با iOS 8 بیشتر آشنا شویم

بنابر سنت چندین ساله شرکت اپل٬ کنفرانس جهانی برنامه نویسان یا WWDC ٬ همیشه جایی برای معرفی نسخه های جدید سیستم عامل های تحت دیوایس های ios و مک خواهد بود. امسال با اینکه٬ این کنفرانس راز های غیر قابل پیش بینی با خود همراه داشت٬ نسخه جدید iOS ٬ ملقب به iOS 8 و Mac OS X ملقب به ۱۰.۱۰ OSX Yosemite در این کنفرانس رونمایی شدند و در پاییز امسال٬ در دسترس عموم کاربران قرار خواهند گرفت. 



بر خلاف آنچه که پیش بینی می شد٬ بعد از iOS 7 که یک نسخه بزرگ با تغییرات بسیار زیاد بود٬ انتظار نمی رفت که iOS 8 با تغییرات بسیار گسترده ای عرضه شود٬ اما iOS 8 قابلیت های زیادی را به کاربران و به برنامه نویسان ارائه می کند٬ امکاناتی که بخصوص برای برنامه نویسان٬ جای ساعت ها بحث دارد٬ بنابراین در بخش خبری پیش رو٬ تنها به قابلیت های اصلی این سیستم عامل برای عموم کاربران می پردازیم. 


تاکنون هیچ وقت آیفون٬ آیپد و مک به این خوبی با یکدیگر ارتباط نداشته اند

همه چیز برای کاربرانی که دیوایس های مختلفی از اپل دارند بهتر شده است٬ حال کاربران می توانند شروع به نوشتن ایمیلی در یک دیوایس کنند٬ و در همان لحظه در دیوایس دیگری به نوشتن آن ادامه دهند. 
در کنار آن٬ کاربران ایفون می توانند تماس هایشان را با مک یا آیپد هایشان برقرار کنند یا جواب دهند و حتی با آنها اس ام اس ارسال کنند. 




نرم افزار جدید Health 
با نزدیک شدن به زمان عرضه آیفون نسل بعدی و iWatch که احتمالا هر دو دارای سنسور هایی در زمینه سلامت هستند٬ نرم افزار Healthbook به مهمان ویژه ios 8 تبدیل شده است. اگرچه که قابلیت های اصلی Healthbook در آیفون نسل بعد و iWatch نمود پیدا خواهد کرد٬ اما خود این نرم افزار نیز قابلیت هایی برای دیوایس های کنونی iOS دارد. ظاهر کلی این نرم افزار به مانند Passbook است و اطلاعات سلامتی و پزشکی زیادی از کاربران را به صورت طبقه بندی شده در خود نگاه می داد. این اطلاعات با دسترسی به سنسور M7 موجود در آیفون ۵s نیز بروز می شود. در واقع٬ یکی از اصلی ترین وظایف Healthbook به مانند برادر دو قولی خود Passbook ٬ این خواهد بود که کاربران همیشه آخرین اطلاعات پزشکی و سلامتی که شامل وضعیت ضربان قلب٬ میزان خواب٬ فشار خون و … همراه خواهند داشت که در صورت بروز اتفاقات ضروری٬ به پزشک معالج ارائه گردند. این نرم افزار به اکثر نرم افزار های پزشکی App store که هریک با دیوایس های پزشکی کار می کنند ارتباط برقرار می کنند و همه اطلاعات پزشکی آنان را در یک جا جمع می کند. 
علاوه بر آن٬ اپل با شرکت بزرگی درمانی قرارداد هایی برای استفاده از نرم افزار Health بسته است که این مراکز درمانی٬ به وسیله این نرم افزار٬ اطلاعات و مشخصات پزشکی بیماران را به گوش پزشک هایشان می رسانند.




