دنیای تکنولوژی در هفته ای که گذشت – شماره ۱

 

 

با سلام خدمت کاربران انجمن تخصصی آیفون

با توجه به گسترده شدن مطالب در بخش خبری انجمن، از این تاریخ هر هفته مطلبی به عنوان ” هفته نامه انجمن تخصصی آیفون” منتشر می شود تا تمامی مطالب خبری را به صورت گلچین و مختصر در قالب یک تاپیک گردآوری کنیم.

مطالبی که در هفته نامه شماره ۱ خواهیم داشت:

• اپراتور های اروپایی با نانوسیم به استقبال آیفون جدید میروند 

•آفیس ۲۰۱۳ رونمایی شد

•Xbox 360 همچنان پیشتاز فروش کنسول بازی در آمریکا

•آندروید بیشترین سهم و اپل بزرگ ترین تولید کننده اسمارت فون در ایالات متحده آمریکا

•آینده تبلت های Surface از دیدگاه مدیر عامل مایکروسافت

•بررسی تاریخچه instagram

•صفحه نمایش باریک تر با کیفیت بهتر در آیفون نسل بعدی

•مقایسه امکانات نقشه اپل و گوگل

•Google Chrome تنها ۱.۴ درصد از سهم مرورگرهای iOS را تشکیل می دهد

• iOS 6 Beta 3 منتشر شد

• آغاز به کار سرویس ایمیل iCloud.com@ در iOS 6 Beta 3

• Bob Mansfield: تمامی محصولات اپل سبز هستند

•احتمال عرضه Mac os x mountain lion در ۲۵ جولای

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=–=-=–=-=-=-=-=-==-=-=-=-=

• اپراتور های اروپایی با نانوسیم به استقبال آیفون جدید میروند 

 

به گزارش Financial Times اپراتور های اروپایی در حال آماده سازی نانو سیم کارت های خود برای استفاده در آیفون های جدید شرکت اپل هستند. ماه گذشته شایعاتی مبنی بر تصویب استاندارد طراحی اپل برای نانو سیم ها توسط ETSI مطرح شد و احتمال میرود ETSI طرح پیشنهادیه اپل را برای استاندارد جهانی نانو سیم ها پذیرفته باشد.اخباری که امروز منتشر شد میتواند به این شایعات پایان دهد.

 

نقل قول:
اپراتور ها انتظار دارند که نانو سیم ها به خاطر آیفون جدید کوچکتر شوند. بر طبق اظهارات دو منبع آگاه با پیش بینی هایی که برای تقاضای بالای آیفون جدید خواهد شد میلیون ها نانو سیم در انبار ها قرار گرفته است.اپل از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.

اپراتور ها همانگونه که میکرو سیم های خود را برای iPhone 4 آماده کردند سعی دارند تا در هفته اول فروش جواب گوی تقاضای بالا در زمان عرضه آیفون با نانو سیم های خودشان باشند.

طراحی نانو سیم های جدید اپل ۴۰ در صد کوچک تر از میکرو سیم ها میباشد و بار ها توسط سازندگان تلفن همراه به تایید رسیده است.به احتمال زیاد اپل از نسل بعدی آیفون خود ، اوایل اکتبر پرده برداری خواهد کرد.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-==-=-=-=-=
[/CENTER]

