طراحی Flat به iOS 7 می آید

YUG-IOS7

جاناتان ایو در کنفرانس آیفون ۵

در روزهایی هستیم که خبرهای مربوط به کنفرانس و وقایع احتمالی که قرار است رخ دهد روز به روز بیشتر میشود. امروز نیز خبری منتشر شده که تا حد خیلی زیادی ما را با iOS 7 آشنا ساخته است، طبق این گزارش، جاناتان ایو که اختیار دار iOS 7 است، اذعان کرده است که طراحی کلی iOS 7 , طراحی Flat یا همان تخت است. خب بیایید اول کمی با این طراحی آشنا شویم، راه دوری نمی رویم، ویندوز ۸ را دیده اید ؟ این سیستم عامل دارای طراحی Flat است، یعنی یک طرای با زاویه های تیز، بدون زرق و برق، بدون سایه، دیگر خبری از برجستگی های قابل لمس نیست. موارد مدور را به ندرت می توان دید. کنفرانس پیش رو اپل را می توان به یکی از مهم ترین کنفرانس ها تصور کرد، چرا که یک سیستم عامل بزرگ و قدرتمندی همچون iOS تغییرات زیادی را متحمل شده است، برای عبارت Flat از very very flat نیز استفاده شده، این می تواند بدان معنا باشد که هیچ شکی در جاناتان ایو وجود نداشته و با قاطعیت تمام این طراحی را پیاده سازی کرده است. همه این ها ۱۸۰ درجه با چیزی که اسکات فورستال و استیو جابز دوست داشتند فرق دارد. در واقع ما در iOS 7 مرگ اسکیومورفیسم را شاهد خواهیم بود.

ویندوز فون ۸

علاوه بر آن ، دیگر شاهد طراحی چرمی، و یا چرمی که دوخته شده نیستیم، به دنبال آن موارد دیگر مانند قطب نمایی که ظاهر کاملاً واقعی دارد، و یا دفترچه تلفنی که واقعاً دفترچه تلفن است نیستیم. به طور کل اشیا طبیعی حذف می شود، یکی دیگر از این موارد حذف طراحی های فلزی و یا طراحی هایی است که با سایه و برجستگی عجین شده است. به نظر می رسد یک انقلاب بصری را در iOS 7 شاهد هستیم، این تغییرات همسو می شود با طراحی های رقیبان اپل، مانند ویندوز فون و شاید نگاه بعضی از متعصبیان اپل نسبت به تکنولژی تغییر کند، یعنی اینکه هر چیزی پتانسیل تغییرات بزرگ را دارد و یکنواخت و یا خیلی کند حرکت نمی کتد. با همه اینها، خواسته و یا ناخواسته با یک iOS کاملاً جدید رو به رو هستیم.

دیگر شاهد چنین گرافیک هایی در iOS نیستیم

به نظر من از این تحولات به خوبی استقبال می شود، هرچند که شاید برخی را ناراضی کند و واکنش های منفی را شاهد باشیم، مشکل اصلی می تواند برای آن دست از کاربرانی باشد که با این طراحی خو گرفته اند. اما اپل سرانجام روزی باید به طراحی مدرن دست می زد تا از نظر بصری و طراحی از رقبای خود چیزی کم نداشته باشد. این طراحی به احتمال خیلی زیاد مسیر طراحی های دیگر مک را هم تغییر می دهد، مانند برنامه هایی که در مک موجود است… و در همین کنفرانس نیز باید شاهد چنین تغییراتی در OS X 10.9 باشیم. البته تغییرات در OS X به گستردگی iOS نخواهد بود.

نباید فراموش کنیم که این تغییرات به معنای تغییر مسیر اصلی و گذشته iOS نیست، به طور مثال Home screen و Slide to unlock بخش جداناشدنی از این سیستم عامل است، تغییرات در حد تغییرات گرافیکی هستند، نه صرفاً تغییرات رابطی.

سری تغییراتی که پیش از این ماجراها اتفاق افتاده بود، می توان به آپدیت برنامه PodCast اشاره کرد. این عکس می تواند بیانگر کل ماجرا باشد، حذف مواردی که می توانیم در دنیای فیزیکی آن ها را لمس کنیم. 

سمت چپ ورژن قدیمی و سمت راست ورژن جدید

به دنبال این تغییرات، برنامه های موجود در اپ استور هم نیز به طور حتم متغیر خواهند شد و مسیر آن ها هم سوی iOS 7 خواهد شد. خوب شد فراموش نکردم، در آخر هم بگم با اخبار و بررسی های فوق لوگوی کنفرانس را ساده تر می توان تفسیر کرد. آن صفحات رنگارنگ و بدون برجستگی، سایه و برّاقی، مرا یا ویندوز فون می اندازد.





در نهایت با این کار اپل، بهتر است بگوییم تیم کوک و جاناتان ایو تشکیلات خود را از زیر رادیکال های استیو جابز و اسکات فورستال خارج کردند.




برچسب ها:

دیدگاه ها ۵

  1. حمید

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۴:۳۶ ب٫ظ

    خیلی از کسانی که سال ها با IOS و زیبایی های بی حد و حسرش، زندگی کردند، اصلا از این تغییراتی که تازه به نوعی شاعبه تقلید رو هم توی ذهن ها تداعی میکنه راضی نیستند!
    پیشاپیش تسلیت میگم !!!
    ببینید کی به حرف من میرسید !

  2. مهدی امین

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۸:۵۰ ب٫ظ

    یه سوال همیشه برام وجود داشته که چرا استیو جابز برای طراحی ظاهر آیفون به طراحی مینیمالیستی جاناتان آیو اعتقاد داشته و خودش هم همه چیز رو ساده و رند میخواسته ولی در زمینه طراحی سیستم عامل رویه و روش اسکات فورستال رو به روش آیو ترجیح میداده ؟

  3. hrsgroup

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۰:۰۸ ق٫ظ

    من میگم به جانی ایمان داشته باشین کارشو خوب بلده:)

    • حمید

      ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۹:۰۶ ق٫ظ

      البته کتمان کردن این هم اشتباه بزرگیه .

  4. مجید

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ ۱۲:۰۹ ب٫ظ

    من ، طراحی آیفون رو به خاطر کلاسیک و طبیعی بودنش دوست دارم
    و این سبک طراحی همیشه من و به سمت وسایل اپل کشیده ، چون احساس می کنی تو دستگاه هم زنده ست
    نمیشه ندیده قضاوت کرد !
    اما اگه بخواد شبیه ویندوز۸ شه !
    من نه تنها ios رو عوض نمی کنم !
    بلکه اعتقادم به خلاق بودن اپل رو از دست می دم
    دوس ندارم بگم ! اما ، اپل بعد جابز ، دیگه اپل نیست

دیدگاه خود را ارسال کنید.


 

Verified by MonsterInsights