iOS در خانه
بعد از iOS در اتومبیل ها٬ حال به نظر می رسد نوبت قدرت نمایی iOS در خانه شده است. قابلیت جدید این سیستم عامل به کاربران اجازه می دهد که با اشیا هوشمند در خانه ها ارتباط پیدا کنند و به وسیله دیوایس مبتنی بر iOS انان را کنترل کنند. به طور مثال میزان نور دهی و رنگ چراغ های خانه٬ میزان گرما سازی یا سرما سازی و زمان روشن یا خاموش شدن وسایل را می توان با استفاده از دیوایس های ios به صورت لحظه ای تنظیم کرد. اپل به شرکت های اصلی تولید کننده لوازم هوشمند خانگی٬ از قبیل سازنده های بزرگ چراغ ها٬ دوربین های امنیتی٬ درهای اتوماتیک و غیره ارتباط برقرار کرده است و حال همه محصولات آینده آنان با iOS در ارتباط خواهد شد و جالب اینکه برای همراه سازی آنان از سیری نیز می توانید استفاده کنید. سیری کمی هوشمند تر شده است٬ به طور مثال وقتی به سیری شب بخیر می گوید٬ او به تمامی لوازم خانه هشدار خواب کاربر را می دهد٬ درها قفل می شوند و چراغ خاموش


Shazam در iOS
هر علاقه مند موسیقی به احتمال فراوان نرم افزار Shazam را به خوبی می شناسد. Shazam سیستمی ارائه می کند که با گوش فرا دادن به لحظاتی از یک قطعه موسیقی٬ توانایی شناسایی نام آنرا دارد. حال براساس همکاری اپل و شرکت Shazam ٬ این نرم افزار محبوب جزئی از ios شده است و البته برای پیدا کردن آن باید دست به دامان سیری٬ دستیار صوتی محبوب iOS شوید. Shazam در iOS 8 بخشی از قابلیت های Siri است و به صورت مستقیم٬ سیری پس از تشخیص موزیک ها براساس دیتابیس Shazam ٬ کاربران را برای خرید به فروشگاه آیتونز دعوت می کند.



notification center
مرکز اطلاع رسانی ios ٬ حال بهتر از همیشه است٬ پس از دریافت هر پیغام اطلاع رسان٬ به کشیدن بنر ها رو به پایین٬ می توان بصورت سریع٬ پاسخ آنان را ارسال کرد. 
علاوه بر آن٬ حال مرکز اطلاع رسانی٬ پذیرای ویجت های برنامه نویسان مستقل است٬ بنابراین وقت آن رسیده است که به ویجت ها در iOS سلام کنید٬ براحتی می توان هر ویجتی که توسط برنامه نویسان مستقل ساخته می شود را در مرکز اطلاع رسانی iOS ثبت کرد٬ بنابراین٬ سال بعد در همین روز ها٬ باید در انتظار ویجت WWDC 15 ساخته شده توسط انجمن تخصصی آیفون٬ برای دیوایس مبتنی بر ios خود باشید. 





spotlight
جستجوی سیستم عامل نیز با پیشرفت هایی روبرو بوده است٬ پس از نوشتن کلمه ای در spotlight ٬ می توان بصورت مستقیم نتایج را در ویکی پدیا٬ بینگ یا حتی در App store مشاهده کرد.


keyboard
بی گمان iOS 8 ٬ درمانی برای درد های چندین ساله iOS است٬ سرانجام کیبرد هوشمند که توانایی پیش بینی کلمات را دارد پا به iOS گذاشت٬ کاربران در iOS8 می توانند در هنگام تایپ از کلمات پیش بینی شده استفاده کنند که این خود باعث افزایش سرعت تایپ می شود. در کنار آن٬ قابلیت پیش بینی٬ براساس سلیقه و رفتار کاربر تربیت می شود و می تواند با توجه به رفتار کاربر٬ از کلمات رسمی تر یا روزمره تر استفاده کند. 