•Xbox 360 همچنان پیشتاز فروش کنسول بازی در آمریکا

همه ما کنسول Xbox 360 را می شناسیم و زمان زیادی را صرف بازی با این کنسول محبوب میکروسافت کرده ایم. این کنسول در سال ۲۰۰۵ به صورت رسمی معرفی شد. جالب اینجا است که با وجود عمر ۷ ساله Xbox 360 و شایعات مربوط به معرفی نسل جدید، معروف به Xbox 720، این کنسول هنوز هم از فروش خوبی برخوردار است و قرار است در ماه جون ۲۷۵۰۰۰ دستگاه Xbox 360 به بازار وارد شود.
این تعداد موجب خواهد شد تا طی ماه جاری، سهم فروش Xbox 360 در آمریکا، ۴۷% کل فروش کنسول بازی در این کشور باشد. به گزارش میکروسافت، طی ۱۸ ماه گذشته، Xbox 360 بیشترین فروش را در بین کنسول بازی در آمریکا داشته و در ۱۶ ماه از این ۱۸ ماه، سهم فروش بالای ۴۰% را رقم زده است.
Xbox برای میکروسافت به یک منبع اقتصادی عظیم تبدیل شده و در ماه جاری ۲۷۲ میلیون دلار برای میکروسافت به ارمغان آورده است. این مبلغ برای کل سال، حدود ۳/۲ میلیارد دلار است.
با این حال، بازار بازی های ویدیویی در آمریکا دچار افت ۲۹% شده و از مبلغ ۹۸۹/۵ میلیون دلار به ۶۹۹/۸ میلیون دلار رسیده است. البته شایان ذکر است که امروزه، بخشی از هزینه های مربوط به بازی، در فضای دیجیتال خرج می شود. حتی بازی های رایگانی مانند League of Legends در نهایت منجر به پرداخت هزینه می شوند. باید توجه داشت که درآمد حاصل از این بخش (فضای مجازی) به طور روزافزونی مبهم است.
میکروسافت تلاش زیادی برای جا انداختن Xbox به عنوان دستگاهی فراتر از یک کنسول بازی و معرفی آن به عنوان سیستم انتفال محتوا (content delivery system) برای تمام محصولات این شرکت نموده و در این کار موفق هم بوده است.

 

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-==-=-=-=-=

•آندروید بیشترین سهم و اپل بزرگ ترین تولید کننده اسمارت فون در ایالات متحده آمریکا

آندروید و ios در سالهای اخیر بزرگ ترین و مهم ترین بازیگران دنیای اسمارت فون ها بوده اند و همواره این دو پلتفرم بیشترین درصد فروش و بازار را در این سالها در مقایسه با دیگر سیستم عامل ها در دست داشتند. 

سایت آنالیزور Nielsen در آخرین گزارش که پیرامون وضعیت دقیق سهم اسمارت فون ها در سه ماهه اول ۲۰۱۲ ارائه داده است ٬ نشان می دهد که همچنان آندروید و ios دارای بیشترین سهم بازار اسمارت فون ها هستند. بطور کلی می توان گفت که آندروید با ۵۱ درصد بالاترین سهم را در بازار اسمارت فون های آمریکا در دست دارد و پس از آن ios با ۳۴ درصد در مقام دوم قرار دارد اما شرکت اپل با داشتن سهم ۳۴ درصدی بزرگ ترین تولید کنند بازار اسمارت فون ها در آمریکا است . 

در این میان شرکت بلاک بری که روز به روز در حال از دست دادن سهم خود از بازار است ۹ درصد بازار و ویندوز موبایل که بیش از دو سال است که دیگر ساپورت نمی شود همچنان ۳ درصد سهم را دارد و ویندوز فون ۷ با تمام فعالیت های مایکروسافت و همکاری با نوکیا سهمی بیشتر از ۱.۳ درصد را در اختیار ندارد . سیمبین و پالم نیز هرکدام با داشتن سهم ۰.۹ و ۰.۶ درصد کمتر از دو درصد اسمارت فون ها را تشکیل می دهد

در میان اپل با تولید ۳۴ درصد بزرگترین تولید کننده محسوب می شود و سامسونگ با تولید ۱۷.۵ درصد ( ۱۷ درصد اسمارت فون آندرویدی و ۰.۵ درصد اسمارت فون مبتنی بر ویندوز فون ) دومین تولید کننده بزرگ و HTC نیز با تولید ۱۴.۵ درصد ( ۱۴ درصد اسمارت فون آندرویدی و ۰.۵ درصد اسمارت فون مبتنی بر ویندوز فون ) سومین تولید کننده بزرگ در بازار بزرگ ایالات متحده است . 

