بررسی شبکه نسل چهارم اینترنت همراه (۴G/LTE) اپراتور ایرانسل – مقایسه با همراه اول

چند سالیست که شبکه ۳G در ایران توسط اپراتور رایتل به صورت انحصاری راه‌اندازی شده است و حال خوب یا بد توانسته است طی چند سال گذشته مشترکان زیادی را جلب کند و خدمات متنوعی نیز ارائه دهد. اما اصولا در هر زمینه‌ای، شرط اصلی پیشرفت، رقابت است. چیزی که رایتل آنرا نداشت و طی چند سال گذشته هیچ پیشرفتی در ارائه خدمات نداشته است. چه از نظر سرعت شبکه و چه از نظر قیمت بسته‌های اینترنت همراه و غیره.

اما شهریور ماه امسال، دو اپراتور ایرانسل و همراه اول نیز وارد این بازی شدند و از آن موقع شاهد یک رقابت کاملا جدی در زمینه اینترنت همراه در بین اپراتور‌های کشور هستیم.

حال در این مقاله قصد داریم نگاهی به اینترنت ۳G ارائه شده توسط ایرانسل و همراه اول بیاندازیم و سپس نگاه ویژه‌ای به شبکه ۴G/LTE ایرانسل نیز داشته باشیم.

پوشش شبکه

همراه اول یعنی اپراتور اول کشور بعد از ایرانسل شبکه ۳G خود را راه‌اندازی کرد و پوشش کمتری نسبت به این اپراتور دارد به طوری که ایرانسل در ۷۲ شهر پوشش شبکه ۳G خودش را تکمیل کرده است اما همراه اول تنها در ۳۵ شهر توانسته است شبکه ۳G را ارائه کند. این روند به گفته هر دو اپراتور به سرعت در حال پیشرفت است و بزودی تمام کشور تحت پوشش این شبکه قرار خواهد گرفت.

همراه اول: لیست شهرهای تحت پوشش 

ایرانسل: لیست شهرهای تحت پوشش 

سرعت شبکه

مهم‌ترین و البته مزیت اصلی شبکه ۳G، افزایش سرعت دسترسی کاربران به اینترنت است. در شبکه ۳G کاربر در صورت فراهم بودن تمام شرایط امکان دریافت داده تا سرعت ۲۱ مگابیت بر ثانیه را دارد. گرچه در اکثر اپراتور‌ها دسترسی به این سرعت امکان پذیر نیست اما به هر حال باید دید کدام یک وضعیت بهتری دارند.

اوایل ارائه شبکه ۳G توسط ایرانسل با توجه به تست‌های انجام شده امکان دسترسی به سرعت ۵ الی ۸ مگابیت به صورت میانگین وجود داشت اما رفته رفته و با افزایش مشترکین این شبکه این سرعت هم کاهش یافت و هم اینک حداکثر سرعتی که می‌توان دریافت کرد ۰.۵ الی ۱.۵ مگابیت است. این سرعت از بررسی‌های انجام شده در شهر‌های کرمانشاه، تهران و همدان بدست آمده است.

3app

البته بد نیست به یاد روز‌های خوب ایرانسل نگاهی به سرعتی که در اوایل راه‌اندازی شبکه‌اش ارائه میکرد بیاندازیم.

3A995C4C-05E2-476C-9033-E7D7E51A35E2

[divider]

اما به سراغ اپراتور اول برویم، اپراتوری که همانند ایرانسل در تبلیغات گسترده و ارائه وعده وعید‌های مختلف تبحر بسیاری ندارد و بی سر و صدا کارش را انجام می‌دهد. در ابتدای ارائه شبکه ۳G توسط همراه اول تنها در صورت داشتن بسته‌های هفتگی و ماهانه امکان دسترسی به آن وجود داشت اما رفته رفته این شبکه عمومی‌تر شد و هم اینک در ۳۵ شهر و در اکثر مناطق امکان دسترسی به این شبکه وجود دارد. طبق بررسی‌های انجام شده در شهر‌های کرمانشاه، همدان و تهران چه در اوایل و چه هم اینک تقریبا سرعت این شبکه تغییری نکرده است و میانگین سرعتی که به کاربر ارائه می‌دهد ۵ الی ۸ مگابیت است. اینجا در مقابل ایرانسل که در ابتدا با سرعت ۸ مگابیت و اینک با سرعت ۱ مگابیت مواجه هستیم باید به همراه اول آفرین گفت چرا که همیشه حفظ کیفیت خدمات، از ارائه خود خدمات مهم‌تر و دشوار‌تر است.

