بررسی تخصصی Mac OS X Yosemite

از سال گذشته٬ نابغه طراح پشت محصولات سخت افزاری اپل٬ مدیریت طراحی نرم افزار ها را نیز به عهده گرفت و این خود شروعی برای انقلابی بزرگ در شرکت اپل بود. جاناتان ایو بریتانایی٬ سال گذشته به طور کلی زبان طراحی iOS را برای همیشه تغییر داد و دیگر اپل از سبک طراحی مورد علاقه اسکات فورستال و البته استیو جابز٬ اسکیومورفیسم (شبیه سازی دنیای بیرون در درون نرم افزارها) استفاده نمی کند٬ جانی پیرو سبک طراحی باهاوس است و نگاهی مینالیسم و ساده گرایانه به طرح هایش دارد٬ بنابراین با قدرت گرفتن او در سال گذشته٬ iOS به طور کلی از نظر طراحی دگرگون شد٬ و امسال٬ این طوفان دلنشین طراحی به مک رسید.

در کنفرانس ۱۶ اکتبر اپل٬ مک یوسیمیتی با طراحی تحت و مینیمالیسم با انبوهی از افکت های خاص گرافیکی و البته امکانات منتشر شد. بر طبق اعلام اپل٬ بخش زیادی از میلیون ها نفری که در سال کاربر مک می شوند٬ اولین بار است که به این پلتفرم روی آوردند٬ اما باید گفت که اکثریت کاربران جدید مک٬ از پیش تجربه کار با iOS را داشته اند٬ بنابراین منطقی به نظر می رسد که اپل برای ایجاد یک حس مشترک بین iOS و مک٬ المان های طراحی iOS را به مک بیاورد٬ اما از آنطرف٬ مک هویت خود را دارد و دهه ها قبل از iOS ٬ مک اسکلت بندی اصلی اپل را تشکیل میداد. بنابراین در مورد مک یوسیمیتی٬ ما معتقدیم که اپل به خوبی توانست با حفظ هویت مک٬ المان های طراحی iOS را به این سیستم عامل منتقل کند و سیستم عامل خوب و بدون نقصی را بسازد.

 

 

 

 

مک و iOS نزدیک تر از همیشه٬ بهبود قابلیت میل و سافاری و طراحی تخت آیتونز

داستان نزدیک سازی iOS و مک٬ تنها به نزدیک سازی المان های طراحی خلاصه نشده است٬ اپل در مک یوسیمیتی راه جدیدی را شروع کرده٬ هر چند که هم اکنون تنها در نقطه آغازین این راه است٬ در این نسخه از مک٬ کاربران می توانند بدون نزدیک شدن به آیفون هایشان٬ تماس تلفنی با مک برقرار کنند٬ یا تماس های دریافتی را جواب دهند٬ اس ام اس ارسال کنند را پیام های رسیده را بخوانند٬ بدون لمس تلفن خود٬ می توانند اینترنت را از راه Hotspot قرض بگیرند و البته وقتی پروژه ای یا ایمیلی در یکی از دیوایس ها آغاز٬ می توان بدون لحظه ای وقفه در دیگر دیوایس ها آنها را ادامه داد. این قابلیت که Continuity نام دارد با iOS 8.1 به بعد ارتباط برقرار می کند

Extensibility یکی دیگر موضوع های مورد تاکید اپل پیرامون مک یوسیمیتی و iOS 8 است٬ البته که Extensibility نقش بسیار پر رنگ تری در iOS 8 دارد اما این قابلیت به کاربران مک توانایی به اشتراک گذاری محتویات بین اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی مختلف برای افزایش کارایی٬ سرعت و گردش کار.

یکی از بزرگترین ضعف هایی که در نسخه های قبلی مک وجود داشت٬ مربوط به اپلیکیشن ایمیل این سیستم عامل می شد٬ این اپلیکیشن با بسیاری از سرویس ها به درستی کار نمی کرد و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است٬ در مک یوسیمیتی٬‌ اپلیکیشن ایمیل بهبود های زیادی در کارکرد و البته امکانات پیدا کرده است. ٬ حال کاربران می توانند بصورت مستقیم از درون اپلیکیشن ایمیل به اسناد ها و عکس ها متن ها و امضاهای گرافیکی اضافه کنند و همچنین با قابلیتی به نام Mail Drop و با استفاده از iCloud ٬ فایل های با حجم بالا تا ۵ گیگابایت را با ایمیل ارسال کنند. سافاری و آیتونز نیز طراحی تحتی به خود گرفته اند و حامل ویژگی های جدیدی هستند.

در نهایت باید گفت که اپل در خلق مک یوسیمیتی خوب عمل کرده است٬ سیستم عاملی با طراحی نو و البته آسان در استفاده. در ادامه نگاهی عمیق تری به مک یوسیمیتی خواهیم داشت و بیشتر به جزئیات آن خواهیم پرداخت.

