<font color=[ بررسی ویژه ] چگونه روابط اپل و یاهو بهبود یافت" />

[ بررسی ویژه ] چگونه روابط اپل و یاهو بهبود یافت

زمانی که اولین آیفون عرضه شد، اپل با دو شرکت در زمینه سیستم عامل آن دستگاه همکاری می کرد و البته تمام کاربران هم این دو شرکت را می شناسند، گوگل و یاهو. اکنون در سال ۲۰۱۳ گوگل یک رقیب سرسخت برای اپل شده و البته دیگر هیچ اثری از گوگل هم در نرم افزار های پیش فرض سیستم عامل آیفون دیده نمی شود، این در حالی است که رابطه اپل با یاهو در حال افزایش است.

در ماه آپریل بود که خبر از همکاری اپل و یاهو شنیده می شد که قصد دارند شبکه اجتماعی Flickr را با iOS یکپارچه کنند و کاربران بتوانند از هرجایی تصاویر خود را در فلیکر به اشتراک بگذارند. حال با عرضه iOS 7 دو اتفاق مهم برای یاهو افتاده است، یکپارچه سازی Flickr با سیستم عامل و بازطراحی جدید برنامه آب و هوا.

برنامه پیش فرض آب و هوای جدید نشانه های زیادی از همکاری پشت صحنه اپل و یاهو می دهد. یاهو در ماه آپریل بود که برنامه آب و هوای خودش را با ظاهری بسیار زیبا در اپ استور عرضه کرد. حال می توانید بسیاری از اجزای آن برنامه را در برنامه پیش فرض جدید iOS بیابید. شباهت میان این دو برنامه غیرقابل انکار است و حتی برخی اهالی وب عقیده دارند یاهو در پشت پرده این برنامه را طراحی کرده است. همچنین بعد از کنفرانس WWDC 2013 در مراسم Apple Design Awards برنامه آب و هوای یاهو برنده این جایزه هم شد.

با این که حالا طراحی این دو برنامه شبیه به هم شده است اما برنامه آب و هوای یاهو هنوز هم قدرت زیادی دارد و اطلاعات بیشتری را به کاربر می دهد، همچون میزان باد و حتی محل قرارگیری خورشید در زمان مشخص. یاهو در برنامه خود برای پس زمینه هر شهر هم از تصاویر موجود در flickr استفاده می کند.

در حالی که در برنامه جدید پیش فرض آب و هوا اثری از تصاویر پس زمینه که از flickr دریافت می شوند نیست، اما حالا کاربران می توانند تصاویر خود را با یک کلیک به flickr ارسال کنند و با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

کاربران می توانند از قسمت تنظیمات دستگاه به منوی flickr بروند و با یکبار وارد شدن به اکانت خود از هر برنامه ای تصاویر خود را به اشتراک بگذارند. این سرویس اکنون در کنار Twitter, Facebook و Vimeo به صورت یکپارچه در iOS عمل خواهد کرد.

 

حال با نگاه کردن به آن طرف داستان می بینیم که اپل حتی اشتراک گذاری در گوگل+ را از طریق منوی Share (در صورت نصب بوده برنامه) هم حذف کرده. با توجه به حذف نقشه های گوگل و برنامه پیش فرض YouTube از iOS 6 می بینیم که اپل نه تنها به فکر همکاری با گوگل نیست بلکه دنبال پاک کردن رد های گوگل در iOS می باشد.

در iOS 7 اپل این مسیر را بیشتر ادامه داده است. بطوریکه که در قابلیت جدید سیری – نشان دادن نتایج جستجو در همان قالب سیری – اپل دیگر از گوگل استفاده نمی کند و Bing را برای جستجو از طریق سیری انتخاب کرده است. هرچند که همچنان کاربران می توانند گوگل – یا یاهو – را برای جستجو در Safari انتخاب کنند.

با نگاه به iOS 7 می بینیم تنها اثر باقی مانده از گوگل، جستجوی آن در Safari است که اجباری هم نیست و کاربران می توانند موتور های جستجوی دیگری را هم انتخاب کنند، ولی گوگل پیش فرض است. طبق گزارش هایی از سال ۲۰۱۰ اپل و مایکروسافت طبق یک قرارداد قصد داشتند Bing را مرورگر اصلی Safari کنند که هنوز این اتفاق نیفتاده و روابط اپل و گوگل هنوز به وسیله این قابلیت کامل قطع نشده است.

فاصله میان گوگل و اپل از جایی شروع شد که این شرکت تنها ۱ سال پس از عرضه آیفون اقدام به کپی برداری از اپل کرد و سیستم عامل موبایل خود را که در نسخه ۱ آن بسیار شبیه به آیفون بود عرضه کرد. استیو جابز گفته بود که حاضر است تا آخرین دلار از سرمایه اپل را جهت نابودی آندروید خرج کند.

با این حال گوگل هم ناامید نشده و از طریق اپ استور برنامه های مختلفی چون نقشه ها، گوگل+ ، جیمیل ، گوگل درایو و دیگر سرویس هایش را در اختیار کاربران آیفون قرار داده است. برنامه های گوگل حتی تنظیمی دارند که لینک ها را در صورت نصب بودن کروم در این برنامه باز کنند و از Safari استفاده نشود.

منبع خبر: Apple Insider

برچسب ها:

دیدگاه ها ۱

  1. روزبه

    ۷ تیر ۱۳۹۲ ۱۱:۰۰ ق٫ظ

    اپل مثل ایران میمونه که میخواد با آمریکا در بیوفته
    آخه تو که زورت به گوگل نمیرسه چرا دعوا میکنی

دیدگاه خود را ارسال کنید.