A

[divider]

شبکه LTE ایرانسل

اما از شبکه ۳G که گذر کنیم نوبت به نسل جدید‌تر شبکه تلفن‌های همراه یعنی ۴G/LTE است که ایرانسل به تازگی آنرا نیز راه اندازی کرده است و در ۷ شهر کشور در حال ارائه خدمات است.

Screenshot 2014-12-14 15.07.09

شبکه LTE دارای دسته‌های مختلفی است که هر کدام سرعت مختلفی را به کاربر ارائه می‌دهند که البته سرعت‌های بالاتر مربوط به نسل‌های جدید‌تر LTE همانند LTE-A و TD-LTE است. در LTE-A امکان دسترسی به دسته ۱۰ شبکه، که سرعتی معادل ۴۵۲.۲ Mbit/s را برای دانلود در اختیار کاربر قرار میدهد میسر می‌شود. اما سرویسی که ایرانسل ارائه کرده است چیزی بین دسته ۱ و ۲ است که به ترتیب امکان دسترسی به سرعتی معادل ۱۰ و ۵۰ مگابیت را فراهم می‌سازد. اما آیا واقعا LTE ایرانسل این سرعت را ارائه میدهد؟

قبل از راه‌اندازی رسمی LTE اسکرین‌شات هایی از مسئولین و مدیران بالا رتبه ایرانسل منتشر شده بود که سرعت‌های بالایی که در دسته ۳ و ۴ قرار میگیرد را نمایش می‌داد اما بعد از راه‌اندازی رسمی با چیزی در حدود دسته ۱ الی ۲ مواجه شدیم. طبق تست‌های انجام شده در همدان، مشهد و تهران میانگین سرعت LTE اپراتور ایرانسل ۴ الی ۷ مگابیت است و در حداکثر حالت ممکن چیزی نزدیک به ۱۲ الی ۱۵ مگابیت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که البته دستیابی به آن سرعت هم چندان آسان نیست.

A

با این حال آیا داشتن LTE با سرعت میانگین ۴ الی ۷ مگابیت که از سرعت شبکه ۳G همراه اول نیز کمتر است و داشتن ۳G با سرعت میانگین ۰.۵ الی ۱.۵ مگابیت واقعا چیزی است که ایرانسل در ابتدا وعده آنرا داده بود؟ به نظر می‌رسد همراه اول در ارائه خدماتی که هیچ تبلیغات گسترده‌ای برای آن نکرده است کاملا بهتر عمل میکند.

و البته بد نیست نگاهی نیز به سرعت‌های ارائه شده توسط کارمندان ایرانسل داشته باشیم… سرعت‌هایی که بعید است در چند سال آینده به آن بتوان دسترسی داشت.

IMG_0453

IMG_0330

 

[divider]

و اما در نهایت، چیزی که کاملا مشخص است، برتری سرویس ۳G همراه اول از LTE و ۳G اپراتور ایرانسل است و باید دید در ادامه اگر همراه اول تصمیم بگیرد که شبکه LTE را نیز ارائه دهد، کیفیت و نوع ارائه خدمات آن به چه صورت بود. در این میان شایعاتی به گوش می‌رسد که راتیل نیز قصد دارد شبکه ۴G/LTE خود را راه‌اندازی کند. بنابراین باید دید در آینده بازی اپراتور‌ها در این زمینه به چه صورت خواهد بود.

 

برچسب ها:

دیدگاه ها ۰

دیدگاه خود را ارسال کنید.