طراحی

رابط اصلی مک Aqua نام داشت که در سال ۲۰۰۰ در کنفرانس مک ورلد توسط استیو جابز معرفی شد. Aqua رابط زیبایی بود اما نقطه ای برای شروع بود٬ در واقع یک نقطه خیلی ابتدایی برای شروع بود. کلید ها شبیه قطعات آب نبات بودند و خط هایی راه راه در منو ها وجود داشت. در چند سال اول المنت های ناهماهنگی به این رابط کاربری در نسخه های اولیه مک به آن اضافه شد٬ المت های مثل طراحی های فلزی یا چرم های دوخته شده٬ اما همچنان Aqua یک رابط زیبا به حساب می آمد٬ از نسخه ۱۰.۶ یا پلنگ برفی تا آخرین نسخه ۱۰.۹ یا ماوریکس٬ این رابط کاربری بلوغ بیشتری پیدا کرد و هماهنگ تر شد و تنوع رنگ زیادی آن٬ کم شد.
مک یوسیمیتی یک تکامل برای نسخه های پلنگ برفی یا ماوریکس نبود و البته جزئی از انقلاب طراحی iOS 7 نیز نبود٬ بلکه در طراحی این سیستم عامل سعی در بهره گیری از رابط کاربری آیفون و آیپاد بود. در واقع یک قدم جلوتر زبان طراحی آیفون و آیپد.
نقاط برجسته زیادی در طراحی مک یوسیمیتی وجود دارد اما در میان آنها نکات فوق العاده خاصی وجود ندارد٬ این طراحی تنها تخت تر٬ ساده تر و تمیز تر و منسجم تر از نسخه های پیشین است.

 

 

 

 

صفحات شفاف در همه جای سیستم عامل به چشم می خورد٬ تقریبا تمامی اسلاید بار ها و البته داک٬ به صفحات شفاف مجهز شده اند٬ صفحاتی که به زیبایی انعکاسی از تصاویر پشت را به نمایش می گذارند٬ این صفحات شفاف در بعضی از اپلیکیشن ها به خصوص سافاری و اپلیکیشن نقشه ها٬ نقش بسیار مهمی را باز می کنند و یکی از اصلی ترین المت های طراحی در مک یوسیمتی است. علاوه بر صفحات و پنجره ها٬ آیکون ها نیز دستخوش تغییراتی شده است٬  آیکون های داک در سه شکل مختلف در این سیستم عامل دیده می شود٬ مربع٬ دایره و مستطیل چرخیده و البته آیکون جدید و روشن Trash.
آیکون های مربع مربوط به اپلیکیشن های سیستمی می شود٬ مانند آیکون روشن تر و البته خیلی خوشحال تر فایندر و آیکون بخش تنظیمات. آیکون های دایره نیز به اپلیکیشن هایی داده شده است که ارائه دهنده محتوا هستند٬ مانند Mac App store, iTunes و iBooks. آیکون آیتونز نیز به مانند نسخه اپلیکیشن موزیک iOS ٬ قرمز رنگ شده است. و آیکون های مستطیل چرخیده به اپلیکیشن های سنتی به ویژه اپلیکیشن هایی کاربردی مانند ایمیل٬ تقویم٬ Textedit و Preview.
در واقع باید گفت که طراحان اپل همچنان طراحان اپل هستند٬‌این بدین معنی هست که آیکون های مک یوسیمیتی با اینکه تحت تر شده اند٬ همچنان با رنگ های زیبایی پر شده اند و به کوچکترین جزئیات نیز توجه شده است.
برای آنان که مایل به تمرکز بیشتر بر روی پنجره های مورد استفاده هستند و به دنبال دوری از صفحات شفاف هستند٬ اپل قابلیت جدیدی را به نام Dark Mode معرفی کرده است٬ این قابلیت بخش های منو بار٬ منو های باز شده و داک را تیره تر می کند. حالت تاریک٬ در برخی شرایط آنقدر زیبا است که طرفداران زیادی را به سوی خود بکشاند.

 

 


مقایسه رابط کاربری مک در حالت معمولی و حالت تاریک

 

 

فونت Lucida Grande که برای مدت طولانی فونت سیستمی مک بود٬ یک انتخاب بسیار خوب در صفحه نمایش های مک های پیشین بود٬ اما لازم به گفتن نیست که حال دوران٬ دوران صفحه نمایش رتینا است. در iOS 7 ٬ بعد از تغییر کلی رابط کاربری آیفون و آیپد٬ اپل فونت سیستمی را به Helvetica Neue تغییر داد٬ امسال با ورود مک یوسیمیتی به سبک طراحی باهاوس و مینیمالیسم٬ اپل فونت مک را نیز به Helvetica Neue تغییر داد٬‌این فونت در صفحات رتینا با پیکسل و ترکم بالا٬ بسیار فوق العاده و زیبا به نظر می رسد.
در نهایت در مقوله طراحی مک یوسیمیتی٬ اپل شاید یک طرح جدید و رابط کاربری کاملا بی عیب و نقص ارائه نکرده است اما به عنوان یک شروع تازه٬‌ اپل گامی محکم در این زمینه برداشته است و بدون شک٬ طرح جدید مک یوسیمیتی٬ در آینده تکامل بیشتری خواهد کرد.

