آیا ios 7 نیاز به جیلبریک دارد؟

hero

هنگامیکه اپل در کنفرانس WWDC 2013 از IOS 7 رونمایی کرد، تغییرات بزرگی در طراحی آن مشاهده کردیم، همچنین قابلیتهای بسیاری که متاسفانه در کنفرانس به آن پرداخته نشد و هم اینکه در سایه انتقادات بر طراحی جدید، مشاهده نگردید. اما گروهی سوای این موارد، از جنبه دیگر به این نسخه جدید نگاه کردند، اینکه بسیاری از کاربردی ترین قابلیتهایی که در جیلبریک دیده شده است را میتوان در IOS 7 دید. شاید بتوان اینطور گفت که در این چند سال، اپل درهای خود را برای جیلبریک نیمه باز گذاشت تا بتواند تمام توانایی و قابلیتهایی را که این سیستم عامل میتواند داشته باشد را سنجیده و یک لیستی از بهترین و کاربردی ترین قابلیتها را جمع آوری و در یک ترفند مناسب و جدید، آنها را در جدیدترین نسخه IOS خود بگنجاند. همانطور که میدانیم و با توجه به نقل قول تیم کوک که شور و شعف را در چهره اش میدیدیم، IOS 7 ، بزرگترین تغییرات اساسی را از اغاز داشته است و شاید همین باعث شود تا کاربران از این طراحی جدید و درخشان و قابلیتهای بیشمار، دست از جیلبریک دستگاههایشان بردارند. حرفهای تیم کوک بر اساس نسخه بتایی که ما الان با آن سر و کار داریم نیست، او نسخه نهایی و آنچه را که قرار است در اختیار کاربران قرار بگیرد را نشانه رفته است. تا همین الان که این بررسی در اختیار شما قرار گرفته بر اساس تست ها، نمایش ویژگیهای علنی و مخفی IOS 7, همه بر این اعتقاد دارند که نسخه نهایی دارای تغییرات بزرگتر، ویژگیهای بیشتر و تغییر در طراحی را دارا میباشد.

به طور قطع، به نطر بنده، اولین نسخه بتای IOS 7 باگهای زیادی را داراست، و بیشتر از نسخه های قبل، اما طبیعی است، به دلیل اینکه اولین نسخه ای میباشد که در طول ۱ سال به طور کامل هسته سیستم عامل، برنامه ها و رابط کاربری طراحی مجدد شده است، و به دلیل اینکه میبایست در کنفرانس رونمایی میشد، با هر زحمت و تلاش شبانه روزی که بود، مهندسان IOS و البته تیم OS X و برنامه نویس  های مستقل، توانستند آن را به این مرحله برسانند. و بر اساس گفته های تحلیلگران، یقین داشته باشید که نسخه نهایی، قابل مقایسه با انچه که رونمایی شد نخواهد بود، و به تنهایی و شاید با سخت اقزارهای جدید (iPhone 5s, iPad) همه را سورپرایز خواهد کرد.

 

 