با یک نگاه کلی می توان گفت که آندروید هنوز پرطرفدار ترین پلتفرم موجود ٬ اپل موفق ترین شرکت در زمینه تولید اسمارت فون و مایکروسافت با تمامی ادعا هایش هنوز یک شرکت شکست خورده در دنیای اسمارت فون ها است.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-==-=-=-=-=

•بررسی تاریخچه instagram

 

instagram نرم افزاری رایگان است که در اکتبر سال ۲۰۱۰ روانه AppStore شد، هدف اصلی این نرم افزار به اشتراک گذاری عکس بود. مورد مهم دیگر توانایی این برنامه برای ویرایش عکس ها بود، دادن افکت ها و *****های فراوان که عکس ها را به صورت دلخواه ویرایش می کرد. با همه این ها باید نام آن را فراتر از یک برنامه دانست، شبکه اجتماعی instagram در مدت کوتاهی توانست به یک شبکه اجتماعی پرطرفدار تبدیل شود. آیکان این برنامه هم در نوع خود جالب بود، یک دوربین مربع که شکل و شمایلی قدیمی داشت. اما در عین حال با کارایی های بالا.این برنامه برای آیفون، آیپاد و آیپد در دسترس است. با افزایش موفقیت های، این برنامه به خانواده اندروید هم افزوده شد. در دسامبر ۲۰۱۰ ، یعنی بعد از دو ماه، instagram توانست یک میلیون کاربر را به ثبت برساند. و در June 2011 به پنج میلیون کاربر رسید و در April 2012 سی میلیون کاربر را از آن خود کرد. تا july 2011 اعلام شد که در این نرم افزار ۱۰۰ میلیون عکس آپلود شده است و تا August 2011 این عدد به ۱۵۰ میلیون تغییر کرد. هنگامی که این نرم افزار برای اندروید عرضه شد، در کمتر از ۱۲ ساعت توانست بیش از یک میلیون بار دانلود شود.

با کسب این موفقیت ها، سرانجام یکی از بزرگترین معاملات رقم خرد، شبکه اجتماعی فیس بوک با مشاهده موفقیت های instagram، سرانجام این نرم افزار را به قیمت ۱ میلیارد دلار خرید و اندکی بعد از آن نرم افزار فیس بوک کامرا عرضه شد و قابلیت هایی همانند instagram داشت. موفقیت هایی که در طول تنها ۲ سال این برنامه کسب کرد در نوع خود بی نظیر است.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-==-=-=-=-=

•صفحه نمایش باریک تر با کیفیت بهتر در آیفون نسل بعدی

طبیعتاً اپل در تلاش برای ساخت یک آیفون باریک تر نسبت به سری های قدیمی تر است، به تازگی گزارشی از وال استریت ژورنال منتشر شده است گویای استفاده از تکنولوژی جدید در صفحه نمایش آیفون نسل بعد است. با توجه به این گزارش، این تکنولوژی جدید صفحه نمایش آیفون را بسیار نازک می سازد که به دنبال آن آیفون هم ضخامت کمتری پیدا می کند. وال استریت ژورنال ادعا می کند که شرکت های Sharp, LG و یک شرکت جدید به نام Japan Dispaly ، صفحه نمایش مورد نیاز برای ساخت آیفون نسل بعد را تامین می کنند. این تکنولوژی جدید که in-cell نام دارد، سنسور لمسی جداگانه ندارد، یعنی ساختار لایه لایه ای را در صفحه نمایش حذف می کند.

نقل قول:
این تکنولوژی سنسور Touch را در LCD ادغام می کند و نیازی به لایه لایه شدن صفحه نمایش ندارد. این لایه سنسور که حدود نیم میلی متر ضخامت دارد و با حذف آن نه تنها صفحه نمایش را باریک می کند، بلکه کیفیت تصویر را بهبود می بخشد. برای شرکت اپل، این امر باعث کاهش هزینه ها هم می شود.

احتمال می رود که آیفون نسل بعدی در اکتبر امسال عرضه شود. کوچکتر شدن درگاه شارژ، صفحه نمایش ۴ اینچی، ساپورت LTE و نانو سیم کارت از شایعات مطرح درباره آیفون نسل بعد است.