 

  • توسعه پذیری


– بخش اطلاع رسانی و ویجت ها
در کنار تغییرات بنیادی در طراحی٬ بخش اطلاع رسانی مک یوسیمیتی نیز کاملا بروز رسانی شده است٬ حال این بخش شباهت بسیار زیادی به نسخه iOS پیدا کرده است٬ بخش ” امروز ” به مانند iOS مختصری از وضعیت روزانه که شامل آب و هوا و شلوغی تقویم را به کاربران یادآوری می کند٬ و البته به مانند iOS 8 ٬ بخش اطلاع رسانی به خانه ویجت ها در سیستم عامل تبدیل شده است.
بخش اطلاع رسانی در سال ۲۰۱۱ در iOS 5 معرف شد و در سال ۲۰۱۲ این بخش به مک وارد شد٬ اما از آن روز تاکنون٬ بخش اطلاع رسانی تا این اندازه کاربردی نبوده است. علاوه بر ویجت ها٬ کاربران می توانند به طور مستقیم از بخش اطلاع رسانی مسیج ها یا ایمیل ها را جواب داده٬ یا آنها را پاک کنند.
همانطور که گفته شد٬ بخش اطلاع رسانی حال میزبان ویجت های برنامه نویسان مستقل است. البته به طور پیش فرض اپل ویجت هایی را برای این بخش تدارک دیده است که شامل وضعیت بورس ها٬ ساعت جهانی٬ ماشین حساب٬ آب و هوا و دسترسی به شبکه های اجتماعی.
کاربران می توانند به صورت کلی وضعیت بخش اطلاع رسانی را کنترل کنند و مشخص کنند که چه اپلیکیشنی در چه حد دسترسی برای ارسال تازه ها به بخش اطلاع رسانی داشته باشد٬ و البته بخش ” Do Not Disturb ” نیز که به طور کلی این بخش را از دید پنهان می کند٬ همچنان در یوسیمیتی وجود دارد.
در نهایت پیرامون این بخش باید گفت که طراحی و قابلیت جدید بخش اطلاع رسانی به ویژه ساپورت ویجت های برنامه نویسان مستقل٬ قدمی کاملا استوار از سمت اپل در مک یوسیمیتی بود و می توان امیدوار بود در آینده ای نه چندان دور٬ برنامه نویسان کنترل بیشتری بر روی این بخش پر استفاده پیدا کنند.

 

 

– iCloud Drive
از زمان معرفی iCloud در سال ۲۰۱۱ تاکنون٬ شاید بزرگترین ضعف این سیستم ابری٬ نداشتن فضایی که کاربران بتوانند به طور آزادانه هر فایلی در آن ذخیره کنند٬ سرانجام با با عرضه مک یوسیمیتی و iOS 8 ٬ سیستم جدید iCloud Drive برای کاربران معرفی شد٬ این سیستم دقیقا شبیه به Dropbox برای کاربران iOS و مک است و کاربران می توانند از مک و فضای وب برای ذخیره هر فایلی در آن استفاده کنند و تنها کفی است فایل در آن کپی یا دراگ کنند. اما در iOS سیستم کمی متفاوت است. هر اپلیکیشن که برای iOS 8 آپدیت شده است فضایی مجزا در iCloud Drive به خود اختصاص می دهد و فولدری با شکل آیکونش در این سیستم ابری باز می شود و تمامی فایل های ذخیره شده در iOS مستقیما در iCloud drive نیز ذخیره می شود ( البته امکان غیر فعال کردن آن نیز وجود دارد)٬ سپس براحتی می توان از مک یا سایت iCloud.com به فایل ها دسترسی پیدا کرد.

 

 


فولدر هایی که آیکون اپلیکیشن های iOS بر آن است٬ مربوط به این فایل های ذخیره شده این اپلیکیشن ها در iOS 8 و مک است.

 

 

– Handoff
قابلیت Handoff یکی از حرکت های جسورانه اپل در مک یوسیمیتی بوده است٬ در این قابلیت اپل ادعا می کند که کاربران می توانند در هر لحظه که بخواهند٬ یک پروژه در یک دیوایس آغاز و بلافاصله در یک دیوایس دیگر آنرا ادامه دهند٬ و البته نیازی به گفتن نیست که این قابلیت بین مک و iOS مشترک است.
برای استفاده از Handoff ٬ کاربران می بایست از یک اکانت iCloud مشترک در مک٬ آیفون و آیپد استفاده کنند که این قابلیت بداند تمامی دیوایس ها متعلق به یک نفر است. و البته استفاده از یک اکانت به این معنی دیگر است که اگر اسنادی در فضای iCloud ذخیره شده است٬ به طور اتوماتیک برای تمامی دیوایس ها در دسترس است و Handoff لازم نیست که زمان برای ارسال فایل به دیوایس های مختلف کند.
برای استفاده از Handoff ٬ حداقل نیازمندی ها٬‌استفاده از دیوایس هایی با بلوتوث ۴.۰ خواهد بود. در غیر این صورت این قابلیت در یکی از دیوایس ها یا تمامی آنها دور از دسترس خواهد بود. این قابلیت در حال حاضر با اپلیکیشن های ایمیل٬ سافاری٬ Maps , numbers, pages, keynote, Massages, Reminders, Calendar و Contacts کار خواهد کرد. این بدین معنی است که در حال ارسال یا خواندن یک ایمیل٬ بازدید از یک وب سایت٬ ویرایش یک فایل pages ٬ numbers یا Keynote, پیدا کردن یک مکان در نقشه های٬ نوشتن یک پیام٬  تنظیم یک قرار در در تقویم یا به یادآوری در مک٬ آیفون یا آیپد باشید٬  بلافاصله می توان در یک دیوایس دیگر را که از همان اکانت آیکلود استفاده می کند همان کار را ادامه داد و تمامی این انتقال ها کمتر از یک ثانیه طول خواهد کشید. روش کار انچنین است که پس از شروع کار٬ به طور مثال پس از شروع به تایپ یک پیام در اپلیکیشن Massages در iOS ٬ ایکونی مربوط به برنامه مشابه در مک در کنار داک ظاهر می شود٬ و تنها با کلیک بر روی آن٬ برنامه Massages در مک باز شده و می توان کار را دقیقا از همان جایی که در iOS رها شده٬ در مک ادامه داد. در iOS 8 ٬ آیکنون Handoff در گوشه صفحه Lock screen ظاهر می شود.
البته این قابلیت در همان روز های اول تولد خود است٬ ممکن است در آینده این قابلیت به آلبوم های آیتونز٬ یا حتی بازی های مشترک بین iOS مک ادامه یابد.

