غول سیاه از خواب بیدار شد

Blackberry-Logo

روز ۳۰ ژانویه ۲۰۱۳ برای شرکت کانادایی ریم روز تولد امیدها و ارزوها است . این روز روزیست که ریم با امید بازپس گیری بازار اسمارت فون از اپل و گوگل فرزند جدیدی را به دنیای اسمارت فون معرفی کرد . سیستم عامل جدید این شرکت با نام BlackBeery OS10 مبتنی بر هسته ای کاملا دگرگون شده بر روی دو مدل اسمارت فون Z10 و Q10 معرفی شد . آنچنان ریم شیفته سیستم عامل جدید خود شده که اعلام نموده بعد از این با نام بلکبری شناخته بشه و نام ریم به فراموشی سپرده شود . بعد از این نماد این شرکت در بلکبری به جای RIMMبه BBRY در بورس تغییر داده شد .


BlackBerry OS 10 

در سال ۲۰۰۸و با اغاز ظهور ایفون شرکت ریم و عنوان تجاری اسمارت فون های اون یعنی بلک بری با سهمی حدود۵۰٪در بازار اسمارت فون به عنوان محبوب ترین به خصوص در امریکای شمالی یکه تازی میکرد.ظهور پدیده ایفون و پس از ان اندرویید از دو شرکت اپل و گوگل کم کم سلیقه مشتریان را به سمت اسمارت فون های مبتنی بر صفحه های لمسی و اسکرین های بزرگ و بزرگتر عرصه را بر موبایل های فول کیبرد (qwerty)بلک بری تنگ و تنگ تر کرد به گونه ای که سهم بلکبری در سال ۲۰۱۰ به تنها ۲۱٪و در پایان سال ۲۰۱۱به کمتر از ۶٪رسید .این نقطه شروع یک تغییر در ریم بود چرا که با استعفای دو مدیر ارشد ریم Thorsten Heins المانی/کانادایی جانشین انان گشته و در بدو ورود وعده تحول در بلکبری را داد . محصول ان تغییر هم اکنون پیش روی ما است . نام ان را BlackBerry os 10 گذاشته اند . ریم مدعی است ساختار این سیستم عامل کاملا مبتنی بر هسته جدید بوده و به هیچ شکل وابسته و وامدار سیستم عامل های قدیم این برند نیست . این سیستم عامل مبتنی بر بستر لمسی میباشد و لذا باید انتظار داشت که بعد از این کلیه اسمارت فون های بلک بری دارای صفحه لمسی باشند .نشانه های اولیه حاکی از سیستم عاملی کاملا مبتنی بر ارتباط دو سوی با وب است . بخشهای ارتباط این سیستم عامل با شبکه های اجتمایی فیس ب وک تویتر و لینکدن و …..کاملا هوشمندانه و به صورت یکپارچه با شبکه پیام رسان اختصاصی بلک بری و پیام کوتاه طراحی شده است . در کنار اون ساختار و منو های کاملا گرافیکی و کاربردی دسترسی کاربران حرفه ای تر را به قابلیت ها و سخت افزار برتر این نسل از اسمارت فون ها میسر نموده است . به نظر می آید ریم با الهام از هر آنچه دو سیستم عامل موفق سالهای اخیر اسمارت فون ها هر آنچه مطلوب کاربران بوده در BlackBerry OS10 گرد هم آورده است . بخش مولتی مدیایی این سیستم عامل شباهت های انکار ناپذیری به ایپاد موفق ios دارد . ریم وعده داده است که بخش مارکتینگ را در این سیستم عامل جدید به سرعت رونق بخشد . فرمولی که پیش از این اپل موفقیت آن را به اثبات رسانده و گوگل و ماکروسافت نیز از آن پیروی کرده و موفقیت آن را تضمین کرده اند. در نگاه اولیه شمایل و آیکونها در سیستم عامل بلکبری ۱۰ بسیار شبیه آیفون می نمایاند . به خصوص منوی پیام کوتاه و تلفن این سیستم عامل واضحا شبیه ios است . آنچه در نگاه اول بیش از هر چیز در اسمارت فون های معرفی شده جدید بلکبری خود نمایی میکند حذف کلیدهای فیزیکی قطع و وصل تماس(سبز و قرمز ) است. تعداد معدودی از کارشناسان و متخصصان که دقایقی با BlackBerry OS10کار کردند از آن رضایت داشته و پیشبینی های خوبی در اینباره داشتند و همگی بر تفاوت عای انکار ناپذیر این سیستم با نسل پیشین خود (blackberry os7)تاکید داشتند باید دید عامه کاربران چه نظری در خصوص این سیستم عامل نوپا خواهند داشت.

