سوپرایزهای اپل چه می تواند باشد

سوپرایزهای اپل چه می تواند باشد

 

3

تا کنون خبرهای زیادی در مورد WWDC 2013 که دوشنبه همین هفته برگزار خواهد شد، در انجمن منتشر شده است. از شایعات گرفته تا اخبار قطعی تا نظر صاحب نظران، تا حدود بسیار خوبی پوشش داده شده، اطلاعاتی در مورد نسل بعدی iOS و OS X، به روز شدن مک بوک ها، سرویس iRadio و … اما آیا این همه اتفاقات کنفرانس پیش رو خواهد بود؟ سال گذشته و همزمان با معرفی iPhone 5 اپل از iPad نسل چهارم نیز رونمایی کرد. آیا باز هم شاهد چنین سوپرایزهایی خواهیم بود؟ در ادامه به بررسی آنچه خواهیم پرداخت که شاید سوپرایزهای اپل باشد.

iCould/Notification
در طی سال گذشته سرویس iCould در مقاطعی دچار قطعی هایی شد. این مسئله برای سرویسی که قرار است حتی بدون نیاز به توجه کاربر عمل کند، ناراحت کننده است. علاوه بر این، یکی از امکاناتی که جای خالی آن در سرویس ابری Apple به چشم می خورد، video stream است. سال گذشته اخباری در این باره در the Wall Street Journalمنتشر شد که بر پایه آن، اپل در حال کار بر روی این قابلیت است. پس عجیب نیست اگر video stream توسط iCould را در WWDC امسال ببینیم. این امکانات جدید برای اپلیکشن های خاص iCould در iOS و Mac بسیار تحصین برانگیز خواهد بود، اما در طولانی مدت همه منتظر اعمال شدن این تغییرات در iCould.com هستیم.

icloud-outage

تغییرات Notification Center برای کاربران امری حیاتی است، مخصوصا همگام سازی اطلاعیه ها (notification) بین اپلیکشن ها و تمام iDeviceها. هم اکنون بسیاری از اطلاعیه ها بین Mac و iOS سینک نمی شوند. برای مثال، پاک کردن یک notification در یک دستگاه، باعث پاک شدن آن در بقیه دستگاه های مبتنی بر iOS نمی شود. این مسئله کمی آزار دهنده است. iCould و Notification Center مخصوصا در مک، دارای ضعف هایی است که امیدواریم که کنفرانس دوشنبه حل شوند.

Messages

messages-chatology

زمانی که اپل Messages Beta را برای شیرکوهی عرضه کرد، بسیاری از کاربران با مشکلاتی از جمله کرش کردن، عدم همگام سازی پیام ها بین دستگاه های ساخت apple، ناپدید شدن تاریخچه پیام ها و عدم وجود برخی امکانات اصلی مانند عدم نمایش زمان ارسال و دریافت پیام روبرو شدند. برخی از این مشکلات هنوز پا برجا است. iMessage در iOS هم نیازمند بهینه سازی است. امکان پاسخ سریع یا ارسال پیام از هرکجای سیستم عامل بسیار جذاب خواهد بود، اما اولویت با Messages در مک است. علاوه بر این شاید تغییرات ظاهری آن هم مطلوب باشد.

Developers
بروز رسانی Xcode و iTunes Connect اتفاقی دوست داشتنی برای برنامه نویسان خواهد بود. با توجه به اینکه کنسول برنامه نویسان Google Play ماه گذشته آپدیت شد، بد نیست تغییراتی در پرتال iTunes Connect نیز شاهد باشیم. البته شایعاتی در تایید این مسئله به گوش می رسد. به نظر می رسد اپل به دنبال خلق رقیبی برای Parse است. Parse یک پلتفورم ابری برای اپلیکشن ها است که به گفته مدیرانش قادر است محصول نهایی را با قدرت بسیار و در مقیاس وسیع، تنها در چند دقیقه آماده کند.
در نهایت مرور کد به صورت Live در Xcode نیز که بسیار شبیه به Android Studio گوگل خواهد بود، از آن دست نیازهایی که شاید به زودی شاهد برآورده شدن آن باشیم.