 

 

 

 

در کنار این٬ اپل API این قابلیت را برای برنامه نویسان ارائه کرده است٬ بنابراین انتظار می رود در آینده ای نزدیک٬ این قابلیت در اپلیکیشن های Mac App Store نیز در دسترس باشد. اپل با قابلیت Handoff به جنگ مایکروسافت با ” Windows Everywhere ” و گوگل با ” everything in the cloud ” می رود اما بر خلاف این دو شرکت٬ اپل از از اینترفیس خاص یا سرور خاصی در اینترنت استفاده نمی کند٬ بلکه این قابلیت بین دیوایس های درونی مک به مک یا مک به ios یا بلعکس اتفاق می افتد. دیوایس های اپل جدا از هر پیچدگی ای که در سرویس های گوگل و مایکروسافت وجود دارد٬ به طور ساده ای با یکدیگر کار می کنند٬ بهتر و قوی تر از همیشه.

-Air Drop
قابلیت AirDrop از سال ۲۰۱۱ در مک نسخه شیر استفاده شد. این قابلیت بدون هیچ تنظیمی و با استفاده از شبکه داخلی٬ به کاربران اجازه اشتراک گذاری فایل ها را بین مک را می داد٬ در آن زمان راهی برای ارسال فایل به شکل مشابه به iOS نبود. در iOS 7 ٬ AirDrop پا به iOS گذاشت اما در آن زمان٬ این قابلیت از پروتکل کاملا متفاوتی در iOS نسبت به مک استفاده می کرد و همچنان راهی برای ارسال فایل از مک به iOS وجود نداشت٬ سرانجام در iOS 8 و مک یوسیمیتی٬ اپل امکان ارسال فایل از مک به iOS را با Air Drop را برای کاربران گشود. در مک یوسیمیتی٬ مک به مانند iOS 7 ٬ از بولوتوث برای شناسایی و از وای فای برای انتقال فایل استفاده می کند. برای ارسال فایل در مک کافی است که در فایندر٬ از اسلاید بار بر روی Air Drop کلید کرده و در iOS نیز٬ پس از انتخاب محتوا٬ می توان فایل را بین iOS و مک منتقل کرد.

 

 


قابلیت Air Drop در مک ( عکس سمت راست ) و قابلیت Air Drop در iOS 8 ( عکس سمت چپ )

 

 

-Instant Hotspot
همیشه اتصال و به اشتراک گذاری اینترنت از آیفون و آیپد به مک٬ داستان پر از مشکلی بود٬ بخش زیادی از این مشکلات به ساپورت نکردن اپراتور ها از اشتراک گذاری اینترنت یا همان Hotspot بر می گردد٬ اما برخی دیگر مربوط به زحمت وارد کردن هر باره پسورد و البته روشن کردن hotspot است٬ اما می توانیم این نوید را دهیم که با آپگرید به مک یوسیمیتی و iOS 8 این قبیل مشکلات پایان خواهد یافت. قابلیت Instant Hotspot در مک یوسیمیتی به کاربران اجازه می دهد که در صورتی که دیوایس هایشان از یک اپل آی دی استفاده کنند٬ هر زمان که بخواهند بدون لمس آیفون و آیپد و البته بدون نیاز به وارد کردن پسورد به Hotspot این دیوایس ها متصل شوند. کاربران یوسیمتی هر بار پس از باز کردن منوش باز شونده وای فای٬ در بخش جدید به نام Personal Hotspot ٬ نام آیفون و آیپدشان٬ نوع شبکه استفاده شده ( ۳G یا LTE ) و البته میزان باطری دستگاهایشان را می بینند.
بنابراین دیگر مهم نیست آیفون یا آیپدتان در چه فاصله ای از شما قرار دارد٬ مک را باز کنید٬ وارد بخش وای فای شوید٬‌ کلیک کنید و استفاده کنید.

