با iOS 9 بیشتر آشنا شویم

با iOS 9 بیشتر آشنا شویم

در کنفرانس جهانی برنامه نویسان, اپل نسخه جدیدی از سیستم عامل iOS را برای آیفون, آیپاد و آیپد منتشر کرد. بر اساس آنچه پیش تر شنیده بودیم, تمرکز اصلی اپل در این نسخه افزایش پایداری سیستم و رفع باگ ها بوده است. اپل پیش تر در هنگام معرفی نسخه پلنگ برفی مک در سال ۲۰۰۹, چنین کاری را انجام داده بود, در آن زمان, اپل پس از اضافه کردن انبوهی از امکانات مختلف در چندین نسخه مختلف, در نسخه پلنگ برفی, به جای افزودن لیست بلندی از امکانات, تمرکز را روی افزایش پایداری قرار داد, در iOS 9 نیز چنین حرکتی صورت گرفته زیرا اپل در نسخه های iOS 7 و iOS 8 تغییرات بنیادین زیادی در سیستم عامل ایجاد کرد و حال زمان آن فرا رسیده که اپل روی پایداری سیستم تمرکز کند و البته شرایط پایداری و سرعت سیستم را در دیوایس های قدیمی تر به مانند آیفون ۴ اس و آیپد ۲ که در سال ۲۰۱۱ منتشر شده اند را بهبود ببخشد.
اما در هر حال, iOS 9 نیز قابلیت هایی جدیدی به همراه دارد. که در ادامه به معرفی آنان خواهیم پرداخت.

رابط کاربری
اپل دو سال پیش در iOS 7  ظاهر سیستم عامل را به طور کلی تغییر داد , بنابراین همانطور که انتظار میرفت تغییر بنیادینی در ظاهر iOS 9 صورت نگرفته است, و تنها می توان به تغییر فونت پیش فرض سیستم از Helvetica Neue به فونت سانفراسیسکو اشاره کرد. فونت San Francisco امتحان خود را در ساعت اپل پس داده است و به نظر اپل علاقه خاصی به این فونت پیدا کرده است.
 
اپلیکیشن نت
اپلیکیشن نت یا همان دفترجه یادداشت یکی از پر کاربرد ترین اپلیکیشن های سیستم عامل است. در iOS 9, اپل امکان اضافه مستقیم عکس, ویدیو, لینک و حتی تصاویر کشیده شده با انگشت به این نرم افزار می دهد.

 
سیری
در iOS 9, سیری هوشمند تر شده است و البته لباسی جدید به تن کرده است. رابط کاربری سیری شباهت زیادی به نسخه سیری در ساعت اپل پیدا کرده است. هوشمندی سیری به کاربران امکان می دهد که محدوده جستجو را کوچک تر و دقیق تر کنند. به طور مثال سیری می تواند عکس ها را در یک بازه زمانی خاص یا برای یک مکان خاص جدا کرده و به کاربران ارائه دهد. در کنار آن سیری براساس اطلاعات موجود در آخرین اپلیکیشن باز شده, می تواند به کاربران جهت ذخیره اطلاعات در تقویم یا دفترچه یادداشت کمک کند.
 
Apple Maps
اپلیکیشن نقشه های اپل, میزان قابلیت های جدیدی در این نسخه جدید از سیستم عامل است. اپل سرانجام بعد از سه سال, قابلیت Transit را به این نقشه ها اضافه کرد. قابلیت Transit به عرضه اطلاعات پیرامون سرویس حمل و نقل عمومی (‌قطار, اتوبوس و تراموا) می پردازد. همچنین در نقشه های اپل, می توان به طور کلی نقشه های ترن های زیر زمینی را نیز مشاهده کرد که به خودی خود در شهر های بزرگ بسیار کاربردی است. اطلاعات عرضه شده توسط بخش Transit در مرحله اول برای شهر های کشور چین, بالتیمر, مکزیکو, سانفراسیسکو, نیویورک, تورنتو, لندن, برلین و پاریس در دسترس خواهد بود و به مرور برای شهر های دیگری آپدیت خواهد شد.
 
