iRadio در بن بست مذاکرات!

iRadio در بن بست مذاکرات!

هر چند سال یک بار، مهندیسن و مدیران مبتکر اپل، دنیای تکنولوژی را با ابداعی نو متحول می کنند. سال ۲۰۰۷ آیفون دنیای تلفن همراه را تکان داد و در سال ۲۰۱۰، دوره اوج پادشاهی Netbookها، اپل با iPad دروازه های تجربه دل انگیزی را به روی ما باز کرد. در حال حاضر چند صباحی است بحث تولید تلویزیون، iWatch و سرویس iRadio توسط این شرکت مطرح می شود. پروژه iRadio قرار تجربه ای شگفت انگیز به صورت تلفیقی از رادیو وب باشد. در همین راستا، اپل با دو شرکت بزرگ در زمینه ضبط و عرضه موسیقی، یعنی Sony و Warner Bros به توافق رسیده است.

112_11_5_122951594

 

Apple در عرصه ابتکار و خلاقیت همیشه پیشگام بوده و دیگران همواره سعی در الهام گرفتن از این ابداعات بوده اند، اما همان طور که می دانید Google زودتر اقدام به معرفی سرویس موسیقی خود کرد. به گزارش The Verge تلاش اپل برای تدارک دیدن یک تجربه تلفیقی برای شنونده، زمان بیشتری می طلبد.

سروییس که گوگل ارائه می دهد، بسیار شبیه به spotify و Rdio است و از آنجایی که این سه شرکت بسیار به هم نزدیک هستند، این مسئله یعنی اینکه پایه های کار تا حد خوبی بنا نهاده شده است. اما در مورد Apple قضیه قدری متفاوت است. این شرکت به دنبال ایجاد سرویسی است که ترکیب رادیو و وب باشد. چیزی شبیه به Pandora که به آن ویژگی درخواست آنی را اضافه کنیم. درخواست آنی به آن مفهوم است که شنونده در هنگام گوش دادن به یک ایستگاه رادیویی، توان کنترل بیشتری داشته باشد. مثلا بتواند آهنگی را به عقب یا جلو ببرد یا فقط بخشی از یک آهنگ را گوش کند و از آن رد شود. بنابر این برخلاف گوگل، همه چیز باید از صفر بنا می شد. 
با این وجود، همه ما دوست داشتیم در کنفرانس WWDC پیش رو، این سرویس را به کلکسیون خدمات Apple اضافه کنیم. اما به نظر می رسد علاوه بر آنچه گفتیم، مسائل و مشکلات دیگری نیز وجود دارند که باعث تاخیر در معرفی این سرویس می شود.
یکی از مسائل، عدم توافق با سونی بر سر مبلغی است که باید برای آهنگ هایی که شونده فقط بخشی از آن را گوش کرده و از آن رد می شود یا به اصطلاح skip می کند، بپردازد. پاندورا روزانه، تنها دوازده بار اجازه Skip به کاربران می دهد و باید هزینه کامل آن پرداخت شود. این در حالی است که اپل به دنبال نصف کردن این مبالغ است. البته چندی پیش اعلام شد که Apple حاضر شده مبلغی نزدیک به آنچه پاندورا برای آهنگ های Skip شده می پردازد، پرداخت کند، اما در عوض درخواست انعطاف پذیری بیشتری از سوی سونی دارد. برای مثال می توان به یک بازار برای فروش آهنگ های پخش شده نام برد.
عدم توافق با سونی، شرکت های دیگری که قصد دارند با این شرکت در پروژه iRadio همکاری کنند را نیز تحت تاثیر قرار داده است. چرا این شرکت ها این سرویس را یک جهش بالقوه برای صنعت موسیقی می دانند و به همین جهت مشتاق ارائه هر چه سریع تر این سرویس هستند.
در هر صورت و با شرایط موجود بعید است شاهد تولد iRadio در WWDC 2013 باشیم. شاید همزمان با معرفی iPhone 5S بتوانیم شاهد iRadio نیز باشیم.

برچسب ها:

دیدگاه ها ۰

دیدگاه خود را ارسال کنید.