– برقراری تماس تلفنی
تا کنون کاربران تنها می توانستند از مک جهت برقراری تماس در سرویس هایی مانند فیس تایم یا اسکایپ استفاده کنند٬ اما تماس های سنتی چه طور؟ خوشبختانه اپل٬ حال بیش از همیشه برای نزدیک کردن دیوایس هایش با یکدیگر نقشه در سر دارد٬ در مک یوسیمیتی٬ کاربران می توانند از مک تماس تلفنی برقرار کنند و به تماس های رسیده پاسخ دهند٬ این قابلیت با اتصال مک به آیفون از راه بلوتوث ۴.۰ انجام می شود٬ و البته کاربران می توانند در هر لحظه از تماس که بخواهند از سرویس خط به فیس تایم منتقل شوند٬ این انتقال حتی بدون از دست دادن یک بیت از تماس انجام می شود و عملا کاربر متوجه انتقال آن نمی شود.
بنابراین اگر آیفونتان در گوشه دیگری از خانه بود و صدای زنگ آن را شنیدید٬  و اگر که آیفون و مک شما در یک شبکه وای فای مشترک باشد و یک اپل آی دی٬ در هر دو دیوایس ثبت شده باشد٬ ٬ لازم نیست که با عجله به سوی آیفون حرکت کنید٬  می توانید از مک به تماس رسیده با کیفیت بالایی پاسخ دهید.
زمانی که آیفون زنگ می خورد٬ قابلیت Continuity نام و شماره تماس شخص تماس گیرنده را در گوشه صفحه مک یا در لاک اسکرین آیپد به نمایش می گذارد٬ این دقیقا مانند یک تماس عادی در آیفون شما به نمایش در می آید. برقراری تماس نیز به همین سادگی خواهد بود٬ در اپلیکیشن های Contacts, Calendar ٬ سافاری و یا هر جای دیگری که شماره تلفنی در آن وجود داشت٬ تنها با کلیک بر روی شماره تلفن٬ تماس تلفنی برقرار می شود٬ البته همانطور که گفته شد٬ پیشنیاز برقراری تماس٬ وجود داشتن هر دو دیوایس در یک شبکه وای فای با داشتن یک اپل آی دی مشترک است.

 

 

– ارسال و دریافت اس ام اس و ام ام اس
در اکتبر ۲۰۱۱ ٬ اپل سرویس iMassage را برای iOS 5 معرفی کرد و یک سال بعد٬ این سرویس برای نسخه شیر کوهی مک نیز ارائه شد. در آن روز ها بر خلاف دیگر سرویس ها مانند BBM بلاکبری که نیازمند یک حجم دیتا جداگانه برای ارسال پیام های رایگان بود٬ کاربران اپل بدون نیاز داشتن به پکیج های اینترنت اضافه٬ با آیفون٬ آیپاد٬ آیپد و مک به یکدیگر پیام های رایگان ارسال می کردند٬ پیام های ارسالی سرویس iMassage در حباب های معروف آبی رنگ در اپلیکیشن های مسیج به نمایش در می آمد٬ اما در میان یک سوال ایجاد می شود٬ که تکلیف حباب های سبز که مربوط به پیام های سنتی ارسال با شبکه موبایل است چه می شود؟
Continuity به این سوال پاسخ می دهد٬ دقیقا به مانند برقرار تماس٬ اگر آیفون و دیگر دیوایس ها در یک شبکه وای فای و با یک اپل ای دی مشترک باشند٬ حباب های سبز در تمامی دیوایس ها ظاهر می شوند و براحتی می توان از مک یا آیپد پیام های دریافتی به آیفون را خواند٬ یا به جای آیفون٬ به آنها جواب داد.

– Spotlight
بخش جستجوی Spotlight ٬ ظاهر و عملکرد جدیدی در مک یوسیمیتی دارد٬ تا پیش از این معمولا Spotlight تنها برای جستجوی فایل ها و البته محتویان آنها استفاده می شد اما در یوسیمیتی٬ اپل این سرویس را به سرور های قدرتمندی وصل کرده است که حالا می توان به عنوان یک ابزار قدرتمند حتی برای جستجوی اطلاعات به آن نگاه کرد.
در مک یوسیمیتی پس از کلیک بر روی آیکون ذره بین Spotlight ٬ این سرویس جستجو در مرکز صفحه نمایش ظاهر می شود٬ در نسخه مک ماوریکس٬ پس از جستجوی واژه ای٬ امکان جستجو در اینترنت و البته ویکیپدیا امکان پذیر بود. اما در مک یوسیمیتی٬‌ اپل یک قدم پا فراتر گذشته است و حال واژه مورد نظر٬ در سرویس جستجوی پینگ٬ نقشه های اپل و سرویس فروشگاه آیتونز ( برای فیلم ها و موسیقی ها )‌ نیز هم مورد جستجو قرار می گیرد. بصورت مثال اگر به فیلمی علاقه مند باشید٬ با جستجوی نام فیلم٬ یک خلاصه از داستان فیلم بهمراه پوستری از آنرا مشاهده خواهید کرد و اگر کشور شما جزئی از کشور هایی باید که اطلاعات پخش فیلم ها در سینما٬‌ در سرویس آیتونز موجود باشد٬ اطلاعات پخش فیلم در سینما هم نمایش داده می شود.