اپلیکیشن جدید News
در iOS 9, اپل با حذف اپلیکیشن newsstand, اپلیکیشن جدید News را معرفی کرد. اگر بخواهیم به صورت خلاصه و در یک جمله اپلیکیشن news را معرفی کنیم باید بگوییم که با ورژن اپلی اپلیکیشن Flipboard طرف هستیم. کاربران می توانند با انتخاب موضوعات مورد علاقه شان, از آخرین خبر ها و ملاقات پیرامون آن موضوعات در یک محیط چند رسانه ای مطلع شوند. اپلیکیشن News رابط کاربری زیبایی دارد و در کنار عکس ها, تصاویر متحرک, امکان تماشای مستقیم ویدیو ها را نیز فراهم می کند. اپلیکیشن News, حتی از روزنامه های محلی نیز پشتیبانی می کند اما برای استفاده از آن باید کمی صبر کنید. این قابلیت فعلا تنها برای آمریکا, بریتانیا و استرالیا در دسترس است.
شاید بتوان گفت که اپل با اپلیکیشن News, براحتی اپلیکیشن Flipboard را از لیست اپلیکیشن های پرطرفدار iOS کنار گذاشت.

 
تقسیم صفحه نمایش در آیپد
سال هاست که کاربران اپل در انتظار قابلیت تقسیم صفحه بخصوص در آیپد هستند, تاکنون شاید به دلیل کمبود رم در دیوایس های iOS , وجود این قابلیت زیاد منطقی به نظر نمی رسید اما پس از عرضه آیپد ایر ۲, وجود این قابلیت بیش از پیش لازم به نظر می رسید, بنابراین سرانجام اپل در iOS 9 قابلیت تقسیم صفحه در آیپد را با نام SplitView  معرفی کرد. بنابراین کاربران می توانن صفحه را به دو قسمت تقسیم کرده و دو اپلیکیشن مجزا در آن اجرا کنند. این قابلیت به کاربران اجازه می دهد که محتوا هر صفحه را با دراگ و دراپ به صفحه دیگری انتقال دهند. اپلیکیشن ها با نسبت ۵۰ به ۵۰ یا ۷۰ به ۳۰ درصد در کنار یکدیگر به صورت پیش فرض باز می شوند.
در اپلیکیشن هایی که مختص به پخش ویدیو هستند ( یوتویب. ESPN و … ), کاربران می توانند ویدیو را به صورت یک پنجره شناور در طول صفحه در پنجره های دیگر مشاهده کنند.
 
قابلیت دیگری که در این زمینه وجود دارد SlideOver نام دارد که کاربران می توانند برخی از اپلیکیشن ها تنها با سوایپ کردن از راست به چپ باز کرده. در این حالت دو اپلیکیشن را با نسبت ۷۰ به ۳۰ باز می شود و البته اپلیکیشن های یادشده می بایست برای این قابلیت طراحی شوند, هر چند که اپل ادعا می کند که طراحی اپلیکیشن ها برای SlideOver تنها چند دقیقه طول میکشد. قابلیت SplitView  فقط روی آیپد ایر ۲ قابل استفاده است٬  و SlideOver نیز برای آیپد ایر به بعد و آیپد مینی ۲ به بعد قابل اجرا است.
وجود این قابلیت شاید مقدمه بر عرضه آیپد پرو ۱۳ اینچی اپل باشد که مدت هاست شایعات زیادی پیرامون آن می شنویم.

