با مک ۱۰.۱۱ OS X El Capitan بیشتر آشنا شویم

با مک ۱۰.۱۱ OS X El Capitan بیشتر آشنا شویم

اپل به مانند سنت چند ساله خود, در هر سال نسخه جدیدی از سیستم عامل مک را در کنفرانس جهانی برنامه نویسان معرفی می کند. از آنجا که بازه های زمانی معرفی نسخه های مک به یک سال کاهش یافته اند, انتظار تغییرات بسیار گسترده و بنیادین از آن نمی رود و در واقع اپل هر سال نسخه های های پیشین را با کمی بهبود در پایداری بهمراه اضافه کردن قابلیت های جدیدی معرفی می کند. امسال نیز به مانند دو سال گذشته, اپل نام نسخه های مک را به نام مناطق معروف ایالت کالیفرنیا نام گذاری می کند, امسال نیز قرعه به نام El capitan افتاد.
El capitan یکی از اصلی ترین صخره های پارک ملی یوسیمیتی است. در El capitan اپل بر روی دو مقوله اصلی پرفنس و تجربه کاربری تمرکز کرده است.
 
رابط کاربری
اپل سال گذشته در نسخه مک یوسیمتی ظاهر سیستم عامل را به طور کلی تغییر داد و از زبان طراحی iOS 7 در آن استفاده کرد, بنابراین همانطور که انتظار میرفت تغییر بنیادینی در ظاهر سیستم عامل مک صورت نگرفته است, و تنها می توان به تغییر فونت پیش فرض سیستم از Helvetica Neue به فونت سانفراسیسکو اشاره کرد. فونت San Francisco امتحان خود را در ساعت اپل پس داده است و به نظر اپل علاقه خاصی به این فونت پیدا کرده است.
 
Apple Maps
اپلیکیشن نقشه های اپل, میزان قابلیت های جدیدی در این نسخه جدید از سیستم عامل است. اپل سرانجام بعد از سه سال, قابلیت Transit را به این نقشه ها اضافه کرد. قابلیت Transit به عرضه اطلاعات پیرامون سرویس حمل و نقل عمومی (‌قطار, اتوبوس و تراموا) می پردازد. همچنین در نقشه های اپل, می توان به طور کلی نقشه های ترن های زیر زمینی را نیز مشاهده کرد که به خودی خود در شهر های بزرگ بسیار کاربردی است. اطلاعات عرضه شده توسط بخش Transit در مرحله اول برای شهر های کشور چین, بالتیمر, مکزیکو, سانفراسیسکو, نیویورک, تورنتو, لندن, برلین و پاریس در دسترس خواهد بود و به مرور برای شهر های دیگری آپدیت خواهد شد.

بهبود سیستم جستجو 
در ال کاپیتان, سیستم جستجو در مک کاملا هوشمند تر شده است, کاربران می توانند با جملات شخصی خود به جستجو بپردازند, سیستم هوشمند جستجو در بخش هایی به مانند spotlight و اپلیکیشن ایمیل وضعیت جستجو را بر مبنای خواسته جملات شخصی کاربران قرار می دهد.

اپلیکیشن نت
اپلیکیشن نت یا همان دفترجه یادداشت یکی از پر کاربرد ترین اپلیکیشن های سیستم عامل است. در مک ال کاپیتان, اپل امکان اضافه مستقیم عکس, ویدیو و لینک به این نرم افزار می دهد.
 
تغیراتی در اپلیکیشن ایمیل
در اپلیکیشن ایمیل, کاربران می توانند به مانند ios, با سوایپ کردن به سمت چپ هر ایمیل را مستقیما حذف کنند, و یا محتوای ایمیل ها (عکس ها, اسناد ها, ویدیو ها …) مستقیما به صفحه جدید برای فرستادن ایمیل جدید دراگ کنند و در نهایت, جالب ترین تغییر در اپلیکیشن میل, امکان تب بندی بخش ارسال ایمیل می باشد که استفاده از این اپلیکیشن ها راحت تر و بهتر از همیشه می کند.

سافاری
در ال کاپیتان, سافاری نیز دارای قابلیت های جدیدی در سیستم تب بندی است. در این نسخه کاربران می توانند صفحات دل خواهشان را پین کنند, صفحات پین شده به مانند بخش Favorite ها عمل می کنند و همواره در زیر آدرس بار مرورگر قرار می گیرند صفحات پین شده همواره در پس زمینه آپدیت خواهند شد و به سرعت آخرین محتوای سایت ها در اختیار کاربران قرار می دهد. در کنار پین ها, اپل امکان استریم ویدیو ها از سایت هایی مانند یوتیوب را به اپل تی وی به صورت مستقیم قرار داده است, در این حالت کاربران مجبور نخواهند بود که برای استریم یک ویدیو به صورت مثال در یوتیوب, کل صفحه نمایش را استریم کنند و تنها ویدیو به اپل تی وی فرستاده می شود.
 
تقسیم پنجره ها در صفحه نمایش 
کاربران مک شاید سالهاست که منتظر این قابلیت هستند, تاکنون اپلیکیشن های نوشته شده توسط برنامه نویسان مستقل وظیفه برآورده کردند این قابلیت را برای کاربران مک داشتند, اما سرانجام اپل در ال کاپیتان, به کاربران اجازه می دهد که براحتی در پنجره در کنار یکدیگر را در صفحه نمایش باز کنند و البته براحتی می توان نسبت دو پنجره در کنار یکدیگر را تغییر داد.

کارایی بالاتر
به طور کلی, مک ال کاپیتان سریع تر از نسخه های گذشته است. براساس ادعای اپل, اجرای اپلیکیشن‌ها تا ۱.۴ برابر٬  سوئیچ‌کردن بین اپلیکیشن ها تا ۲ برابر و باز کردن فایل‌های PDF تا ۴ برابر سریعتر می شود.
 
مک ال کاپیتان, در پاییز به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

برچسب ها:

دیدگاه ها ۰

دیدگاه خود را ارسال کنید.