 

 

 

 

– اپلیکیشن ایمیل
همانطور که اول این سفر به آن اشاره شد٬‌ اپلیکیشن ایمیل در مک همیشه پاشنه آشیل این سیستم عامل بوده٬ اپلیکیشن ایمیل همیشه مجموعه زیادی از مشکلات را به کاربران ارائه میداد که بعضی از آنها٬ بسیار عذاب آور بود٬ مشکلات اپلیکیشن ایمیل مک تا اندازه ای بوده که به نوعی اپل در کنفرانس WWDC 14 بخاطر آنها از کاربران پوزش خواستند و اعتراف کردند که امکانات این اپلیکیشن در حد بسیار ابتدایی بوده است. اما در مک یوسیمیتی٬ اپل راه جدیدی را در اپلیکیشن ایمیل پیموده است و حال می توان گفت که سطح قابل قبولی قرار دارد.
ظاهر اپلیکیشن مک نیز به مانند دیگر بخش های مک٬ حال و هوای تازه در مک یوسیمیتی دارد٬ در کنار طراحی جدید٬ باید گفت که لایه های این اپلیکیشن٬ تغییر زیادی نسبت به نسخه های قبلی ندارد٬ اما نسخه میل یوسیمیتی٬ امکانات خوبی را در اختیار کاربران قرار می دهد.
در اپلیکیشن میل٬ همیشه ارسال به طور مثال یک عکس یا یک فایل Pdf بسیار آسان بود و تنها با یک دراگ٬ میشد فایل ها را در ایمیل ها قرار داد٬ در مک یوسیمیتی٬‌ اپل با قابلیت Markup یک قدم پا فراتر گذشته است٬. Markup به کاربران اجازه می دهد که بصورت مستقیم فایل Attach شده در ایمیل را دوباره و دوباره ویراویش کرد٬ می توان در فایل های pdf متنی نوشت یا امضایی به پای آن اضافه کرد و یا در عکس ها خط ها٬ اشکال٬ فلش ها یا ذره بینی را اضافه کرد. البته Markup امکانات خاصی را ارائه نمی دهد که در دیگر اپلیکیشن ها نتوان آنرا یافت٬ اما ویرایش مستقیم یک فایل Attach شده؟ جالب می تواند باشد.

 

 


با Markup در اپلیکیشن ایمیل٬ به طور مستقیم می توان فایل های Attach شده دوباره و دوباره ویرایش کرد

 

 

اما جدا از بحث Markup ٬ اصلی ترین قابلیت اپلیکیشن ایمیل یوسیمیتی٬ قابلیت Mail Drop است٬ برکسی پوشیده نیست که مهمترین مشکل تمامی سرویس های ایمیل٬ محدود سازی حجم فایل های الحاقی در ایمیل هاست٬ به طور عادی٬ شرکت های پشت سرویس های ایمیل٬ به کاربران اجازه الحاق فایل های سنگین را نمی دهند و معمولا محدودیت های غیر منطقی زیادی بر سر راه کاربران است. در مک یوسیمیتی٬ اپل این مشکل را با Mail Drop برطرف کرده است٬ کاربران حال می توانند فایل هایی سنگینی تا سقف پنج گیگابایت را با ایمیل به یکدیگر ارسال کنند٬ Mail Drop یکی از قابلیت های اپلیکیشن است٬ بنابراین با تمامی سرویس های ایمیل کار خواهد کرد.
روش کار چنین است که فایل نخست در سرور آیکلاد ذخیره خواهد شد و سپس برای فرد گیرنده ارسال می شود٬ اگر فرد گیرنده کاربر مک باشد٬ مثل شرایط عادی٬ یک فایل الحاقی در ایمیلش خواهد دید وگرنه٬ فایل به صورت یک لینک برایش ارسال می شود و پس از کلیک بر روی لینک٬ فایل شروع به دانلود می کند. البته نکته ای که در میان نباید فراموش شود این است که فایل یا فایل ها٬ تنها برای ۳۰ روز در سرور آیکلاد نگهداری می شوند و پس از اتمام سی روز٬ لینک ارسالی دیگر حامل فایلی نخواهد بود.

– سافاری
برای سیستم عامل مک٬ تقریبا تمامی مرورگر های معروف و پرطرفدار در دسترس است ولی اکثریت کاربران مک تنها و تنها از سافاری استفاده می کنند٬ بنابراین سافاری یک اپلیکیشن بسیار مهم برای اپل است و این شرکت هیچگاه نمی خواهد که در سیستم عامل و پایگاه خودش٬ کاربران به سمت مرورگر دیگری جهت پیدا کنند. به مانند دیگر بخش های مک یوسیمیتی٬ سافاری نیز لباس تازه ای بر تن دارد٬ لباسی که ما را یاد نسخه آیپد سافاری می اندازد٬ علاوه بر طراحی جدید٬ برخی قابلیت ها در سافاری بهبود های فراوانی یافته است.
نخستین موردی که در سافاری ۸.۰ خود نمایی می کند٬ به مانند iOS ٬  تنها آدرس مرکزی وب سایت را به نمایش می گذارد٬ البته با تغییر تنظیمات٬ می توان آنرا به شکل پیشین در آورد که تمامی آدرس سایت را به نمایش گذاشت. به صورت مثال وقتی در صفحه ای در انجمن تخصصی آیفون هستید٬ تنها در آدرس بار i-Phone.ir را مشاهده می کنید و بعد از کلیک بر روی آدرس بار٬ آدرس کامل را مشاهده خواهید کرد.

 

 

 

 

چینش بوکمارک ها نیز ظاهری به مانند نسخه آیپد در iOS 8 پیدا کرده است. بوکمارک ها تا زمانی که بر روی آدرس بار کلیک نشود٬ پنهان هستند٬‌ و در نهایت سیستم نشان دهنده همه تب ها نیز به مانند ظاهر iOS در آمده است٬ در بخش نمایش تب ها٬ بخش iCloud Tabs نیز گنجانده شده است و نمایی از تمامی وب سایت های باز شده در آیفون و آیپد را در آن نیز نشان می دهد.