مقایسه صفحه نمایش های کنونی در قبال صفحه نمایش های in-cell

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-==-=-=-=-=

•مقایسه امکانات نقشه اپل و گوگل

بی شک یکی از بزرگترین تغییرات iOS 6, نقشه آن است. پیش از iOS 6 اطلاعات نقشه از گوگل دریافت می شد. اما از این پس برنامه Maps اطلاعات نقشه را از سرور های اپل دریافت خواهد کرد. در این مقاله قصد مقایسه این دو نقشه را با یک دیگر داریم.
ابتدا باید بگوییم که یکی از بزرگترین مزیت های نقشه اپل قابلیت سه بعدی آن است. اما یکی از قابلیت هایی که این نقشه جدید ندارد قابلیت street view است که مختص google maps بود و همچنین بسیار کار آمد بود و البته گوگل زحمت تهیه آن را کشیده بود. این قابلیت شهر را به شما نشان می داد و می توانستید در آن حرکت کنید و در شهر جستجو کنید..
نوبت به مقایسه دو نقشه در کنار هم می رسد. به این نکته توجه کنید که در تصاویر زیر تصویر سمت چپ مربوط به گوگل و تصویر سمت راست مربوط به نقشه اپل می باشد.

نقشه سان فرانسیسکو

خودتان قضاوت کنید هیچ اطلاعات ضروری در نقشه اپل موجود نیست. پس در سان فرانسیسکو google maps اطلاعات جامع تر و کامل تری را در اختیار کاربر قرار می دهد.

نقشه نیویورک

در اینجا لازم است یک پیشنهاد به اپل بدهیم. موقعی که بزرگنمایی کمتری هم داریم اطلاعات را به ما نشان بده. باز هم تصویر گویای همه چیز می باشد.

ترافیک

ترافیک در نقشه های اپل خیلی ناقص به نظر می رسند. شاید دلیل آن بتا بودن آن است. اما ظاهر آن بسیار شکیل تر از google maps می باشد.

مسیریابی

مسیریابی در هر دو نقشه بسیار کامل و راحت است. مزیت نقشه اپل این است که قدم به قدم به شما مسیر را می گوید. google maps هیچ وقت چنین گزینه ای در آیفون برای نقشه خود نداشته است. (با توجه به اینکه مدتی در برنامه آندروید خود چنین گزینه ای بود). همچنین قابلیت مسیریابی برای حمل و نقل عمومی امکانی بود که پیش تر هم اپل به نقشه گوگل اضافه کرده بود که الان به صورت اختصاصی در آمده است.

نمایش از ماه*واره ها

باز هم می توان دید که نقشه گوگل در این حالت هم اطلاعات بیشتری به کاربر می دهند اما تصاویر اپل جدیدتر از گوگل می باشند.

Street View

همانطور که بالا هم گفته بودم اپل این امکان را ندارد. این امکان ویژه گوگل است و اجازه گشت و گذار در شهر را به کاربر می دهد.

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید فعلا Google Maps بسیار کامل تر از نقشه اپل هستند. البته این سابقه یک ساله به وجود نیامده و چندین سال است که گوگل برروی نقشه کار می کند. در هر صورت نقشه های اپل هم در حالت بتا هستند و باید تا پاییز صبر کرد و دید که نسخه تکامل یافته چه عملی خواهد داشت.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-==-=-=-=-=

