جزییات سنسور اثر انگشت (Touch ID) در آیفون ۵s

 

کمتر از ۷۲ ساعت از کنفرانس اپل میگذرد، آیفونهای جدید ظاهراً قرار است پشت به پشت همدیگر، با ویژگیهای منحصر بفرد خود، گوی رقابت را در میدان تکنولوژی بربایند. پیشتر در مورد ویژگیهای هر کدام از آیفونهای ۵s و ۵c پرداخته شد و به مرور پس از بررسی های بیشتر به آنها رسیدگی خواهد شد. یک از قابلیتهای بزرگ آیفون ۵s سنسور اثر انگشت، موسوم به Touch ID است. اپل به صورت دقیق در مورد وییژگیهای آن، توضیحاتی را که باید در کنفرانس و یا در وبسایتش بیان نداشته است، شاید به دلیل حفظ حریم شخصی و امنیتی کاربران حاضر به این کار نشده است. 
اپل با این ویژگی در حال تلاش برای اطمینان دادن به کاربران خود است تا به راحتی و در عین امنیت بالا، بتوانند از فروشگاه آیتونز و iBookstore با اسکن اثر انگشت اقدام به خرید یا دستگاه خود را باز (Unlock) نمایند. اما این ابتدای راه است و این شرکت با این حلقه جادویی و به اصطلاح ارباب حلقه ها که پیشتر اپل آن را به عنوان یک اختراع به ثبت رساند، نقشه های زیادی را در سر می پروراند.
اما این پروسه چگونه اتفاق افتاده و چه موارد امنیتی در آن لحاظ شده است؟

 

Touch-ID-success

 

این ویژگی مفید، در حقیقت، ریشه در یکی از خریدهای امنیتی اپل از یک شرکت اسرائیلی به نام AuthenTec در خصوص راهکارهای امنیتی بیومتریک در سال ۲۰۱۲ دارد.
روز چهارشنبه وال استریت ژورنال در مصاحبه ای با یکی از سخنگویان اپل در خصوص جزییات دقیق Touch ID توضیحاتی را برداشت کرده است، که میتواند بار نگرانی را در خصوص حفظ حریم خصوصی افراد را کم کند.
حلقه فلزی دور دکمه Home ، تماس انگشت را شناسایی میکند، سنسورها با دقت بسیار بالای ۵۰۰ ppi چندین نقطه تماس انگشت را بر اساس ۳ نوع شیار پوست انسان اسکن و توسط چیپ مستقر در دکمه Home دریافت و به صورت دیجیتالی و رمزنگاری شده در پردازنده آیفون ذخیره میکند. در مراحل بعد، پس از هر تماس انگشت، سنسورها اطلاعات را با مشخصات کاربر مطابقت داده و اقدام به احراز هویت و اقدامات بعدی خواهند نمود.
این سیستم به قدری پیچیده و فنی است که حتی در صورت کرک شدن تراشه آن توسط افراد اخلالگر، با روشهای مهندسی معکوس عملیات اثر انگشت از کار خواهد افتاد. 
سخنگوی اپل در روز چهارشنبه به ویژگیهای دیگر این سیستم امنیتی اشاره کرد: 

 

مشتریان اپل برای استفاده از قابلیتهای Touch ID باید اقدام به ساخت یک رمز عبور برای تهیه نسخه پشتیبان نمایند، همچنین در هر بار ریبوت شدن آیفون، باید یکبار رمز عبور را وارد نمایند. یا اینکه اگر آیفون به مدت ۴۸ ساعت یا بیشتر باز نشده باشد (Unlock) باید از طریق رمز عبور اقدام به بازگشایی آن نمایند.
سیستم Touch ID تنها اطلاعات مربوط به به اثر انگشت را فقط در پردازنده آیفون به صورت رمزنگاری شده نگهداری میکند، و با هیچ اتصال اینترنتی در خصوص آپلود اطلاعات در سرورهای اپل ارتباطی ندارد.

 

خوب همانطور که میبینید، این نوع طراحی اپل، فرصت تفکر به هکرها یا افراد سودجو در خصوص دور زدن اثر انگشت نخواهد داد. ما در جریان بودیم که این قابلیت در تنظیمات میتواند فعال یا غیر فعال باشد اما هرگز نمیدانستیم که باید یک رمز عبور به عنوان پشتیبان ایجاد شود.

