Susan Kare ملکه آیکان ساز شرکت اپل

  1. susan kare, متولد نیویورک در سال ۱۹۵۴، هنرمند و گرافیستی خلاقیست که در سال ۱۹۸۰ توانست بسیاری از رابط گرافیکی و علائم گرافیکی Mac OS X را خلق نماید، او همچنین یکی از کارمندان اصلی شرکت NeXT بود، NeXT در سال ۱۹۸۵ توسط یکی از موسسین شرکت اپل، استیو جابز بعد از استعفای اجباری وی از اپل تاسیس شد. این بانو اولین کسی بود که توسط اپل استخدام شد تا به صورت مستقیم بر روی علائم و آیکان های گرافیکی، فونت و … مشفول به کار شود. پس از به استخدام در آمدن در کمپانی اپل، او با استفاده از بهترین رابط گرافیکی در سیستم عامل مک، توانست باعث مشهور شدن روز افزون مک شود. در واقع رابط گرافیکی به زبان ساده، حرف زدن علائم گرافیکی با کاربر است. رابط گرافیک های امروزه مانند آنچه که در سیستم عامل کنونی OS X و iOS و دیگر سیستم عامل ها می بینیم، به یک باره دچار چنین تحول عظیمی نشده اند. تمام این لوگو، آیکان و رابط گرافیکیِ خوبی که امروز در سیستم عامل های جدید می بینیم، به نوعی منشاً اولیه آن ها از همین طرح ها الهام گرفته است، طرح هایی که به صورت پیکسل طراحی شده اند، اما باز هم منظور خود را به خوبی می رسانند و امروزه با اینکه پیکسل ها را فقط با میکروسکوپ می توان دید، باز هم یکی از رابط گرافیکی منحصر به فردی تلقی می شود.

    بسیاری از این لوگوهای اولیه را در سیستم عامل Mac OS X و iOS می بینیم. پس واقعاً این طرح ها غیر قابل اجتناب و بدیع می باشند و نمی توان آن ها را به دور از فرهنگ کامپیوتر تصور کرد. سرانجام با درخشش کار او، در سال ۲۰۰۱ جایزه chrysler design را دریافت کرد. البته کارهای او در ویندوز XP هم رخنه کرد. برخی از کارهای او را در مک مرور کنیم:


    لوگو مک خندان، موقعی که مکینتاش را روشن می کنیم


    لوگو Command که امروزه هم در کیبورد مکبوک ها شاهد آن هستیم


    سطل آشغال.


    ساعت، که به معنای رخدادها و پروسس های کامپیوتر می باشد


    اسپیکر


    سطل رنگ


    و کولکسینوی از برخی هنرنمایی های او

    کارهایی که در مراحل طراحی بوده اند:


    لوگو Paste


    لوگو قلم مو در پینت که رنگ بر روی قلم مو قرار داشت


    لوگو اپل


    و لوگو Cut

    سادگی در کار او یکی از مهمترین رکن ها بود، چرا که اضافه کردن جزئیات بیش از حد، به خصوص در زمانی که مانیتورها بر پایه پیکسل های بزرگ تصاویر را به نمایش می گذاشتند، می توانستند بر نامفهوم شدن طرح کمک کند. شاید چیزی که کارهای او را تا کنون ماندگار نگاه داشته است، قابل تشخیص بودن نمادها در کمترین زمان ممکن، یعنی فقط با یگ نگاه باشد و تلاش او برای پیاده سازی این امر قابل مشاهده است. 

    susan kare امروز هم به کار خود ادامه می دهد و در وبسایت خود بسیاری از آیکان و لوگوهای مختلف را برای فروش به نمایش گذاشته است.

برچسب ها:

دیدگاه ها ۲

  1. Sajjaad

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۱ ۴:۳۰ ب٫ظ

    مرسی از متن خوبتون …. معرفی این افرادی که در کنفرانس های علنى اسمى ازشون نمیاد خیلى خوبه تا ما هم بشناسیمشون

  2. vahid

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۱ ۸:۳۵ ب٫ظ

    عالی بود

دیدگاه خود را ارسال کنید.