 

 

 
بخش بوک مارک ها ( عکس سمت راست ) و بخش تب های باز شده ( عکس سمت چپ) شباهت زیادی به نسخه سافاری در آیپد پیدا کرده اند.

 

 

به اشتراک گذاری محتویات در سافاری ۸.۰ نسخه مک یوسیمتی٬ حال آسان تر از گذشته شده است. کلید اشتراک گذاری حال در سمت راست بالا قرار گرفته است٬ در بخش اشتراک گذاری گزینه Air Drop نیز اضافه شده است٬ البته لازم است بخاطر بیاورید که حال Air Drop توانایی به اشتراک گذری بین iOS و مک را دارد. در بخش اشتراک گذاری گزینه ای جدید به نام More وجود دارد که با نصب افزونه ها٬ میتوان محتوا را به طور مستقیم در شبکه های اجتماعی و دیگر سرور ها به اشتراک گذاشت.
مورد دیگری که پیرامون سافاری می توان گفت٬‌ افزایش حفظ حریم خصوصی است. بهر دلیلی گاهی نیاز است که محتویات مورد استفاده در سافاری در بخش History ذخیره نشود و البته قابل پیگیری نیز نباشد. اگر در سافاری ۸.۰ بخش Private Browsing را فعال کنیم٬ هیچ نوع سابقه ای از آنچه که با این مرورگر انجام داده این ذخیره نمی شود. بصورت مثال اگر نمی خواهیم که اطلاعات استفاده شده برای ورود به صفحه بانک آنلاین در مرورگر ذخیره شود٬ تنها کافی هست Private Browsing در سافاری فعال کرده. در این حالت حتی فایل های دانلودی نیز در لیست دانلود ها قرار نمی گیرد.
اگر مسئله حریم شخصی٬ بخش مهم در زندگی شماست٬ بهتر است بدانید که اپل از موتور جستجوی DuckDuckGo به صورت پیشفرض پشتیبانی می کند. با این موتور جستجو٬ جستجو های کاربران قابل ردیابی نیست. می توان از منوی تنظیمات سافاری٬ DuckDuckGo را به جای گوگل یا بینک٬ به عنوان موتور جستجو انتخاب کرد.
در نگاهی عمیق تر به سافاری باید بگوییم که سافاری در یوسیمیتی٬ WebGL که یک تکنولوژی براساس جاوا اسکریپت است را برای رندر تصاویر دو بعدی و سه بعدی را بدون نیاز به نصب پلاگینی ساپورت می کند. و همچنین پروتکل شبکه SPDY نیز برای بارگذاری سریعتر صفحات اینترنتی نیز ساپورت می شود. کارایی جاوا اسکریپت نیز به صورت محسوسی افزایش داشته است٬ بر طبق اعلام اپل٬ سافاری ۸.۰ در حدود ۶.۵ برابر سریع تر از کروم گوگل است.

– آیتونز ۱۲
در مک یوسیمیتی٬ به مانند سافاری٬ نسخه جدیدی از آیتونز معرفی شد. آیتونز ۱۲ نیز لباسی نو به مانند دیگر بخش های مک به تن کرده است و ظاهری تخت تر به خود گرفته است. آیتونز تنها یک پخش کننده موسیقی برای مک نیست٬ بلکه دری به فروشگاه های آیتونز است٬ بنابراین بروز بودن آن٬ برای اپل و البته کاربرانش اهمیت زیادی دارد.
نخستین تغییری که در ایتونز به چشم می خورد٬ عوض شدن رنگ آیکون به قرمز است که بیشتر از همیشه ما را به یاد نسخه iOS می اندازد٬ آیکون نیز ظاهری تحت تر به خود گرفته است. پس از اولین بار استفاده از آیتونز ۱۲ متوجه شدیم که در این نسخه اسلاید باری به مانند آنچه که در نسخه های پیشین وجود داشت٬ وجود ندارد. از سال ۲۰۱۲ تاکنون٬ به نظر اپل جنگی بی پایان با اسلاید بار در آیتونز آغاز کرده است. در سال ۲۰۱۲ پس از عرضه آیتونز ۱۱ ٬ کاربران از ندید اسلاید بار همیشگی در آیتونز شوکه شدند٬ اما خوشبختانه به آسانی می شد که اسلاید بار را دوباره فعال کرد. اما در آیتونز ۱۲ ٬ امکان فعال کردن اسلاید بار حداقل به آن آسانی امکان پذیر نیست. و تنها در بخش موزیک ها٬ امکان باز گرداند Playlist وجود دارد.

