بررسی رفع فیلتر تلگرام به کمک اتصال به IP‌ روسیه

همانطور که اطلاع دارید، دیروز در فضای مجازی خبری دست به دست شد مبنی بر رفع فیلتر تلگرام به کمک اتصال به IP روسیه. اپلیکیشن تلگرام در سال ۲۰۱۸ به دستور یک دادگاه در مسکو روسیه فیلتر و از دسترس خارج شد. در این مدت، Pavel Durov، مدیر عامل این شرکت، در تلاش بود که یک راه حل دائمی برای رفع این محدودیت ارائه دهد اما تا به این لحظه هیچ خبر رسمی در این باره منتشر نشده است.

در واقع تلگرام با شناسایی شما به عنوان کاربر روسیه، به کمک تنظیم کردن یک پروکسی داخل برنامه، فیلترینگ را دور زده و امکان استفاده را بدون نیاز به تغییر IP برای شما فراهم می‌کند.

پس از انتشار اخبار دیروز، دست به کار شدیم و در این خصوص، شروع به تحقیقات کردیم. تا به این لحظه هیچ خبر رسمی در وبسایت تلگرام، یا حساب کاربری Pavel Durov، منتشر نشده است. همچنین لازم به ذکر است که هیچ وبسایت معتبری هم این خبر را پوشش نداده است.

پس از بررسی‌های بیشتر متوجه شدیم که این ویژگی که خبر آن در حال دست به دست شدن است، حدود ۱ سال است که به صورت آزمایشی عملی شده است.

قبل از هر چیزی نیاز است اشاره شود که این سرویس، هیچ‌گونه ارتباطی به تکنولوژی Blockchain که در گذشته مطرح شده بود ندارد. تنها در صورت اتصال به IP کشور روسیه و باز کردن اپلیکیشن تلگرام، پروکسی که شرکت در نظر گرفته است فعال می‌شود. حال مشکلاتی که این میان وجود دارد را با هم بررسی می‌کنیم.

نکته اول این است که هیچ خبر رسمی توسط تلگرام یا خبرگزاری‌های معتبر منتشر نشده است. بنابراین رسما نمی‌توان انتظار داشت که یک سرویس دائمی و مطمئن داشته باشید.

نکته دوم این است که این سرویس برای کاربران روسیه است، کاربران ایرانی برای استفاده از آن باید به اپلیکیشن‌های تغییر IP رجوع کنند که عموما قابل اعتماد نیستند و اصلا مشخص نیست که IPای که در نهایت در اختیار شما قرار می‌دهند چه اقداماتی روی آن صورت گرفته است.

مورد بعدی، پس از مدتی که با IP غیر از روسیه به استفاده از تلگرام بپردازید، این پروکسی غیر فعال می‌شود. چون تشخیص داده می‌شود که شما کاربر روسیه نیستید و مجددا باید پروسه بالا که استفاده از برنامه‌های تغییر IP است را طی کنید. حال ممکن است به هر طریقی این روش برای ایرانیان بسته شود و پس از آن دیگر قادر به استفاده از آن نباشید.

پس به طور کلی:

  • انتظار یک سرویس دائمی و پایدار را نداشته باشید.
  • این سرویس از تکنولوژی Blockchain استفاده نمی‌کند.
  • اگر قصد استفاده از اپلیکیشن و سرویس‌های تغییر IP رایگان را دارید، ممکن است کل ترافیک شبکه شما شنود شود پس تا حد ممکن از آن‌ها استفاده نکنید.
  • در سیستم‌عامل اندروید، دسترسی‌هایی که اپلیکیشن‌های تغییر IP درخواست می‌کنند را بررسی کنید و مطمئن شوید مورد غیر عادی در میان آن‌ها نیست.
  • حتما سعی کنید سرویسی را خریداری کنید که از امنیت آن مطمئن هستید.
  • پس از مدتی استفاده از تلگرام، تشخیص داده می‌شود که شما کاربر روسیه نیستید و باید مجدد پروسه تغییر IP را طی کنید.
  • هیچ خبر رسمی در این باره منتشر نشده است و مشخص نیست تا چه زمان قادر به استفاده از این سرویس هستید.

 

برچسب ها:

دیدگاه ها ۰

دیدگاه خود را ارسال کنید.