Massages 
تاکنون هیچ گاه دوستان و خانواده ها به این اندازه با یکدیگر نزدیک نبوده اند٬ اپلیکیشن مسیج در iOS 8 ٬ امکان ارسال صدا و عکس بهمراه صدا را برای کاربران فراهم می کنند٬ کاربران می توانند محل خود را نیز با یکدیگر به اشتراک بگذارند و برای صحبت هرچه خصوص تر٬ گزینه مزاحم نشوید را به صورت مستقیم برای صحبت های گروهی فعال کنند که هیچ زنگ یا مسیج خارجی٬ صحبت های دوستانه آنان را خراب نکند. 


family sharing
این قابلیت به کاربران اجازه می دهد که در گروه های شش نفره فامیلی٬ از یک کارت اعتباری برای اکانت ها استفاده کنند و خرید های خود را در هر اکانت با یکدیگر به اشتراک گذارند٬ و البته بچه ها برای خرید هایشان نیز٬ به اجازه مستقیم الکترونیکی والدین احتیاج پیدا خواهند کرد .


Photos
حال٬ همه عکس ها و آلبوم ها در آلبوم های iCloud بین تمامی دیوایس ها به اشتراک گذاشته می شود و باعث می شود کاربران راحت تر از همیشه به عکس های خود دسترسی داشته باشند و البته بعد از ویرایش٬ تفییرات در تمامی دیوایس ها بصورت اتوماتیک به اشتراک گذاشته می شود. در کنار این موضوع٬ اپل قیمت حجم های iCloud را برای استفاده بهتر از این قابلیت کاهش داده است.




iCloud Drive
مدت ها بود که کاربران آیکلود٬ در انتظار چنین قابلیتی بودند٬ سرانجام اپل تصمیم به بازگشایی صندوق iCloud کرد و حال کاربران می توانند هر فایلی که بخواهند را درون فضای iCloud ذخیره کنند و از دیوایس های مبتنی بر iOS ٬ مک و ویندوز به آنان دسترسی داشته باشند. 



ارتباط اپلیکیشن ها با یکدیگر
شاید مهمترین قابلیت درونی iOS 8 ٬ باز شدن ارتباط درونی اپلیکیشن ها با یکدیگر٬ البته تحت نظارت امنیتی iOS است. حال براحتی می توانید از تمامی اپلیکیشن ها٬ به یکدیگر متصل شوید٬ به طور مثال در سافاری می توانید بصورت مستقیم متنی را برای مترجم گوگل یا بینگ ارسال کنید و یا عکس را در paintrest پین کنید. عکسی را در هر برنامه ای که می خواهید از راه برنامه photos ادیت کنید٬ و سپس عکس ها به هر برنامه ای که می خواهید برای ارسال به دوستانتان٬ ارسال کنید. 



اجازه استفاده از Touch iD برای تمامی اپلیکیشن ها 
یکسال پس از عرضه تاچ آی دی٬ شاید زمان آن رسیده است که اپل آن را به دامان برنامه نویسان بسپارد که از قابلیت های بی نظیر آن برای اپلیکیشن هایشان استفاده کنند. حال برنامه نویسان می توانند بصورت مستقیم از اثر انگشت کاربران برای اتصال به اپلیکیشن ها یا سرویس هایشان استفاده کنند. 


Air Drop
فاصله ها بین مک و iOS هر روز کمتر می شود٬ حال کاربران می توانند فایل های خود را بین مک و iOS با استفاده از Air Drop ارسال کنند. 



iOS 8 بسیار وسیع تر از آنچه که انتظار داشتیم بود٬ اینطور نیست؟ 
این نسخه در پاییز امسال برای کاربران آیفون ۴s به بعد٬ آیپد ۲ به بعد و آیپاد تاچ ۵ عرضه خواهد شد و البته از امروز نسخه آزمایشی آن در چنگال برنامه نویسان قرار خواهد گرفت.

برچسب ها:

دیدگاه ها ۳

  1. armin

    ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ ۱۱:۱۹ ق٫ظ

    chejori mishe noskhe azmayeshi ro gereft?

    • Arianismmm

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ ۳:۵۴ ب٫ظ

      به انجمن مراجعه کنید

  2. Imamal

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ ۱۰:۲۶ ق٫ظ

    من آخر متوجه نشدم میشه با آیپد ۲ هم توی ios8 تماس تلفنی برقرار کرد یا نه؟

دیدگاه خود را ارسال کنید.


 

Verified by MonsterInsights