اپ استور ۱۰ ساله شد

اپ استور ۱۰ ساله شد

۱۰ سال پیش در چنین روزی فروشگاه مجازی اپلیکیشن‌های آیفون در اختیار کاربران این دستگاه قرار گرفت و امروز تولد ده سالگی این فروشگاه موفق است. زمانی که آیفون در سال ۲۰۰۷ عرضه شد، امکان نصب اپلیکیشن‌هایی غیر از اپلیکیشن‌های سیستمی برروی این دستگاه وجود نداشت و تنها راه حل ارائه شده اپل که در آن زمان از آن خیلی هم مطمئن بود، Web Applicationها بودند. با گذشت زمان کمی از عرضه اولین نسخه سیستم عامل آیفون برخی از توسعه دهندگان امکانی را پیدا کردند که اپلیکیشن‌های Native را برای این سیستم عامل توسعه دهند و این چنین بود که فرآیندی به نام جیلبریک کردن به وجود آمد. در آن زمان با جیلبریک کردن و استفاده از اپلیکیشن Installer می‌توانستید اپلیکیشن‌های جدیدی را برروی آیفون خود نصب کنید.

در همان روزهای اول عمومی شدن اولین نسخه جیلبریک آیفون، اپل اعلامیه‌ای را منتشر کرد که در آن به کاربران اخطار می‌داد در صورت جیلبریک کردن امکان آپدیت کردن سیستم عامل خود را از دست خواهید داد و ممکن است اطلاعات شما در اختیار افراد دیگری قرار گیرد. اپل که پیشرفت اپلیکیشن‌ها را دیده بود سرانجام تصمیم گرفت که یک ابزار توسعه برای آیفون را معرفی و سرانجام عرضه کند. در اوایل سال ۲۰۰۸ بود که استیو جابز اعلام کرد بزودی SDK (ابزار توسعه) سیستم عامل آیفون را در اختیار توسعه دهندگان قرار خواهد داد تا اپلیکیشن‌های کاملا Native را برای آیفون توسعه دهند. سپس در WWDC آن سال نسخه نهایی این SDK معرفی شد و برای اولین بار نام اپ استور دیده شد. اپ استور به مکانی تبدیل شد تا توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های خود را برای آیفون به فروش برسانند. اپل اعلام کرد که با وجود یک فروشگاه که خود اپل برروی آن نظارت خواهد داشت، هم کیفیت اپلیکیشن‌ها تضمین خواهد شد و هم امنیت کاربران حفظ خواهد شد.

سرانجام در تاریخ ۱۰ جولای ۲۰۰۸ بود که نسخه نهایی iPhone OS 2.0 منتشر شد و اپ استور در اختیار تمام کاربران قرار گرفت. این نسخه برای iPhone 2G منتشر شده بود و فردای آن روز هم iPhone 3G در بازار جهانی عرضه شد و از ابتدا شامل اپ استور می‌شد.

حالا پس از گذشت ۱۰ سال این فروشگاه رشد بی نظیری را داشته است و تبدیل به بزرگترین فروشگاه اپلیکیشن‌های جهان شده است. در این سال‌ها بارها مشکلاتی در زمینه تایید اپلیکیشن‌ها پیش آمد اما هنوز هم به عنوان امن‌ترین فروشگاه نرم افزاری در دنیای اینترنت از آن یاد می‌شود. البته نباید فراموش کنیم که از سال گذشته به واسطه تحریم‌های آمریکا شاهد حذف شدن اپلیکیشن‌های ایرانی از این فروشگاه نرم افزاری بوده‌ایم و توسعه دهندگان ایرانی از راه‌های دیگری اقدام به انتشار اپلیکیشن‌های خود کرده‌اند.

۱۰ سال دوم عمر اپ استور از امروز شروع شده است و مشخص نیست که این مسیر در سال‌های آینده به کجا خواهد رفت، اما قطعا همچنان از اپ استور به عنوان پیشرو در این بازار یاد خواهد شد.

منبعApple

برچسب ها:

دیدگاه ها ۰

دیدگاه خود را ارسال کنید.