استقبال از Mac OS X Mountain Lion

بر طبق اعلام های پیشین به احتمال فروان نسخه mac os x 10.8 که به نام شیر کوهی شناخته می شود منتشر خواهد شد . 
این نسخه هشتمین فرزند نسل دهم مک است . نسل دهم مک در سال ۲۰۰۱ با نسخه چیتا آغاز به کار کرد. پس از بحران اپل در سال ۱۹۹۶ جیل آمیلیو مدیر عامل وقت اپل ورشکسته٬ تصمیم به بازگرداند استیو جابز که در سال ۱۹۸۶ از اپل اخراج شده بود ٬ داشت و سرانجام موفق شد استیو جابز و شرکتش NeXT را به بعد از فرو رفتن اپل در بحران به این شرکت بازگرداند. استیو جابز به همراه شرکای خود در NeXT سیستم عامل NextStep را خلق کردند و پس از ادغام NeXT و اپل ٬ استیو جابز اعلام کرد که شرکتش و همه مهندسان و دستاورد های آن در اختیار اپل قرار خواهد و در آخر می توان گفت که استیو جابز بهمراه Next و NeXTstep شالوده نسل دهم مک را ریختند و بدون شک می توان گفت که نسل دهم مک با الهاماتی که از مهندسان و سیستم عامل NeXTstep گرفته است به جایگاه کنونی رسیده است. 
استیو جابز با نهادن سی دی نسل نهم مک در یک تابوت در کنفرانسی در پیش روی همگان٬ تولد نسل دهم مک را اعلام کرده بود.

بعد از این مقدمه کوتاه به مروری سریع به نسل دهم مک می پردازیم و با این بیان تاریخچه بهتر به استقبال شیر کوهی می رویم.

Mac OS X 10.0 
به نام چیتا شناخته میشد . این نسخه بعد از چند ماه به mac os x 10.1 به نام PUMA آپدیت شد 

   

پس از ادغام شرکت NeXT در اپل ٬ این نسخه اولین نسخه بعد از نسل نهم بود که با تغییرات بسیاری همراه بود . ظاهر مک در این نسخه کاملا تغییر کرد با افکت های گرافیکی زیبا زمان ریلیز این نسخه ۲۰۰۱ بود. در چیتا هسته سیستم عامل مک بطور کلی تغییر کرده بود و برای اولین بار از هسته داروین یونیکس استفاده می شد. قیمت این نسخه ۱۲۹ دلار بود
در آن زمان مرورگر اصلی مک اینترنت اکسپلور مایکروسافت بود و خبری از آیتونز یا سافاری نبود 

Mac OS X 10.2

   

سال ۲۰۰۲ – این نسخه به نام جگوار شناخته شده است . در این نسخه سافاری متولد شد . در جگوار پکیج iLife جزئی از این سیستم عامل بود که شامل نرم افزار های آیتونز ٬ iphoto و imovie می شد . پس از ارائه این نسخه مایکروسافت تصمیم گرفت دیگر اینترنت اکسپلور را برای مک عرضه نکند. از دیگر امکانات این نسخه می توان به آپدیت هسته٬ بهتر شدن گرافیک کار در سیستم عامل و اضافه شدن یا آپدیت نرم افزار هایی مثل adress book, Mail و Finder اشاره کرد.

Mac OS X 10.3

   

سال ۲۰۰۳ – این نسخه به نام Panther شناخته شده است . در این نسخه کمی قابلیت های گرافیکی آن بالاتر رفت و همچنین نرم افزار ichat با قابلیت تماس تصویری ریلیز شد و در کنار آن قابلیت امنیت FileVault نیز در مک متولد شد. 

Mac OS X 10.4

   

سال ۲۰۰۵ – نسخه Tiger ریلیز شد 
نسخه تایگر یک آپدیت بزرگ به شمار می آمد . در این نسخه ساپورت مستقیم از نرم افزار های Power PC آغاز شد و روبوت دستیار Automator ٬ ویجت های سیستم عامل نیز در این نسخه متولد شد. ویجت ها در بخشی به نام Dashboardدر مک اضافه شدند. 
این نسخه با قیمت ۱۳۰ دلار عرضه شد. می توان گفت تایگر آغاز گر نسل پیشرفته مک بود که تاکنون ادامه داشته است. 

