چه اتفاقی برای اپلیکیشن‌های ایرانی iOS افتاد و سرنوشت آن‌ها چه می‌شود؟

هفته‌هاست که خبری در حال دست به دست شدن بین کاربران است با این موضوع که اپل در حال محدود‌سازی «گواهی توسعه‌دهنده سازمانی» (Enterprise Developer Certificates) شرکت‌هایی است که استفاده غیرقانونی از این سرویس دارند. متاسفانه از دیروز این سخت‌گیری‌ها به مارکت اپلیکیشن‌های ایرانی هم رسید و از صبح امروز تعداد قابل توجهی از اپلیکیشن‌های ایرانی دیگر در iOS اجرا نمی‌شوند.

گواهی‌های توسعه دهندگان سازمانی در واقع به شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها این امکان را میدهد که اپلیکیشن‌های خود را خارج از فضای اپ استور و به دور از دردسر‌‌های متداول این روند، منتشر کنند. در خصوص شرکت‌های واقع در کشور‌های خارجی که هنوز در لیست تحریم‌های آمریکا قرار نگرفته‌اند، از این ویژگی به صورت متداول استفاده می‌‌شود و بیشتر برای انتشار و در دسترس قرار دادن اپلیکیشن‌ها داخل‌سازمانی برای کارمندان به کار برده می‌شود، اما برخی دیگر و به واسته دلال‌های چینی، این اکانت‌‌ها و گواهی‌ها را خریداری می‌کنند و به کمک آن سعی در انتشار اپلیکشین‌های کرک شده، قمار و غیره دارند که همین امر موجب شد اپل در چند هفته گذشته بیش از پیش به این دسته از گواهی‌ها توجه کند.

اما کاربرد این گواهی‌های توسعه دهندگان سازمانی برای کاربران ایرانی چی هست؟

در واقع به لطف تحریم‌های اعمال شده بر کشور عزیزمان، انتشار اپلیکیشن‌هایی که ماهیت ایرانی دارند در اپ استور ممنوع شده و اپل سریعا آن‌هارا ریجکت یا پاک می‌کند. به همین دلیل روی آوردن به روش فوق و استفاده از این گواهی‌‌ها در ابتدا ایده خوبی بود. با گذشت زمان و راه افتادن فروشگاه‌های متنوع انتشار اپلیکیشن دسترسی کاربران تازه وارد ایرانی به این نوع اپلیکشین‌ها واقعا راحت شد و به راحتی می‌توانستند اپلیکیشن‌های ایرانی که لازم دارند را از داخل خود وبسایت محصول یا استور‌های موجود نصب کنند.

این عمل به واقع برای ما خیلی کاربردی هستش و در استفاده ازش لذت می‌بریم، ولی چرا اپل اکانت‌هارو بسته؟ همونطور که بالا توضیح دادم فعل عمل درست به‌نظر میاد و در واقع برای ما تنها راه حل موجود برای انتشار اپلیکیشن‌هامون هست. ولی در واقع از نظر اپل در حال انجام یک کار غیر قانونی هستیم! و انتشار اپلیکشین‌ها کرک شده و یا اپلیکیشن‌هایی که از مرحله تایید اپل برای ورود به اپ استور نگذشته‌اند به گفته خود اپل قابل اعتماد نیستند. اپل هم اعلام کرد که توسعه دهندگانی که از این گواهی‌ها در جهت سو استفاده می‌کنند خلاف تعهدنامه این شرکت عمل کرده‌‌اند و مجوزشان باطل خواهد شد.

اما خب این روند به همین راحتی‌ها هم نیست و حتما باید یک لیستی از اپلیکیشن‌‌های ایرانی در دست داشته باشند و مستقیما گزارش شده باشد که خب، احتمالا یکی واقعا این کار را انجام داده! متاسفانه…

در واقع از یک طرف به دلیل تحریم‌ها نمیتوانیم اپلیکیشن‌های خودمان را داخل اپ استور بگذاریم و به دلیل غیر قانونی بودن این عمل هم از دیدگاه اپل باید هر لحظه منتشر باشیم که اپل مجوز‌ها را باطل کند!

لیست اپلیکیشن‌های ایرانی مسدود شده از سمت اپل

همانطور که مشاهده‌ می‌کنید اپلیکیشن‌های پر استفاده اکثر کاربران مسدود شده است، اسنپ، دیجی‌کالا و غیره.

راه کار؟

برای اپلیکیشن اسنپ به گفته برنامه‌نویس آن:

واسه اسنپ گرفتن رو آیفون دو تا راه دارید:

۱. اگه قبلاً از App Store گرفته بودید، دوباره می‌تونید برید از تو Purchases دانلودش کنید.

۲. با آیفون برید https://snapp.ir  که ریدایرکت می‌شه به web app مون.

برای اپلیکیشن دیجی‌کالا:

کاربران عزیز اپلیکیشن دیجی‌کالا؛ در صورت بروز اختلال در اپلیکیشن، لطفا از وب‌سایت دیجی‌کالا (نسخه‌ موبایل وب) در مرورگر خود استفاده کنید.
www.digikala.com

برای اپلیکیشن بانک ملت:

مشتری گرامی؛ جهت استفاده از همراه بانک ملت، ابتدا نسخه فعلی را حذف و سپس نسخه جدید را از سایت همراه بانک ملت دانلود و نصب نمایید.
درصورت فراموش نمودن رمز همراه بانک می‌توانید به نزدیکترین شعبه یا سامانه بانکداری اینترنتی مراجعه و رمز جدید دریافت نمایید. بانک ملت

اپلیکیشن آپ:

کاربر عزیز آپ!
به علت محدودیت اعمال شده از سوی شرکت اپل برای اپلیکیشن های بانکی و پرداخت ایرانی، اپلیکیشن آپ برای گوشی آی او اس شما غیرفعال شده است.
همکاران ما در حال بررسی این مورد هستند و به زودی این مشکل حل و به شما اطلاع رسانی خواهد شد.
“با سپاس از شکیبایی شما”


اپلیکیشن تپ‌سی:

با توجه به محدودیت‌های اعمال شده از سوی شرکت اپل، برخی از کاربران برای استفاده از نسخه iOS تپ‌سی دچار مشکل شده‌اند. این بخش از کاربران می‌توانند نسخه موجود در گوشی خود را پاک کرده و با مراجعه به سایت تپ‌سی از طریق لینک زیر، مجددا آن را دریافت و نصب کنند. https://tap30.ir/download/ios 

در صورت انتشار بیانیه‌ای از سوی شرکت‌ها، در این پست درج خواهد شد.

راه‌کار برای دیگر اپلیکیشن‌ها؟

فعلا هیچی! باید صبر کرد و دید شرکت‌ها می‌توانند که گواهی‌های دیگری را تهیه کنند یا خیر.

برچسب ها:

دیدگاه ها ۰

دیدگاه خود را ارسال کنید.