Mac Pro/Logic/Final Cut Pro X

1


از جولای ۲۰۱۰ شاهد تغییرات آنچنان در مک پرو ها نبودیم. سال گذشته اپل تغییراتی جزئی در این خانوده اعمال کرد و در نهایت قول داد که Mac Proهای جدید اواخر سال ۲۰۱۳ وارد بازار شوند. چند ماه پیش نیز مدیر پروژه مک پرو، Douglas Brooks اعلام کرد که تیمش در حال کار بر روی “محصولی کاملا متفاوت” است. این اظهار نظر، مخاطبین کنفرانس WWDC را نسبت به معرفی Mac Pro جدید طی دو روز آتی مشتاق تر و امیدوارتر می کند.
علاوه بر این، ممکن است دوشنبه شاهد بروز رسانی برخی نرم افزار های مختص مک نیز باشیم. یکی از کاندیداهای این بروز رسانی Final Cut Pro است. این نرم افزار در گذشته طراحی مجدد شد و بسیاری از کاربران با یکی از ویژگی های این نرم افزار مشکل داشتند. از آن موقع اپل تلاش زیادی برای جلب رضایت این کاربران داشته است. در همین راستا بعید نیست شاهد بروز رسانی این اپلیکشن پر کاربرد نیز باشیم. یکی دیگر از نرم افزارهایی که نیازمند آپدیت است Logic Pro می باشد. این نرم افزار که از سال ۲۰۰۹ تغییرات آنچنانی نداشته است برای میکس، ضبط و نوشتن قطعات موسیقی به کار می رود. در سال ۲۰۱۱ این نرم افزار وارد Mac App Store شد و قیمت آن بسیار کاهش یافته. عرضه ورژن جدید این اپلیکشن که Logic Pro X نام خواهد داشت، بارها توسط اپل تایید شده است.

Maps

apple-france-flyover-3d-01

در حال حاضر اپل مشفول بهینه سازی نقشه های اپل برای کنسول های مرکزی اتومبیل های مدرن است و این بهینه سازی ممکن است به زودی و تا دو روز دیگر به همراه” Siri Eyes free برای ماشین ها” رونمایی شود. با وجود مشکلاتی که
پس از معرفی اپلیکشن Maps اختصاصی apple بروز کرد، طبیعی است که این شرکت برای بهینه سازی بخش های مختلف این نرم افزار، مانند Turn-by-turn navigation و اضافه شدن Flyover سه بعدی به زمان نیاز داشته باشد. البته یک سال از معرفی این اپلیکشن می گذرد و باید کم کم منتظر تغییرات تدریجی و آرام باشیم.

iLife/iWork
پس از مهمترین آپدیتی که برای iPhoto ، iMovie و GarageBand نسخه مک در سال ۲۰۱۰ اتفاق افتاد، پکیج iLife یکی از نامزدهای بروز رسانی در WWDC 2013 است. وقتی این پکیج را با نمونه iOS آن مقایسه کنیم لزوم این بروز رسانی مشخص تر می شود. پیش از این، Tim Cook اعلام کرده بود که تمرکز کنفرانس ۲۰۱۳ بر روی نرم افزار است به همین علت بروز رسانی بخش هایی از مجموعه iLife دور از ذهن نیست. در این میان iPhoto بیشترین شانس را برای آپدیت دارد.
علاوه بر این، بروز رسانی مجموعه Pages ، Keynote و Numbers برای مک نیز خالی از لطف نیست. این مجموعه برای iOS دچار تغییرات بسیاری شده است و زمان آن فرا رسیده که این تغییرات برای نمونه Mac نیز اعمال گردد. همچنین ظاهر اپلیکشن Pages در iOS می تواند قربانی خوبی برای طراحی مسطح iOS باشد.

Offline Siri
قبل از اینکه در مورد Siri به صورت آفلاین بحث شده است. اگر اپل آداب و رسوم چرخه ی عرضه گذشته اش را رعایت کند، روبرو شدن با این پدیده جذاب از شانس بالایی برخوردار است. Offline Siri برای تبدیل گفتار به نوشتار، کنترل پخش موسیقی، اجرای اپلیکشن ها و برقراری تماس ها بدون نیاز به اینترنت به کار خواهد رفت. این قابلیت با امکانات محدود در دستگاه آندرویدی موجود است. علاوه بر این، بعید نیست که شاهد نسخه نهایی Siri در WWDC 2013 باشیم. به نظر شما اپلیکشن ها و بازی های مبتنی بر سیری هیجان انگیز نیستند؟

Live Coverage

12

کنفرانس های اپل معمولا به صورت Live Stream پوشش داده نمی شوند. اما آزرو کردن چنین چیزی برای کنفرانس پیش رو عیب نیست.

برچسب ها:

دیدگاه ها ۰

دیدگاه خود را ارسال کنید.