 

 

و یک چیز خیلی عالی دیگر: احتمالاً است با سیستم های دیگر اثر انگشت در لپ تاپ ها آشنا باشید که در هر شرایطی کار میکنند. اما سیستم Touch ID اپل به قدری بهبود یافته است که در زمان مرطوب بودن یا عرق کردن دست این سیستم کار نخواهد کرد. در حقیقت هنگامی که انگشت مرطوب یا عرق کند، مشخصات اثر انگشت افراد مختلف ممکن است به هم نزدیک شود، که اپل برای بالا بردن امنیت و اطمینان سازی، از اسکن تماس مرطوب جلوگیری میکند.
یکی دیگر از ویژگیهای مفید در رمز عبور پشتیبان، علاوه بر موارد بالا، این است که چنانچه افراد به هر دلیلی بر اثر جراحت انگشتان نتوانند تماس لمسی با آیفون داشته باشند، میتوانند از طریق رمز عبور وارد آیفون خود شوند.
باید خاطر نشان کنیم که سیگنالهای اثر انگشت تنها از طریق چیپ Touch ID در دکمه هوم قابل دریافت است، و اپل به قاطعیت تاکید کرده است که اطلاعات مربوط به اثر انگشت به صورت رمزنگاری شده در یک قسمت بسیار امن در تراشه A7 آیفون ۵s نگهداری میشود. این قسمت امن مربوط به اطلاعات اثر انگشت، در مستطیل کوچک ناحیه شمالی پردازنده A7 در تصویر بالا قابل مشاهده میباشد.
اپل در حال حاضر برای بالابردن سطح امنیتی Touch ID, دسترسی به تمام برنامه ها (به جز موارد ذکر شده) را با استفاده از اسکنر Touch ID یا دسترسی به مشخصات اثر انگشت، ممنوع کرده است.
حتی چنانچه دقت کرده باشید، در نسخه گلد مستر IOS 7 دیگر خبری از iCloud Keychain نیست، و در بخش مربوطه IOS 7 در وبسایت اپل اشاره به “Coming Soon” شده است, این به دلیل احتیاط های فراوان اپل برای ارتقاء سطح امنیت اطلاعات میباشد که در آینده ای نزدیک، ویژگی Touch ID با یک سطح جدیدی از توانمندیهای احراز هویت افراد در سطح اینترنت خودنمایی خواهد کرد.

نکته: اما هستند افرادی که امنیت اطلاعات آیفون برایشان بسیار مهم بوده و حتی به این فکر هستند که ممکن است در زمان خواب یا بیهوشی مطلق، کسی بخواهد با اثر انگشت شما به آیفون دسترسی پیدا کنند. 
همانطور که میدانید مشخصات اثر یک انگشت با انگشت دیگر، متفاوت میباشد. سنسور Touch ID در آیفون ۵s بسیار پیشرفته میباشد، همانطور که در کنفرانس ویدیویی مشاهده نمودید نوع تشخیص برای اسکن انگشت، از سه نوع خطوط :۱- کمانی ۲- کیسه ای ۳- پیچی بر روی پوست دست انسان، بهره میبرد. پس میتوان از انگشتان دیگر که حدس آن به فکر کسی نمیرسد، استفاده نمود. من فکر نمیکنم اگر کسی در خواب هرچند عمیق باشد متوجه این سوءاستفاده نگردد.
اپل با این حرکت که قدم اول در زمینه یک سیستم احراز هویت جدید در دنیا میباشد،مسیر بسیار روشنی را در پیش دارد و قطعاً برنامه های امنیتی بیشتری را در این ویژگی پیاده سازی خواهد کرد، اما در حال حاضر، Touch ID برای انجام دو کار مختلف که در بالا اشاره شد رونمایی گردیده است و کسانیکه در این زمینه بسیار حساس میباشند میتواند با کد عبور از آیفون خود، استفاده نمایند.