•Google Chrome تنها ۱.۴ درصد از سهم مرورگرهای iOS را تشکیل می دهد

همانطور که می دانید، گوگل کروم برای iOS با حواشی های فراوان عرضه شد. مرورگری که گوگل لقب محبوب ترین را برای آن انتخاب کرده است تنها بخش اندکی از مرورگرهای فعال بر روی iDevice ها را تشکیل می دهد. ویژگی هایی که گوگل در روز دوم کنفرانس I/O برای مرورگر خود اذعان می داشت، روان بودن، سریع و یکپارچه بودن با نسخه دسکتاپ بود. اما واقعیت چیز دیگری را بیان می کند. با توجه به اطلاعات حاصل شده در روز سه شنبه، مشاهده شده است که گوگل کروم تنها ۱.۴ درصد از مرورگرهای فعال در iOS را تشکلیل می دهد، به دنبال خبرهایی که بعد از عرضه کروم برای iOS گزارش شد، به نظر می رسید که استقبال کثیری از این مرورگر خواهد شد، و بعد از آن هکرها به دنبال راهی برای پیشفرض ساختن کروم در iOS شتافتند که موفق هم شدند، همه این رویدادها بر خلاف این آمار بسیار اندک پیش رفته بود. اما واقعیت این است که هیچ مرورگری به خوبیِ سافاری در iOS نمی تواند کار کند، آن هم به خاطر سیاست های اپل. در این میان سافاری با ۸۵.۷ درصد همچنان پیشتاز بودن خود را به رخ می کشد و ۱۳ درصد باقی مانده به مرورگرهای دیگر ختم می شود.
تمامی این اطلاعات با استفاده از منبع Chitika انجام گرفته است. اگرچه انتظارات گوگل از کروم با توجه به آمارهای مختلف منتشر شده، آینده خوبی را نشان می داد، اما اطلاعات حاصل از Chitika همه آن ها را به کابوس مبدل کرد.
در این میان برخی از صاحب نظران ادعا داشتند که کروم برای iOS اصلاً مورد مناسبی در کیس خود نیست. چرا که اجازه استفاده از موتور جاوا اسکریپ را ندارد، و همین امر باعث شده است تا با همتای خود در اندروید اختلافات زیادی داشته باشد.

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-==-=-=-=-=

• iOS 6 Beta 3 منتشر شد

دقایقی پیش اپل نسخه سوم آزمایشی ios 6 را منتشر کرد. این آپدیت با حجم حدود ۳۲۳ مگابایت برای آیفون ۴s و ۴۲۴ برای نسل سوم آیپد در اختیار برنامه نویسان قرار گرفت. بزودی تغییرات این نسخه در همین تاپیک اعلام می شود

 

تغییرات این نسخه

در قسمت Setting قسمتی برای Maps ایجاد شده که می توانید واحد اندازه گیری و … را تغییر بدهید.

قسمت bookmark ها در سافاری به سه قسمت تبدیل شده است: bookmarks, reading list و history

قسمت reading list در سافاری هنگام آپدیت شدن به این شکل در می آید

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-==-=-=-=-=

• آغاز به کار سرویس ایمیل iCloud.com@ در iOS 6 Beta 3

همانطور که می دانید، امروز نسخه سوم بتا از iOS 6 توسط اپل منتشر شد، چندی پیش اپل یک اعلامیه ذکر کرده بود که به زودی برخی از اطلاعات کاربران MobileMe حذف خواهد شد و سرانجام این سیستم در ۳۰ june قطع گردید. اما اکثر آن ها به iCloud منتقل می شود. در این لیست فایل های متقل شده به iCloud نام Mail هم مشاهده می شد. این ها نشانه های تغییرات اساسی در سیستم ابری اپل بود. امروز در iOS 6 Beta 3 مشاهده شده است که اپل سرویس ایمیل خود که با نام me.com@ آن را می شناسیم ، به iCloud.com@ تغییر نام پیدا کرده است، بدین سان که کسانی که دارای این ایمیل ها هستند به طور خودکار پسوند me.com@ جای خود را به iCloud.com@ می دهد.

 

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-==-=-=-=-=

• Bob Mansfield : تمام محصولات اپل سبز هستند

چندی پیش خبری مبنی بر خارج شدن نام محصولات اپل از لیست سازمان حفاظت محیط زیست، یعنیEPEAT منتشر شد، اما امروز وبسایت اپل به نقل از معاون ارشد پیشین مهندسی سخت افزاری اپل، یعنی Bob Mansfiel، در نامه ای سرگشاده رسماً اعلام کرد که تمامی محصولات اپل دوستار محیط زیست و قابل بازیافت است. سازمان EPEAT به طور کل گواهینامه ای است که اثرات محصولات بر محیط زیست را ارزیابی می کند و در صورت سازگار بودن با محیط زیست، محصول مورد نظر دارای گواهینامه سبز می شود. ایالات سانفرانسیسکو هم در مقابل این واقعه واکنش عجیبی نشان داد و ذکر کرد که اگر محصولات اپل دارای این گواهینامه نباشد به زودی فروش مک های اپل متوقف می شود.