Mac OS X 10.5

   

۲۶ اکتبر سال ۲۰۰۷ – نسخه Leopard با طراحی جدید گرفیکی عرضه شد . قابلیت های گرافیکی این سیستم عامل در ۱۰.۵ متحول شده بود . تغییرات بسیار بزرگی انجام شد از قبیل ساپورت نرم افزار های ۶۴ بیتی ٬ همگام شدن با اینتل ٬ ظهور بوت کمپ و اجازه مستقیم نصب ویندوز کنار مک و بسیاری از عنوان های دیگر که می توان بدین شکل از آنان نام برد
back to mac: قابلیتی که امکان کنترل اطلاعات و سیستم را از راه دور توسط سیستم کلود موبایل می به کاربران میداد ( اکنون این قابلیت توسط iCloud ارائه می شود )
Time Machine: سیستم بکاپ گیری خودکار مک
Spaces: قابلیتی که امکان ساخت ۱۶ دستکتاپ مجازی را به کاربران می داد و کاربران می توانستند هر برنامه را در دسکتاپی خاص باز کنند.
Spotlight : یکی از دیگر از شاهکار اپل که قابلیت سرچ بسیار دقیق را در مک فراهم می کند 
و…

Mac OS X 10.6

   

سال ۲۰۰۹ – نسخه پلنگ برفی یا Snow Leopard . اپل بسیار سریع تر از آنچه همه فکر می کردند در مک یک انقلاب جدید دیگر بوجود آورد این نسخه را به نوعی می توان آپدیت بزرگی برای نسخه Leopard دانست . قابلیت های گرافیکی جدید ٬ پایان ساپورت مستقیم از نرم افزار های Power pc ٬ امکانات بسیار نسبت به نسخه قبل در برنامه های دیفالت 
در این نسخه نیز فروشگاه نرم افزاری Mac app store نیز متولد شد 
همه و همه اینها فقط با ۲۹ دلار در دسترس کاربران قرار داشت

پیرامون این نسخه سخن های بسیاری میتوان داشت . بهتر است تاپیک زیر را برای این مطالعه نمایید :
بررسی تخصصی Snow Leopard

OS X 10.7

   

۲۰ جولای ۲۰۱۱ – اپل نسخه ۱۰.۷ را با نام سلطان جنگل یعنی شیر مزین کرد. os x lion علاوه بر امکانات بی نظیری مانند Lunchpad , Mission Controll , ساپورت از iCloud و ده ها عنوان دیگر٬ تمرکز بیشتری به نزدیک شدن با سیستم عامل ios بخصوص نسخه آیپد داشته است. در این سیستم عامل انبوهی از قابلیت ها یا رابط های گرافیکی ios به چشم می خورد. می توان پیرامون امکانات این نسخه نیز ساعت ها نوشت ولی دیدن تاپیک زیر اطلاعات کامل تری را به شما ارائه می کند. 
بررسی تخصصی Mac os x lion

Mac os X 10.8 Mountain Lion

۲۵ جولای ۲۰۱۲ – تنها ۷ ماه پس از ارائه مک نسخه شیر٬ در فوریه ۲۰۱۲ اپل نسخه جدیدی را معرفی کرد که به نوعی می توان آنرا آپدیتی برای نسخه شیر دانست. این آپدیت بی شباهت به آپدیت لئوپارد به اسنو لئوپارد نیست. در مک شیر کوهی تمرکز بسیار بیشتری روی قابلیت ها ios شده است و بیش از پیش مک را نزدیک تر به ios کرده است. در این نسخه بطور مختصر می توان گفت که سیستم اطلاع رسانی مک با اقتباس از ios کاملا دگرکون شده و با سیستم جدیدی به نام notification center طرف هستیم که شباهت فروانی به برادر خود در ios دارد و همچین ساپورت این نسخه از iCloud بسیار گسترده تر از برادر بزرگ تر خود مک شیر است. در شیر کوهی نرم افزار های reminder و Note نیز جهت هماهنگی بیشتر در ios منتشر شده است. این نسخه با قیمت ۱۹.۹۹ دلار احتمالا از ۲۵ جولای در دسترس خواهد بود. 
برای اطلاعات بیشتر پیرامون امکانات این نسخه به دو تاپیک زیر مراجعه نمایید . 
از Os x Mountain Lion چه می دانیم
OS X Mountain Lion معرفی شد

 

   

 

 
 

برچسب ها:

دیدگاه ها ۰

دیدگاه خود را ارسال کنید.


 

Verified by MonsterInsights