نسخه نهایی iOS 13 منتشر شد

ساعاتی پیش اپل بالاخره نسخه نهایی از iOS 13 را برای عموم کاربران عرضه کرد.

این آپدیت برای دستگاه‌های زیر قابل دریافت و نصب است:

در iOS 13 تمرکز اصلی اپل بر روی بهبود پایداری، سرعت و عملکرد سیستم‌عامل در تمام دستگاه‌ها بوده است به این معنی که بر اساس گفته اپل، در این نسخه سرعت باز شدن برنامه‌ها تا حدود دو برابر سریع‌تر شده، حجم اپلیکیشن‌های دانلودی از اپ استور با ایجاد تغییراتی در ساختار باندل کمتر شده است و در نتیجه فضای کمتری از فضای دستگاه شما گرفته خواهد شد. و با تمام این تغییرات در دستگاه‌هایی که از Face ID پشتیبانی می‌کنند شاهد افزایش سرعت کارکرد این ویژگی خواهیم بود.

در کنار این بهبود‌ها شاهد ویژگی و تغییرات جدیدی هم در این نسخه هستیم. در iOS 13، در کنار ویژگی Dark Mode، شاهد تغییرات بنیادینی در اپلیکیشن‌های پیش‌فرض این سیستم‌عامل هم هستیم. تغییراتی همانند امکان ویرایش ویدیو در اپلیکیشن Photos و امکان ویرایش حرفه‌ای تصاویر با ابزار‌های جدیدی که در این برنامه قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با این ویژگی‌ها آشنا خواهید شد.

 

حالت تیره

یکی از ویژگی‌هایی که تا پیش از در macOS وجود داشت و بسیاری از کاربران به استفاده از آن عادت کرده بودند ویژگی Dark Mode یا حالت تیره بود.
در iOS 13 بالاخره این حالت تیره اضافه شد و از این پس می‌توانید از یک محیط تاریک در سطح سیستم‌عامل استفاده کنید و تجربه جدیدی را بدست بیاورید. این ویژگی در اختیار تمام توسعه‌دهندگان هم قرار گرفته است و می‌توانند اپلیکیشن‌های خود را برای این حالت بهینه کنند. همچنین حالت تیره را می‌توان طوری تنظیم کرد که با طلوع و غروب خورشید، فعال و غیرفعال شود.

 

اپلیکیشن Photos

یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که در اپلیکیشن‌های پیش‌فرض iOS 13 رخ داده است، اپلیکیشن Photos است.
در اپلیکیشن Photos به کمک ویژگی Machine Learning تمام تصاویر شما در امنیت کامل بررسی می‌شوند و یک اسلاید از بهترین تصاویر در روز/ماه/سال را همیشه در ورود به این اپلیکیشن خواهید دید.
همچنین یکی از کمبود‌هایی که همیشه در اپلیکیشن Photos احساس می‌شد عدم وجود یک ویرایش‌گر با امکانات مناسب بود. در iOS 13 این کمبود تا حد قابل قبولی برطرف شده است و به کمک ابزار‌های جدیدی که به آن اضافه شده می‌توانید بخش‌های بیشتری از یک عکس را ادیت و تغییرات مد نظر خود را بر روی آن اعمال کنید. بخشی از این ویژگی‌ها برای ویدیو‌ها هم قابل دسترس است و از این پس می‌توانید در خود اپلیکیشن Photos ویدیو‌ها را بچرخانید، کراپ کنید یا فیلتر برروی آن‌ها اعمال کنید.

Sign In with Apple

در iOS و اپلیکیشن‌های این سیستم‌عامل برای استفاده از تمام امکانات آن‌ها همیشه نیاز به ثبت‌نام وجود دارد. این عمل از چندین طریق قابل انجام است. ثبت‌نام از طریق شبکه‌های اجتماعی همانند فیس‌بوک یا حساب گوگل و یا وارد کردن دستی اطلاعات که شامل ایمیل و رمز عبور است. اما اپل در iOS 13 ویژگی جدیدی را معرفی کرد بنام Sign In with Apple که به کمک این ابزار، می‌توانید در تمام اپلیکیشن‌هایی که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند بدون وارد کردن هیچ اطلاعاتی و تنها با اطلاعات موجود در Apple ID خودتان ثبت‌نام کنید. جالب است بدانید که در این ثبت‌نام به هیچ عنوان از ایمیل شما استفاده نمی‌شود و یک ایمیل رندوم توسط اپل ساخته و از آن استفاده خواهد شد.