حال به نامه سرگشاده Bob بپردازیم:

نقل قول:
ما به تازگی واکنش بسیاری از مشتریان وفادار اپل را در مقابل حذف نام محصولات اپل از لیست سازمان EPEAT را دیده ایم و نا امیدی خود را ابراز کرده اند. من تصدیق می کنم که این یک اشتباه بود، من امروز به طور رسمی اعلام می کنم که تمامی محصولات اپل واجد شرایط سازمان EPEAT هستند. این مهم است که بدانید تعهد ما هیچ وقت در مورد سازگار بودن محصولاتمان با محیط زیست از بین نمی رود.
ما همچنان مشتاقانه در پی قوی تر کردن استانداردهای خود هستیم و این روند را در حال توسعه می بینیم. نتیجه این کار محصولاتی بهتر و پایدارتر است. علاوه بر تمرکز بر روی ارتقا محصولات خود، به طور همزمان سازگار بودن آن را با محیط زیست ارزیابی می کنیم، کارایی بهتر و محصولی سازگارتر. ااااا

هم اکنون تمامی محصولات اپل به لیست سازمان EPEAT برگشته اند و دارای کواهینامه هستند. مکبوک پروهای رتینا و مکبوک ایرهای جدید هم از این بابت مستثنی نیستند.

 

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-==-=-=-=-=

• احتمال عرضه Mac os x mountain lion در ۲۵ جولای

اپل در کنفرانس WWDC 2012 نسخه ۱۰.۸ سیستم عامل مک که به نام شیر کوهی شناخته می شود را با انبوهی از امکانات جدید معرفی کرد و تنها زمان عرضه آن را در ماه جولای اعلام کرد. بر طبق شایعاتی که پیش از منتشر شده بود نسخه شیر کوهی در هفته پایانی جولای منتشر می شود و امروز سایت ۹to5mac که منابع معتبری در اپل دارد اعلام کرده است که اپل مشفول برنامه ریزی و آماده سازی فروشگاه های اپل در ۲۴ جولای می باشد پس بنابراین باید در روز بعد٬ یعنی ۲۵ جولای باید منتظر انتشار شیر کوهی باشیم . اپل سال گذشته نیز در ۲۰ جولای نسخه شیر را منتشر کرده بود. 

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-==-=-=-=-=

• آفیس ۲۰۱۳ رونمایی شد

با نزدیک شدن به عرضه ویندوز ۸ در ماه اکتبر٬ باید شاهد آپدیت همه سرویس ها و نرم افزار های مایکروسافت و هم گام شدن آنها با ویندوز ۸ باشیم. در این راستا ساعاتی پیش مایکروسافت آخرین نسخه آفیس را معرفی کرد. آفیس ۲۰۱۳ با انبوهی از امکانات جدید و هیجان انگیز و تمرکز خاص در بخش سرویس های ابری را در چند ماه آینده به کاربران ارائه خواهد شد . آفیس ۲۰۱۳ بطور مشخص برای کار با ویندوز ۸ طراحی شده است و بر روی امکاناتی مانند استفاده بهتر از سرویس های ابری به ویژه Skydrive و اتصال بهتر به شبکه های اجتماعی تمرکز کرده است و در میان برنامه های این پکیج قدرت مند نیز با تغییرات زیادی مواجه شده اند. در ادامه به بررسی این تغییرات و قابلیت ها می پردازیم . 

  • امکانات کلی و سرویس ابری

در نگاه کلی می توان گفت که اگر کاربران توانسته اند که با منوی Ribbon در آفیس ۲۰۰۷ کنار بیایند در آفیس ۲۰۱۳ احساس راحتی خواهند کرد. منوی Ribbon همچنان بخش اصلی تنظیمات را به کاربران ارائه می کند. 
قبل از ارائه توضیحات پیرامون این نسخه باید گفت که تفییرات زیادی در رابط کاربری به وجود آمده و دیگر در همه برنامه های آفیس اکانت مایکروسافت شما برای اتصال به سرویس ابری در گوشه صفحه نمایان است و دیگر در تمامی بخش های آفیس به سرویس ابری متصل هستید .


