خواهیم شد.
    و در پایان، در بالای برنامه می توان به یک نوار ابزار اشاره کرد که اجازه چک کردن مشخصات دقیق هارد، بررسی هارد، eject، mount ، unmount و ... را می دهد.

    - - - - - - - - - -

    چگونه هارد درایو خود را پاک یا فرمت کنیم؟

    Disk Utility با دیسک (disk)و حجم (volume) کار می کند. اصطلاح "disk" به خود هارد درایو اشاره می کند در حالی که volume یک بخش فرمت شده از هارد دیسک می باشد. هر دیسک دارای حداقل ۱ volume می باشد که با استفاده از disk utility می تواند از ۱ تا چند حجم در هارد خود ایجاد کنید.
    درک رابطه بین حجم و دیسک بسیار مهم است. شما می توانید یک volume را بدون تحت تاثیر قرار دادن دیسک تغییر دهید (فرمت و ...) در حالی که کوچکترین تغییر در هارد اصلی، بر روی تمامی voulme ها تاثیر می گذارد.

    پاک کردن یک حجم (volume)



    ۱- volume که می خواهید پاک کنید را از منوی ابزار سمت چپ انتخاب کنید.
    ۲- در قسمت راست به روی تب "erase" بروید. نام حجم انتخاب شده و فرمت فعلی آن در سمت راست فضای disk utility نشان داده می شود.
    ۳- در این قسمت می توانید بین ۴ فرمت مختلف انتخاب کنید.
    دو فرمت اول فقط و فقط مخصوص مک هستند و با ویندوز سازگار نیستند. فرمت سوم با ویندوز و مک سازگار است پس اجازه کپی/ پیست را از هر دو طرف می دهد و گزینه آخر...
    محتوای مخفی - انجمن تخصصی آیفون

    ۴- می توانید نام volume خود (در اینجا نام flash تغییر می کند) را تغییر دهید.
    ۵- می توانید درجه سخت گیری جهت پاک کردن داده ها را انتخاب کنید (امکان باز یافتن فایل ها با انتخاب شما فرق می کند و البته زمان انجام کار نیست خیلی متفاوت است)

    محتوای مخفی - انجمن تخصصی آیفون


    توضیحی کوتاه:
    چهار روش مختلف وجود دارد:
    روش اول و سریعترین: این روش سریع است ولی امنیت بالایی ندارد زیرا داده ها به نوعی "دست نخورده می مانند"
    روش دوم: این روش امنیت نسبتا خوبی را فراهم می کند. داده های شما را پاک می کند و یکبار بر روی داده های شما write می کند.
    روش سوم: این روش با الزامات امنیتی وزارت دفاع آمریکا استاندارد است و برای پاک کردن داده های مغناطیسی به کار می رود (۷ بار write می کند)
    روش چهارم: امن ترین روشیست که disk utility اجازه پاک کردن داده ها را می دهد. در این روش ۳۵ بار بر روی داده های شما write می شود.
    ۶-بر روی دکمه ‘Erase’ بزنید.

    فرمت کردن هارد
    برای این کار در واقع روش بالا را تکرار می کنید ولی اینبار به جای انتخاب یک volume کل هارد را انتخاب می کنید (در این عکس 8,1 GB jetflash Transcend را باید انتخاب کرد)
    همچنین برای فرمت و خواندن فرمت NTFS باید از برنامه ی زیر استفاده کنید:


    - - - - - - - - - -

    چگونه هارد خود را پارتیشن بندی کنیم؟
    یکی دیگر از قابلیت های Disk Utility قابلیت پارتیشن بندی هارد شماست.
    اول از همه بهتر است با سه تعریف از سه کلمه اساسی شروع کنیم:

    پارتیشن:‌یک کلمه و یک فعل! هنگامی که شما یک هارد را پارتیشن بندی می کنید، از لحاظ فیزیکی یک یا چند بخش مجزا ایجاد می کنید که هرکدام آن ها پارتیشن نامیده می شوند. همچنین، پارتیشن یک منطقه خاص از هارد را مشخص می کند.

    Erase: پاک کردن یک فرایند از بین بردن داده های شما از روی هارد دیسک است. پاک کردن داده ها به چند شکل امکان پذیر می باشد.
    به صورت پیش فرض، مک داده ها را از جای خود پاک می کند و در نتیجه برای شما اون فایل پاک شده و فضای خالی نشان داده می شود ولی در واقع فایل بر روی هارد باقی می ماند. (روش های امنیتی که در بخش قبل گفتیم)

    فرمت: فرمت کردن یک هارد، روش ذخیره داده های سیستم شما را برای هارد تعریف می کند.