قابلیت Proactive 
اپل در سال ۲۰۱۱, با عرضه اولین قدم خود را برای همگام سازی اطلاعات کاربران با سیستم عامل انجام داد, پس از ۴ سال, حال اپل قدم مهم دیگری در این زمینه برداشته است و حال بیش از گذشته, سیستم عامل با اطلاعات کاربران همگام شده است. قابلیت Proactive, به عنوان لایه جدیدی از صفحه نمایش iOS شناخته شده است و البته در عین حال, جای بخش spotlight را نیز گرفته است اما همچنان کاربران می توانند در آن اسم ها, اپلیکیشن ها و اطلاعات را مورد جستجو قرار دهند و البته می توانند در سایت هایی مانند یوتویب نیز مستقیما به جستجو بپردازند. Proactive همچنین براساس اطلاعات کاربران در تقویم و همچنین لیست تماس ها, یک میانبر تصویری برای افرادی شاید لازم به تماس با آنها باشد به نمایش می گذارد.
در بخش Proactive, اطلاعای که مورد نیاز کاربران است در زمان مناسب خود نمایش داده می شود. به طور مثال اگر کاربری اطلاعات پرواز خود را در تقویم و کارت پرواز را Passbook (که با نام جدید Wallet شناخته می شود) ذخیره کرده است, در زمان معینی پیش از پرواز, اطلاعاتی پیرامون پرواز, دسترسی سریع به کارت پرواز, وضعیت ترافیک تا فرودگاه و اطلاعاتی از این دست را نمایش می دهد.
جدای از این, Proactive به کاربران این امکان را می دهد که بیشتر بر روی وضعیت اطلاع رسانی اینگونه اطلاعات کنترل داشته باشند, در واقع Proactive کاربران را از آنچه که می بایست در زمان خاصی بداند, مطلع می کند و این اطلاعات را در lock screen دیوایس نیز به نمایش می گذارد.
 
قابلیت Quick type برای آیپد
Quick type یکی دیگر از قابلیت های مخصوص آیپد در iOS 9 است. این قابلیت به سه بخش کلی تقسیم می شود
Shortcut Bar: در این حالت نواری بر روی کیبورد پیشفرض آیپد قرار دارد که امکان سریع کپی پست, تغییر حالت فونت را فراهم می کند. API این نوار برای برنامه نویسان مستقل در دسترس است و برنامه نویسان می توانند قابلیت های بیشتری به این نوار اضافه کنند.
Easy text selection: با کشیدن دو اگشت به هر طرف می توان کلمات را در همان جهت انتخاب و برای ادیت یا کپی آماده کرد.
Keyboard shortcuts: در این بخش اگر آیپد به یک کیبورد فیزیکی متصل شود, میانبر های برای استفاده سریعتر از کیبورد و البته سویچ کردن بین اپلیکیشن ها در دسترس کاربران قرار می گیرد.
 
از دیگر قابلیت های iOS 9 می توان به اضافه شدن گزینه Low Power mode برای استفاده بیشتر از باطری, کاهش حجم سیستم عامل به ۱.۳ گیگابایت که می تواند خبر خوبی برای دارندگان دیوایس های ۱۶ گیگابایتی باشد و در نهایت قابلیتی که به کاربران مهاجر از اندروید این امکان را می دهد که راحت تر اطلاعات خود به ios انتقال دهند.
 
iOS 9 از امروز برای برنامه نویسان و از پاییز امسال برای کاربران در دسترس است.
برای iOS 9, اپل از تمامی دیوایس ها متعلق به سال ۲۰۱۱ تاکنون پیشتیبانی می کند و کاربران می توانند از آیفون ۴s به بعد و آیپد ۲ به بعد, دیوایس خود را به iOS 9 آپدیت کنند.

برچسب ها:

دیدگاه ها ۵

  1. احسان

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ۷:۰۲ ب٫ظ

    با سلام و سپاس از زحمات شما
    میخواستم بدونم Ios9 رو از چه زمانی میشه بر روی گوشیهای ایفون نصب کرد؟
    ممنون

  2. V

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ۷:۵۴ ق٫ظ

    سلام و خدا قوت
    ببخشید برای نصب iOS 9 beta باید اکانت دولوپر داشته باشم؟؟
    چطور بخرم؟
    ممنون میشم اگر در سایت قسمتی برای خرید هست لینک بذارید

    • آرین درویشی

      ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ۲:۵۹ ب٫ظ

      لینک دانلود توی انجمن هست
      توضیحات رو اونجا میتونید بخونید

  3. armin

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ۲:۴۰ ب٫ظ

    سلام.اگر سیستم عاملمو آپدیت کنم هرچی تو گوشی داشتم پاک میشه؟

دیدگاه خود را ارسال کنید.