و اما از ماجرای اصلی یعنی جیلبریک IOS 7 دور نشویم، امسال چند توییک جدید و پرکاربرد مشاهده شده بود که بارزترین آنها که در ظاهر IOS 7 قابل مقایسه بود SBSetting میباشد، که اپل این ویژگی را با نام Control Center به صورت اختصاصی طراحی نموده است، و بطور معمول این اولین ترفندی است که اپل برای رهایی از جیلبریک بکار گرفته است.
با توجه به اینکه Control Center خیلی زیباتر از SBSetting میباشد و تا حدودی نیاز کابران را رفع مینماید، اما توییک مورد نظر، دارای گزینه های بیشتری برای کنترل و مدیریت گوشی مثل: مدیریت حافظه و دیتا، را دارا میباشد. البته من فکر میکنم در همین حد نیز Control Center کاربران را خوشحال خواهد کرد و نیازشان به این توییک را مرتفع خواهد کرد.
حال به توییک بعدی میرسیم، هنگامی که اپل ویژگی بروز شده Multitasking در IOS 7 را نشان داد، ناخودآگاه به یاد توییک Auxo افتادیم. برای کسانیکه با Auxo آشنا نیستند، باید بگوییم که Auxo یک توییک شسته و رفته است که یک پیش نمایشی از برنامه های باز شده در Multitasking را نمایش میدهد. در IOS 7 این قابلیت در مقایسه با Auxo ، پیش نمایش بزرگتر و پوشش رنگ بهتری را دارا میباشد. خارج از توییک های SBSetting و Auxo ، قابلیتهای اینچنینی که در IOS 7 بکار گرفته شده اند، واقعاً دارای رابط کاربری بهتر و اضافه کردن عناصر بصری زیباتر و جدیدتری میباشند.
این بدین معنی است که جیلبریک هنوز نقش واقعی را بازی خواهد کرد، و به عقیده بنده با توجه به اینکه اپل توانسته تا حدودی این ویژگی ها را به بهترین شکل ارایه دهد، اما هنوز قابلیت های کاربردی تری نیز که طرفداران زیادی را دارد میتواند به IOS اضافه گردد، مثل BitSMS، IntelliscreenX،LockInfo و این دسته توییک ها که میتواند به بهترین شکل به Control Center این نسخه اضافه گردد.
از انجا که اپل در استراتژی جدید خود قرار است تا حدودی پلتفرمهای نرم افزاری خود را برای ارایه بهترین راهکارها برای توسعه دهندگان باز نماید، لذا امیدواریم هستیم که توسعه دهندگان و برنامه نویسان از قابلیتها و راهکارهای جیلبریک استفاده نموده و به بهترین شکل در نسخه های بعدی ارایه دهند، کما اینکه در روزهای اخیر، فریمور نسخه ۵.۴ بتای Apple TV برای توسعه دهندگان منتشر گردیده است که نوید خبرهای بسیار خوبی در آینده میباشد، قابلیتهایی همچون: itunes Radio,conference Room Display, Custom Subtitles و… که بسیاری از نیازهای کاربران را برطرف خواهد کرد. اما واقعاً تا نسخه نهایی IOS 7 و فریمورهای دیگر هیجان زده، و برای دیدن چیزهای جالب و قابلیتهای بزرگ مشتاق خواهیم بود.
با این وجود جیلبریک چه معنای دیگری خواهد داشت؟

برچسب ها:

دیدگاه ها ۶

  1. علي

    ۲ تیر ۱۳۹۲ ۱۰:۱۳ ب٫ظ

    دلتون خوشه
    چرا نمیخواهید واقعیت را قبول کنید

  2. Moein3000

    ۳ تیر ۱۳۹۲ ۹:۲۶ ق٫ظ

    جیلبریک هیچ وقت از بین نخواهد رفت ! کرک ، پچ و حتی سریال میکرها و تمامی نرم افزار های اینچنینی که کار نفوذ به و تغییر اطلاعات سیستمی دارند و در حالت کلی از بین بنده ی محدودیت ها و قفل ها عمر جاودانه دارند و تا ابد از بین نخواهند رفت !
    از آن جایی که هیچ کجا و هیچ چیز امنیت ۱۰۰ درصد ندارد و همیشه نقص و نقطه ضعف امنیتی را می توان در امن ترین نرمافزارها و سیستم عامل ها یافت ! و همین طور هکر ها و افرادی که روز و شب خود را برای نفوذ به این گونه سیستم های امنیتی صرف می کنند پس همیشه امید وار باشید که شده باشد بعد از ۲۰۰ سال شکافی پیدا می شود ! الگوریتمی کشف و رمز گشایی می شود ! قفلی شکته و کدی دیکد می شود !
    اگر کمی بررسی کنید متوجه خواهید شد که تمامی سیستم عامل ها بعد از مدتی امنیتشان را هوتوتو سابوندن به الک !
    چرا راه دور بریم ! همین ios خودمان !
    تا ۶.۱.۲ بشمارین ببینید چندتا میشه ! همه جیلبریک شدند !
    و من یادمه موقعی که ۴ اس اومد و او اس ۵ رو باهاش ریلیز کردن ! بعضیا بعضی ها جلو فروم جیلبریکش نوشتن هرگز ! و ای کاش یه اسکرین شات از اون پستم داشتمو نشونتون می دادم ! حالا می گم !
    من اومدم گفتم چه ماستی چه شیری !؟ مگه هکرا بیکار نشستن !
    اینم جیلبریک میشه ! که حالا جالب ماجرا اینجاست ! که وقتی فروم جیلبرکش رو بعضی ها او کی کردن ما اومدیم توش نوشتیم قابل توجه اون کسایی که فلانو نوشتن هرگز و اینا ! که دوستان محترم پست ما رو بعد از مدتی کوتاه کامند و شیفت و دیلیت کردن ! اینجوری گفتم بگم منم مک بلدم !
    بگزیم ! خلاصه دوستان این داستانا و شایعات ادامه داشت واسه چی ؟ آها وقتی که او اس ۶ اومد ! دوباره بعضی ها ! اومدن دوباره گفتن هرگزو فلانو اینا !
    اینم بگم الان یادم اومد !
    من حدود قرن۷ هجری یه ایپاد تاج تو جی داشتم هنوز دارمش ولی گذاشتم تو دکور واسه اینکه اتیغست ! با ارزشه ! شیشم ترکیده ! نه ترکیده نه تَرَکیده ! یعنی ترک خورده !
    آقا ما که اون موقع ببخشید ها الانم هستیم ! مونگولی بیش نبودیم ورداشتیم اینو با خود آیتونر آپدیتش کردیمو از ۳.۱.۳ رفت رو ۴ ! بعد فهمیدیم به به به ! عجب حرکتی زدیم ! دیگه خودتون تا ته ماجرا رو برید ! من خودم بعدا میام !
    آقا جیلبریکی که نبود ولی اون بعضی ها بودن ! که بازم همون بعضی ها گفتم جیبریک نمیاد ! تصورش رو بکنید اولی که آیفون فور رو استیو خدا بیامرز با او اس ۴ معرفی کرده بود ! تازه میشد والپیپر بزاری که رو آیپاد من به دلیل رم کم همونم نمشد مولتی تسکینگم همین تور ! واسه من کار نمیکرد ! ولی با جیلبرکم که فعالش وکردم سرعتش میومد رو دنده ۱ ! بعضی وقتا هم که کات خلاص !
    آقا سرتون رو درد آوردم ! آیپادی که ما هنوز چیزی از خریدش واسمون نمیگشذت ! ۱ ماه گوشه کمد خاک میخورد ! که دقیقا بعد از یک ماه جیلبریکش اومدو همون بعضی ها دادن به ما ! دستشون درد نکنه !
    خداییش من یکی که هیچی حالیم نبودو نیست ! هر چی درایم از این انجمن !
    کلا از اصل مطلب دور شدیم !
    خلاصه مطلب دیگه خیلی پر حرفی کردم !
    تایتل یکی از خبر های آینده ی این بلاگ !
    { جیلبریک ios7 }
    با تشکر از بعضی ها !

    • Arian

      ۳ تیر ۱۳۹۲ ۱۲:۲۵ ب٫ظ

      دوست عزیز فقط اومدن که نیست زمان هم مهمه جیلبریک iOS 6.x خیلی دیر اومد نمیشه که جیلبریک iOS 7 زمانی بیاد که iOS 8 معرفی شده.تازه بعد از مدت کوتاهی هم جلوش رو اپل با نسخه ی ۶.۱.۳ گرفت.

      • iAlireza

        ۳ تیر ۱۳۹۲ ۱۲:۴۸ ب٫ظ

        خیلی هم دیر نبود ها !! دقیقا همون قدری زمان برد که iOS 5 هم جیلبریک شد. این هم که تا زمان iOS 8 میاد از اون حرفاست

  3. saeed

    ۳ تیر ۱۳۹۲ ۱:۰۶ ب٫ظ

    واقعاً لازم بود اینهمه زمان طول بکشه تا این قابلیت ها به ios اضافه بشه؟
    چند ساله این توییک ها اومدن؟
    حتماً لازم بود اینقدر صبر کنه که اندرویدی ها چنین قابلیت هایی رو به گوشی هاشون اضافه کنن و ۲ سال بعدش اپل تازه این کار رو بکنه؟

  4. Riyoonez

    ۳ تیر ۱۳۹۲ ۲:۰۴ ب٫ظ

    Ios7 خوبه اما باید دید تو نسخه نهایی که می خوان برای گجت هاشون عرضه کنن چی میشه لطفا زود قضاوت نکنید

دیدگاه خود را ارسال کنید.