اپلیکیشن Maps

اپلیکیشن نقشه در iOS به دلیل محدودیت‌هایی که برای ما کاربران ایرانی وجود دارد تا حد بسیاری غیر قابل استفاده است و به هیچ عنوان نمی‌توان از ویژگی‌های فعلی و جدیدی که به آن اضافه شده استفاده کرد. اما به طور کلی در iOS 13، اپلیکیشن Maps تغییرات بسیاری در کشور آمریکا داشته است و تا پایان سال ۲۰۱۹ این تغییرات به باقی ایالت‌های این کشور هم خواهد رسید و تا سال ۲۰۲۰ باقی کشور‌ها هم تحت پوشش قرار خواهند گرفت. از تغییرات این اپلیکیشن می‌توان به تصاویر ۳ بعدی یا به اصطلاح street-level imagery از مکان‌ها و خیابان‌ها اشاره کرد که راحت‌تر می‌توانید مسیر و مکان مورد نظر خود را پیدا کنید. در ادامه این تغییرات می‌توان به ویژگی Collections اشاره کرد که با ساخت یک لیست از رستوران، کافه‌ها یا جاهای دیدنی می‌توانید مدیریت بهترین از مکان‌هایی که باید بازدید کنید داشته باشید.

اپلیکیشن Reminders

در iOS 13، اپلیکیشن Reminders به طور کامل بازطراحی شده است و باعث شده است که به بهترین شکل ممکن کار‌های خود را مدیریت و برنامه ریزی کنید. به کمک منو ابزار سریع که بالای این اپلیکیشن قرار گرفته است می‌توانید یک دید کلی به تمام کار‌های انجام شده و کار‌هایی که باید انجام دهید داشته باشید و با افزایش ویژگی‌های این اپلیکیشن هم اینک این امکان را دارید که برای هر Task، یک تاریخ یک مکان یا حتی تصویر اضافه کنید.

اپلیکیشن Messages

در اپلیکیشن Messages به کمک ویژگی Memoji می‌توانید برای خود یک پک استیکر درست کنید که امکان این را خواهید داشت که آن را به اشتراک بگذارید و تمام دوستانتان با اسم و تصویری که شما علاقه دارید در لیست کانتکت آن‌ها ظاهر شوید. همچنین پک استیکری که می‌سازید در بخش Emoji‌های کیبرد در دسترس خواهد بود و می‌توانید در سایر اپلیکیشن‌ها همانند تلگرام هم از آن استفاده کنید.

دستیار صوتی Siri

دستیار صوتی Siri هم اکنون صدایی نزدیک‌تر به واقعیت دارد و به کمک اپلیکیشن Siri Shortcuts، می‌توانید بسیاری از کار‌هایی که در طول روز با اپلیکیشن‌ها انجام می‌دهید را به سیری بسپرید و تنها با یک فرمان صوتی آن‌ها را اجرا کنید.

سایر ویژگی‌ها:

  1. قابلییت CarPlay در iOS 13 به طور کامل بازطراحی شده و با یک داشبورد جدید در مانیتور خودرو تمام اطلاعاتی که لازم دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  2. HomePod هم اکنون می‌تواند صدای افراد مختلف را شناسای کند و درخواست‌های شخصی مربوط به هر فرد را پاسخ دهد. همانند خواندن پیام یا پخش موزیک‌های افراد مختلف.
  3. با داشتن AirPods، سیری می‌تواند تمام پیام‌های دریافتی را برای شما بخواند و به کمک ویژگی Audio Sharing می‌توانید صدای یک موزیک یا فیلم را با شخص کنار خود به اشتراک بگذارید.
  4. اپلیکیشن Note هم اکنون یک گالری دارد که می‌توانید یادداشت‌های خود را با دسته‌بندی بهتری مشاهده کنید.
  5. ویژگی QuickPath که امکان تایپ کردن با Swipe کردن بین کلمات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.


نسخه نهایی iOS 13 هم اینک از طریق Software Update قابل دریافت و نصب است.

نسخه نهایی iOS 13.1 هم در تاریخ ۲۴ سپتامبر عرضه خواهد شد.

برچسب ها:

دیدگاه ها ۰

دیدگاه خود را ارسال کنید.