منتظر مک بوک پرو جدید باشید

کنفرانس بین المللی اپل برای برنامه نویسان، امسال نسبت به سال گذشته تفاوت هایی داشت. انقلاب در iOS 7 مهم ترین بخش کنفرانس گذشته بود. سرویس iRadio شکفت انگیز و بروز رسانی Mac Pro به موقع بود. همچنین MacBook Air همانند سنوات گذشته بهینه سازی شد. اما به نظر من جای MacBook Proها در WWDC 2013 خالی بود.
اینگونه به نظر می رسید که امسال خبری از این محصول محبوب نباشد، اما همگام با Mac Pro جدید، کم کم ردپای مک بوک پرو جدید نیز در دیتابیس Geekbench دیده شد. نتایج مربوط به نوت بوک اپل دو روز پیش ارسال شده ولی دیروز ردیابی گردید.

macbook_pro_13_2013_geekbench

این محصول با کد “AAPLJ44,1” مشخص شده و مربوط به مک بوک پرو ۱۳ اینچی است. با این که معلوم نیست این مدل مجهز به صفحه نمایش Retina است یا نه، اما با توجه به زمزمه های مربوط به از رده خارج شدن MacBook Pro معمولی، احتمالا این محصول با Retina Display عرضه خواهد شد و در نتیجه به پردازنده Haswell اینتل نیز مجهز خواهد بود. جالب اینجا است که بنچ مارک های این نوت بوک با Mac Pro های ۲۰۱۳ رقابتی تنگاتنگ دارد.

دستگاهی که بنچ مارک های آن در تصویر بالا آمده است، دارای پردازنده دو هسته ای Core i5-4258U با کلاک ۲.۴ GHz و ۸ گیگا بایت رم است. همانند مک پرو، این مک بوک پرو نیز از یک نسخه خاص OS X Mavericks با شماره ساخت ۱۳A2050 بهره می برد.
یکی از محققین Primate Labs بنچ مارک این دستگاه را با مک بوک پروهای ۱۳ اینچ قبلی مقایسه کرده است. نتیجه چیزی نیست جز ۵ تا ۸ درصد افزایش کارایی با وجود سرعت کلاک پایین تر.

macbook_pro_13_2013_geekbench_comparison

یکی از مزایای پردازنده Haswell شرکت Intel کاهش چشمگیر مصرف باتری است. این موضوع را در MacBook Airهایی که هفته گذشته رونمایی شدند نیز دیدیم. هم اکنون نمونه ۱۳ اینچ این دستگاه قادر است تا ۱۲ ساعت و حتی بیشتر شارژ نگه دارد. Apple همه چیز را فدای کارایی نکرده و تغییر نه چندان زیادی در عملکرد این عضو جدید خانواده اپل مشاهده می کنیم.

این که اپل در MacBook Pro Retina Display که پروسسور آن از نوع Haswell است، تعادل بین زمان باتری و کارایی را چگونه برقرار می کند هنوز مشخص نیست، اما احتمالا روال همان استراتژی موجود در مک بوک ایر است. افزایش کارایی به میزان کم و بیشتر کردن سهم کاهش مصرف باتری.
با ید توجه داشت که افزایش ۸۰ درصدی طول عمر باتری در MacBook Air های معرفی شده در WWDC 2013 در مک بوک پروها امکان پذیر نیست. یکی از دلایل این امر وجود قطعاتی مانند صفحه نمایش Retina است که توان الکتریکی را می بلعند.

برچسب ها:

دیدگاه ها ۰

دیدگاه خود را ارسال کنید.


 

Verified by MonsterInsights