بخش ساخت اکانت و اتصال به سرویس ابری

در آفیس ۲۰۱۳ امکان ذخیره مستقیم فایل ها در سیستم ابری مایکروسافت یعنی Skydrive وجود دارد و نکته جالب این قضیه این است که هنگام ذخیره یک فایل برای اولین بار به جای هارد کامپیوتر٬ آفیس ۲۰۱۳ بصورت دیفالت Skydrive را به عنوان محل اول ذخیره سازی به شما پیشنهاد می کند و اگر مایل به انجام این کار نبودید می توانید هارد را انتخاب کنید و در صورت ذخیره در Skydrive عملیات ذخیره سازی اولیه و در سری های بعد عملیات ذخیره سازی خود کار بصورت نواری در بالای آفیس نشان داده خواهد شد . از دیگر امکانات این بخش می توان به امکان اشتراک گذاری در قالب یک فایل HTML برای بازشدن در مرورگر ها یا ارسال مستقیم اسناد ها در قالب ایمیل اشاره کرد و البته ارسال مستقیم به برخی از شبکه های اجتماعی نیز از دیگر قابلیت های آفیس ۲۰۱۳ است . همچنین امکاناتی بصورت اشتراکی به کاربران آفیس ۲۰۱۳ ارائه می شود که شامل امکان استفاده از اسکایپ تحت کلود یا داشتن فضای بیشتر در Skydrive اشاره کرد. 

  • آفیس در شبکه های اجتماعی

همانطور که گفتیم امکان اشتراک گذاری مستقیم فایل ها در شبکه های اجتماعی وجود دارد اما این همه ماجرا نیست. مایکروسافت مدتی پیش شبکه اجتماعی Yammer را خرید. یامر به کاربران امکان میده که متن ها، لینکها ، فایل های مختلف را بین کارمندان بر اساس چارت های سازمانی به اشتراک گذارند . در آفیس ۲۰۱۳ امکان استفاده مستقیم از امکانات این شبکه اجتماعی وجود دارد. همچنین آفیس ۲۰۱۳ برای کار در یک گروه امکانات ویژه ای را ارائه کرده است کاربران می توانند که فایل ها٬ عکس ها یا هر چیزی که نیاز باشد را بین همکاران خود به اشتراک گذازند. امکان جدید People card نیز یکی از قابلیت های جدید آفیس است, People Card به کاربران این امکان را می دهد که در همه جای آفیس به اطلاعت تماس خود با دیگران که شامل شماره تلفن ها یا ایمیل یا حتی اکانت های شبکه های اجتماعی است دسترسی مستقیم داشته باشند و جدا از همه اینها در برنامه تجاری Lync در آفیس نیز امکان استفاده مستقیم از نرم افزار اسکایپ گنجانده شده است . 

 

  • Microsoft Word

مایکروسافت ورد در آفیس ۲۰۱۳ تولد دوباره ای داشته است و با طراحی کاملا جدید که می توان آنرا تلفیقی میان طراحی ویندوز ۸ و رابط کاربری آفیس ۲۰۰۷ دانست٬ به کاربران ارائه می شود. قابلیت خاص نرم افزار ورد در آفیس ۲۰۱۳ را می توان اضافه کردن مستقیم ویدیو های آنلاین به اسناد نوشتاری دانست. کاربران می توانند براحتی با اضافه کردن کد HTML لینک های ویدیویی٬ ویدیو های مورد نظر خود را به اسناد اضافه کنند و هچنین امکان تغییر سایز ویدیو ها نیز وجود دارد. امکان خاص دیگری که در این نسخه شاهد آن هستیم قابلیتی به نام Live Layout می باشد. این قابلیت امکان این را می دهد که متن ها بصورت اتوماتیک مکان خود را در اطراف ویدیو ها٬ عکس ها یا چارت ها تنظیم می کنندو حتی با تغییر مکان عکس ها یا ویدیو ها٬ نوشته ها بصورت اتوماتیک تغییر مکان داده تا بخوبی بتوان در کنار عکس ها٬ نوشته ها را گنجاند. 