    آموزش:


    ۱- در منوی سمت چپ هارد اصلی که قصد پارتیشن بندی آن را دارید را انتخاب کنید (زیر مجموعه ها یا پارتیشن ها را انتخاب نکنید)
    ۲- تب partition را باز کنید.



    ۳- زیر partition layout می توانید عبارت current یا "کنونی" را بخوانید که با کلیک بر روی آن می توانید تعداد پارتیشنی که می خواهید بسازید را از ۱ تا ۱۶ انتخاب کنید.



    ۴- سپس می توانید با کلیک بر روی هر پارتیشن با استفاده از منوی سمت راست خود "partition information" نام پارتیشن، فرمت پارتیشن و حجم پارتیشن را به دلخواه تنظیم کنید و با استفاده از دکمه های - یا + پارتیشن اضافه یا کم کنید.
    ۵- کافیست بر روی apply کلیک کنید تا پارتیشن بندی مورد نظر انجام شود.

    - - - - - - - - - -

    تعمیر و مرمت هارد
    Disk utility و جعبه اولیه اش (first aid) یکی از بهترین ها و نجات دهنده ترین بخش های این برنامه است و دو قابلیت منحصر به فرد خودش را دارد: تعمیر هارد و تعمیر پرمیشن فایل ها و فولدر ها.

    - خیلی وقت ها ممکن است مشکلاتی همچون قطع برق، رستارت اجباری، force quit و ... مشکلاتی رایج ایجاد کنند که هم به فایل های شما آسیب می زند، هم اجازه کپی پیست به هارد را نمی دهد یا یک بخش از هارد را جدا می کند و خالی و بدون استفاده می گذارد که درست کردن آن ها اجباریست. بنده هم با همچین مشکلی هنگام نصب ویندوز از طریق بوت کمپ مواجه شدم که خوشبختانه ۵۰ گیگابایت فایل و حجم من را نجات داد.

    - تعمیر و بازبینی دسترسی های دیسک قابلیت دوم آن است. هدف طراحی این قابلیت، برگرداندن دسترسی فایل ها یا فولدر ها به جاییست که سیستم انتظار آن ها را دارد. این دسترسی ها اجازه خوانده شدن، write و یا اجرا شدن فایل ها رامشخص می کنند. از آن هنگامی که یک سری از برنامه ها بی دلیل مشخص باز نمی شوند، باز شدن و بالا آمدن غیر عادی، مشکل با plug-in و ... استفاده می کنیم.

    I
    ۱- در صورن امکان، از فایل هایتان بک آپ بگیرید و سپس به تعمیر آن بپردازید.
    ۲- هارد یا پارتیشن مورد نظر را از منوی سمت چپ مشخص کنید و در سمت راست تب "first aid" را باز کنید.
    ۳- تیک گزینه show details را بزنید.
    ۴- بر روی verify disk بزنید و سپس بز روی repair disk بزنید. اگر اروری دریافت کردید (در باکس با رنگ قزمر احتمالا)، repair disk را هر چند بار لازم است تکرار کنید تا متن زیر را ببینید:
    The volume xxx appears to be ok.


    II برای بخش دوم (آموزش دوم) ۳ مرحله اول را طی کنید و در مرحله چهارم بر روی verify disk permissions بزنید و سپس بز روی repair disk permissions بزنید.

    اطلاعات کاملتر در این باره بر روی سایت اپل:
    http://support.apple.com/kb/HT1452?v...S&locale=en_US
    http://support.apple.com/kb/HT1782?v...S&locale=en_US

    - - - - - - - - - -

    ساختنUSB Bootable و DVD Bootable

    http://www.i-phone.ir/forums/thread71314.html
    http://www.i-phone.ir/forums/thread89573.html
    http://www.i-phone.ir/forums/thread71567.html
    with


  • #2
    ممنون دوست عزیز. مفید بود

    نظر


    • #3
      يه سوال خيلي مهم.

      من ميخوام يه هارد اكسترنال بخرم واسه مك. ميخوام قابل اتصال و انتقال داده از مك و ويندوز باشه ، چه راهي رو پيشنهاد ميكنيد ؟
      با چه فرمتي فرمت كنم هارد رو ؟
      تو مك فرمت كنم يا تو ويندوز ؟

      نظر


      • #4
        نوشته اصلی توسط mgg_back نمایش پست ها
        يه سوال خيلي مهم.