 

 

ایتونز و البته فروشگاه آیتونز٬ هر دو طراحی تختی به خود گرفته است و با دیگر المنت های طراحی مک یوسیمیتی هماهنگ شده اند

 

 

– اپلیکیشن Photos (عرضه در اوایل سال ۲۰۱۵)
اپلیکیشن Photos اوایل سال ۲۰۱۵ از راه می رسد و به اپلیکیشن اصلی مدیریت عکس ها در مک استفاده می شود. این اپلیکیشن به جای اپلیکیشن های iPhoto و Aperture عرضه خواهد شد و بنابراین پس از انتشار٬ ساپورت از iPhoto و Aperture پایان می یابد. بنابراین مهم است که کاربران این دو نرم افزار بدانند که چه خبر است.
نخست باید گفت که iPhoto و Aperture با آپدیتی که پس از عرضه یوسیمیتی دریافت کرده اند٬ به کار خود در مک ادامه می دهند و حداقل تا زمانی که Photos از راه برسد ساپورت خواهند شد. اما پس از عرضه photos ٬ این دو نرم افزار از Mac App Store برداشته خواهند شد٬ البته همچنان امکان استفاده از آنان وجود خواهد داشت اما دیگر آپدیتی دریافت نخواهند کرد. در کنار آن٬ امکان کامل انتقال آلبوم های عکس از iPhoto و Aperture به Photos امکان پذیر خواهد بود.
در حالی که Aperture و iPhoto اپلیکیشن های پرطرفداری برای مدیریت و ویرایش عکس ها هستند٬ اما در نهایت اپلیکیشن های قدیمی ای به حساب می آیند و قبل از iOS و iCloud عرضه شده اند. هر چند که برای هماهنگی iOS و iCloud آپدیت های زیادی دریافت کرده اند٬ اما هیچگاه مانند اپلیکیشن هایی نخواهند شد که از پایه با iCloud و iOS هماهنگ باشند.
به گفته اپل٬ اپلیکیشن Photos ٬ در سطح بالایی از هماهنگی با iCloud قرار خواهد گرفت و در واقع بیش از یک اپلیکیشن٬ بلکه به مانند یک سرویس برای عکس ها در تمامی دیوایس های مبتنی بر مک و iOS خواهد بود.
اپل تاکنون توانسته است هماهنگی بالایی بین اپلیکیشن های پکیج iWork در مک و iOS ایجاد کند و در واقع با iCloud ٬ اپل تجربه ای یکسان برای کاربران این دو سیستم عامل ایجاد کرده است٬ حال اپل با Photos می خواهد که میلیون ها کاربر مک و iOS نیز در سطح مدیریت و ویرایش عکس ها تجربه ای مشابه داشته باشند.
Aperture در سال ۲۰۰۵ به طور خاص برای کاربران حرفه ای و عکاس ها با قیمت نسبتا بالایی منتشر شد٬ اما در طول حیاتش٬ به ویژه بعد از سال ۲۰۱۰ که کیفیت عکاسی موبایل های هوشمند به سطح قابل قبولی رسید٬ قیمت Aperture کاهش یافت و با دریافت آپدیت هایی٬ استفاده از آن برای کاربران غیر حرفه ای آسان تر شد. اما همچنان کاربران حرفه ای و عکاس ها٬ از مشتریان همیشگی Aperture هستند٬ زیرا این نرم افزار امکانات فوق العاده برای حرفه ای ها ارائه می کند. اما در میان سوال بزرگ این خواهد بود که نرم افزار Photos تا چه اندازه به حرفه ای ها توجه می کند؟ آیا اپل می خواهد همچنان انتخاب اول در بین عکاسان و ویرایشگر ها باشد؟ می توانیم حدس بزنیم که اپلیکیشن جدید Photos با یک سیستم ویرایش متوسط شروع به کار خواهد کرد و در طول زمان٬ بروز رسانی و بهتر خواهد شد.
شاید داستان به مانند Final Cut Pro X شود٬ که با یک سطح متوسط کار خود را شروع کرد و در طول زمان با پذیرا شدن قابلیت های بیشتر٬ به یک نرم افزار حرفه ای برای حرفه ای ها تبدیل شده است.

-خط آخر
در نهایت به پایان سفرمان در اعماق مک یوسیمیتی رسیدیم. پارک ملی یوسیمتی٬ یکی از دیدنی ترین مناطق طبیعی در ایالات متحده آمریکا است٬ بنابراین نام یوسیمیتی نامی مناسب برای یک سیستم با طراحی تازه و جوان است. مک یوسیمیتی اولین نسخه ای از مک است که ظاهر رابط کاربری Aqua را به طور کلی عوض کرد و وارد زبان طراحی جدید اپل شد.
با قابلیت هایی مانند Continuity مک و iOS تاکنون به این اندازه به یکدیگر نزدیک نبوده اند٬ اما به صورت کلی٬ اپل با مک یوسیمتی و iOS 8 پیام محکمی منتشر کرده است که کاربران با داشتن تمامی دیوایس های اصلی اپل که شامل آیفون یا آیپد و مک خواهد بود٬ به امکانات کاملا بیشتری دسترسی خواهند داشت تا بدون داشتن هر یک از آنها !
مانند همیشه باید بگویم که ارتقا یک سیستم عامل٬ از نظر امکانات یک گام به جلو اما از نظر پایداری یک گام به عقب است. اما خوشبختانه در یک چند هفته ای که از مک یوسیمتی استفاده کرده ایم با خوشحالی اعلام می کنیم که بطور کلی پایداری یوسیمتی به اندازه سرعت آن است و هیچ وقت مشکلات پایداری باعث نشد که ما بخاطر سوئیچ از ماوریکس به یوسیمیتی پیشمان شویم .

 

 

 

برچسب ها:

دیدگاه ها ۰

دیدگاه خود را ارسال کنید.