برچسب ها:

دیدگاه ها ۱۱

  1. حسين

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۲ ۶:۱۵ ب٫ظ

    ایول
    ١٠٠٪ iPhone 5S رو میخرم
    خیلى عالیه

  2. Parsa

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۲ ۱۱:۲۵ ب٫ظ

    من شبا دستم زیر بالشمه اگه کسی تونست ازم اثرانگشت بگیره ۵sم مال خودش
    D:

  3. arash

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ ۸:۵۰ ق٫ظ

    هر رمزی که توسط انسان برنامه ریزی بشه بوسیله انسان دیگه ای کشف میشه
    حالا ببینم به نظرتون این اثر انگشت خیلی مهمه که از سایر مزایای گوشی های هوشمند دیگه بالاتره
    یا باز اپل نقشه برای پول توی جیبای شما کشیده
    گوشی که رنگش از فلز پشتش میپره یا مپل آب خوردن خش میفته
    بدون ان اف سی بدون سنسور دوربین بالا بدون رادیو بدون صفحه اچدی باباطری ۱۴۰۰ یا ۱۵۰۰ میلی آمپری و بازم بدون ، بدون و ….
    به درد پول دادن میخوره

    • aryan

      ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ ۹:۱۳ ق٫ظ

      دوست عزیز شاید رزولوشنش کمتر از اچ دی باشه ولی به علت تکنولوژی صفحه و چگالی پیکسلیش کیفیتی بالاتر از اچ دی رو به وجود میاره.اون که زود خش میفته هم اوایل ساخت آیفون ۵ بود و الان دیگه وجود نداره.دوربین هم باور کن به عدد مگاپیکسل ربطی نداره.به سنسور و اینجور چیزهاست.همون طور که دیدی xperia Z1 عکس های بهتری نسبت به Lumia 1020 میندازه در حالی تعداد مگاپیکسل هاش کمتره.اون چیزهایی که ربط به کیفیت عکس دارند در آیفون ۵S ارتقا یافته اند.ولی کمبود nfc و رادیو واقعاً ایراده.

  4. yashar17

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ ۱:۲۲ ب٫ظ

    میبینم بسیاری بدون اینکه چیزی بدونند حرف میزنند.

    در ای او اس ۷ رادیو هم داریم در ایتونز که ایفون هم پشتیبانی میشه همچنین ایپد و مک.

    سنسور های دوربین ایفون ۵اس بزرگتر شدند و نور بیشتری جذب میکنند و در نتیجه کیفیت بهتری خواهد داشت.

    مگاپیکسل هر چه بالاتر باشد تصویر بزرگتر میشود.

    چیپ ۶۴ بیتی دارد و اولین ۶۴ بیت موبایل در جهان و تاریخ است.
    و پردازنده و چیپ گرافیکی ۲ برابر سریعتر شدند و در نتیجه بسیار روان است.

    بدنه را جانی ایو با توجه به مشکلات قبلی ایفون تجربه کرد و اینبار بسیار بهتر شده است و خش نمی افتد بهتر است فیلم خش پذیری را ببینید.

    دوربین فیلم برداری هم پیشرفت کرده است و ۱۲۰ فریم در ثانیه ۷۲۰ فیلم میگیرد.
    ۶۰ فریم بر ثانیه ۱۰۸۰ فول اچ دی.
    و قابلیت اهسته کردن زمان هم دارد.

    ان اف سی امنیت ضعیفی دارد و به قدری که میشود گوشی را هک کرد بهتره دنبال فیلمش باشی.

    باتری هم پیشرفت کرده و ربطی به اعداد ندارد چرا بستگی به زمان ماندگاری و مصرف دارد که هنوز نامشخص است.

    بعدش بدون بدون اینو و اون نکن فقط بدان که تو نمیدانی چشمت را به حقیقت بسته ای.

    و بسیاری دیگر که باید کتاب شود چرا من بنویسم مگه نوکرتم مگه تو میفهمی که ادامه بدم پس بقیه رو برای بعد باید به زندگی خود برسم.

    و در این حال با ایفون۵ قیمت برابری دارد.

