تغییرات نامحسوس در iOS و OS X

تغییرات نامحسوس در iOS و OS X

شرکت های بزرگ همراه سعی می کنند که آنچه را در ذهن دارند، در طراحی لگوی مربوط به کنفرانس های خبری لحاظ کنند. شعار کنفرانس WWDC امسال اپل، تغییر در مرکز زلزله است. تفسیر نویسنده از شعار کنفرانس امسال این است که شرکت سازنده سیستم عامل های iOS و OS X قصد دارد به جای پرداختن به ظاهر این دو پلتفرم محبوب و اضافه کردن قابلیت های رنگارنگ، بر روی تغییرات زیرپوستی تمرکز کند که حاصل آن ارتقای پایداری، عملکرد و امنیت است.

wwdc15
گزارش های بسیاری در دست است که مشخص میکند مهندسین اپل، با توجه به برخی مشکلات موجود در iOS 8 و OS X 10.10، تلاش می کنند که همان تمرکزی که بر روی پایداری سیستم عامل در Snow Leopard وجود داشت، در سال ۲۰۱۵ و روی محصولات نرم افزاری جدید این شرکت نیز وجود داشته باشد.
البته این به مفهوم نبودن ویژگی های جدید در وژن های آتی سیستم عامل های انحصاری اپل نیست، بلکه تنها اضافه کردن برخی از ویژگی ها به زمان دیگری موکول شده است. تا به اینجا، وجود یک فونت جدید، وجود یک اپلیکشن جدید برای مدیریت ابزارهای مبتنی بر HomeKit، قابلیت تقسیم صفحه نمایش در آیپد و بروزرسانی Maps در ورژن بعدی iOS تایید شده است.
افزودن قابلیت های جدید به سیستم عامل مک کمی چالش برانگیزتر است و طبعا لیست بروزرسانی ها نسبت به iOS 9 محدودتر خواهد بود. لیکن، افزوده شدن فونت جدید و اضافه شدن مرکز کنترل را می توان قطعی دانست.
اگرچه آنچه به اختصار مرور شد، ممکن است در نگاه اول هیجان انگیز نباشد، اما زمانیکه تغییرات زیرپوستی این دو سیستم عامل بررسی می شوند، داستان بسیار جالب می شود.

55757711c218c1f6756ca5ded5d6f6b0
امنیت:
اپل به دنبال افزایش ایمنی هر دو سیستم عامل اختصاصی خود است که شامل یک سیستم ایمنی جدید به نام Rootless (بی ریشه)، بازطراحی اپلیکشن های اپل برای استفاده از iCloud Drive و ویژگی جدیدی به نام Trusted WiFi می شود.
به لطف فناوری Rootless حتی کاربران رده بالای اپل نیز از دسترسی فایل های مشخصی بر روی دستگاه اپلی منع خواهند شد. این عمل به دلیل ایمنی دیتا و برنامه ها و جلوگیری از دسترسی نرم افزارهای مخرب، انجام می شود.
علاوه بر این، بسیاری از اپلیکشن های اختصاصی این غول دنیای دیجیتال، از هسته ای با معماری Imap-based برای انتقال محتوا بین دستگاه های اپلی بهره می برند. این روند به زودی دستخوش تغییر می شود تا فشرده سازی (encryption) بهتر و همگام سازی، سریع تر انجام شود.
همچنین به این منظور، اپلیکشنی با محوریت iCloud Drive در اپل تولید شده است. اما اینکه این برنامه برای عموم عرضه خواهد شد یا نه، هنوز مشخص نیست.
با قابلیت Trusted WiFi نیز، دستگاه های ساخت شرکت اپل، در هنگام اتصال به روترهای وایرلس غیرقابل اعتماد، از سطح فشرده سازی بسیار بالاتری استفاده خواهد کرد. البته ممکن است امسال شاهد ورود این قابلیت به دنیای iOS و OS X نباشیم.