امکان اضافه کردن مستقیم ویدیو های آنلاین

قابلیت های جدید ورد ۲۰۱۳ به اینها خلاصه می شوند و شاید بتوان گفت بخش هیجان انگیز این آپدیت امکاناتی است که برای استفاده و ادیت فایل های PDF در ورد وجود دارد. کاربران می توانند در ورد ۲۰۱۳ به صورت مستقیم فایل های نوشتاری خود را با فرمت PDF ذخیره کنند و حتی PDF ها را باز کرده و آنرا ادیت کنند. بله درست شنیدید٬ تاکنون نرم افزار های زیادی برای ادیت فایل pdf وجود داشت که اکثر آنها رایگان نبودند اما حالا در مایکروسافت ورد ۲۰۱۳ این امکان بصورت مستقیم و با کارایی بالا وجود دارد. 


ادیت فایل های ویدویی

قابلیت reading mode نیز بخش جدیدی از تغییرات مایکروسافت ۲۰۱۳ می باشد که امکان باز کردن فایل ها در یک محیط بدون منو و فول اسکرین را به کاربران می دهد که راحت تر متن های خود را به ویژه در تبلت ها مطالعه نمایند .

  • Microsoft Excel

اکسل نیز به مانند ورد یک تغییر چهره اساسی داشته و رنگ و لعاب ویندوز ۸ را به خود گرفته است و بصورت کلی می توان گفت که اکسل باهوش تر و کارا تر گذشته شده است . بصورت مثال قابلیت جدید PivotTable یک ابزار توصیه کننده برای کاربران می باشد و هنگام استفاده از آن٬ می توایند از توصیه های آن برای استفاده از چارت ها یا جداول خود استفاده کنید یا ابزار جدید Timeline Slicer می تواند اطلاعات شما را براساس سال یا زمان بندی های مختلف طبقه بندی یا ف-یلتر نماید. 

  • Microsoft Power point

پاور پوینت نیز به مانند دیگر نرم افزار ها تغییرات ظاهری زیادی را پشت سر گذاشته است اما مایکروسافت علاوه بر تغییرات ظاهری بر امکانات پشت پرده این نرم افزار نیز نگاهی داشته است. بطور مثال هنگامی که دستگاه خود را به ویدیو پروژکتور متصل می کنید آفیس ۲۰۱۳ بسرعت تصویر اسلاید های شما رو در صفحه بزرگ نمایش می دهد و مانع از دستپاچگی کاربران در مقابل حضار می شود. در کل می توان گفت مایکروسافت امکانات زیادی را فراهم کرده است که بدون آنکه در صفحه نمایش بزرگ پیش روز حضار چیزی نمایش دهد٬ کاربران می توانند دسترسی های زیادی بر روی مونیتور خود هنگام ارائه یک موضوع داشته باشند. 
جدا از این دسترسی ها امکاناتی از قبیل امکان استفاده از اشکال بهتر برای ساخت اسلاید ها و پیشرفته تر شدن سیستم پخش فایل صوتی هنگام ارائه دادن در این نسخه ارائه شده است . 

بطور خلاصه پیرامون دیگر تغییرات آفیس ۲۰۱۳ می توان گفت نرم افزار های دیگر این پکیج مانند Outlook نیز دچار تغییراتی شده است که می توان به تغییر ظاهر یا اضافه شدن بخش آب و هوا و تقویم به این برنامه اشاره کرد و بخش مدیریت ایمیل outlook نیز بروز رسانی شده است یا اگر در بخش تقویم قرار ملاقاتی را ثبت کرده باشید outlook به شما آنرا یادآوری می کند . نرم افزار One Note و پکیج برنامه های تجاری آفیس ( Lync, Publisher و Visio ) نیز آپدیت شده اند.

این نسخه از آفیس بصورت آزمایشی در اختیار برنامه نویسان قرار داده است ولی البته می توایند با مراجعه به این سایت آنرا دانلود نماید. 
این نسخه آزمایشی تنها روی آخرین نسخه آزمایشی ویندوز ۸ و ویندوز ۷ کار خواهد کرد و کاربران در ویندوز های ویستا و قبل از آن حداقل در این نسخه آزمایشی اجازه نصب این ورژن را نخواهند داشت .

 

تیم تحریریه انجمن تخصصی آیفون

 

برچسب ها:

دیدگاه ها ۰

دیدگاه خود را ارسال کنید.