  5. سعید

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ ۱۰:۳۱ ب٫ظ

    اپل همواره در ایجاد رابط کاربری فوق العاده تحسین برانگیز ونمونه بوده، و جایگاه امروزش هم بدون شک مدیون همین مسئلست. ولی مشکل اینجاست که اپل می خواد مشتریانش چشم و گوش بسته، محصولاتش رو بخرن. نه به عدد مگاپیکسل توجه داشته باشن و نه به فرکانس پردازنده. در اصل اپل ۱ مشتری کاملاً سنتی رو دوست داره. کسی که بیشتر تحت تأثیر برند هستش. به طور مثال همین الأنم حتی توی مک بوک هاش، هیچ وقت کد سی پی یو ها رو اعلام نمی کنه. یا تا همین ۳ سال پیش، حتی از گفتن فرکانس سی پی یو آیفون ها تفره می رفت. مشتری امروزه این رو نخواهد پذیرفت. اینکه تا حالا پذیرفته، علتش اینه که این چند ساله، اپل ویژگی های خارق العاده ایی داشته که در مقابل رقبا براش مزیت رقابتی بزرگی ایجاد می کرده. این در حالیه که خیلی از اون مزیت های رقابتی، الأن توی رقیب های اپل به نحو بهتری به چشم می خوره. حالا سوال اینه، آیا ۱ حسگر اثر انگشت، باز هم می تونه مزیت رقابتی رو براش ایجاد می کنه؟ آیا این همه خرجی که اپل برای توسعۀ این سنسور کرده، نمی تونست توی جای دیگه ایی خرج کنه؟ واقعاً یک سنسور اثر انگشت اینقدر ارزش افزوده برای مشتری ایجاد می کنه؟ این با اون اپلی که آیفون اولیه رو زد خیلی فرق داره. توجه داریم که هدف از تغییر، تغییر برای بهبود هست و نه تغییر برای تغییر.
    از طرف دیگه درسته که عدد مگاپیکسل یا صرفاً رزولوشن صفحه نمایش همه چیز رو در مورد کیفیت به ما نمی گن، ولی توجه داشته باشین که تا همین ۱ سال پیش، اپل از آیپدش به عنوان تبلتی با بیشترین رزولوشن ممکن نام می برد. حالا که نکسوس ۱۰ اومده، دیگه سکوت کرده و طرفدارهای اپل تازه می کن که همه چیز عدد نیست. به هر حال بهتره منتظر نتایج تست های دوربین و صفحه نمایش آیفون در سایت های معتبر بمونیم، تا مشخص بشه که بالاخره در حال حاضر کی برتره.

    • Aryan

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ ۱۰:۴۸ ق٫ظ

      نه.رزولوشن صفحه و از اون مهم تر مقدار ppi خیلی مهمن و آیفون ۵اس هم از رقباش دراین زمینه کم میاره.این کاملا درسته.ولی این که بگیم آیفون کیفیتش از صفحه ی اچ دی کمتره درست نیست چون تراکم پیکسلی فوق العاده ای داره.

  6. Majid

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ ۳:۵۴ ب٫ظ

    ما همه به انتظار نشته ایم تا این اختراع و خلاقیت اپل رو به زودی رو محصولات سامسونگ هم ببینیم اقا به نظر شما شما چقدر زمان می بره بچه های سامی اینو کپیشو بزنن رو سینی هاشون؟:)))

    • امید

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ ۷:۰۶ ب٫ظ

      مسلماً کپی خواهد شد اما اینکه به کیفیت اپل باشه خیلی بعیده!
      کا اینکه بعد از کنفرانس اخیر اپل مدیر سامسونگ در مصاحبه ای جو گیر شد و گفت گوشی های بعدی ما ۶۴ بیت خواهند بود، هنوز نه به دار و نه به بار معلومه دیگه …!

  7. gsm4iran

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ ۶:۰۲ ب٫ظ

    ایا این سیستم با restore پاک میشود؟ مثلا گوشی که سرقت شده باشد؟ تکلیفش چیست؟؟ ایا این قابلیت در حافظه سخت افزاری ذخیره میشود؟ با reastor ایا reset نمیشود؟؟
    thanks

    • امید

      ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ ۷:۰۸ ب٫ظ

      در ios 7 برای جلوگیری احتمالی از سواستفاده برنامه finde my iphone خیلی بهبود پیدا کرده که اگر فعال شود تحت هیچ شرایطی به جز وارد نمودن رمز عبور apple id ریستور نخواهد شد!
      در ریستور حتماً حسگر اثر انگشت هم ریست خواهد شد!

دیدگاه خود را ارسال کنید.


 

Verified by MonsterInsights