عصر یخبدان برای صنعت ساعت‌های سویسی در راه است

اپل به طور رسمی در ۹ مارچ اعلام کرد که جدیدترین محصول از خانواده اپل از ماه آپریل با قیمیتی بین ۳۴۹ دلار تا ۱۷۰۰۰ دلار عرضه خواهد شد. شرایط بعد از معرفی ساعت اپل, دقیقا ما را به یاد سال ۲۰۱۰ می اندازد که استیو جابز فقید آیپد را معرفی کرد. در آن زمان بسیاری از کاربران و مدیران برجسته دنیای فناوری٬ آخرین محصول اپل را به تمسخر گرفتند اما دیری نپایید که آیپد ضربه سنگینی به بازار نت بوک ها وارد کرد. ساعت اپل هم شروعی به مانند آیپد داشته است و باید گفت که در اکثر نقد ها توسط مدیران شرکت های دیگر به تمسخر گرفت شده است, اما حداقل از دید قیمت دهی ساعت اپل می توان فهمید که اپل, ساعت های شکست خورده آندرویدی را رقیب خود نمی داند و به شاید بتوان گفت که اپل رو به سمت صنعت کلاسیک ساعت های سوئیسی نشانه رفته است. بعد از سه روز, اولین خبر از این صنعت لوکس سوئیسی در فضای اینترنت منتشر شد, Elmar Mock, یکی از پایه گذاران کمپانی سوئیسی سواچ است در گفتگویی که با بلومبرگ داشت اعلام کرد که اگر شرکت های سوئیسی رویه خود را تغییر ندهند, به مانند صنعت CD , بعد از عرضه آیپاد و آیتونز و شرکت نوکیا بعد از عرضه آیفون, عصر یخبدان برای این شرکت ها از راه می رسد و به طور واضحی هزاران شغل و صنعت ساعت سازان سوئیسی را با خطر روبرو می کند.

 المار معتقد است که ساعت اپل به سرعت در شروع کار فروشی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون نسخه در سال اول را خواهد داشت و مقابل, صنعت ساعت های سوئیسی تنها ۲۸.۶ میلیون ساعت را در سال ۲۰۱۴ عرضه کرد که البته هیچ کدام از آنها هوشمند نبوده اند. او می افزاید که شرکت اپل در عرضه ساعت اپل به سرعت به موفقیت می رسد و این موفقیت فشار زیادی بر صنعت سنتی ساعت های سوئیسی وارد می کند و هزاران شغل را تحت تاثیر خود قرار می دهد و تقریبا تمامی ساعت ها بین رنج ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ فرانک سوئیس ( ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار ) به صورت مستقیم در خطر از دست دادن بازار خود به ساعت اپل هستند. المار معتقد است که عصر یخ بندان پیش روی ماست و در واقع به طور واضحی صحبت های جانی ایو که اعلام کرده بود که با عرضه ساعت اپل, ساعت سازان سوئیسی در یک بحران قرار میگرند را تایید کرد. او در ادامه یاد کرد که او با مدیر عامل فعلی سواچ٬ آقای Nick Hayek که در اندیشه ساخت ساعت های هوشمند نه چندان مناسب برای جنگ با اپل است, تفاوت نظر دارد.

 عرضه ساعت اپل زمانی را به یاد المار موک می آورد که ساعت هایی با قیمت کمتر در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰, صنعت ساعت سازان لوکس را با یک بحران جدی روبرو کرد. او می گوید:

متاسفانه, این موضوع دهه بحران ساعت سازان سوئیسی را به یاد من می آورد, و حداقل تاکنون می بینیم که ساعت سازان سوئیسی دقیقا همان اشتباهی را می کنند که در دهه ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ انجام شد. آنان پر از غرور و تکبر هستند و ساعت های هوشمند را جدی نمی گیرند. 

و در آخر المار موک افزود که اگر اپل در عرضه ساعتش شکست بخورد, چیزی را به عنوان پولدار ترین کمپانی تاریخ از دست نمی دهد, اما اگر پیروز شود و ساعت سازان سوئیسی وارد بازی نشوند, این صنعت در سوئیس خواهد مرد. المار عقیده دارد که برای ورود به عرصه ساعت های هوشمند دیر شده است اما هنوز خیلی دیر نیست و باید ساعت سازان سوئیسی از خواب بیدار شوند, البته او از اینکه برخی برند های صاحب نام ساعت سازی, در فکر ساخت ساعت های هوشمند هستند, ابراز رضایت کرد. اما او عقیده دارد که ساعت سازان سوئیسی از ماه آپریل پس از عرضه ساعت اپل به یک بحران وارد می شوند و اگر به صورت سریع واکنش نشان ندهند, بازی را باخته اند.