BlackBerry Z10

اولین اسمارت فون دارای امکان LTEاز بلکبری با صفحه لمسی ۴.۲ اینچ که با رزولوشن خیره کننده ۷۶۸*۱۲۸۰ به تعداد حدود ۳۶۰ پیکسل در هر اینچ رسیده که حتی از استاندارد فاخری که اپل رتینا نامگذاری کرده در تعداد پیکس بالاتر است . ابعاد آن ۱۳۰ در ۶۵.۶ در ۹ میلیمتر است ( از آیفون ۶.۲ میلیمتر در ارتفاع ۷ میلیمتر در عرض و ۱.۴ میلیمتر در ضخامت بزرگتر است) دارای ۱۶ گیگ حافظه و ۲ گیگ رم میباشد و همزمان micro-sdرا نیز پشتیبانی میکند. اتصال آن مطابق با سنت بلکبری میکرو یو اس بی است و همچنین یک خروجی hdmiنیز برای انتقال انواع مدیا در کنار یو اس بی تعبیه شده است.Z10 دوربین ۸ مگا پیکسل با فلش ال ای دی دارد و امکان فیلمبرداری full HDبا سرعت ۳۰ فرم بر ثانیه در آن وجود دارد.سی پی یو اسنپ دراگون دو هسته ای با سرعت ۱.۵ گیگاهرتز قلب تپنده این اسمارت فون است و gpu مدل Adreno225از تصاویر گرافیکی پشتیبانی میکند.باطری این دستگاه ۱۸۰۰ میلی آمپر است و ۱۰ ساعت زمان مکالمه با ۲G یا ۳G و یا ۳۱۲ ساعت استند بای برای Z10تامین انرژی خواهد نمود .Z10 اولین موبایل بلکبری است که استاندارد Micro-SIMرا برای خشاب سیمکارت خود برگزیده است.بلکبری اعلام کرده این موبایل را از ۳۱ ژانویه ۲۰۱۳ روانه بازارکرده است .وزن این اسمارت فون ۱۳۹ گرم است 


BlackBerry Q10

در سیر قهقرایی بلک بری کاربران وفادار به کیبرد qwertyاین اسمارت فون با خرید مدل های جدیدتر باعث جلوگیری از سقوط کامل این برند شدند و اکنون که بلکبری با لمس برگشته است Q10 را برای قدردانی از این این کاربران ارائه کرده . Q10کاملا وفادار به ساختار چندین ساله سخت افزار شرکت ریم در تولید بلکبری است و میتوان آن را محل تلاقی گذشته و آینده بلکبری نامید. ریم با جایگزینی بخش پایینی صفحه Z10 با یک کیبورد qwertyکاملا سنتی سعی در حفظ کاربران وفادارش دارد . این اسمارت فون در ابعاد و شمایل کاملا مشابه ۹۹۰۰ بلکبری میباشد ابعاد آن ۱۱۹.۶ در ۶۶.۸ در ۱۰.۴ میلیمتر ( ۴.۶ میلیمتر در ارتفاع ۰.۸ میلیمتر در عرض از ۹۹۰۰ بزرگتر و ۰.۱ میلیمتر از ۹۹۰۰ نازکتر است) به جای صفحه ۲.۸ اینچی ۹۹۰۰ یک صفحه ۳.۱ اینچی با رزلوشن خیره کننده ۷۲۰ در ۷۲۰ پیکسل ارائه میکند که با ۳۲۸ پیکسل در اینچ تصویری بسیار مطلوب و مناسب از خود ارائه خواهد نمود و همچون Z10 دارای ۱۶ گیگ حافظه داخلی و ۲ گیگ رم میباشد . این موبایل نیز دارای درگاه micro-sd است که تا ۶۴ گیگ میتوان به آن اضافه نمود . سی پی یو Q10از cortex-A9  محبوب است که دو هسته ای و با سرعت ۱.۵ گیگا هرتز میباشد. دوربین این اسمارت فون دقیقا همچون Z10با ۸ مگا پیکسل و فیلمبرداری full HDبا سرعت ۳۰ فرم در ثانیه میباشد .باطری Q10نیز ۱۸۰۰میلی آمپر بوده و ۱۰ ساعت زمان مکالمه را پشتیبانی میکند . شاید مهتمرین تفاوت Q10 و Z10جدا از ساختار ظاهری در عدم پشتیبانی Q10 از LTEباشد.تاریخ ارائه این مدل از بلکبری آپریل ۲۰۱۳( فروردین/اردیبهشت ۹۲)*اعلام شده است.

برچسب ها:

دیدگاه ها ۰

دیدگاه خود را ارسال کنید.


 

Verified by MonsterInsights