بهینه سازی:
کاربران بسیاری از نحوه عملکردِ کند iOS 8 برروی دیوایس های قدیمی تر شکایت داشته اند. تا کنون روال به این ترتیب بوده است که ورژن کامل iOS طراحی و سپس برخی از قابلیت های آن برای دیوایس قدیمی تر حذف می شدند. اما هم اکنون این روند تغییر یافته و قرار است یک هسته اصلی برای iOS طراحی شود که بدون مشکل روی قدیمی ترین دستگاهی که شرایط استفاده از این بروزرسانی را دارد، عمل کند و سپس قابلیت های مختلف بسته به شرایط سخت افزاری دستگاه های مختلف، یکی یکی به این هسته اضافه شوند.
به کمک این روند، امکان دارد دیوایس های تولیدی Apple برای مدت طولانی تری، بروزرسانی سیستم عامل را دریافت کنند.

تغییر در Swift:
در حال حاضر، iOS شامل کتابخانه کدهای زبان برنامه نویسی سوییفت نمی شود. به همین دلیل، برنامه نویسان به اجبار این کدها را درون اپلیکشن های خود قرار می دهند. این مسئله باعث افزایش حجم یک برنامه که با swift نوشته شده، می شود و فضای بیشتری از دستگاه را اشغال خواهد کرد.
با معرفی iOS 9 و OS X 10.11 بروزرسانی سوییفت، به پایداری رابط باینری اپلیکشن (ABI) خواهد انجامید و کدهای آن از پیش بر روی سیستم عامل نصب شده خواهد بود. به این ترتیب اپلیکشن های کم حجم تر و فضای بیشتری در اختیار کاربران خواهد بود.
آنچه در این بخش بررسی شد، بخش کوچکی از اقیانوس iOS و OS X است و باید برای بررسی جامع و کامل این دو، تا پایان کنفرانس WWDC امسال و ارائه نسخه های بتا صبر نمود. اما مطمئنا تغییرات مهم و تاثیرگذاری در راه است.

 

و اما فونت جدید iOS 9 و OS X 10.11

براساس صحبت هایی که منابع موثق با ۹to5mac داشته اند، اپل قصد دارد فونت iOS9 و OS X 10.11 به فونت اپل واچ جدید تغییر دهد.
فونت جدید طراحی شده توسط اپل، یعنی “San Francisco” جایگزین فونت قبلی یعنی “Helvetica Neue” خواهد شد. این فونت قبلاْ همراه با iOS 7 و OS X Yosemite عرضه شده است. هدف اصلی اپل از ساخت فونت جدید “San Francisco” که سپتامبر سال گذشته روی اپل واچ عرضه شد خوانا تر بودن آن است.
آنگونه که گزارش شده، فارغ از اندازه، میزان پویایی آن افزایش یافته که این باعث می‌شود از وضوح و خوانایی بیشتری برخوردار باشد.
همچنین طبق اظهارات منابع مطلع، سردمداران اپل نیز بر این باورند که این ظاهر جدید باعث می‌شود از کهنه شدن فضا و محیط iOS و OS X جلوگیری شود. این در حالیست که برخی از مهندسان اپل اظهار داشته‌اند که طرفدار این فونت نیستند چراکه ممکن است روی صفحه نمایشگرهای -به ویژه- غیر رتینا نسبتا سخت تر دیده شوند.

تجهیز سیستم عامل به یک فونت جدید فرآیند پیچیده ایست که مستلزم بکارگیری ترفندهای نرم افزاری متعدد و انجام تست های جدی جهت حصول اطمینان از صحت عملکرد سیستم می باشد.

اپل قصد دارد در ماه ژوئن همزمان با برگزاری WWDC با حضور توسعه دهندگان از iOS 9 و OS X 10.11 رونمایی کند.
نظر شما در رابطه با فونت جدید چیست؟ کدام یک را ترجیح می‌دهید؟

برچسب ها:

دیدگاه ها ۰

دیدگاه خود را ارسال کنید.