برخی ساعت سازان به نام, مانند TAG Heue اعلام کرده اند که در چند سال آینده وارد بازی ساعت های هوشمند می شود. Jean-Claude Biver مدیر کمپانی Jean-Claude Biver اعلام کرده است که از ورود اپل به بازار ساعت سازان هوشمند خوشحال است. او می گوید که اپل به خوبی درها را برای ورود ساعت های هوشمند به زندگیمان باز می کند و اینکار آنها, منجر به این می شود که جوان های بیشتر به دنبال ساعت های هوشمند باشند, حتی بیش از ساعت های کلاسیک.

در نهایت به نظر می رسد که برخلاف ادعای برخی از منتقدان اپل, ساعت این شرکت نیز به مانند آیپاد, آیفون و آیپد به یک استاندارد در صنعتش تبدیل می شود و در واقع راه را برای ورود دیگر شرکت ها هموار می کنند, کاری که ساعت های مبتنی بر آندروید و تایزن در سال گذشته موفق به انجام آن نشده اند.

برچسب ها:

دیدگاه ها ۲

  1. وحید

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ ۱۰:۵۹ ب٫ظ

    مدل ۶۰۰ دلاری با مدل ۱۷۰۰۰ هزار دلاری اپل واچ فقط تو جنس بدنه با هم فرق میکنن … و این دلیل مناسبی برای افزایش قیمت نیست به هیچ وجه .
    ولی وقتی شما یک رولکس مدل Deep Sea Dweller رو میخرید یک ساعت آیکانیک رو میخرید که از طلا سفید و سرخ با هم و یاقوت درش استفاده شده ، فنر بسیار با دقت پاراکروم داره و زمانی پی میبرید که این ساعت یک نماد مهندسی به تمام معنا هستش وکه تا عمق ۴ هزار متری کاملا ضد آبه . درسته کسی تا اون عمق نمیره ولی اینکه تونستن یه کاری کنن که این ساعت بتونه این مقدار فشار رو تحمل کنه قیمت ۱۲ هزار دلاری اون معقول به نظر میاد . (جدا از ارزش برند و لوکس و اصل و نسب دار بودن بعمنای واقعیش)

  2. شراره

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ۱۲:۰۱ ب٫ظ

    من از طرفدار های اپل هستم، و مدت زیادی است که منتظرم این ساعت هستم، ولی:
    ۱- اگر قصد تهیه برند فشن داشته باشم، ورساچهرا ترجیه می دهم، واقعا برای من قابل درک نیست ساعت ۱۰ هزار دلاری که طول عمر یک ساله دارد (بر خلاف رولکس که دوستمان اشاره کرد)، در خصوص این ساعت کلاسیک و یا آنتیک شدن معنا ندارد، بلکه غیر قابل استفاده خواهد شد! بعلاوه تو حتی در جریان نیستی برای چه مقدار طلا این مبلغ را می پردازی!
    ۲- ساعتی که یکی از بهترین استفاده هایش در فعالیت سنگین است، ولی نه در شنا، اسکی رو آب، غواصی و …، البته خوشبختانه زیر دوش می توانیم برویم!
    ۳- باطری……، ۵ ساعت در استفاده سنگین، ترجمه این جمله چیست؟! سیری را اگر در مد listening قرار دهید، دستگاه حتما باید به power وصل باشد، پس استفاده سنگی یعنی این! به عبارتی در یک روز اسکی، با توجه به سرما، و فعالیت همه سنسور های ساعت، شما چند ساعت قابلیت استفاده هوشمند از ساعت به طور متوسط سه میلیونی خود را دارید؟ لطفا ساعت رزرو را فراموش نکنید! ضمنا طراحی به شکلی صورت گرفته که نمی توان وسیله جانبی به شکل مچ بند یا غیره برای شارژ حین استفاده داشت! بعلاوه باید عادت اضافه ساعت بر مچ داشتن هنگام خواب را فراموش کنید!
    در تهیه و عرضه این ساعت هوشمند، خیلی هوشمندانه عمل نشد، لا اقل نه آنگونه که استیو جابز عادتمان داد!

دیدگاه خود را ارسال کنید.