        من ميخوام يه هارد اكسترنال بخرم واسه مك. ميخوام قابل اتصال و انتقال داده از مك و ويندوز باشه ، چه راهي رو پيشنهاد ميكنيد ؟
        با چه فرمتي فرمت كنم هارد رو ؟
        تو مك فرمت كنم يا تو ويندوز ؟
        شما فرمت NTFS بزارید هارد ر و روی مک برنامه ی Paragon NTFS نصب کنید هیچ مشکلی دیگه ندارید.
        البته میتونید با فرمت MS-DOS (fat) هم در مک فرمت کنید که به صورت fat در میاد ولی در اون صورت برای انتقال اطلاعات محدودیت حجمی هر فایل حداکثر ۴-۵ گیگ رو خواهید داشت.

        نظر


        • #5
          سلام به همه عزیزان و ممنون بابت اموزش مفیدتون . فقط یه سوال داشتم خدمتتون !

          من هارد ای مکم ۱ ترابایت هست ! میخوام به دو پارتیشن تبدیلش کنم ! اموزش رو دیدم ولی یه سوال من فرمت پارتیشن جدید رو که ایجاد کردم باید چی قرار بدم ؟ بعد ایا سیستم عامل بنده میپره ؟ ایا فایل هایی که الان روی هارد دارم امکان پریدنشون هست ؟ یا فقط از فضای خالیه درون هارد من میاد پارتیشن جدید رو ایجاد میکنه ؟

          بعد از تقسیم به ۲ پارتیشن ( یک پارتیشن به اسم osx که درواقع در همین الان سیستم عاملم نصب هست ! و یکی main که جدید ساختمش ! ) , بنده سیستم عاملم رو عوض کنم و در پارتیشنی که سیستم عاملم هست ( پارتیشن به اسم osx هست ) پاک کنم ( erase ) و بخام مجدد سیستم عامل نصب کنم ! مشکلی برای اونیکی پارتیشنم ایجاد نمیشه ؟

          ممنون از وقتتون دوستان .

          نظر


          • #6
            نوشته اصلی توسط A_lph_A نمایش پست ها
            سلام به همه عزیزان و ممنون بابت اموزش مفیدتون . فقط یه سوال داشتم خدمتتون !

            من هارد ای مکم ۱ ترابایت هست ! میخوام به دو پارتیشن تبدیلش کنم ! اموزش رو دیدم ولی یه سوال من فرمت پارتیشن جدید رو که ایجاد کردم باید چی قرار بدم ؟ بعد ایا سیستم عامل بنده میپره ؟ ایا فایل هایی که الان روی هارد دارم امکان پریدنشون هست ؟ یا فقط از فضای خالیه درون هارد من میاد پارتیشن جدید رو ایجاد میکنه ؟

            بعد از تقسیم به ۲ پارتیشن ( یک پارتیشن به اسم osx که درواقع در همین الان سیستم عاملم نصب هست ! و یکی main که جدید ساختمش ! ) , بنده سیستم عاملم رو عوض کنم و در پارتیشنی که سیستم عاملم هست ( پارتیشن به اسم osx هست ) پاک کنم ( erase ) و بخام مجدد سیستم عامل نصب کنم ! مشکلی برای اونیکی پارتیشنم ایجاد نمیشه ؟

            ممنون از وقتتون دوستان .
            سلام
            ۱. فرمت رو باید Mac OS X Extended (Journaled) قرار بدید. خیر مشکلی پیش نماید و فقط از کل هارد کم میکنه میده به اون پارتیشن
            ۲. خیر فقط دقت داشته باشید اون پارتیشن رو فقط Erase کنید نه کل هارد رو

            نظر


            • #7
              سلام من میخوام پارتیشن بندی کنم ولی بیشتر از دوتا اجازه نمیده ۲۵۶ رو میکنه ۱۲۵ میخوام دوتای دیگه بسازم اجازه نمیده گزینه current کلا غیر فعاله فقط مثبت پایین فعاله تا ی دونه اضاف میکنم غیر فعال میشه ورژن۱۰.۱۰.۱

              نظر


              • #8
                کسی از دوستان مشکل رو نمیدونه؟؟؟

                نظر

                صبر کنید ..
                X